زندگی

سبک زندگی سالم را با 9 نکته کلیدی تجربه کنید!

با مجله اینترنتی نیونیوز1 همراه شوید تا از 9 نکته لایف استایل سالم باخبر شوید!

عادات سالم در زندگی روزمره باعث می‌شوند که کمتر بیمار شوید. سبک زندگی سالم روشی است که شما می‌توانید زندگی بهتری را تجربه کنید. اما داشتن سبک زندگی سالم نیازمند تلاش مداوم است و نباید آن را رها کنید. مجله اینترنتی نیونیوز۱ در این مطلب 9 نکته مهم برای داشتن یک سبک زندگی سالم را برای شما قرار داده است. مطلب چگونه سبک زندگی سالمی داشته باشیم؟ پیشنهاد ما به شما است‌. با کلیک بر روی بخش رنگی مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

1- برای داشتن سبک زندگی سالم رژیم غذایی متعادل داشته باشید!

اولین نکته برای داشتن یک سبک زندگی سالم، رعایت رژیم غذایی سالم و متنوع است‌. به وعده‌های غذایی خود تنوع دهید و میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و غلات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از میوه‌ها و سبزیجات تازه فصل استفاده کنید و روزانه حداقل در ۵ وعده ۴۰۰ گرمی آن‌ها را میل کنید. اگر گیاه‌خوار نیستید، می‌توانید از ماهی‌های چرب که دارای امگا3 هستند استفاده کنید. اسیدهای چرب امگا3 به پیشگیری از بیماری‌های التهابی مانند بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند.

سعی کنید استفاده از نمک را به حداقل برسانید و مصرف روزانه از 1 گرم بیشتر نباشد. از میان‌وعده‌های نمکی اجتناب کنید. کاهش میزان سدیم در رژیم غذایی خطر ابتلا به فشارخون بالا را کاهش می‌دهد. همچین سعی کنید مصرف قند را به 50 گرم یا 12 قاشق چایخوری محدود کنید. با پرهیز از خوردن تنقلات، آب نبات‌ها و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌ها از مصرف قند اجتناب کنید. با این کار احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، سکته قلبی، سکته مغزی و همچنین برخی سرطان‌ها را کاهش خواهید داد.

برای رسیدن به سبک زندگی سالم، از مصرف چربی‌های ناسالم خودداری کنید. چربی‌ها باید تنها 30 درصد از کل انرژی دریافتی شما را تشکیل دهند. از چربی‌های اشباع شده مانند گوشت قرمز، کره و غذاهای بسته‌بندی شده دوری کنید. چربی‌های غیر اشباع مانند روغن زیتون، آجیل، دانه‌ها، ماهی و آووکادو پیشنهادات بهتری هستند.

2- هیدراته بودن راهی برای داشتن سبک زندگی سالم!

نکته دیگر برای رسیدن به سبک زندگی سالم، مصرف آب است. به خاطر داشته باشید که روزانه 8 لیوان آب بنوشید. ننوشیدن آب کافی باعث بروز خستگی، سردرد، خشکی پوست و تضعیف ایمنی بدن می‌شود. 80 درصد بدن افراد از آب تشکیل شده است. مصرف آب برای عملکرد منظم روده، سلامت سیستم ایمنی، عملکرد بهینه عضلات و همچنین داشتن پوستی شاداب ضروری است‌.

3- به طور منظم ورزش کنید و فعال بمانید!

سعی کنید حداقل 150 دقیقه در طول یک هفته و یا 30 دقیقه حداقل در 5 روز  ورزش کنید‌‌. پیاده‌روی، دویدن، شنا یا حتی تمرینات مناسب خانگی مانند یوگا و رقص روش‌هایی هستند که می‌توانید از نظر بدنی فعال بمانید. ورزش کردن علاوه بر کمک به تناسب اندام و وزن مناسب، ابتلا به بیماری‌هایی که بر اثر سبک زندگی نادرست و کم‌تحرکی به وجود می‌آیند را کاهش می‌دهد‌.

4- به اندازه کافی و با کیفیت بخوابید!

خوابیدن بخش مهمی از زندگی افراد است. ارتباط قوی بین خواب و سیستم ایمنی بدن وجود دارد. 7 تا 9 ساعت خواب باعث تقویت بدن می‌شود‌‌. خواب خوب و با کیفیت برای سلامتی جسمی و روانی شما حیاتی است و نکته مهمی برای داشتن یک سبک زندگی سالم به شمار می‌رود‌.

5- اگر به دنبال سبک زندگی سالم هستید از مصرف الکل اجتناب کنید!

مصرف بیش از حد الکل در دراز مدت منجر به بروز بیماری‌های کبدی و حتی سرطان کبد می‌شود. الکل همچنین باعث اختلالات در قضاوت می‌شود و یکی از دلایل تصادفات است. از مصرف الکل دوری کنید تا سبک زندگی سالم را تجربه کنید. مطلب 12 عادت صحیح برای افزایش طول عمر را در مجله اینترنتی نیونیوز۱ مطالعه کنید.

6- سیگار نکشید تا سالم زندگی کنید!

سیگار به عنوان عامل اصلی سرطان ریه در سراسر جهان شناخته می‌شود. همچنین مصرف سیگار در بروز سرطان در سایر ارگان‌های بدن نیز نقش دارد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز افزایش می‌دهد. سیگار علاوه بر آسیب به خود شخص، برای اطرافیان او نیز مضر است. دود سیگار به مجاری هوایی و ریه‌ها آسیب می‌زند و یکی از علل اصلی بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) است. سعی کنید برای حفظ سلامتی خود از مصرف سیگار دوری کنید.

7- از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید!

قرار گرفتن مکرر و طولانی مدت در معرض نور خورشید با سرطان پوست مرتبط است. از قرار گرفتن طولانی مدت در زیر نور خورشید اجتناب کنید و سعی کنید هنگامی که خارج از منزل هستید از کرم‌های ضد آفتاب و لباس‌های آستین بلند استفاده کنید تا از خود در برابر اشعه خورشید محافظت کنید.

8- دستان خود را بشویید تا از عفونت جلوگیری کنید!

شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از ضدعفونی‌های الکلی راهی ساده و موثر برای جلوگیری از گسترش عفونت است. به خاطر داشته باشید که همیشه پیش از غذا خوردن، پس از دست زدن به آلودگی‌ها، پس از حمام و هنگام مراقبت از یک فرد بیمار دست‌های خود را بشویید‌.

9- استرس خود را مدیریت کنید!

یکی دیگر از نکته‌های داشتن سبک زندگی سالم مدیریت استرس است. استرس یک عامل شناخته شده برای بروز بیماری‌هایی مانند میگرن تا مشکلات قلبی است. سعی کنید راهی برای کاهش استرس خود پیدا کنید. تماشای فیلم‌های کمدی، نقاشی کشیدن، پیاده‌روی طولانی، باغبانی، گوش دادن به موسیقی و حمام کردن از کارهایی است که می‌توانید برای کاهش استرس انجام دهید‌.

یکی دیگر از راه‌های موثر و کارآمد برای از بین بردن افکار منفی، صحبت کردن است. به اشتراک گذاشتن احساسات خود با افرادی که مانند اعضای خانواده و افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید می‌تواند فورا استرس شنا را تسکین دهد. صحبت کردن باعث می‌شود که تنش را رها کنید و آرام شوید. مطلب 10 راهکار برای کاهش اضطراب را در مجله اینترنتی نیونیوز۱ بررسی کنید.

 

منبع: medicinenet.com و مجله اینترنتی نیونیوز۱

 

گرد آورنده
newnews1
منبع
medicinenet.com
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام خیلی خوب وعالی بود ممنون ازشما بابت وقتی که گذاشتید🥰👌👌🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا