مطالب داغهوش مصنوعی

جایگزینی هوش مصنوعی با انسان نزدیک است؟! آیا فناوری Ai جای آدمها را میگیرد؟

آیا هوش مصنوعی نهایتاً میتواند کارهای ما انسانها را بهتر از خودمان انجام دهد؟!

بگذارید سوالاتم را از شما این‌گونه بپرسم. نظر شما درمورد آینده‌ی هوش مصنوعی به‌عنوان جایگزین انسان چیست؟ آیا فناوری Ai در آینده برای انسان‌ها مفید خواهد بود یا به آن‌ها صدمه می‌زند؟ اصلاً آیا جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌ها ممکن است؟! در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم…

خب! در دنیایی که دائماً درحال نوسان است، پیش‌بینی این‌که چه‌چیزی جایگزین شغل امروزی شما می‌شود دشوار است. اما با پیشرفت بیشتر در زمینه‌ی فناوری، بسیاری می‌گویند که “هوش مصنوعی یکی از قدرتمندترین رقبای انسان در بسیاری از مشاغل خواهد بود.

برخی از مردم فکر می‌کنند که هوش مصنوعی جایگزین انسان‌ها نمی‌شود. درحالی‌که برخی دیگر معتقدند که هوش مصنوعی به‌زودی همه چیز را از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین مشاغل، در اختیار خود خواهد گرفت. 

پس پاسخ کدام است؟! آیا به سمت دنیایی می‌رویم که ربات‌ها بر ما حکومت می‌کنند؟! در ادامه‌ی مقاله سعی می‌کنیم به این سوالات پاسخ دهیم. پس با نیونیوز1 همراه باشید! 

چرا نباید از جایگزینی هوش مصنوعی با انسان ترسید؟

هوش مصنوعی نمی‌تواند خارج از چارچوب فکر کند

علیرغم کاربرد‌های بسیار مفید این فناوری برای انسان، هوش مصنوعی هنوز به‌صورت کامل توسعه نیافته است و به‌دور از ایجاد تهدید برای انسان است.

البته ممکن است هوش مصنوعی بتواند برخی کارها را بهتر از انسان‌ها انجام دهد، اما کارهای زیادی وجود دارد که فعلاً فقط انسان‌ها می‌توانند انجام دهند.

هوش مصنوعی هنوز حتی به جایگزینی نسبی با بسیاری از مشاغل نزدیک نشده است. همچنين اگر جایگزین برخی از آن‌ها شود، به‌همراه خود برخی مشاغل جدید را نیز ایجاد می‌کند. مثلاً بسیاری از افراد در آينده مسئول نظارت بر کارهای هوش مصنوعی خواهند بود. 

حتی اگر به تحولات هوش مصنوعی خوشبین نباشید، فعلاً دلیلی برای هشدار به شما وجود ندارد. شغل شما درحال حاضر فقط برای شماست! 

هوش مصنوعی جایگزین انسان نمی‌شود!

توجه داشته باشید، “هوش مصنوعی دنیا را تسخیر نخواهد کرد و جایگزین انسان‌ها نخواهد شد.” این فناوری فقط می‌تواند کارهایی را انجام دهد که ما می‌خواهیم.

هوش مصنوعی تا به امروز راهی طولانی را پیموده است؛ اما هنوز درحال توسعه است. این فناوری هنوز آماده جایگزینی با انسان‌ها نیست. چند دلیل برای این ادعا وجود دارد:

1. فناوری Ai هنوز کاملاً توسعه نیافته است!

درحالی‌که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌ی هوش مصنوعی داشته‌ایم، هنوز باید جنبه‌های زیادی را درک کنیم. ممکن است برخی از کارها برای این ماشین‌های هوشمند غیرممکن باشد و به‌طور کامل توسط آن‌ها و توسعه‌دهندگان ناديده گرفته شود. 

به‌عنوان مثال، هیچ‌کس نمی‌داند که چگونه مغز ما خلاقیت ایجاد می‌کند، بدون اینکه قادر به دیدن ذهن شخص دیگری باشد. فقط ما می‌دانیم که ذهن خودمان چگونه کار می‌کند. 

بنابراین این مسئله بدان معنی است که فعلاً هر تلاشی برای تکرار این فرآیندها با استفاده از رایانه‌ها از همان ابتدا ناقص و بیهوده خواهد بود.

2. هوش مصنوعی نمی‌تواند خارج از چارچوب فکر کند

آیا فناوری Ai ترسناک است؟

یکی از انتقادات رایجی که علیه مراکز تحقیقاتی هوش مصنوعی مطرح می‌شود، درمورد کمبود خلاقیت این فناوری است.

اگرچه رایانه‌ها می‌توانند مسائل پیچیده را حل کنند، اما اغلب این کار را با تکیه بر قوانین ثابتی که توسط سازندگان آن‌ها وضع شده است انجام می‌دهند.

بنابراین، به‌جای ارائه راه‌حل‌هایی درست، اما مغایر با قوانین، فناوری هوش مصنوعی راه‌حل‌های دیگری را پیشنهاد می‌دهد که مغایر با قوانین از پیش تعیین‌شده نباشند؛ حتی اگر این پاسخ‌ها کاملاً اشتباه باشند و هوش مصنوعی این را بداند! 

اما دقیقاً برخلاف هوش مصنوعی، انسان‌ها هنگام تلاش برای رویکردهای جدید، به‌جای پایبندی دقیق به مرزهای از پیش تعیین‌شده، به خلاقیت و تفکرات جانبی دیگر تمایل دارند.

چطور با پدیده هوش مصنوعی کنار بیاییم؟! 

بله! سوال اصلی این نیست که آیا هوش مصنوعی جایگزین انسان‌ می‌شود یا خیر. بلکه اصلی‌ترین سوال این است که “من چطور باید با پدیده هوش مصنوعی کنار بیایم؟” به‌طور کلی، استفاده از هوش مصنوعی مستلزم درک چیستی آن است. شما نیاز دارید که درباره‌ی این پدیده اطلاعات کافی جمع‌آوری کنید. همچنین برای آزمایش و استفاده‌ی مناسب از آن، باید بدانيد دقیقاً از او چه‌چیزی می‌خواهید و این فناوری تا چه حد توانایی پاسخگویی به این نیاز شما را دارد. قطعاً تأثیر هوش مصنوعی بر سبک زندگی آینده افراد تقریباً در هر صنعتی قابل مشاهده است.

هوش مصنوعی یا AI چیست و چه توانایی هایی دارد؟ (به بیان ساده)

در استفاده از فناوری Ai جلوتر از دیگران باشید! 

اگر صرفاً کار‌های خود را به‌خوبی انجام می‌دهید اما از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنید، سرانجام روزی متوجه می‌شوید که دیگران جلوتر از شما هستند! در آینده اگر می‌خواهید کار خود را راحت‌تر و بهتر از دیگران انجام دهید، بهتر است با آخرین نسخه‌ها و امکانات ساخته شده از این هوش همراه باشید. 

با توسعه هرچه بیشتر فناوری Ai با الگوریتم‌های جدید و قابلیت‌های یادگیری ماشینی، شما علاوه بر توانایی‌های قبلی، امکانات جدیدی را نیز در جعبه‌ابزار هوشمند خود خواهید داشت. 

در واقع حتی برخی از کارشناسان بر این باورند که انسان‌ها در نهایت قادر خواهند بود از هوش مصنوعی به عنوان امتداد مغز و عقل خود استفاده کنند!

چرا نباید از جایگزینی هوش مصنوعی با انسان ترسید؟
تصویر این مقاله نیز با هوش مصنوعی تولید شده است!

از آینده فناوری Ai نترسید! 

وقتی به آن فکر می‌کنم، گرفتار شدن در ترس از جایگزینی هوش مصنوعی با انسان منطقی و آسان است. درحال حاضر اطلاعات زیادی درمورد ماهیت این پدیده‌ی نوظهور وجود ندارد و ما جای خالی این اطلاعات را با افکار ترسناک خود پر می‌کنیم. 

اما واقعیت این است که ما هنوز با ماشین‌هایی که می‌توانند هوش انسانی را به چالش بکشند یا از آن فراتر بروند، بسیار فاصله داریم. فناوری Ai هنوز یک فناوری نابالغ است و حتی اگر به سرعت توسعه یابد، دلیلی وجود ندارد که باور کنیم این اتفاق خواهد افتاد.

صرف نظر از این، سرعت پیشرفت انسان‌ها نیز با پیشرفت هوش مصنوعی بیشتر می‌شود. بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که روزی آن‌ها به‌طور کلی از ما پیشی می‌گیرند.

آزمون هوش مصنوعی: چقدر تکنولوژی AI را می‌شناسید؟ خب تست کنید!

خلاصه و نتیجه

هوش مصنوعی ابزار قدرتمندی است، اما قرار نیست جایگزین انسان شود. حداقل ما با این اتفاق ناخوشایند هنوز فاصله داریم! هوش مصنوعی زندگی ما را آسان‌تر می‌کند، اما به‌شرطی که عاقلانه از آن استفاده کنیم. بنابراین برای یادآوری مجدد، هرگز از فناوری هوش مصنوعی سوء استفاده نکنید.

جواب ما فعلا همین است. اما شاید در آینده، روزی پاسخ این سوالات تغییر کند! نظر شما چیست؟ 

 

اگر می‌خواهید مقاله‌های مرتبط بیشتری درباره‌ی هوش مصنوعی بخوانید، روی این کلیدواژه کلیک کنید!

منبع: Themegamaxi

گرد آورنده
نیونیوز1
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا