منتخب سردبیرهوش مصنوعی

خواندن ذهن توسط هوش مصنوعی: به یک آهنگ فکر کنید تا آن را بازتولید کند!

هوش مصنوعی میتواند ذهن شما را هنگامی که به یک موسیقی گوش میدهید بخواند و آن را بازتولید کند!

تنها کافیست به یک آهنگ مانند “Another Brick in the Wall” از Pink Floyd فکر کنید. هوش مصنوعی اکنون می‌تواند با خواندن ذهن شما نوای آهنگ یا حداقل چیزی بسیار شبیه به آن‌را بازتولید کند!

فناوری کمک زیادی به انسان‌ها کرده است. تاکنون برای پیدا کردن یک آهنگ کافی بود نام آن‌را بدانید و با یک جستجوی ساده در گوگل به آن گوش دهید. نام آن‌را نمی‌دانید؟! بازهم مشکلی نیست؛ بخشی از آن‌را پخش کنید تا گوگل یا سایر ابزارهای مشابه آن‌را برای شما پیدا کنند. به آن موسیقی دسترسی ندارید؟! آن‌را زمزمه کنید! اما اگر حتی نمی‌توانید آن‌را زمزمه کنید چه؟! پس به آن فکر کنید!!! بله به لطف هوش مصنوعی، اکنون حتی نیازی به خواندن یا زمزمه کردن آهنگی ندارید. فقط به آن فکر کنید تا هوش مصنوعی با خواندن ذهن شما آن‌را برایتان بازآفرینی کند!

خواندن ذهن توسط هوش مصنوعی ممکن شد! 

این نتیجه‌ی آخرین تلاش‌های دانشمندان است. آن‌ها بعد از یک تحقیق موفقیت‌آمیز، توانستند با استفاده از هوش مصنوعی (AI) آهنگی را با خواندن ذهن افراد بازآفرینی کنند. کامپیوترها به سادگی از طریق اسکن فعالیت مغز، درحالی‌که افراد به یک آهنگ فکر می‌کنند، آن‌ آهنگ را بازتولید می‌کنند.

خواندن ذهن و تبدیل آن به آهنگ توسط هوش مصنوعی ممکن شد! 

در مقاله‌ای که به‌تازگی منتشر شد، محققان به رهبری دانشگاه کالیفرنیا، توانستند صدای قابل تشخیص موسیقی “Another Brick in the Wall” از پینک فلوید را تنها با استفاده از داده‌های مغز تولید کنند.

این مطالعه شامل ضبط سیگنال‌های الکتریکی مغز بیماران صرعی بود که قبلاً تحت نظارت برای درمان تشنج بودند. هنگامی‌که بیماران در آرامش به این آهنگ کلاسیک راک گوش می‌دادند، الکترودهای روی سطح مغز آن‌ها فعالیت نواحی پردازش شنوایی را ضبط می‌کردند.

سپس محققان این مجموعه اطلاعات مغز را به الگوریتم‌های یادگیری ماشینی سرپردند. با تجزیه و دسته‌بندی الگوهای نحوه واکنش نواحی مختلف قشر شنوایی به اجزایی مانند صدای زیر و بم، تمپو، آواز و سازها، مدل‌های هوش مصنوعی بالاخره یاد گرفتند که فعالیت‌های عصبی خاص را با ویژگی‌های صوتی مختلف مرتبط کنند.

پس از آموزش، درنهايت این مدل‌ها توانستند نمایش‌های طیف‌نگاری جدیدی را تنها از داده‌های الکتریکی مغز تولید کنند. سپس محققان این تجسم‌ها را به امواج صوتی تبدیل کردند و صدایی را تولید کردند که هرچند مخدوش، اما به وضوح شبیه آهنگ “Another Brick in the Wall” بود.

یادگیری ماشینی چطور امواج الکتریکی مغز را به امواج صوتی تبدیل میکند؟ 

یادگیری ماشینی چطور امواج الکتریکی مغز را به امواج صوتی تبدیل میکند؟ 

نه‌تنها ملودی و اشعار قابل شناسایی بودند، بلکه این رمزگشایی عصبی حتی منعکس کننده سازهایی بود که پاسخ‌های خاصی را در مناطق مختلف مغز برمی‌انگیزند! این نشان‌دهنده توانایی یادگیری ماشینی در تجزیه یک محرک پیچیده موسیقی به اجزای سازنده آن است. همچنین پردازش موفقیت‌آمیز اطلاعاتی که صرفاً بر اساس داده‌های الکتریکی مغز انجام می‌شود. اگر این تحقیقات اولیه توسط تحقیقات آینده و نهایی تایید شود، نشان‌دهنده یک جهش بزرگ در رمزگشایی افکار انسان است. تکنیک‌های قبلی صرفاً به کلمات یا حروف منفرد محدود شده‌ بودند.

نویسنده ارشد این مقاله، دکتر رابرت نایت، عصب‌شناس دانشگاه کالیفرنیا، توضیح می‌دهد که این تیم آهنگ پینک فلوید را به طور خاص به دلیل سازهای غنی و لایه‌ای آن انتخاب کرد. اما این رویکرد را می‌توان برای هر موسیقی یا حتی برای صداهای گفتار طبیعی به‌کار برد!

محققان معتقدند که این فناوری در نهایت می‌تواند برای کمک به بیماران فلج شدید یا قربانیان سکته مغزی استفاده شود تا توانایی صحبت کردن را به سادگی با فکر کردن به‌دست آورند!

دانشمندان سال‌هاست که در زمینه خواندن ذهن پیشرفت کرده‌اند. حالا ظهور مدل‌های قدرتمند هوش مصنوعی امکان مشاهده پیشرفت‌های بزرگ در این زمینه را فراهم می‌کند. بنابراین هم‌اکنون رابط‌های مغز با رایانه برای رمزگشایی کلمات یا متن از طریق اسکن‌ مغز درحال توسعه هستند.

توانایی هوش مصنوعی به ساخت آنتی بادی ها هم رسید!

پیشرفت های هوش مصنوعی در علوم اعصاب شگفت‌انگیز است! 

در ماه‌های گذشته تیمی دیگر از محققان توانستند افکار را به متن تبدیل کنند. دکتر الکساندر هوث، متخصص مغز و اعصاب، نویسنده اصلی این مقاله گفت: “ما به نوعی شوکه شدیم که این فناوری تا چه حد خوب کار می‌کند. من 15 سال است که روی این پژوهش کار می‌کنم. بنابراین زمانی که سرانجام موفق شدم، نتیجه تکان‌دهنده و هیجان‌انگیز بود.”

همچنین اخیراً یک تیم پزشکی با موفقیت ریزتراشه‌هایی را در مغز یک مرد فلج کاشت. آن‌ها در نتیجه‌ای شگفت‌انگیز، توانستند از هوش مصنوعی برای بازیابی پیام‌های حسی و حرکتی بین مغز و نخاع و انتقال آن‌ها در بدن او استفاده کنند.

علاوه بر آن‌ها، ایلان ماسک با شرکت Neuralink خود، چراغ سبز را دریافت کرده است تا آزمایش‌های انسانی روی ایمپلنت‌های مغزی خود را آغاز کند. بنابراین این تحقیقات به‌زودی به مرزهای جدیدی وارد می‌شود. Neuralink قبلاً ادعا کرده بود که می‌تواند افکار یک حیوان را بخواند و به یک میمون اجازه دهد که کامپیوتر را کنترل کند و فقط با استفاده از مغز خود با کامپیوتر بازی کند!

تاثیر هوش مصنوعی در کشف بهترین ترکیب دارویی برای پیشگیری از کرونا ثابت شد!

هنوز چالش‌هایی برای تبدیل دستاوردهای این نتایج به اقدامات کاربردی در دنیای واقعی وجود دارد. اما محققان امیدوارند که با پیشرفت‌های سریع در دستگاه‌های ضبط و همچنین پیشرفت هوش مصنوعی، رویکرد آن‌ها روزی به رابط‌های تبدیل فکر به گفتار تبدیل شود. این دستاورد می‌تواند صدا را به افراد دارای اختلال گفتار بازگرداند.

 

امروز ما یک آهنگ را بازسازی کردیم. شاید فردا بتوانیم کل آلبوم پینک فلوید را بازسازی کنیم! نظر شما چیست؟!

منبع: Decrypt

گرد آورنده
نیونیوز1
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا