لپ تاپ و کامپیوتر

آموزش نصب ویندوز 11 روی کامپیوتر های قدیمی و پشتیبانی نشده

چطور ويندوز 11 را روی دستگاه هایی که بصورت رسمی از این نسخه پشتیبانی نمی‌کنند نصب کنیم؟

اگر این خبر را می‌خوانید احتمالاً به‌دنبال نصب ويندوز 11 بر روی رایانه شخصی خود هستید اما به مشکل برخورده‌اید. خبر خوب این‌که ما در نیونیوز1 بصورت تصویری و مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد تا نصب ويندوز 11 را بر روی سیستم‌ پشتیبانی نشده خود، به‌راحتی انجام دهید. شما احتمالاً می‌دانید که ویندوز 11 یک ارتقاء رایگان برای کاربران فعلی ویندوز 10 است. اما با این حال، همه رایانه‌های شخصی که از ویندوز 10 استفاده می‌کنند را نمی‌توان به ویندوز 11 ارتقا داد، زیرا حداقل سخت‌افزار مورد نیاز برای نصب ويندوز 11 کمی سخت‌گیرانه است.

Windows

درواقع ويندوز 11 به هردو ویژگی TPM 2.0 و بوت امن (secure boot)، در کنار سایر الزامات، نیاز دارد. در زیر حداقل سخت افزار مورد نیاز برای نصب ویندوز 11 آمده است.

حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز 11:

* پردازنده 64 بیتی سازگار با فرکانس 1 گیگاهرتز یا سریع‌تر
* بیش از 4 گیگابایت رم
* فضای ذخیره سازی 64 گیگابایت یا بیشتر
* پشتیبانی از UEFI و سیستم عامل با قابلیت بوت امن
* پشتیبانی از TPM 2.0 یا جدیدتر
* یک کارت گرافیک سازگار با DirectX 12 یا جدیدتر با درایور WDDM 2.0

بنابراین باتوجه به نیازات بالا، میلیون‌ها رایانه به‌صورت پیش‌فرض از ویندوز 11 پشتیبانی نمی‌کنند. زیرا آن‌ها TPM 2.0 و Secure Boot ندارند. اگر شما هم کامپیوتر دارید اما به دلیل نیازهای TPM 2.0 یا Secure Boot نمی‌توانید از ویندوز 11 استفاده کنید، در نیونیوز1 یک خبر خوب برایتان داریم! شما با کمی مهارت می‌توانید به راحتی ویندوز 11 را بر روی رایانه‌های شخصی پشتیبانی نشده نصب کنید!

البته قبل از شروع این آموزش باید بدانید که در این آموزش ما از روش نصب با USB از طريق بوت استفاده می‌کنیم. پس اگر تاکنون از این روش استفاده نکرده‌اید، ابتدا باید نصب ویندوز با USB را یاد بگیرید. اما اگر قبلا این‌کار را انجام داده‌اید آموزش زیر برای شماست!
طبق آموزش زیر اگر رایانه شخصی شما از ويندوز 11 پشتیبانی می‌کند، نیازی به دورزدن محدودیت‌ها نبوده و می‌توانید ویندوز 11 خود را با هر روشی که می‌خواهید نصب کنید. اما اگر دستگاه شما از ويندوز 11 پشتیبانی نمی‌کند چه؟ در این صورت آموزش نصب ویندوز 11 در دستگاه‌های پشتیبانی نشده را در نیونیوز1 از دست ندهید! بنابراین برای شروع، قبل از هرکار اصلاً باید دید که آیا دستگاه شما به صورت رسمی از ويندوز 11 پشتیبانی می‌کند یا خیر؟

چگونه متوجه شوم که آیا کامپیوتر من از ويندوز 11 پشتیبانی می‌کند یا خیر؟

فهمیدن پاسخ این سوال زیاد سخت نیست. فقط کافیست برنامه رسمی PC Health Check را دانلود و اجرا کنید. این برنامه به شما کمک می‌کند تا بدانید که آیا رایانه شما با ویندوز 11 سازگار است یا خیر.
مایکروسافت برای کمک به همه کاربران برای بررسی سازگاری رایانه‌های شخصی آن‌ها با حداقل سیستم مورد نیاز ویندوز 11، برنامه‌ای به نام PC Health Check منتشر کرده است.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را دانلود کنید (لینک دانلود مستقیم در زیر قرار دارد) و پس از نصب، PC Health Check را در رایانه خود اجرا کنید. استفاده از آن نیز آسان است. اما برای راحتی شما کاربران عزیز، ما دستورالعمل‌های گام به گام استفاده از آن‌را نیز در زیر اضافه کرده‌ایم.

مرحله 1: برنامه PC Health Check را از (این پیوند) دریافت کنید.

مرحله 2: فایل نصب را اجرا کنید تا نصب شود. پس از نصب، برنامه به‌طور خودکار راه‌اندازی می‌شود. اگرنه، می‌توانید آن‌را با استفاده از جستجوی Start/Taskbar به‌صورت دستی راه‌اندازی کنید.

مرحله 3: هنگامی که برنامه PC Health Check راه‌اندازی شد، بخش معرفی ویندوز 11 را مشاهده خواهید کرد. بر روی دکمه Check now کلیک کنید.

PC Health Check

مرحله 4: اگر رایانه شخصی شما با سیستم مورد نیاز ویندوز 11 سازگار است، این پیام را مشاهده خواهید کرد: “This PC can run Windows 11”. این پیام به این معنی است که شما می‌توانید سیستم خود را به ویندوز 11 به‌صورت رایگان ارتقا دهید.

PC Health Check

و اگر رایانه شخصی شما به دلایلی از ویندوز 11 پشتیبانی نکند، با پیام “This PC can’t run Windows 11” همراه با اینکه چرا رایانه شما نمی‌تواند ویندوز 11 را اجرا کند، مواجه خواهید شد.

آیا کامپیوتر من از ویندوز 11 پشتیبانی می‌کند؟

حالا اگر دستگاه شما از ویندوز 11 پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید برنامه PC Health Check را ببندید تا به سراغ راه‌های دیگر نصب ویندوز 11 برویم!

آموزش نصب ویندوز 11 بر روی دستگاه‌های پشتیبانی نشده

یک فلش USB سازگار برای بوت ویندوز 11 را برای رایانه خود آماده کنید. تا به حال آماده سازی USB قابل بوت ویندوز 11 برای رایانه‌های شخصی پشتیبانی نشده آسان نبود. درواقع برای دور زدن سیستم مورد نیاز ویندوز 11 ما مجبور بودیم با دست‌کاری فایل‌های نصب دست و پنجه نرم کنیم. یا حتی نیاز به دست‌کاری در محیط CMD ویندوز بود. اما خوشبختانه شما اکنون، به لطف Rufus، به راحتی می‌توانید ویندوز 11 را روی رایانه شخصی پشتیبانی‌نشده از طریق USB قابل بوت نصب کنید. برای امتحان خود من نیز به نصب ویندوز 11 با این روش اقدام کردم. پس از نصب موفقیت آمیز، برای توصیف آن باید بگویم این روش تقریباً راحت‌ترین روش و یکی از موفقیت‌آمیزترین روش‌ها برای این‌کار است. پس چشمان خود را کاملاً باز کنید تا به سراغ جای مهم آموزش برویم!

برنامه Rufus، یک ابزار آماده سازی USB قابل بوت بسیار محبوب و قدیمی است. در نسخه جدید این برنامه به شما امکان می‌دهد USB قابل بوت ويندوز 11 را برای رایانه‌های پشتیبانی نشده آماده کنید. ابزار Rufus هنگام آماده سازی USB قابل بوت، خود تغییرات لازم را در فایل‌های نصب انجام می‌دهد. بنابراین بررسی سیستم مورد نیاز نصب ویندوز 11 را به‌طور خودکار دور می‌زند. یعنی تمام کاری را که در گذشته شما باید مرحله به مرحله انجام می‌دادید، اکنون توسط Rufus به صورت خودکار انجام می‌شود!

در بخش زیر نحوه استفاده از Rufus برای تهیه USB قابل بوت ویندوز 11 برای رایانه‌های شخصی که به صورت رسمی از Windows 11 پشتیبانی نمی‌کنند را برايتان آورده‌ایم:

مراحل آماده‌سازی و نصب:

مرحله 1: از صفحه رسمی Rufus دیدن کنید و نسخه 3.18 یا نسخه‌های جدیدتر را دانلود کنید. Rufus علاوه بر نسخه نیازمند نصب، به‌عنوان نرم‌افزار قابل حمل(پرتابل) نیز ارائه می‌شود. بنابراین در صورت عدم تمایل به نصب آن، می‌توانید نسخه قابل حمل آن‌را دانلود کنید. هرچند من نسخه نیازمند نصب آن را بیشتر توصیه می‌کنم.

مرحله 2: برنامه Rufus را نصب یا اگر نسخه قابل حمل را دانلود کرده‌اید، آن‌را باز کنید.

مرحله 3: فایل ISO ویندوز 11 را دانلود کنید. برای دانلود فایل ISO کافیست “دانلود ويندوز 11” را در اینترنت جستجو کنید. توجه داشته باشید که برای دانلود ISO فعلاً به ابزار کر.ک یا کلید محصول نیازی ندارید. (اما پس از نصب ویندوز بايد برای فعال‌سازی دائمی آن (کر.ک کردن) از یک برنامه فعال‌ساز استفاده کنید.) می‌توانید فعال‌ساز ویندوز 11 را نیز در اینترنت جستجو و به راحتی پیدا و نصب و اجرا کنید.

مرحله 4: به‌سراغ ادامه آموزش برویم. اکنون که Rufus و ISO نصب ویندوز 11 را تهیه کرده‌اید، یک فلش USB نیاز دارید. این فلش USB باید با ظرفیت 8 گیگابایت به بالا باشد. این فلش را به سیستم خود متصل کنید. سپس تمام داده‌های را به مکانی امن منتقل کنید. زیرا اطلاعات درایو USB هنگام تولید USB قابل بوت به صورت کامل پاک (format) می‌شود.

مرحله 5: نرم‌افزار Rufus را راه‌اندازی کنید. در منوی کشویی Device، مطمئن شوید که درایو فلش USB را صحیح انتخاب کرده‌اید.

طریقه آماده سازی Windows 11 با Rufus

مرحله 6: در مرحله بعد، در قسمت Boot selection، روی دکمه Select کلیک کنید. حالا فایل ISO ویندوز 11 را چک و انتخاب کنید و سپس دکمه Open را بزنید.

طریقه آماده سازی Windows 11 با Rufus

مرحله 7: اکنون در قسمت Image option، گزینه Extended Windows 11 Installation ( no TPM/ no Secure Boot ) را انتخاب کنید. البته اگر می‌خواهید USB قابل بوت ويندوز 11 را برای سخت افزار پشتیبانی نشده بسازید.

نحوه نصب ویندوز 11 با نرم افزار Rufus

در انتخاب درست نوع پارتیشن‌بندی هارد خود خیلی دقت کنید!

مرحله 8: هرچند گزینه‌های Target system ،Volume label ،File system و Cluster size بدون تغییر باقی می‌مانند. اما تعيين درست پارتیشن‌بندی سیستم شما خیلی مهم است. در بخش تعیین پارتیشن‌بندی، اگر نوع پارتیشن‌بندی هارد شما GPT است، نیازی به تغییر طرح پارتیشن پیش‌فرض نیست. مگر اینکه رایانه شما از MBR به جای GPT، استفاده کند. همان‌طور که گفتم، این بخش بسیار مهم است و اگر در تعیین نوع پارتیشن‌بندی هارد خود اشتباه کنید ويندوز نصب نخواهد شد. بنابراین آموزش کوتاهی برای فهمیدن اینکه هارد شما به صورت MBR پارتیشن‌بندی شده است یا GPT، نیاز دارید. برای این‌کار با فشردن کلیدهای ترکیبی Win+R محیط Run را باز کنید و دستور زیر را در آن وارد کنید و اینتر بزنید:
diskmgmt.msc
با این کار پنجره Disk Management برای شما باز می‌شود.
در این کنسول لیستی از همه هارد درایو‌ها که به کامپیوتر شما متصل هستند را می‌توانید ببینید.
روی هر‌کدام که می‌خواهید نوع پارتیشن استایل آن را تشخیص دهید که GPT یا MBR است، کلیک راست کنید. (هاردی را انتخاب کنید که قصد دارید نصب ویندوز 11 را بر روی آن انجام دهید.)
سپس روی گزینه Properties بزنید.
در پنجره باز شده به تب Volumes بروید.
در قسمت Partition Style می‌توانید ببینید که هارد دیسک شما از چه نوعی است.
پس اگر با کلمه MBR برخورد کردید باید در Rufus در بخش Partition scheme همین نوع پارتیشن‌بندی را انتخاب کنید. همچنين بخش Target system نیز باید روی (BIOS(or UEFI باشد. اما اگر هارد درایو شما GPT بود در Rufus در بخش Partition scheme گزینه GPT و در بخش Target system گزینه UEFI را انتخاب کنید. کار در این مرحله تمام است.

نصب ویندوز 11 با Rufus

دقت کنید که هنگام تهیه فلش قابل بوت ویندوز 11 فایل های درون آن حذف می‌شوند!

مرحله 9: شما در مرحله قبل نوع پارتیشن‌بندی هارد خود را متوجه و آن را در Rufus به‌درستی انتخاب کرده‌اید. بنابراین حالا روی دکمه Start کلیک کنید. همان‌طور که گفتم شما پیام هشداری مبنی بر از بین رفتن تمام فایل‌های درایو USB خود را مشاهده می‌کنید. روی دکمه OK کلیک کنید تا تمام فایل‌های موجود در درایو USB حذف شود و برنامه شروع به تولید USB قابل بوت ویندوز 11 کند.

نصب ویندوز 11 با Rufus

طریقه نصب ویندوز 11 با Rufus

مرحله 10: چند دقیقه بعد، هنگامی که برنامه USB قابل بوت را ساخت، یک پیام READY بزرگ خواهید دید. اکنون می‌توانید نرم‌افزار Rufus را ببندید. تبریک! شما ويندوز 11 خود را تهیه کردید!

طریقه نصب ویندوز 11 با Rufus

مرحله 11: USB قابل بوت ويندوز 11 را به رایانه پشتیبانی نشده وصل کنید. به منو BIOS/UEFI رفته و اولویت بوت سیستم را تغییر دهید تا امکان بوت شدن از طریق USB فراهم شود. حالا شروع به نصب ویندوز 11 کنید.

مرحله 12: نرم‌افزار Rufus با اعمال تغییرات در USB قابل بوت، اطمینان حاصل می‌کند که حداقل بررسی‌های مورد نیاز سیستم در طول نصب صورت نگیرد. به این ترتیب ويندوز 11 بدون هیچ مشکلی بر روی رایانه شخصی شما نصب خواهد شد. بنابراین کافیست برای نصب ویندوز 11 بر روی کامپیوتر پشتیبانی نشده خود، طبق دستورالعمل‌های معمول نصب ویندوز که بلدید عمل کنید.

آموزش نصب ویندوز 11 بر روی سیستم‌های پشتیبانی نشده برای شما مفید بود؟ نکات و ترفند‌های مفید ویندوز 11 را نیز در نیونیوز1 بخوانيد. حتماً سوالات خود را در بخش نظرات از ما بپرسید.

منبع: مجله اینترنتی نیونیوز1 و Intowindows.com

گرد آورنده
نیونیوز1
منبع
Intowindows.com
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا