هوش مصنوعی

آزمون هوش مصنوعی: چقدر تکنولوژی AI را می‌شناسید؟ خب تست کنید!

اگر می‌خواهید دانش خود را درباره هوش مصنوعی آزمایش کنید تست زیر را حتماً انجام دهید!

چقدر در مورد هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) می‌دانید؟ دنیای فناوری به سرعت درحال پیشرفت است. شاید هوش مصنوعی (AI) نامی جدید در دنیای فناوری باشد، اما هر روز به حوزه‌های جدید و متفاوتی رخنه می‌کند. این‌روزها تب هوش مصنوعی داغ است و همه فکر می‌کنند آن‌را می‌شناسند! اگر شما هم فکر می‌کنید هوش مصنوعی را به‌خوبی می‌شناسید، پیشنهاد می‌کنم دانش خود را در مورد چگونگی تأثیر آن بر زندگی درحال حاضر و تأثیرات احتمالی آن در آینده نزدیک آزمایش کنید.

Artificial Intelligence (AI)

آزمون شناخت هوش مصنوعی: آیا تکنولوژی AI را به‌خوبی می‌شناسید؟

این آزمون ساده شامل 7 سوال است که توانایی درک شما از کارهایی که AI می‌تواند انجام دهد را محک می‌زند. همچنین برخی سوالات آن به اخبار و اطلاعات حوزه هوش مصنوعی مربوط هستند تا اطلاع شما در این زمینه را بسنجند.

سوال اول: به نظر شما کدام شغل زیر احتمالا به زودی با هوش مصنوعی کنار خواهد رفت؟!

به نظر شما کدام شغل زیر احتمالا به زودی با هوش مصنوعی جایگزین خواهد شد؟!

١_ مددکار اجتماعی

٢_ نماینده خدمات پس از فروش

3_ مکانیک خودرو

 

به نظر شما Artificial Intelligence می‌تواند جایگزین یک مکانیک یا اپراتور خدمات پس از فروش شود؟ یک مددکار اجتماعی چطور؟

جواب: هوش مصنوعی می‌تواند به‌راحتی پرسش‌های مشتریان را پاسخ دهد. بنابراین شرکت‌ها ممکن است کارکنان بخش مرکز تماس خود را کاهش دهند. اما درحالی‌که تکنولوژی AI ممکن است بسیاری از مشاغل را تغییر دهد، جایگزین کردن نقش‌هایی که نیاز به تفکر انتقادی و همدلی و همچنین تحرک و مهارت تخصصی دارند دشوار است. بنابراین جواب این سوال، گزینه ٢ است.

سوال دوم: برخی از سیستم‌های امنیتی از تکنولوژی AI استفاده می‌کنند تا:

چرا سیستم‌های امنیتی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟

١_ یک پهپاد را در اطراف خلاف‌کاران به پرواز درآورند.

٢_ به ماموران امنیتی بگویند که چگونه به یک حادثه واکنش نشان دهند.

٣_ خاطیان را قبل از رسیدن پلیس معطل کنند.

 

به نظر شما هوش مصنوعی می‌تواند به ماموران بگوید که چطور به یک حادثه واکنش نشان دهند؟ آیا می‌تواند خاطیان را قبل از رسیدن پلیس، به نوعی معطل کند؟ یا در نهایت می‌تواند یک پهپاد را هدایت کند تا از خلاف‌کاران اطلاعاتی به تیم‌های امنیتی بدهد؟

جواب: یک پهپاد می‌تواند به‌طور خودکار با به صدا درآوردن زنگ هشدار یا پخش ویدیوی زنده از محل خلاف‌کاران، به یک تیم امنیتی کمک کند. بنابراین علیرغم اینکه تکنولوژی AI به دنبال تهدیدات است، فعلاً فقط انسان‌ها می‌توانند به صورت فیزیکی با خاطیان مقابله کنند. در این صورت جواب این سوال، گزینه ١ است.

سوال سوم: به نظر شما هوش مصنوعی در حوزه پزشکی کدام کار را اکنون بر عهده دارد؟

هوش مصنوعی در حوزه پزشکی کدام کار را اکنون بر عهده دارد؟

١_ هوش مصنوعی به‌عنوان یک جراح رباتیک جایگزین برخی از کارکنان بیمارستان شده است.

٢_ هوش مصنوعی می‌تواند انواع سرطان روده را از يکديگر تشخيص دهد.

٣_ هوش مصنوعی می‌تواند به فردی فلج کمک کند تا دوباره راه برود.

 

یک فرد فلج می‌تواند به کمک هوش مصنوعی دوباره راه برود؟! یا این هوش می‌تواند انواع سرطان روده را از يکديگر تشخيص دهد؟! آیا تاکنون خبری شنیده‌اید که تکنولوژی AI یک جراحی موفق داشته باشد؟!

جواب: همین الان که این متن را می‌خوانید یک مرد انگلیسی دوباره با استفاده از ایمپلنت‌های مغزی الکترونیکی راه می‌رود. بله تکنولوژی AI می‌تواند به یک فرد فلج کمک کند تا دوباره راه برود! او در یک تصادف دوچرخه سواری فلج شد، اما ایمپلنت‌ها به صورت بی‌سیم افکار او را به پاهایش منتقل می‌کنند. در‌حالی‌که دانش رباتیک در جراحی استفاده شده است، اما هوش مصنوعی تاکنون کنترل کامل جراحی را بدست نگرفته است. بنابراین نهایتاً انسان‌ها باید فرد را جراحی کنند. اگرچه پزشکان موفقیتِ هوش مصنوعی را برای تشخیص برخی بیماری ها تایید می‌کنند، اما این فناوری‌ها هنوز به طور گسترده برای تشخيص بیماری‌ها استفاده نشده است. بنابراین جواب این سوال، گزینه ٣ است.

سوال چهارم: کدام یک از تصاویر زیر با هوش مصنوعی ساخته شده است؟

کدام یک از تصاویر با هوش مصنوعی ساخته شده است؟

١_ تصویر شماره 1

٢_ تصویر شماره 2

٣_ تصویر شماره 3

 

خوب به تصاویر بالا و جزئیات آن‌ها دقت کنید. از دیدگاه شما کدام تصویر ساخته هوش مصنوعی به‌نظر می‌رسد؟

جواب: تصویر شماره 3 با استفاده از وب سایتی به نام Night Cafe ایجاد شده است. دوتای دیگر عکس‌های واقعی هستند. از آنجایی که تشخیص بین عکس‌های واقعی و تصاویر تولید شده توسط تکنولوژی AI هرروز دشوارتر می‌شود، تشخیص اینکه به چه اطلاعاتی باید اعتماد کرد دشوار است. امروز درست تشخيص دادید؟! در آینده نزدیک قطعاً اين‌گونه نخواهد بود!

سوال پنجم: رئیس سابق گوگل می‌گوید تکنولوژی AI برای دموکراسی بد است. اما چرا؟

هوش مصنوعی(Artificial Intelligence) برای دموکراسی بد است!

١_ زیرا رسانه‌های اجتماعی را با اطلاعات نادرست پر می‌کند.

٢_ زیرا کنترل دولت‌ها را در دست می‌گیرد.

٣_ زیرا می‌تواند سیاست‌های خطرناکی را ابداع کند.

 

آیا تکنولوژی AI می‌تواند کنترل دولت‌ها را در دست بگیرد یا سیاست‌های خطرناک ابدع کند؟ شاید هم بتواند رسانه‌های اجتماعی را پر از خبرهای نادرست و جعلی کند! جواب شما چیست؟

جواب: اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل، می‌گوید: «انتخابات در آینده مملو از اطلاعات نادرست، بسیار کم هزینه و با تولید آسان خواهد بود. این واقعا برای دموکراسی بد است». بنابراین جواب این سوال، گزینه ١ است.

سوال ششم: پلیس می‌تواند از هوش مصنوعی استفاده کند تا:

پلیس ها چگونه از Artificial Intelligence استفاده می‌کنند؟

١_ محل وقوع جرم را پیش‌بینی کند.

٢_ تشخیص دهد که کدامیک از مظنونین احتمالاً مقصر است.

٣_ به تماس‌های اظطراری مرکز پلیس پاسخ دهد.

 

به نظر شما این هوش می‌تواند محل وقوع جرم را پیش‌بینی کند؟ یا تشخيص دهد که کدام یک از مظنونین مقصر است؟ شاید هم فکر می‌کنید بتواند به تماس‌های اظطراری پلیس پاسخ دهد! انتخاب شما کدام گزینه است؟

جواب: برخی از نیروهای پلیس در انگلستان از ابزارهایی موسوم به «پلیس پیش‌بینی» استفاده می‌کنند. آن‌ها از داده‌ها برای پیش‌بینی محل وقوع جنایات و احتمال ارتکاب مجدد جنایت توسط افراد استفاده می‌کنند. این فناوری می‌تواند به کاهش فشار بر افسران پلیس و بهبود امنیت عمومی جامعه کمک کند. با این حال این فناوری هنوز ممکن است باعث تشدید ضریب اشتباهات در پایگاه‌های اطلاعاتی پلیس شود. این منجربه تصمیم‌گیری‌های نادرست و نقض حقوق حریم خصوصی افراد می‌شود. با همه‌‌ی این‌ها، جواب این سوال، گزینه ١ است.

سوال هفتم: چه کسی گفته است که “توسعه کامل Artificial Intelligence می‌تواند پایان نسل بشر باشد”؟

توسعه کامل Artificial intelligence می‌تواند پایان نسل بشر باشد

١_ جان مک‌کارتی

٢_ استیون هاوکینگ

٣_ مارک زاکربرگ

 

احتمالا برای شما نیز، مانند من، ترسناک‌ترین سوال این آزمون، همین سوال آخر است. بله به اعتقاد یکی از این سه نفر که نام بردم، Artificial Intelligence می‌تواند پایان نسل بشر باشد! به نظر شما چه‌کسی این جمله را گفته است؟

جواب: پروفسور استیون هاوکینگ گفته بود: “توسعه کامل Artificial Intelligence می‌تواند پایان نسل بشر باشد.” از سوی دیگر، مارک زاکربرگ، رئیس فیس‌بوک می‌گوید هوش مصنوعی می‌تواند جهان را بهبود بخشد. جان مک‌کارتی نیز که کلمه “هوش مصنوعی” برای اولین‌بار توسط او ابداع شد، به‌عنوان پدر این علم و دانش تولید ماشین‌های هوشمند شناخته می‌شود. بنابراین جواب این سوال، گزینه ٢ است.

 

آزمون را با چند پاسخ درست پشت‌سر گذاشتید؟ اگر به بیش از نیمی از سوالات پاسخ درست دادید اطلاعات شما از حوزه نوظهور Artificial Intelligence در سطح خوبی قرار دارد.

20 گجت جذاب در سال 2023: در نیونیوز1 ببینید!

حتماً دیدگاه خود را درباره هوش مصنوعی برای ما بنویسید. به نظر شما تکنولوژی AI بیشتر ترسناک است یا کمک کننده؟

منبع: مجله اینترنتی نیونیوز1 و خبرگزاری BBC

گرد آورنده
نیونیوز1
منبع
BBC
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا