هوش مصنوعی

کدام کشورها برنده انقلاب هوش مصنوعی در دنیا خواهند بود؟

هوش مصنوعی به کدام کشورها نفع میرساند و به کدامیک از آنها ضربه می‌زند؟ در نیونیوز1 بخوانيد!

هوش مصنوعی، مانند بسیاری از فناوری‌های جدید، بیشترین سود را برای کشورهایی با اقتصادهای جاه‌طلب و مبتکر خواهد داشت. اما با پیشروی انقلاب هوش مصنوعی، کدام کشورها از آن سود خواهند برد؟ فناوری Al به کدام کشورها ضربه می‌زند؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

هوش مصنوعی برای کشورهایی که سازنده‌ی آن هستند و آن‌را توسعه می‌دهند، مفید خواهد بود و در این زمینه ایالات متحده پیشروی آشکاری دارد. اما درمورد اثرات آن در کشورهای دیگر چطور؟ هوش مصنوعی چگونه مسیر رشد اقتصادی آن‌ها را تغییر می‌دهد؟

به طور کلی، بیشتر موفقیت‌های اقتصادی کشورها، در یکی از دو دسته‌ی زیر جای می‌گیرد: برخی از کشورها روال‌های شناخته شده دارند و در طول سال‌ها به آن پایبند هستند و از قوانین سنتی خود دست نمی‌کشند. اما دسته‌ی دوم، کشورهایی تشنه در ورود به پروژه‌های جدید و پذیرای فناوری‌های نورسیده هستند. هوش مصنوعی به نفع کشورهایی خواهد بود که در دسته‌ دوم جای می‌گیرند و به ضرر کشورهایی که در دسته‌ اول هستند.

بیشتر فعالیت‌های اقتصادی در دسته‌ی روتین (دسته‌ی اول) قرار می‌گیرند. البته این یک انتقاد نیست و انجام کارها طبق یک روال سنتی و ثابت اصلاً بد نیست. بلکه روتین کردن فعالیت‌ها هزینه‌های آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد. اما ورود به پروژه‌های جدید، ایجاد استارت‌آپ‌ها، تلاش‌ها برای ساختن شهرهای جدید و پیشرفته، تلاش برای ایجاد یک پایگاه در مریخ، تأسیس یک دانشگاه جدید و امثلا آن‌ها، برای کشورهایی است که می‌خواهند آینده خود را تضمین کنند.

فناوری Al چطور به کشورهای سنتی آسیب می‌زند؟ 

فناوری Al چطور به کشورهای سنتی آسیب می‌زند؟ 

اگر شما باید مدام فعالیتی انجام دهید که هوش مصنوعی نیز می‌تواند آن‌را انجام دهد، هیچ تضمینی نیست که در آینده هوش مصنوعی بر شغل شما مسلط نشود! بنابراین هوش مصنوعی شانس بسیار خوبی برای تسلط بر بسیاری از وظایف ما در آینده دارد. هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های مرتبط با چنین فعالیت‌هایی را جمع‌آوری کند و روال انجام آن‌‌ها را بیابد. دقیقاً مانند ربات‌های خودکار که درحال حاضر به طور گسترده برای خدمات استفاده می‌شوند. شاید هنوز هوش مصنوعی برای انجام همه این کارها به اندازه کافی خوب نباشد، اما پیشرفت در دنیای هوش مصنوعی، سریع است و احتمالا ادامه خواهد داشت.

اما چرا آزمون هوش مصنوعی فقط برخی از کشورها را شکست خورده می‌کند؟! برای پاسخ به این سوال یک کشور مانند هند یا فیلیپین را تصور کنید. این کشورها در ارائه فعالیت‌های معمولی، مانند مراکز تماس و پشتیبانی شرکت‌ها، به اندازه‌ی کافی نیروی متخصص دارند. اما هوش مصنوعی کار این متخصصان را با هزینه‌ای بسیار کمتر انجام می‌دهد. بنابراین بسیاری از این مشاغل توسط هوش مصنوعی از بین می‌رود. اما سود مربوط به آن، به کجا منتقل می‌شود؟! بله به کشورهایی که توسعه‌دهنده هوش مصنوعی هستند. بنابراین اگر کشورهایی مانند هند یا فیلیپین به خود نجنبند، سرمایه و فرصت‌ها از کشور آن‌ها، به کشورهای پیشرو در انقلاب هوش مصنوعی منتقل می‌شود.

بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی شامل فعالیت‌های روتین و تکراری هستند. بنابراین وسعت نفوذ فناوری Al در این زمینه می‌تواند بسیار زیاد و غیرقابل تصور باشد. هرچند زمان این انتقال از انسان به ربات‌ها نامشخص است. بزرگترین نگرانی دنیا درمورد کشورهای کوچک‌تر و فقیرتر است که منابع لازم برای اجرای این پروژه‌های بزرگ را ندارند. روزبه‌روز کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی هزینه‌های تولید خود را کاهش می‌دهند و محصولاتی ارزان‌تر تولید می‌کنند. اما آیا کشورهای فقیرتر که هنوز از نیرو‌های انسانی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند، قادر خواهند بود تا با کشورهای صنعتی و مجهز به هوش مصنوعی رقابت کنند؟ آیا کشورهای فقیرتر می‌توانند هم محصولات با کیفیت و ارزان تولید کنند و هم هزینه‌های بالای کارگران را پرداخت کنند؟

هوش مصنوعی جای کدام شغل را نمی‌گیرد؟ 

هوش مصنوعی جای کدام شغل را نمی‌گیرد؟ 

باید این موضوع را نیز درنظر بگیریم که علی‌رغم توانایی‌های زیاد هوش مصنوعی، این پدیده نوظهور قادر به انجام خیلی از کارها نیز نیست. مدل‌های فعلی هوش مصنوعی نمی‌توانند ایده‌ای جدید برای پیشرفت یک شرکت خلق کنند. این مدل‌ها استعدادهای لازم برای ایجاد خلاقیت را ندارند. آن‌ها نمی‌توانند برای عملیاتی کردن ایده‌ها پول و منابع مورد نیاز را تامین کنند. همچنين آن‌ها نمی‌توانند سیاست‌های یک شرکت را تعیین کنند. بنابراین به طور خلاصه، هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین نیروهای خلاق ضروری و همچنین کارآفرینان شود.

هوش مصنوعی با کمک به انجام کارهای معمول در طول مسیر تولید، انجام بسیاری از پروژه‌های جدید را آسان‌تر می‌کند. فرض کنید یک ایده جدید و درخشان برای یک محصول دانش‌بنیان دارید، اما درمورد ارائه مناسب کار خود به سرمایه‌گذاران یا بازاریابی آن و یا پاسخ به سوالات ایمیلی، به کمک نیاز دارید. دراین زمینه آشنایی با هوش مصنوعی برای شما بسیار مفید خواهد بود.

شناخت هوش مصنوعی: فناوری AI جادویی نیست اما اغوا می‌کند!

کدام کشورها در آینده از هوش مصنوعی سود می‌برند؟

یکی از نامزدهای احتمالی کشور چین است که تعداد زیادی پروژه زیرساختی را با موفقیت انجام داده است. البته تناقضی بین هوش مصنوعی آزاد و سیاست‌های سانسور در دولت چین وجود دارد. اگر کسی از هوش مصنوعی سوالات سیاسی بپرسد که آن‌ها چندان مایل به بحث در مورد آن نیستند چطور؟! باید دید نهایتاً دولت چین دسترسی آسان به مدل‌های با کیفیت هوش مصنوعی را مجاز یا تشویق می‌کند یا خیر؟!

کشور هند یکی دیگر از برندگان احتمالی انقلاب هوش مصنوعی است. این کشور همان‌طور که گفتیم، ممکن است در بسیاری از مشاغل، نسبت به ورود هوش مصنوعی آسیب‌پذیر باشد. اما زیرساخت‌های هند در 10 سال گذشته با جهش‌های زیادی بهبود یافته‌اند. این نشانه‌ای است که هند اکنون توانایی بیشتری برای اجرای پروژه‌های جدید دارد. برنامه Aadhaar هند، که بیواسکن (اسکن زیستی) بیش از 1 میلیارد هندی را انجام داده و به آن‌ها در دریافت هزینه‌های درمان کمک کرده است، یک پروژه بزرگ جدید بود که تا حد زیادی با موفقیت همراه بود. البته هند نیز دارای برخی مسائل سانسور است، اگرچه آن‌ها به اندازه چین سخت‌گیرانه نیستند.

کشور دیگر می‌تواند عربستان سعودی باشد که در‌حال برنامه ریزی برای برخی از پروژه‌های بزرگ مانند شهر کویری جاه طلبانه نئوم است. شاید سعودی‌ها برای اجرای این برنامه‌ها به پیشرفت‌های فنی بیشتری نیاز داشته باشند، اما حداقل در تلاش هستند تا تغییرات مهمی ایجاد کنند. آن‌ها به احتمال زیاد پس از انقلاب هوش مصنوعی یک بنده بزرگ خواهند بود.

در مورد کانادا یا گرینلند چطور؟ تغییرات اقلیمی دنیا ممکن است به تحولات جدید املاک و شهرسازی‌ها در این مناطق ختم شود. البته ايالات متحده نیز احتمالاً به این کشورها کمک خواهد کرد. درنهايت خود ایالات متحده آمریکا احتمالاً یک ذی‌نفع بزرگ از فناوری Al است. این کشور، فراتر از نقشش در تولید و فروش خود هوش مصنوعی، از توسعه زیست پزشکی و انرژی‌های سبز که به لطف هوش مصنوعی رونق می‌گیرند سود می‌برد. شواهد فراوانی از جاه طلبی‌های جدید ایالات متحده در این زمینه وجود دارد.

 

نظر شما چیست؟ کدام کشور برنده انقلاب هوش مصنوعی است؟

منبع: bloomberg

گرد آورنده
نیونیوز1
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا