لپ تاپ و کامپیوتر

20 نکته و ترفند برای ویندوز 11: رازها و ترفندهای آخرین نسخه ویندوز!

در این مطلب 20 نکته و ترفند کاربردی و آسان برای ویندوز 11 قرار داده‌ایم. با این نکات می‌توانید استفاده از رایانه‌تان را بهبود ببخشید‌.

در این مطلب ما مجموعه‌ای ضروری از 20 نکته و ترفند را برای استفاده بهتر از ویندوز 11 قرار داده‌ایم. حتی اگر مدت زیادی است که با ویندوز کار می‌کنید، این نکات می‌توانند برای شما کارآمد باشند و عملکرد ویندوزتان را بهبود ببخشند. اگر نمی‌دانید که چگونه می‌توان در ویندوز و مک صفحات وب را به صورت پی دی اف (PDF) ذخیره کرد‌، اینجا کلیک کنید.

20 نکته و ترفند برای ویندوز 11 رازها و ترفندهای آخرین نسخه ویندوز!

 

فهرست دسترسی به سرفصل‌های این مطلب

1- دکمه شروع Start button را جابجا کنید!

نخستین ترفند و نکته که به آن می‌پردازیم، جابجا کردن دکمه Start است. در ویندوز 11 دکمه شروع (Start button) و نمادها در مرکز صفحه قرار دارند. اگر ترجیح می‌دهید که آن را مانند نسخه‌های پیشین در گوشه چپ داشته باشید، روی قسمت خالی نوار وظیفه (Taskbar) کلیک راست کنید و گزینه تنظیمات نوار وظیفه (Taskbar Setting) را انتخاب کنید. بر روی گزینه Taskbar behaviors کلیک کنید و از منوی کشویی باز شده از قسمت Taskbar alignment گزینه (چپ) Left را انتخاب کنید.

2- نکته و ترفند برای فعال کردن حالت تاریک Dark mode!

نکته و ترفند دوم برای ویندوز 11 فعال کردن حالت تاریک و یا Dark mode است. گزینه تغییر رنگ به رنگ تیره‌تر در بسیاری از برنامه‌های مختلف دیده می‌شود و ویندوز 11 نیز این گزینه را دارد. اگر ترجیح می‌دهید که حالت تاریک را فعال کنید، روی قسمت خالی دسکتاپ کلیک کرده و قسمت Personalize را انتخاب کنید. در منوی کشویی از عنوان Choose your mode، گزینه Dark را انتخاب کنید.

3- برای مرتب کردن پنجره های باز شده از چیدمان اسنپ ویندوز 11 استفاده کنید!

اگر چندین برنامه درحال اجرا دارید، سازماندهی پنجره‌های باز شده روی صفحه نمایش دشوار است. چیدمان اسنپ در ویندوز 11 راه‌حل مفیدی برای این مشکل است. مکان‌نما را روی دکمه Maximize/ Resize نگه دارید و یک طرح برای مرتب کردن سریع پنجره‌ها انتخاب کنید. چندین گزینه برای انتخاب وجود دارد که هرکدام برای کارهای مختلف و اندازه صفحه نمایش مناسب هستند.

4- در ویندوز 11 میتوانید دکمه های نوار وظیفه را پنهان کنید!

در کنار دکمه Start، دکمه‌هایی مانند Task View و Widgets را مشاهده خواهید کرد. اگر به این موارد نیاز ندارید، می‌توانید آن‌ها را پنهان کنید. روی قسمت خالی نوار وظیفه کلیک راست کنید و گزینه تنظیمات نوار وظیفه را انتخاب کنید. می‌توانید نمایش آن‌ها روی صفحه روشن و یا خاموش کنید. همچنین می‌توانید سایر دکمه‌ها مانند دکمه‌های جست و جو و چت را نیز پنهان کنید.

5- با استفاده از Focus Assist بدون حواس پرتی کار کنید!

اگر هنگام کار با ویندوز 11 اعلان‌‌ها حواستان را پرت می‌کنند، با این نکته و ترفند می‌توانید با خیال راحت به کار خود ادامه دهید. از Focus Assist برای جلوگیری از نمایش اعلان‌ها و محدود کردن آن‌ها استفاده کنید. برای این کار ابتدا تنظیمات را باز کنید و به بخش System و سپس به Focus Assist بروید‌. اگر هشدارها تنها اعلان‌هایی هستد که شما را آزار می‌دهند، فقط هشدارها (Alarms Only) را انتخاب کنید. می‌توانید از گزینه Priority Only برای انتخاب سایر اعلان‌هایی که باید مجاز باشند، استفاده کنید و زمان‌هایی را که Focus Assist باید به طور خودکار فعال شود را انتخاب کنید.

6- با ویندوز 11 برگه های مرورگر مایکروسافت اج را به سهولت جابجا کنید!

احتمالا برای جابه‌جایی بین برنامه‌های درحال اجرا و پنجره‌ها به استفاده از میانبر صفحه کلید Alt + Tab عادت کرده‌اید. با ویندوز 11 می‌توانید برگه‌های مرورگر Edge را در لیست Alt + Tab قرار بدهید و جابه‌جایی را آسان‌تر کنید. برای این کار تنظیمات را باز کنید و به System > Multi-tasking بروید. سپس، از منوی کشویی در Alt + Tab استفاده کنید و گزینه Open Windows Only را انتخاب کنید تا تب‌های اج را نادیده بگیرد.

7- از ابزارک های نوار وظیفه استفاده کنید!

ویجت‌ها و یا ابزارک‌ها برنامه‌‌های کوچکی هستند که با کلیک بر روی دکمه آبی و سفید Widgets که در کنار دکمه Start قرار دارد، در یک پنجره پاپ‌آپ کوچک باز می‌شوند. می‌توانید ویجت‌ها را با کلیک بر روی کلید و عکس نمایه‌تان در بالا و سمت راست سفارشی کنید. با کلیک بر دکمه + که در کنار پیش‌نمایش ویجت قرار دارد، می‌توانید آن را به نمایشگر خود اضافه کنید. ویجت‌های که به آن‌ها نیاز ندارید را با کلیک بر روی × در گوشه سمت راست بالا حذف کنید.

8- با یک کلیک از منوی کاربردی استفاده کنید!

نکته و ترفند دیگر برای ویندوز 11 دسترسی آسان به اجرای آن است. می‌توانید با کلیک راست بر روی Start و یا کلید Windows  + X منوی مفید و کارآمدی را باز کنید. با این منو دسترسی به اجزای ویندوز 11 برای شما راحت‌تر است و می‌توانید به تنظیمات، بخش‌های کنترل پنل و لینک‌های اکسپلورر بروید.

9- صدای ویندوز را تقویت کنید!

در ویندوز 11 می‌توانید صدای سیستم را بهبود ببخشید. چه بلندگو روشن باشد و یا با هدفون به صدا گوش دهید، می‌توانید از این تنظیمات استفاده کنید. روی نماد صدا در نوار وظیفه کلیک راست کنید و تنظیمات صدا (Sound Setting) را انتخاب کنید. روی فلشی که در دستگاه صوتی مورد استفاده‌تان است، کلیک کنید و میان گزینه‌ها به پایین بروید. کلید Enhance audio را روی موقعیت روشن قرار دهید‌.

10- برنامه های پرکاربردتان را سنجاق کنید!

می‌توانید برای دسترسی به برنامه‌هایی که بیشتر استفاده می‌کنید، آن‌ها را به بالای نوار وظیفه و یا بالای منوی Start پین یا سنجاق کنید. برای این کار ابتدا روی دکمه Start کلیک کنید. میانبر برنامه‌ای که از آن زیاد استفاده می‌کنید، پیدا کنید و روی آن راست کلیک کنید. از منویی که می‌بینید، گزینه Pin to Start که به معنی سنجاق به منوی Start است و یا گزینه Taskbar که به معنی سنجاق بر روی نوار وظیفه است را به دلخواه انتخاب کنید.

11- منوی Start را برای خودتان سفارشی کنید!

می‌توانید محتوای بسیاری را در منوی استارت (Start) نمایش و یا پنهان کنید. برای این کار تنظیمات را باز کنید و به Personalization < Start بروید. از کلیدهای فعال و غیرفعال برای برنامه‌های پراستفاده خود بهره ببرید. اگر بر روی پوشه‌ها کلیک کنید، ‌می‌توانید میانبرهایی را به گزینه‌های مختلف از جمله تنظیمات، اکسپلورر و یا پوشه‌های خاصی با جابجایی آن‌ها اضافه کنید.

12- چگونه گزینه های دیگر را در منوی راست کلیک پیدا کنیم؟

در ویندوز 11 منویی که با کلیک راست بر روی فایل‌ها و پوشه‌‌ها ظاهر می‌شود، متفاوت است. ممکن است متوجه شوید که برخی از گزینه‌هایی که به آن‌ها عادت کرده‌اید و مورد استفاده‌تان هستند، گم شده‌اند. برای پیدا کردن آن‌ها در پایین منوی زمینه روی گزینه Show more options کلیک کنید تا به منوی قدیمی دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید با فشار دادن کلید Shift + F10 منوی قدیمی را باز کنید.

13- پنجره های باز را کوچک کنید!

اگر می‌خواهید تمام پنجره‌های باز را کوچک کنید، می‌توانید از میانبر صفحه کلید Windows  + D استفاده کنید. همچنین راه دیگری هم برای این کار وجود دارد‌‌. تنظیمات رایانه خود را باز کنید و به گزینه System > Multi-tasking بروید. سپس گزینه Title bar Window shake را روشن کنید‌‌. پس از انجام این تنظیمات، هنگامی که روی نوار عنوان یک پنجره باز کلیک می‌کنید، دکمه سمت چپ ماوس را فشار می‌دهید و به سمت دیگر تکان می‌دهید. تمام پنجره‌ها غیر از پنجره‌ای که انتخاب کرده‌اید، کوچک می‌شوند.

14- با کیبورد به سرعت تنظیمات را باز کنید!

اگر جزو افرادی هستید که مرتبا تنظیمات رایانه‌ خود را تغییر می‌دهید، از میانبر مفید ویندوز 11 استفاده کنید. با فشار دادن کلید ترکیبی Windows + I می‌توانید به برنامه تنظیمات دسترسی پیدا کنید. مرورگر گوگل کروم سیستم امنیتی جدید و قوی‌تری را ارائه خواهد کرد. با کلیک بر اینجا، خواندن این مطلب جدید را در نیونیوز۱ از دست ندهید.

15- از هر بخشی که میخواهید میتوانید اسکرین شات بگیرید!

برای گرفتن تصاویر یا اسکرین‌شات در رایانه، می‌توانید از کلید Print Screen استفاده کنید و سپس آن را در یک ویرایشگر تصویر قرار دهید. اگر Windows + Shift + S را فشار دهید، برنامه‌ Snipping Tool را راه‌اندازی می‌کنید‌. از این برنامه می‌توانید برای گرفتن اسکرین شات تنها از بخشی از دسکتاپ یا هر پنجره‌ای که به آن نیاز دارید، استفاده کنید.

16- برنامه های سنجاق شده را به سرعت راه اندازی کنید!

نکته و ترفند دیگر برای راه‌اندازی سریع برنامه‌های پرکاربردی که در نوار وضعیت پین شده، استفاده از کلیدهای کیبورد است. برای راه اندازی برنامه‌ای که نماد آن در موقعیت اول قرار دارد، از Windows + 1 استفاده کنید. برای باز کردن دومین برنامه از Windows + 2 استفاده کنید و بقیه برنامه‌ها را نیز به همین شکل می‌توانید راه‌اندازی کنید. حتی این امکان را دارید که چندین شماره را به طور همزمان فشار دهید تا دو یا چند برنامه همزمان اجرا شوند. برای مثال با فشار دادن Windows + 3 + 4، برنامه‌هایی که میانبرهای آن‌ها در موقعیت سوم و چهارم نوار وظیفه هستند، اجرا می‌شوند.

17- با استفاده از تایپ صوتی سریعتر تایپ کنید!

اگر قصد دارید متنی را تایپ کنید و به زمان کمی نیاز دارید، با یک ترفند و نکته می‌توانید به سرعت کار خود را انجام دهید. به جای استفاده از صفحه‌کلید، با رایانه خود صحبت کنید. کلیدهای Windows + H را فشار دهید تا تایپ صوتی راه‌اندازی شود. سپس، می‌توانید از آن برای دیکته متن به جای تایپ دستی استفاده کنید.

18- مصرف باتری لپتاپ خود را بررسی کنید!

اگر از لپتاپ استفاده می‌کنید و می‌خواهید عمر باتری آن را به حداکثر برسانید، می‌توانید آن تنظیم کنید. به تنظیمات بروید و در قسمت System > Power بررسی کنید که کدام برنامه‌ها بیشترین مصرف باتری را دارند. روی مشاهده اطلاعات دقیق در کنار نمودار مفید استفاده از باتری کلیک کنید و لیستی از برنامه‌هایی را که باعث کاهش شارژ باتری می‌شوند را مشاهده کنید. می‌توانید هر برنامه غیرضروری و فعالیت آن‌ را از طریق منوی سه نقطه‌ای در کنار ورودی برنامه در فهرست مدیریت کنید.

19- دسکتاپ مجازی فضای کاری جدیدی را به شما ارائه میدهد!

اگر نیازمند فضای بیشتری از دسکتاپ هستید، دسکتاپ مجازی می‌تواند به شما کمک کند‌. روی دکمه Task View که در کنار دکمه Start قرار دارد، کلیک کنید. سپس، روی گزینه New Desktop کلیک کنید تا فضای جدیدی را ایجاد کنید. می‌توانید از دسکتاپ مجازی خود مانند نسخه معمولی آن استفاده کنید. برای جابجایی بین دسکتاپ‌ها کلید‌های Windows + Ctrl را نگه دارید و کلید جهت‌نمای چپ و راست را فشار دهید.

20- تنظیمات سریع Quick Settings را سفارشی کنید!

برای سفارشی کردن قسمت تنظیمات سریع، روی دکمه Network/ Volume/ Power در نوار وظیفه کلیک کنید. تنظیمات سریع را مشاهده می‌کنید که دسترسی آسان به گزینه‌ها و تنظیمات را برایتان فراهم می‌کند. می‌توانید با کلیک کردن بر روی دکمه مداد، مواردی را که به آن‌ها نیاز ندارید حذف کنید و یا مواردی را به آن اضافه کنید. اگر روی موردی ناخواسته کلیک کرده‌اید، می‌توانید با کلیک بر Unpin آن را لغو کنید. برای افزودن موارد بیشتر، بر روی افزودن (Add) کلیک کنید.

منبع: techradar.com و مجله اینترنتی نیونیوز۱

گرد آورنده
newnews1
منبع
techradar
مشاهده بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا