عمومینجوم و هوافضا
موضوعات داغ

شاهکار تلسکوپ جیمز وب: غوغای ستارگان در تصاویر جیمز وب!

انتشار تصاویر بیشتر از کیهان توسط تلسکوپ جیمز وب جهان را تکان داد!

تلسکوپ جیمز وب فعالیت رسمی خود را با ارسال تصویر از دو شب گذشته آغاز کرده است. این تلسکوپ با ارسال تصاویر بی‌نظیر و بسیار زیبا از کیهان توجه علاقه‌مندان به علم و نجوم را معطوف خود کرده است. در ادامه این مطلب با بررسی این تصاویر همراه مجله اینترنتی نیونیوز1 باشید. از مطالب مشابه می‌توانید مطلب 10 سیاره شبیه به زمین و مطلب اولین تصویر از تلسکوپ جیمز وب را مشاهده نمایید.

اولین تصویر از تلسکوپ جیمز وب: عمیق ترین نگاه به کیهان جه جیزی را نشان میدهد؟

عملکرد فوق العاده تلسکوپ جیمز وب در ابتدای فعالیت خود

تنها با گذشت دو روز از دریافت اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب، در جهان علم اخترفیزیک و نجوم غوغایی به پا شده است. تلسکوپ جیمز وب تصاویری را ثبت کرده است که حقیقتا شاهکار محسوب می‌شوند. این تصاویر ابتدای فعالیت این تلسکوپ هستند و نوید روزهای درخشان‌تر و اکتشافات بی‌نظیری را می‌دهند. این اتفاق تاریخی و شروع فعالیت قوی‌ترین تلسکوپ بشر، یکی از بزرگترین دست‌آوردهای علم و نجوم در تاریخ است. اولین تصویر از تلسکوپ جیمزوب در روز دوشنبه (11 ژوئیه معادل 20 تیر 1401) منتشر شد و گروهی از خوشه‌های کهکشانی به نام SMACS 0723 را نشان داد. این تصویر به عنوان واضح‌ترین تصویر مادون قرمز از نگاه ما به کیهان بوده است.

شاهکار تلسکوپ جیمز وب: غوغای ستارگان در تصاویر جیمز وب!
سحابی کارینا (سحابی شاه‌تخته)

برخی از این کهکشان‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای هرگز قبلا دیده نشده بودند. این خوشه کهکشانی 4.6 میلیارد سال پیش تشکیل شده است. این تصاویر در طول مدت 12 ساعت و نیم گرفته شده‌اند. این مشاهدات می‌توانند کم نورترین اجرام آسمانی را نیز نشان دهند. در تصاویر جیمز وب سحابی کارینا (سحابی شاه‌تخته)، سیاره گازی غول‌پیکر WASP-96 b، سحابی حلقه جنوبی و پنج قلوی استفان مشخص شده‌اند. در ادامه تصویربرداری‌های درخشان و زیبای این تلسکوپ اطلاعات جدیدی به دست آمده است.

شاهکار تلسکوپ جیمز وب: غوغای ستارگان در تصاویر جیمز وب!

بررسی تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب در دومین روز شروع فعالیت!

از جالب‌ترین اطلاعات به دست آمده از طیف‌سنجی سیاره گازی WASP-96 b، وجود آب در اتمسفر این سیاره بوده است. همچنین وجود مه و ابر در اتمسفر این سیاره تشخیص داده شده است. یکی از تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب مربوط به سحابی شاه‌تخته در صورت فلکی شاه‌تخته است. سحابی شاه‌تخته یا کارینا 7600 سال نوری از زمین ما فاصله دارد. در گذشته تصاویری که از این سحابی دیده می‌شد، ستاره‌های کوچک را مشخص نمی‌کرد. به لطف جیمز وب امروز با وضوح آن‌ها را مشاهده می‌کنیم. این سحابی یکی از بزرگترین و درخشان‌ترین سحابی‌های آسمان است که ستارگان زیادی را در خود جای داده است. جرم برخی از این ستارگان چندین برابر خورشید است.

شاهکار تلسکوپ جیمز وب: غوغای ستارگان در تصاویر جیمز وب!
وجود آب در سیاره WASP-96 b

از دیگر تصاویر شاهکار جیمز وب تصویر پنج‌قلوی استفان بوده است. مجموعه کهکشانی پنج‌قلوی استفان 290 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. این گروه کهکشانی در صورت فلکی پگاسوس قرار گرفته‌اند. توانایی حیرت‌انگیز جیمز وب در بررسی اتمسفر سیاراتی که صدها سال نوری از ما فاصله دارند، بسیار خودنمایی کرده است. سحابی حلقه جنوبی که به هشت انفجار نیز معروف است نمایی از ابرگاز تشکیل شده در اطراف یک ستاره درحال مرگ را به زیبایی نشان داده است. در این تصویر پوسته‌ای از جنس گاز و غبار در اطراف این ستاره درحال مرگ تشکیل شده است. از دیگر نکات جذاب در تصاویر تلسکوپ جیمز وب صخره‌های کیهانی هستند. که آن‌ها را مانند ابرهای غول‌پیکر که اطراف کهکشان‌ها و ستارگان بسیاری را فرا گرفته‌اند می‌بینیم.

شاهکار تلسکوپ جیمزوب: غوغای ستارگان در تصاویر جیمزوب!
مجموعه کهکشانی پنج‌قلوی استفان!

تعامل کهکشان ها و ستارگان در تصاویر جیمز وب!

دو ستاره در یکی از تصاویر با تعامل ابری از گازها و غبار توانسته‌اند جلوه بی‌نظیری را به ثبت برسانند. باتوجه به این‌ که این تصاویر ابتدای حیات و تکامل برخی ستارگان و کهکشان‌ها را نشان‌می‌دهد؛ می‌توان دریافت که تغییر محیط این ستارگان در حین تکامل به چه صورت پیش رفته است. درواقع اطلاعاتی که تلسکوپ جیمزوب در اختیار جهان قرار داده، نشان دهنده فعل و انفعالات کهکشانی و تاثیر آن‌ها برروی تکامل اجرام آسمانی بوده است. با این اطلاعات، ما درمورد نحوه تشکیل سیاره و کهکشان خودمان در جهان اولیه آگاه می‌شویم. در این تصاویر پدیده‌ای به نام رقص گرانشی دیده می‌شود. رقص گرانشی شامل دم و بازدم گازها، گرانش غبار، ستارگان و امواج ضربه‌ای است، که یک کهکشان درحال عبور از خوشه به وجود می‌آورد.

تعامل کهکشان ها و ستارگان در تصاویر جیمز وب!
فعل و انفعالت اطراف یک ستاره درحال مرگ!

توانایی وب در عبور از میان غبار کیهانی و صخره‌های کیهانی، ستارگانی را مشخص کرده که در گذشته قابل رویت نبودند. این قدرت و توانایی بینش بسیار عمیق‌تر و جدیدی را درمورد شکل‌گیری ستارگان، در اختیار جهان قرار می‌دهد. در این تصاویر چیزی که شبیه به یک منظره درخشان و صخره‌ی کیهانی است، در واقع حفره گازی عظیم است که قله آن ارتفاعی به اندازه 7 سال نوری دارد. چیزی که در این تصاویر مشابه بخار برآمده از یک کوه است، درواقع گاز و غبار گرم و پرانرژی است. در تصویر دیگر فعل و انفعالات اطراف یک ستاره درحال مرگ به زیبایی ثبت شده است. شماهم از دیدن این عظمت و زیبایی تعجب کرده‌اید؟

 

بررسی تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب در دومین روز شروع فعالیت!
سحابی شاه‌تخته یا کارینا

آیا همانطور که ما کیهان را رصد می‌کنیم خود تحت نظر هستیم؟ پاسخ در مطلب زیر مخفی شده است!

توجه فرازمینی‌ ها به بمب اتمی اوپنهایمر که ممکن بود زمین را نابود کند!

 

منبع: مجله اینترنتی نیونیوز1 و CNN

گرد آورنده
مجله اینترنتی نیونیوز1
منبع
CNN
مشاهده بیشتر

مدیر سایت: امیر بلادی

مدیر سایت و مجله اینترنتی نیونیوز۱، نویسنده و مترجم، زیست شناس دریا، مدیر استدیو مجهز صدا و تولید محتوی، صدابردار، آهنگساز و خواننده

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. خیلی حیرت انگیز هست
    جالب اینکه وجود آب در غیر از زمین را هم که تا به حال اثبات نشده بود نشان میده و خودش میتونه نشانگر وجود حیات حتی با گونه های زمینی هم باشه
    خیلی خوب بود
    ممنون از زحمتی که برای این مطلب کشیدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا