سلامت

12 راهکار علمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن!

12 راهکار علمی و ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود را در نیونیوز1 مطالعه کنید.

خلاصه نوشته
  • اگر نگران سیستم ایمنی بدن خود هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطالعه این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب به 12 راه‌کار ساده و علمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن پرداخته‌ایم. مراقبت از بدن، خواب کافی، آشامیدن آب و رعایت موارد دیگر می‌تواننذ به شما برای تقویت سیستم ایمنی کمک کنند.

از زمان آغاز ویروس کرونا، بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا سیستم ایمنی بدن خود را به نحوی تقویت کنند. با وجود بیماری‌های مانند کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی راه‌کاری برای پیشگیری از بیماری‌ها است. در ادامه این مطلب به 12 راهکار علمی برای تقویت سیستم ایمنی پرداخته‌ایم. با نیونیوز۱ همراه باشید.

1- از رژیم غذایی متعادلی پیروی کنید تا سیستم ایمنی خود را تقویت کنید!

پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ساده‌ترین و بهترین راه برای داشتن بدنی سالم است. یک متخصص تغذیه می‌گوید غذاهای غنی از فیبر، مانند سبزیجات، میوه‌ها و غلات برای روده‌ها و سیستم ایمنی بدن افراد مناسب هستند.

12 راهکار علمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن!

2- ویتامین سی از ویتامین هایی است که فواید ویژه‌ای در سلامتی افراد دارد!

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که ویتامین c فقط در پرتقال وجود دارد، اما در واقع می‌توانید این ویتامین مفید را در فلفل، جعفری، اسفناج، کلم‌پیچ و حتی کلم‌بروکلی و مرکبات پیدا کنید. باید بگوییم که روی نیز برای سلامتی مهم است و می‌توان آن را در لوبیا و یا صدف پیدا کرد. هم‌چنین پونه کوهی دارای مقادیری از روی است.

3- مراقب سلامت روده های خود باشید!

پزشکان بر این باورند که 70 درصد از سیستم ایمنی انسان در روده قرار دارد. یک متخصص تغذیه می‌گوید مراقب هر چیزی که بر سلامت روده تاثیر می‌گذارد باشید. او اضافه می‌کند که چیزهایی مانند شیرین‌کننده‌ها و هم‌چنین قندهای تصفیه‌شده برای سلامت روده‌ها مناسب نیستند. هم‌چنین این متخصص تغذیه هشدار می‌دهد که مراقب پروبیوتیک‌ها باشید. او می‌گوید که برخی از آن‌ها ممکن است بر بهبودی روده تاثیر بگذارند و حتی روند آن را به تعویق بیندازد.

4- خواب کافی سیستم ایمنی را تقویت میکند!

شاید برایتان جالب باشد که خواب یکی دیگر از عوامل اصلی مبارزه با عفونت است و بیشتر افراد آن را نادیده می‌گیرند. خواب باعث می‌شود که دی ان ای ترمیم شود و همچنین اجازه می‌دهد تا سیستم ایمنی بدن شما استراحت کند. خواب بخش ضروری از زندگی افراد است و بیشتر بزرگسالان بین 6 تا 9 ساعت در شب به خواب نیاز دارند. برنامه هایی همچون Call و Headspace می‌توانند برای داشتن خوابی راحت به شما کمک کنند.

5- ویتامین دی D را فراموش نکنید!

ویتامین دی در ایمنی بدن انسان نقش مهمی دارد. متخصصان رژیم غذایی سالم و مکمل‌ها را توصیه می‌کنند و برای ویتامین دی استثنا قائل می‌شوند، به ویژه در کشورهایی که از نور آفتاب که حاوی ویتامین دی است محروم هستند. همچنین ویتامین دی را به بزرگسالان نیز توصیه می‌کنند. بزرگسالان به 10 میکروگرم ویتامین دی در روز نیاز دارند.

6- ورزش منظم را در برنامه های روزانه خود قرار دهید!

اینکه خود را مجبور به دویدن کنید ممکن است سخت باشد، اما شک نکنید که ارزشش را دارد. یک پزشک عمومی و رئیس عملیات بالینی می‌گوید ورزش منظم باعث می‌شود که جریان خون افزایش یابد و گردش خون بهبود پیدا کند. حداقل 150 دقیقه فعالیت با شدت متوسط و یا 75 دقیقه فعالیت شدید در هفته، همچنین برخی از فعالیت‌های تقویتی مانند وزنه‌برداری و باغبانی باعث حفظ سلامت بدن می‌شود. سعی کنید عادت ورزش کردن را به طور منظم حفظ کنید.

7- برای تقویت سیستم ایمنی استرس را فراموش کنید!

باید بدانید که استرس برای سیستم ایمنی بدن انسان مضر است. سعی کنید فعالیت‌هایی انجام دهید که به شما کمک می‌کنند تا آرامش داشته باشید. این فعالیت‌ها مانند مطالعه، مدیتیشن و یوگا مفید هستند. راه‌هایی که استرس شما را کاهش می‌دهند اهمیت بسیاری دارند. در موقعیت‌های استرس‌زا بدن شما در حال تولید آدرنالین و کورتیزول است که سیستم ایمنی شما را تضعیف می‌کند، بنابراین مراقبت از خود را در برنامه روزانه قرار دهید و سعی کنید آرامش داشته باشید.

8- زمانی را به قدم زدن در طبیعت اختصاص دهید!

شواهد نشان می‌دهند که وقت‌گذرانی در طبیعت می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک کند. یک پزشک عمومی می‌گوید برای پیاده‌روی به جنگل و یا ساحل بروید. میان چند درخت قدم بزنید و آرامش پیدا کنید. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که به طور منظم در جنگل و یا فضای سبز پیاده‌روی می‌کنند، سطوح پایین‌تری از کورتیزول و آدرنالین دارند.

9- آب بخش مهمی از سلامت بدن است!

هیدراته ماندن تغییرات زیادی در بدن شما ایجاد می‌کند. آب بسیار مهم است. باید بگوییم که سیستم ایمنی ما به مواد غذایی موجود در جریان خون متکی است و این جریان خون بیشتر از آب تشکیل شده است. همچنین باید بگوییم که برای مسیرهای سم زدایی آب بسیار مهم است. متخصصان بهداشت توصیه می‌کنند که بهتر است افراد در روز حدود 2 لیتر آب بنوشند، همچنین چای گیاهی مفید است اما صبحانه هایی که شامل قهوه می‌شوند به دلیل وجود کافئین در آن ها معمولاً توصیه نمی‌شوند.

10- الکل بر چرخه خواب تاثیر منفی میگذارذ!

مصرف الکل برای روده و یا سیستم ایمنی بدن مناسب نیست و سعی کنید از الکل استفاده نکنید. باید بدانید که الکل بر چرخه خواب شما تاثیر می‌گذارد و پس از مصرف آن، خواب مفیدی نخواهید داشت. همچنین از مصرف الکل در ساعات پایانی شب خودداری کنید.

11- مصرف سیگار تعادل سیستم ایمنی را کاهش میدهد!

پزشکان بر این باورند که سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. سیگار می‌تواند تعادل سیستم ایمنی بدن افراد را برهم بزند و باعث شود که بدن شما نتواند با عفونت‌ها مبارزه کند. در نتیجه بهبودی سخت‌تر خواهد شد. سعی کنید از مصرف سیگار خودداری کنید‌.

12- منزوی و تنها نباشید!

شاید برایتان جالب باشد که گفت و گو با یک دوست می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کند. ارتباط با افراد بسیار مهم است. هنگامی که منزوی هستید ممکن است به خوبی غذا نخورید و کمتر ورزش کنید، این باعث می‌شود که شما مستعد بیماری شوید. بهتر است مراقب تغذیه اجتماعی خود باشید. بدین صورت که زمانی را به دوستان خود اختصاص دهید. می‌توانید با گذراندن یک روز در هفته در کنار دوستان و یا افراد دیگر در یک رستوران اوقات خوبی را تجربه کنید.

منبع: positive.news و مجله اینترنتی نیونیوز1

مطالب مرتبط در مجله اینترنتی نیونیوز1: 10 عادت سالم که از آلزایمر و سکته مغزی جلوگیری می‌کند!

چه مقدار میوه در روز مصرف کنیم تا سالم بمانیم؟

خلق و خوی خود را با 7 راهکار بدون هزینه تقویت کنید!

 

 

گرد آورنده
newnews1
منبع
Positive News
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا