زندگی

کدام خوراکی ها انرژی زا هستند؟

با نیونیوز1 همراه باشید و لیستی از 17 خوراکی‌ را که به بدن شما انرژی می‌دهند، مطالعه کنید.

خلاصه نوشته
  • اگر می‌خواهید انرژی خود را افزایش دهید و از مواد غذایی سالم استفاده کنید، این مطلب نیونیوز1 را از دست ندهید‌. خوراکی‌هایی مانند موز، کنجد، دارچین، آب و... در لیست عناوین انرژی‌ زا در این مطلب هستند که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بدن سالم بخش مهمی از یک لایف‌استایل سالم است. اگر به درستی برنامه‌ریزی کنید و به آنچه که میل می‌کنید توجه کنید، می‌توانید بدن خود را در طول روز سالم و پرانرژی نگه دارید. نکته کلیدی این است که سطح قند خون خود را حفظ کنید و غذایی را میل کنید که متشکل از کربوهیدرات‌هایی با قند پایین، پروتئین، مقادیر کمی از چربی‌های سالم باشد. مصرف یک وعده غذایی متعادل می‌تواند شما را به مدت 4 ساعت پرانرژی نگه دارد. بنابراین نکته قابل توجه این است که سعی کنید هر 4 ساعت یا بیشتر غذا بخورید تا یک روند ثابت انرژی داشته باشید.

خوراکی های قندی انرژی زا نیستند!

برخی از افراد بر این باور هستند که بهترین غذاها، خوراکی‌هایی هستند که قند زیادی دارند. اما قابل توجه است که غذاهایی که حاوی قند بسیاری هستند، بدترین نوع خوراکی‌ها می‌باشند. قند موجود در این خوراکی‌ها باعث می‌شود قند خون انسان به سرعت بالا برود و در نتیجه انسولین بیش از حد در بدن تولید می‌شود‌ و سطح قند خون افت پیدا می‌کند. در ادامه این مطلب با مجله اینترنتی نیونیوز۱ همراه باشید تا با خوراکی‌هایی که انرژی شما را افزایش می‌دهند، آشنا شوید.

انرژی ثابت احساس خوشایندی به افراد می‌دهد. اگر به دنبال بهینه‌سازی سطح انرژی خود هستید، برخی از خوراکی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند. با افزودن این موارد به برنانه غذایی خود، می‌توانید انرژی ثابتی را در بدن خود ایجاد کنید. 5 خرافات درمورد بهترین زمان مصرف میوه و بررسی علمی صحت آن‌ها را در نیونیوز1 بخوانید.

1- مصرف اوتمیل انرژی زا را فراموش نکنید!

اوتمیل حاوی کربوهیدرات است که منبع انرژی آن دیرتر می‌سوزد. در اوتمیل از جو دو سر استفاده می‌شود که تولید سروتونین را افزایش داده و می‌تواند برای مدیریت استرس، تقویت یادگیری و بهبود عملکرد حافظه به شما کمک کند. قابل توجه است که بسته‌های آماده اوتمیل حاوی قند هستند و مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید به راحتی در خانه این خوراکی سالم را تهیه کنید و با توت‌ها، موز و یا عسل آن را طعم‌دار کنید‌‌. اوتمیل گزینه بسیار مناسبی برای یک صبحانه سالم و انرژی زا است.

2- مصرف موز انرژی شما را تامین خواهد کرد!

شاید برایتان جالب باشد که یکی از بهترین خوراکی‌های انرژی زا موز است. موز در هر شکلی چه به صورت یخ‌زده در مخلوط اسموتی، به صورت برش‌های کوچکی بر روی اوتمیل و حتی مصرف خام آن می‌تواند انرژی شما را تامین کند. موز سرشار از کربوهیدرات، ویتامین B6، پتاسیم و حتی مقدار کمی پروتئین است.

3- ماست یونانی از خوراکی های انرژی زا است!

ماست دارای کربوهیدرات‌هایی به شکل قند‌های ساده‌ مانند لاکتوز و گالاکتوز است. زمانی که این قند‌ها در بدن تجزیه می‌شوند، می‌توانند انرژی تولید کنند. پیشنهاد ما به شما ماست یونانی است. می‌توانید روی این ماست از توت‌های ساده و یا مقداری عسل استفاده کنید. 10 پیشنهاد ساده برای داشتن وعده شام سالم را در نیونیوز1 از دست ندهید.

4- مصرف کنجد در غذا بسیار مفید است!

کنجد برشته شده ترد است و می‌توان از دانه‌های کنجد در سالاد، سوپ، سیب زمینی سرخ شده و غذاهای دیگر استفاده کنید و طعم خوبی به غذای خود اضافه کنید. دانه‌های کنجد سرشار از منیزیم هستند که به فرآیند تبدیل قند به انرژی در بدن کمک می‌کند. کنجد همچنین دارای چربی سالم و فیبر است که قند خون را تثبیت می‌کند. آیا می‌دانید کدام مواد غذایی حاوی منیزیم هستند؟

5- مصرف دارچین به تثبیت سطح انرژی شما کمک میکند!

دارچین یکی از خوراکی‌هایی است که برای ثابت نگه داشتن قند خون استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای تثبیت سطح انرژی خود نیز از این خوراکی بهره ببرید. مقدار یک قاشق چای‌خوری دارچین حاوی آنتی‌اکسیدان قابل توجهی است‌. می‌توانید دارچین را به قهوه خود اضافه کنید‌.

6- آب یک انرژی زا است!

کم‌آبی یکی از دلایل مشخص برای کم انرژی بودن و اختلالات فکری در افراد است. اگر احساس بی‌حالی دارید، یک لیوان آب خنک ممکن است بتواند حال شما را بهتر کند. 12 خوراکی سالم برای حفظ سلامت پوست! اگر به پوست خود اهمیت می‌دهید، مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

7- لوبیا یک منبع عالی برای تولید انرژی است!

ممکن است بگویید کدام نوع لوبیا را مصرف کنیم تا انرژی بگیریم؟ پاسخ این است که هر کدام از صدها گونه لوبیا را انتخاب کنید، آن‌ها خواص مغذی مشابهی دارند. فرقی نمی‌کند که لوبیا چیتی باشد یا نوع دیگر. هضم لوبیا به آرامی است و باعث تثبیت قند خون می‌شود. همچنین باید بدانید که لوبیا حاوی آنتی‌اکسیدان، فیبر، پروتئین و کربوهیدرات است. انواع مختلف این خوراکی منابع بسیار خوبی از اسیدفولیک، آهن و منیزیم است که به تولید انرژی و رساندن آن به سلول‌های بدن کمک می‌کند.

8- عدس یک نیروگاه انرژی زا است!

عدس یک حبوبات کوچک، خوش‌طعم و سرشار از کربوهیدرات و فیبر است. جالب است بدانید که تنها یک فنجان عدس پخته شده حاوی حدود 15 گرم فیبر و 36 گرم کربوهیدرات است‌. عدس نیروگاه انرژی است و حاوی آهن، ویتامین B6، روی و منگنز است که سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد. این مواد مغذی به تولید انرژی کمک می‌کنند.

9- حمص یک غذای عربی و انرژی زا را مصرف کنید!

حمص (Hummus) یک پیش‌غذای عربی است که حاوی نخود است. نخود منبع خوبی از کربوهیدرات و فیبر می‌باشد که بدن می‌تواند از آن برای تامین انرژی ثابت استفاده کند. حمص همچنین حاوی ارده و روغن زیتون است که دارای چربی‌های سالم هستند و جذب کربوهیدرات‌ها را در بدن کند می‌کنند. مصرف حمص به ما کمک می‌کند تا از افزایش قند خون جلوگیری کنیم.

10- خرما بخورید تا انرژی بگیرید!

از دیگر خوراکی‌هایی که باعث افزایش انرژی می‌شود، خرما است. خرما سرشار از قندهای طبیعی است و اگر در اواسط روز احساس کردید که به یک انرژی‌زا سریع نیازمندید، به جای نوشیدن قهوه، چند عدد خرما بخورید. خرما علاوه بر فیبر و آنتی‌اکسیدان، حاوی ویتامین‌ها و مواد معنی مانند آهن، منگنز، مس، پتاسیم و منیزیم است‌. اگر خرما را ساده دوست ندارید، می‌توانید آن را در اوتمیل خود به همراه دارچین مصرف کنید.

11- برنج قهوه ای سطح قند خون را تنظیم میکند!

برنج قهوه‌ای یک غذای بسیار مقوی و سیرکننده است. این نوع برنج نسبت به برنج سفید فرآوری کمتری شده است و ارزش غذایی بیشتری نیز دارد. برنج قهوه‌ای حاوی ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی است. جالب است بدانید که تنها نیم فنجان برنج قهوه‌ای حاوی دو گرم فیبر و مقدار بسیاری منگنز است تا کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها را تجزیه کند‌. برنج قهوه‌ای شاخص قند پایینی دارد و می‌تواند به تنظیم سطح قند خون و افزایش سطح انرژی ثابت بدن افراد در طول روز کمک کند.

12- آووکادو یک غذای کامل به شمار میرود!

آووکادو سرشار از چربی‌های خوب، فیبر و ویتامین‌های گروه B است. تقریباً 85 درصد از چربی موجود در آووکادو باعث افزایش سطح چربی خون سالم و افزایش جذب مواد مغذی در بدن می‌شود‌‌. همچنین حدود 80 درصد از کربوهیدراتی که در آووکادو وجود دارد، از فیبر تشکیل شده است و یک منبع انرژی خوش‌مزه و پایدار است‌.

13- مصرف ساردین و ماهی چرب باعث افزایش انرژی و کاهش خطر سکته مغزی میشود!

ماهی و سایر غذاهای دریایی منابع اصلی چربی‌های سالم امگا 3 هستند. همچنین این خوراکی‌ها سرشار از مواد مغذی دیگر مانند ویتامین D و سلنیوم می‌باشند. ماهی چرب حاوی پروتئین بسیار و چربی اشباع کم است. قابل توجه است شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند مصرف ماهی و یا روغن آن برای قلب و عروق خونی مفید است‌‌‌. مصرف ماهی یک و یا دوبار در هفته علاوه بر افزایش انرژی، باعث کاهش خطر سکته مغزی، افسردگی، آلزایمر و سایر بیماری‌های مزمن می‌شود‌.

14- تخم مرغ یک سیرکننده و انرژی زا است!

تخم‌مرغ باعث سیر شدن می‌شود و سرشار از پروتئین است‌. تخم‌مرغ باعث تحریک تولید انرژی در سلول‌ها می‌شود و حاوی مقادیر بسیاری از ویتامین‌های گروه B است که به آنزیم‌های بدن کمک می‌کند تا نقش خود را در فرآیند تبدیل غذا به انرژی انجام دهند.

15- میگو بخورید تا ویتامین جذب کنید!

میگو یک موجود کوچک و همه‌کاره است. کالری بسیاری کمی دارد و علاوه بر ویتامین B12 و چربی‌ امگا 3، باعث تقویت خلق و خو و افزایش انرژی می‌شود.

16- با مصرف بادام هندی سالم بمانید!

بادام‌هندی قند کمی دارد. این خوراکی خوش‌مزه سرشار از فیبر، چربی‌های مفید برای قلب و حتی پروتئین گیاهی است. مواد اصلی برای تولید انرژی، سلامت استخوان‌ها و سلامت مغز و سیستم ایمنی بدن مس، منیزیم و منگنز هستند که بادام‌هندی حاوی این مواد است.

17- سیب زمینی شیرین سطح انرژی را تقویت میکند!

سیب‌زمینی شیرین یک منبع فوق‌العاده آهن، منیزیم و ویتامین C است و یک ماده مغذی و خوب برای تولید انرژی به‌شمار می‌رود. به آن فیبر سالم اضافه کنید و یک تغذیه مفید و تقویت‌کننده برای سطح انرژی را میل کنید‌.

 

منبع: integrisok.com و مجله اینترنتی نیونیوز1

گرد آورنده
newnews1
منبع
integrisok
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا