هوش مصنوعی

مهمترین ترند های هوش مصنوعی در 2024: آماده انقلاب هوش مصنوعی شوید!

10 ترند مهم هوش مصنوعی در سال 2024 را بشناسید!

مسلماً سرعت تکامل و ادغام هوش مصنوعی با زندگی ما انسان‌ها در سال 2024 افزایش خواهد یافت. قرار است هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در همه‌ی کارها ترند شود! در این مقاله با برخی از مهم‌ترین ترند های هوش مصنوعی در آینده آشنا خواهید شد.

امیدواریم سال 2024 سال پیشرفت ما انسان‌ها در جهت حل برخی از مسائل پیچیده پیرامون این فناوری افسارگسیخته باشد. اگرچه موانع استفاده از هوش مصنوعی ممکن است در سال‌های اخیر از بین رفته باشد، اما با همه‌گیری آن، مسائلی در مورد اعتماد کردن به نتایج آن، وسعت دسترسی و همچنین لزوم تدوین مقررات برای هوش مصنوعی وجود دارد.

حل این مشکلات در سال‌های آتی می‌تواند به ما در مسیر استفاده از تمام پتانسیل هوش مصنوعی و تکامل آن در آینده کمک کند. اما مهم‌ترین مسائل و ترند های هوش مصنوعی در سال‌های آینده چه‌چیزی هستند؟ در نیونیوز1 بخوانيد!

هوش مصنوعی در سال 2024 از ساخت کلمات و تصاویر فراتر می‌رود!

هوش مصنوعی در سال 2024 از کلمه و تصاویر فراتر می‌رود!

نسل بعدی ابزارهای مولد هوش مصنوعی بسیار فراتر از چت‌بات‌ها و تولیدکنندگان تصویر خواهند بود. اگرچه همین حالا در سال 2023 نیز آن‌ها ما را شگفت‌زده و حتی گاهی ترسانده‌اند! ما انتظار داریم که در سال 2024 هوش‌های مصنوعی سازنده ویدیو و موسیقی، رونمایی شوند و نمونه‌های فعلی نیز تکامل یابند. آن‌ها قطعاً کاربرپسندتر نیز خواهند شد. در ادامه به کمک این هوش‌های جدید، برنامه‌های جدید و هیجان‌انگیزی ظاهر می‌شوند که کار کاربران را در ویرایش هوشمند ویدئو یا سینث‌سایزر صدا راحت‌تر از همیشه خواهند کرد. ما حدس می‌زنیم که در نهایت به دلیل انفجار ویدئوها و صداهای جعلی، توانایی تشخیص تفاوت بین واقعيت و نمونه‌های تولید شده توسط کامپیوتر نیز به ابزاری با ارزش و مهارتی حیاتی تبدیل خواهد شد!

گسترش اخلاق مداری در هوش‌های مصنوعی

گسترش روند اخلاق مداری در هوش مصنوعی

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که در اندازه‌ای باورنکردنی مخرب باشد! بنابراین توسعه و استفاده از آن به شیوه‌ای مسئولانه که پتانسیل ایجاد آسیب را به حداقل برساند ضروری است. ما از قبل برخی از خطرات هوش مصنوعی را می‌دانیم. پاسخ‌های همراه با جانبداری، عدم شفافیت، پتانسیل از بین بردن مشاغل انسانی و ناتوانی ما در اطمینان 100 درصدی به پاسخ‌های هوش مصنوعی، تنها بخشی از مسائل و مشکلات هوش مصنوعی هستند. بنابراین طبق انتظار ما در سال 2024، شاهد تمرکز مداوم بر کاهش این مشکلات و پیشگیری از وقوع مشکلات جدید خواهیم بود. از آن‌جایی‌که نیروهای انسانی در کسب و کارها به استانداردهای اخلاقی پایبند هستند و تحت قوانین مشخص کار می‌کنند، ما انتظار داریم که با جایگزینی هوش مصنوعی در برخی از مشاغل، توجه به اخلاق یکی از ترند های مهم هوش مصنوعی در این سال خواهد بود.

انقلاب خدمات به مشتریان با هوش مصنوعی!

هوش مصنوعی و انقلاب خدمات به مشتریان! 

خدمات به مشتریان حوزه‌ای است که در آن بسیاری از رویه‌های معمول و تکراری وجود دارد. البته این وظایف گاه به گاه پیچیده و حیاتی نیز می‌شوند. بنابراین این حوزه می‌تواند به بستری ایده‌آل برای ادغام هوش مصنوعی تبدیل شود. هوش مصنوعی می‌تواند انجام کارهای روزمره را بدست بگیرد تا زمان برای انسان‌ها در انجام مسائل مهم‌تر آزاد شود. هوش مصنوعی می‌تواند برای پاسخگویی به تماس‌های اولیه، ایجاد راه‌حل‌های شخصی‌سازی شده برای مشکلات رایج، تولید گزارش‌ها و همچنین خلاصه‌ای از تعاملات مشتری استفاده شود. نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهند که 95 درصد از رهبران بخش خدمات مشتریان، انتظار دارند مشتریانشان در سه سال آینده توسط ربات‌های هوش مصنوعی خدمت دریافت کنند!

بهبود کیفیت مشاغل به لطف هوش مصنوعی

درک اینکه چگونه می‌توانیم هوش و توانایی‌های انسانی خود را تقویت کنیم تا کارهایمان را سریع‌تر، کارآمدتر و ایمن‌تر انجام دهیم، مهارت مهمی در محل کار است. اگر شما یک وکیل هستید، هوش مصنوعی می‌تواند به شما کمک کند تا به سرعت قوانین مربوط به پرونده خود را پیدا و مرور کنید. پزشکان می‌توانند از هوش مصنوعی برای انجام اعمال ساده‌ای مانند نوشتن گزارشات و یا حتی پیچیده‌ترین کارها مانند تفسیر تصاویر پزشکی استفاده کنند!

بیایید به سراغ کدنویس‌ها برويم. آن‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به نوشتن نرم‌افزار و آزمایش و اشکال‌زدایی از آن استفاده کنند. در سمت دیگر، دانشجویان می‌توانند از این هوش در سازماندهی یادداشت‌ها و بهبود کیفیت تحقیقات خود استفاده کنند. شما بیکار هستید؟ بازهم اشکالی ندارد! بله هوش مصنوعی می‌تواند به شما کمک کند تا رزومه خوبی از خود بنویسید تا کارفرمایان را مجاب به انتخاب خود کنید! بنابراین یکی از مهم‌ترین ترند های هوش مصنوعی در سال 2024، افزایش بهره‌وری در انجام کارها خواهد بود. 

برنامه های تقویت شده با هوش مصنوعی

روند جدید ادغام هوش مصنوعی با نرم‌افزارها

امسال همه شرکت‌ها عجله داشتند تا هرچه سریع‌تر از عملکردهای هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای خود استفاده کنند. از موتورهای جستجو مانند بینگ و گوگل گرفته تا ابزارهایی مانند آفیس، یا حتی برنامه‌های اجتماعی مانند اسنپ چت و پلتفرم‌های خاص صنعت، مانند Expedia (سفر) و Coursera (آموزشی)، همه برای ادغام هوش مصنوعی با نرم‌افزارهای خود عجله دارند. افزودن قابلیت چت‌بات به عنوان یک استراتژی موثر برای هدایت مشتریان، پدیده‌ای درحال ظهور است که در سال 2024 قطعاً یکی از ترند های مهم هوش مصنوعی خواهد بود.

البته ارائه دهندگان خدمات به دلیل عدم اطمینان در مورد حفاظت از اطلاعات و مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی، درمورد استفاده از هوش مصنوعی در تولیدات خود دو به‌ شک هستند. اما این مشکلات به‌زودی حل خواهند شد؛ زیرا ارائه دهندگان هوش مصنوعی نیز خدمات خود را با نیازات بازار تطبیق می‌دهند. یک مثال خوب در این زمینه، شرکت Adobe بود. آن‌ها یک هوش مصنوعی را در ابزار طراحی Firefly خود ادغام کردند که کاملاً بر اساس اطلاعات اختصاصی شرکت Adobe آموزش داده شده بود. بنابراین ترس از اینکه حق چاپ و مالکیت ممکن است در آینده خدشه‌دار شود به ميزان زیادی کاهش یافت.

توسعه یک نرم‌افزار حتی بدون یک خط کدنویسی!

توسعه نرم‌افزار بدون یک خط کدنویسی!

در سال 2019، گارتنر پیش‌بینی کرد که تا سال 2024، 65 درصد از برنامه‌ها با ابزارهایی که به کدنویسی کمی احتیاج دارند و یا حتی بدون یک خط کدنویسی تولید می‌شوند. این آمار می‌تواند کاملاً درست باشد؛ زیرا هم‌اکنون نیز ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT به هر کسی اجازه می‌دهند تا کدهای برنامه‌ها را ایجاد و آن‌ها را آزمایش کنند. اگرچه مشاغل برنامه نویسی و مهندسی نرم‌افزار در سال 2024 ناپدید نخواهند شد. زیرا در ابتدای کار هر فردی باید ابزارهای هوش مصنوعی را در جهت ساخت یک برنامه راهنمایی کند و این موضوع نیاز به دانش برنامه‌نویسی دارد. بنابراین فرصت‌های هیجان انگیز زیادی برای افرادی که ایده‌های خوب دارند و عاشق ماجراجویی هستند وجود خواهد داشت.

عطش هوش مصنوعی این مشاغل را می‌بلعد!

اگر می‌خواهید همراه با هوش مصنوعی کار کنید اما نمی‌خواهید یک دانشمند کامپیوتر شوید، من یک خبر خوب برایتان دارم! با تکامل هرچه بیشتر هوش مصنوعی در سال 2024، فرصت‌های شغلی جدیدی در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌تواند مناسب شما باشد. علاوه‌بر مهندسان و تکنسین‌هایی که در بخش سخت‌افزار به آن‌ها نیاز است، ما شاهد نیاز به شغل‌هایی خواهیم بود که در آن افراد باید دستورالعمل‌هایی را ایجاد کنند تا به برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی بگویند که چه کاری انجام دهند. همچنين افرادی به عنوان مدیر باید بر کار ربات‌های هوش مصنوعی نظارت کنند. از سوی دیگر، اگر اهل فن هستید، در زمینه‌هایی مانند مهندسی هوش مصنوعی و DevOps نیز مشاغل جدید زیادی برای شما وجود خواهد داشت.

توسعه هوش مصنوعی کوانتومی!

تکامل هوش مصنوعی کوانتومی!

هوش مصنوعی کوانتومی شاید یک ترند قطعی در سال 2024 نباشد که فوراً همه را تحت تأثیر قرار دهد. اما فناوری کوانتوم که قادر به سرعت بخشیدن به انجام محاسباتی خاص است، به طور فزاینده‌ای در هوش مصنوعی کاربرد خواهد داشت. درواقع الگوریتم‌های کوانتومی اطلاعات را با استفاده از بیت‌های کوانتومی پردازش می‌کنند که در بیش از یک حالت در یک زمان وجود دارند. بیت‌های رایانه‌ای سنتی، همیشه می‌توانند فقط در حالت 1 یا 0 باشند. این یکی از ویژگی‌هایی است که کوانتوم بیت‌ها را در حل مشکلات، بسیار کارآمدتر از الگوریتم‌های کلاسیک می‌کند. در طول سال 2024، ما انتظار داریم که شاهد پیشرفت بیشتری در بکارگیری محاسبات کوانتومی به منظور قدرت بخشیدن به شبکه‌ها و الگوریتم‌های عصبی بزرگ‌تر و پیچیده‌تر در هوش مصنوعی باشیم.

ترند شدن ارتقاء مهارت با هوش مصنوعی

شاید هوش مصنوعی شغل افرادی که با هوش مصنوعی آشنایی ندارند را نگیرد، اما افرادی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، روزس شغل آن‌ها را خواهند گرفت! اگر می‌خواهید پیشرفت کنید، درک اینکه چگونه هوش مصنوعی بر شغل یا حرفه شما تأثیر می‌گذارد و توانایی تطبیق مناسب این ابزار با کار شما، می‌تواند تاثیر فوق‌العاده در آینده کسب و کارتان داشته باشد. کارفرمایان آینده‌نگر به دنبال کمک به نیروی کار خود هستند. این کمک حتی می‌تواند با ادغام مهارت‌های هوش مصنوعی در برنامه‌های آموزشی کارکنان باشد.

وضع قوانین برای هوش مصنوعی!

تکامل قوانین در حوزه هوش مصنوعی

احتمالاً تاکنون به این ایراد فکر کرده‌اید که در موارد بسیاری، نیاز به وضع قوانین بعد از وقوع جرم احساس می‌شود! درواقع قانون‌گذاران در همگامی با فناوری‌های روز هرگز عالی عمل نکرده‌اند. ماهیت غیرقابل پیش‌بینی هوش مصنوعی نیز باعث می‌شود که آن‌ها فقط بنشینند و نظاره‌گر پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی باشند!

البته کشورهایی مانند چین، از قبل قوانینی دارند. از جمله قوانینی که تولید دیپ فیک‌های غیر توافقی را ممنوع می‌کند. اتحادیه اروپا، ایالات متحده و هند نیز درحال توسعه مجموعه مقررات خود هستند. مقامات بریتانیا لایحه‌ای را پیشنهاد کرده‌اند که به طور بالقوه در سال 2024 لازم‌الاجرا خواهد شد. همچنين قوانین اتحادیه اروپا نیز احتمالاً تا آغاز سال 2025 اجرایی شود. دنیا به دنبال ایجاد تعادلی بین محافظت از مشاغل و حریم خصوصی در برابر تأثیر منفی هوش مصنوعی و در سمت دیگر توانمندسازی نوآوری و تجارت است. بحث در‌مورد محدودیت‌های هوش مصنوعی احتمالاً ترند برجسته‌ای در گفتمان‌های سیاسی سال 2024 خواهد بود.

چرا استفاده نکردن از هوش مصنوعی میتواند بزرگترین اشتباه کسب و کار شما باشد؟

نظر شما درباره ترند های مهم هوش مصنوعی در سال 2024 چیست؟ شما چه ترند مهم دیگری را می‌شناسید که جای آن در این لیست خالی باشد؟ حتماً به ما در بخش نظرات بگویید!

منبع: Forbes

گرد آورنده
نیونیوز1
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا