فیلم و سریالنقد و بررسی فیلم و سریال

بررسی فیلم قصاص 2023: ماجرای هیجان‌انگیز گروگانگیری در ماشین

روایتی از انتقام همراه با ستاره هالییود فیلم‌های اکشن: لیام نیسن محبوب!

فیلم قصاص یا Retribution محصول سال 2023 ایالات متحده آمریکا با ماجرای هیجان‌انگیز گروگانگیری در داخل ماشین در سینماها اکران شد. هیجان بالا، استرس و حوادث غیرقابل پیش‌بینی معمولا ویژگی‌هایی هستند که هر طرفدار ژانر اکشن را به وجد می‌آورند و تا لحظه‌ی آخر پای فیلم نگه‌می‌دارند. شوربختانه، قصاص نیمراد آنتال از هر سه جنبه بازنده به حساب می‌آید. داستان پدری که در مسیر رساندن فرزندانش به مدرسه، با یک تماس تلفنی متوجه بمب‌گذاری در خودرو شده و مجبور به اطاعت از دستورات بمب‌گذار می‌شود، آنچنان که باید مخاطب را مجذوب خود نکرد. از دیگر مطالب جذاب نیونیوز۱، مطلب بررسی سریال از سوی (From) را از دست ندهید. در ادامه به معرفی، مرور خلاصه داستان و بررسی فیلم قصاص می‌پردازیم. با نیونیوز۱ همراه باشید.

معرفی فیلم  Retribution 2023: ماجراجویی جدید لیام نیسن

 

معرفی و بررسی فیلم قصاص 2023

قصاص، ساخته‌ی نیمراد آنتال با بازی لیام نیسن در نقش قهرمان داستان در تاریخ سوم شهریور (۲۵ آگوست) در سینما اکران شد. این فیلم در واقع نسخه‌ی بازسازی شده فیلم El desconocido (کیفر) میباشد که در سال 2015 فروش نسبتا خوبی در اسپانیا داشت. همچون سایر پروژه‌های بازسازی هالییود، قصاص 2023 رقیب خوبی برای نسخه‌ی 2015 نشد و پیش‌بینی می‌شود به یک شکست دیگر در باکس آفیس تبدیل شود. کاربران IMDB به فیلم جدید لیام نیسن، در آستانه انتشار نمره ۵.۵ دادند. فیلم قصاص رضایت منتقدین را نیز نتوانست کسب کند و درصد رضایت منتقدین Rotten tomatoes تا این لحظه روی عدد ۳۰ قرار دارد. فیلم مخصوص بزرگسالان و مدت آن یک ساعت و سی دقیقه می‌باشد.

لیام نیسن با آثار درخشانی همچون: سری ربوده‌شده (Taken)، بدون توقف (Non-stop) و دزد سابق (Honest thief) به عنوان یکی از چهره‌های اکشن هالییود شناخته می‌شود. در فیلم قصاص در کنار ستارگانی همچون جک چمپیون (Jack Champion) در نقش زک، لیلی اسپل (Lilly Aspell) در نقش امیلی،  نوما دومزوینی (Noma Dumezweni) در نقش آنجلا بریکمن، آرین موید (Arian Moayed) در نقش سیلوین و امبث دیویدز (Embeth Davidz) در نقش هدر به ایفای نقش می‌پردازد. نگارش فیلمانه برعهده کریستوفر سالمانپور و تهیه‌کنندگان این فیلم: اندرو رونا، الکس هاینامن، جام کالت سرا و هووآن سولا می‌باشند. در ادامه با بررسی فیلم قصاص با ما همراه باشید.

بررسی فیلم قصاص 2023: پتانسل از دست‌رفته

موضوع تکراری، فیلمنامه‌ بدون کشش، بروز اتفاقات مشابه، سورپرایزهای کلیشه‌ای و ریتم نسبتا تند داستان در همان دقایق ابتدایی فیلم، مخاطب را دلسرد می‌کند. رنگ‌ و لعاب فیلم‌های اکشن به دور از هرگونه نوآوری در این اثر به‌کار رفته‌اند که کارگردان با تزریق مناسب هیجان سعی بر جبران این کمبود داشته‌ است.

بررسی فیلم قصاص

تصویر چهره لیام نیسن به تنهایی در پوستر فیلم‌های اکشن، وعده‌ی فیلمی پر از هیجان و لذت‌بخش را به مخاطب، مخصوصا مخاطبان ایرانی، میدهد. اما فیلم قصاص یک تجربه‌ی تماما رضایت‌بخش برای طرفدارن این هنرپیشه معروف هالییود نبوده‌ است. هر چند ممکن است برخی از طرفداران مخالف سرسخت فاصله ‎گیری نیسن از استایل همیشگی‌اش نباشند، و لذا از این آخرین هنرنمایی لذت هم ببرند.

فیلم قصاص سومین بازسازی فیلم El desconocido (بعد از نسخه‌ آلمانی Don’t Get Out و کره‌ای Hard Hit) با تایم نسبتا کوتاه خود یک گزینه‌ی مناسب برای گذراندن آخرهفته‌ها میباشد. با وجود انتقادهای وارده و افتتاحیه ضعیف، فیلم قصاص میتواند به عنوان یک فیلم تفریحی در کنار خانواده تماشا شود.

پیش‌تر سناریوی بمب‌گذاری ماشین در هالییود را در فیلم سرعت یا Speed 1994 با بازی کیانو ریوز و ساندرا بولاک دیده و پسندیده‌ایم. تلاش‌های نیمراد آنتل (کارگردان) برای الگوبرداری از فیلم سرعت چندان موفقیت‌آمیز نبوده و همچنان در ذهن مخاطب با هر اشاره کوچک، این الگوبرداری تداعی می‌شود. با این حال، سازندگان نسبت به دو نسخه قبلی، بیشتر به فیلمنامه‌ی اورجینال وفادار بوده‌اند. این به خودی خود از نظر برخی منتقدان و طرفداران قابل احترام است. معرفی سریال مشاجره یا Beef محصول 2023 در مجله اینترنتی نیونیوز۱ را از دست ندهید.

فیلمنامه قصاص 2023: روایت قدیمی انتقام

از فیلمنامه قصاص به عنوان فیلمنامه‌هایی با محوریت انتقام یاد میشود. هرچند که اشاره‌های آن در داستان ملموس نیست. اما در عوض هنرنمایی جالب توجهی از یک داستان گروگانگیری را ارائه میدهد. برهم زدن تصویر ذهنی مخاطب از کلمه گروگانگیری با رخ دادن این موضوع در ماشین شخصی قربانی و بدون حضور فرد گروگانگیر، و روایت دلهره‌آور نیمروز آنتل از آن، یکی از نقاط قوت این فیلم بود.

نقد فیلم retribution 2023

روشن بودن مسیر داستان و وجود سرنخ‌هایی که مخاطب را به سمت نتیجه‌گیری درست هدایت میکردند، از مواردی بود که تحسین بیننده را به همراه داشت. اما فیلمنامه کاملا عالی نبود و قابلیت کشش و هیجان بیشتر هم داشت. نظر مخاطب در مورد شخصیت مت در همان دقایق ابتدایی به عنوان قهرمان داستان تثبیت می‌شود و بدنبال آن حس علاقه و همدردی در مخاطب زنده می‌شود. البته حضور لیام نیسن در قالب این نقش بدون شک روی این مورد تاثیرگذار است.

به طور کلی فیلم قصاص از آن دسته فیلم‌هاست که میتواند بخوبی مخاطب را از مشکلات زندگی روزمره خود برای تایمی کوتاه دور کند و با هیجانی از جنس ترن‌های شهربازی با زندگی شخصیت خیالی داستان همراه کند. فیلم را برای یک بار تماشا ساختند و از این نظر موجب ناامیدی طرفداران نمی‌شود. در ادامه مطلب با مرور خلاصه داستان فیلم قصاص 2023 با نیونیوز۱ همراه باشید.

خلاصه داستان فیلم قصاص 2023، گروگانگیری نفس‌گیر در داخل ماشین

مت ترنر (لیام نیسن) یک بیزنسمن معمولی، شکست‌خورده در زندگی عاطفی و روابط خانوادگی خود، به اصرار همسرش (امبث دیویدز) قبول می‌کند دو فرزندشان (جک چمپیون و لیلی اسپل) را با ماشین شخصی خود به مدرسه برساند. غافل از اینکه دردسر در کمین اوست.

یک تماس تلفنی از گوشی موبایلی که در ماشین جاساز شده، به مثابه شلیک تیر در ابتدای مسابقه، اولین نشانه آغاز داستان است. صدای دستگاهی مخاطب پشت تلفن به مت میگوید که در ماشین بمب گذاشته شده و اگر خود یا هریک از فرزندانش تصمیم به ترک ماشین بگیرند، منفجر خواهد شد. مت، پریشان و درمانده، ناچار به انجام دستورات بمب‌گذار میشود. خواسته اصلی صدای پشت تلفن، انتقال صد میلیون یورو پول از یک حساب بانکی مشکوک که مت در یکی از کشورهای خارجی دارد، میباشد. در این لحظه، مخاطب معمولی بودن شخصیت مت و شغل او را زیر سوال میبرد.

لیام نیسن در فیلم retribution 2023

آدرنالین کم کم زمانی شروع به تزریق به رگ‌های مخاطب میکند که مت مجبور می‌شود کنار یک ماشین بایستد و به سرنشین با تفنگی که در ماشین پیدا می‌شود، شلیک کند. سرنشین ماشین از قضا همکار و دوست نزدیک مت از آب درمی‌آید. کم کم پای پلیس به داستان باز می‌شود. مامور پلیس با بازی نوما دومزوینی اعترافات مت مبنی بر وجود بمب در ماشین را جدی نمی‌گیرد و در تعقیب او کم نمی‌گذارد.

شخصیت لیام نیسن در فیلم قصاص، بر خلاف هرآنچه مخاطب از وی در سایر فیلم‌های اکشن مشاهده کرده، است. او در این فیلم، به صورت یک پدر کاملا معمولی، بدون کاریزما و اعتماد به‌نفس برایان میلز (کاراکتر فیلم ربوده‌شده) و جسوری بیل مارکس (کاراکتر فیلم بدون توقف) ظاهر شده‌است. زمانی حس خشم بر ترس در او چیره می‌شود که دخترش زخمی می‌شود و ما نمود رگه‌هایی از شجاعت در رفتار مت را می‌بینیم. همانطور که در بخش بررسی فیلم قصاص گفتیم، کارگردان تلاش قابل توجهی در خلق صحنه‌های اکشن به کار برده‌ و در این بین از تیم خوبی استفاده کرده است. تلاش تیم بازیگری در کنار فیلمبرداری نیز قابل تحسین بود و یکی از نقاط عطف فیلم در نظر منتقدان قرار گرفت.

منبع: وب‌سایت نیونیوز۱ و Hollywoodreporter

امتیاز فیلم از نظر نیونیوز۱

کارگردانی - 6.7
ایفای نقش - 6.3
تولید، تدوین، ترکیب - 6.8
فیلم‌نامه - 5.9
نوآوری، جذابیت و هیجان - 6.1
بودجه - 6.9
اتمسفر - 5.6
جلوه‌های ویژه - 6.5

6.4

میانگین امتیاز

تیم کاشناسان سینما نیونیوز۱ با در نظرگیری ریز پارامترها به هر اثر امتیازی را تعلق می‌دهد.

امتیاز کاربران: 3.45 ( 1 رای)

مشاهده بیشتر

مدیر سایت: امیر بلادی

مدیر سایت و مجله اینترنتی نیونیوز۱، نویسنده و مترجم، زیست شناس دریا، مدیر استدیو مجهز صدا و تولید محتوی، صدابردار، آهنگساز و خواننده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا