سلامتهوش مصنوعی

تاثیر هوش مصنوعی در کشف بهترین ترکیب دارویی برای پیشگیری از کرونا ثابت شد!

هوش مصنوعی توانست درمان کووید 19 را برای هر فرد تخصصی کند!

یک تحقیق جدید توسط دانشمندان چینی، نشان می‌دهد که ترکیبات دارویی بهینه برای جلوگیری از پیشرفت و بازگشت کووید 19 بر اساس عوامل فردی مانند سن و وزن متفاوت هستند. از بیمارانی که با حداکثر هشت دارو تحت درمان و پس از ترخیص تحت نظارت قرار گرفتند، مجموعه‌ای از اطلاعات منحصربه‌فرد تهیه شد. این اطلاعات با فناوری Al مورد بررسی قرار گرفت و تاثیر هوش مصنوعی در نتیجه‌گیری از آن‌ها پررنگ بود. درنهايت به لطف یادگیری ماشینی، امکان تجزیه و تحلیل عمیق‌تری از میزان عفونت مجدد و همچنین اثربخشی درمان فراهم شد.

بنابراین این مطالعه پیشگامانه در زمینه هوش مصنوعی، ترکیبات دارویی بهینه برای جلوگیری از عود و پیشرفت COVID-19 پس از عفونت اولیه را نشان داده است. جالب است که بدانید ترکیب ایده آل در بین بیماران مختلف، با یک‌دیگر متفاوت است!

تاثیر هوش مصنوعی در بهبود زندگی!

با استفاده از داده‌های دنیای واقعی از بیمارستانی در چین، دانشمندان کشف کردند که عواملی مانند سن، وزن و سایر شرایط سلامتی تعیین می‌کنند که کدام ترکیبات دارویی به طور موثرتری نرخ پیشرفت بیماری را در بیماران کاهش می‌دهند.

تاثیر هوش مصنوعی در بهبود زندگی!

این‌که این اطلاعات از کشور چین منتشر می‌شود، به دو دلیل قابل توجه است. اول آن‌که بیماران کووید 19 در بسیاری از کشورها، معمولاً با یک یا دو دارو درمان می‌شوند. اما از همان ابتدای همه‌گیری، پزشکان در چین می‌توانستند هشت داروی مختلف را برای کرونا تجویز کنند که امکان تجزیه و تحلیل ترکیب‌های دارویی بیشتری را فراهم می‌آورد. دومین نکته آن است که بیماران کووید 19 در چین پس از ترخیص از بیمارستان، باید در یک هتل دولتی قرنطینه شوند. این موضوع به محققان امکان می‌دهد تا درمورد میزان عفونت مجدد به روشی سیستماتیک‌تر اطلاعات کسب کنند. این دو نکته باعث می‌شود این مطالعه منحصربه‌فرد و جالب باشد. زیرا شما نمی‌توانید این نوع اطلاعات را در هیچ کجای دنیا دریافت کنید.

این پروژه مطالعاتی در آوریل 2020، حدود یک ماه پس از همه‌گیری آغاز شد. در آن زمان، بیشتر مطالعات برروی نرخ مرگ و میر متمرکز بود. با این‌حال، پزشکان در شنزن، در نزدیکی هنگ‌کنگ، نه نگران مرگ و میر، بلکه بیشتر نگران برگشت بیماری بودند. به این دلیل که آن‌جا افراد کمتری جان خود را از دست ‌می‌دادند، اما بیماری با سرعت زیادی دوباره بین آن‌ها شیوع می‌یافت. جیایو لیائو، دانشیار مهندسی زیستی و نویسنده همکار در این مطالعه دراین‌باره می‌گوید:

در کمال تعجب، نزدیک به 30 درصد از بیماران کمتر از یک‌ ماه پس از مرخص شدن از بیمارستان، دوباره مثبت شدند!

بنابراین اطلاعات بیش از 400 بیمار کووید در این مطالعه گنجانده شد. میانگین سنی آن‌ها 45 سال بود و اکثر آن‌ها به گونه‌های متوسط ​​ویروس مبتلا بودند. همچنين نیمی از آن‌ها زن، و نیمی مرد بودند. اکثر آن‌ها نیز با یکی از ترکیبات مختلف داروهای ضد ویروسی، ضدالتهابی و تعدیل کننده سیستم ایمنی، مانند اینترفرون یا هیدروکسی کلروکین درمان شدند. اینکه گروه‌های جمعیتی مختلف با ترکیب‌های مختلف موفقیت بهتری داشتند را می‌توان در نحوه عملکرد این ویروس ردیابی کرد. بنابراین ابتدا باید بدانیم کرونا در بدن انسان چطور عمل می‌کند.

توانایی هوش مصنوعی به ساخت آنتی بادی ها هم رسید!

کرونا چطور بدن انسان را درگیر می‌کند؟ 

کووید-۱۹ اینترفرون را سرکوب می‌کند. اینترفرون پروتئینی است که سلول‌هایی برای مهار ویروس‌های مهاجم می‌سازد. آقای لیائو توضیح می‌دهد که با کاهش سیستم‌های دفاعی، کووید می‌تواند تا زمانی که سیستم ایمنی در بدن دچار اختلال است، تکثیر شود.

بنابراین افرادی‌که قبل از عفونت کووید، سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشتند، برای مبارزه موثرتر با عفونت، به یک داروی تقویت کننده سیستم ایمنی نیاز داشتند. اما سیستم ایمنی افراد جوان پس از عفونت، بیش از حد فعال می‌شود. این مسئله می‌تواند منجر به التهاب بیش از حد بافت و حتی مرگ فرد شود. برای جلوگیری از این امر، افراد جوان به عنوان بخشی از درمان خود، به سرکوب کننده سیستم ایمنی نیاز دارند. بنابراین روند درمان در افراد جوان کاملاً برعکس افراد مسن‌تر است که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

کرونا چطور بدن انسان را درگیر می‌کند؟

برای اکثر بیماری‌ها، بسیاری از پزشکان تمایل دارند یک راه حل مشترک را برای افراد 18 سال به بالا ارائه دهند. اما آقای لیائو می‌گوید: “اکنون باید سایر تفاوت‌های سنی و همچنین سایر بیماری‌ها مانند دیابت و چاقی را بررسی کنیم.

اکثر اوقات، هنگام انجام آزمایش‌های اثربخشی دارو، دانشمندان یک کارآزمایی بالینی را طراحی می‌کنند که در آن افراد دارای بیماری و ویژگی‌های پایه یکسان به‌طور تصادفی در دو گروه تحت کنترل قرار می‌گیرند. اما این رویکرد، سایر شرایط پزشکی را که ممکن است بر نحوه‌ی کارکرد دارو در گروه‌های خاص تاثیر بگذارد را در نظر نمی‌گیرد.

از آن‌جایی که این مطالعه از اطلاعات دنیای واقعی استفاده می‌کرد، محققان مجبور بودند عواملی را که می‌تواند بر نتایج تاثیر بگذارد تنظیم کنند. به‌عنوان مثال، اگر ترکیب دارویی خاصی به افراد مسن داده می‌شد و بی اثر بودن آن ثابت می‌شد، مشخص نبود که آیا دارو مقصر است یا سن فرد باعث این اتفاق می‌شود.

بنابراین برای تکمیل این مطالعه، آن‌ها تکنیکی را برای مقابله با چالش این عوامل مخدوش‌کننده ارائه کردند و نتایج را به فناوری یادگیری ماشینی سپردند. نتیجه این تصمیم فوق‌العاده بود! به این ترتیب، آن‌ها توانستند اثربخشی ترکیب‌های درمانی متفاوت را به گروه‌های مختلف تعمیم دهند.

یادگیری ماشینی و AI باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد!

یادگیری ماشینی و AI باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد!

در‌حالی‌که امروزه کووید 19 بهتر از گذشته شناخته شده است و واکسن‌ها میزان مرگ و میر را تا حد زیادی کاهش داده‌اند، هنوز چیزهای زیادی درمورد درمان‌ها و پیشگیری از عفونت مجدد باید آموخت. اکنون که بازگشت این بیماری بیشتر از مرگ‌و‌میر آن در جهان ایجاد نگرانی کرده است، دانشمندان چینی امیدوارند که مردم بتوانند از این نتایج استفاده کنند.

تاثیر هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه‌های مرتبط با کووید، مانند تشخیص بیماری، ساخت واکسن و طراحی دارو ثابت شده است. حالا علاوه بر آن‌ها این تجزیه و تحلیل جدید از ترکیب‌های چند دارویی را می‌توان دستاورد دیگری برای هوش مصنوعی دانست. آقای لیائو معتقد است که این فناوری نوظهور، نقش مهم‌تری در سلامت آیندگان ایفا خواهد کرد.

او می‌گوید: “در پزشکی، یادگیری ماشینی هنوز به اندازه‌ای که من فکر می‌کنم در آینده تاثیرگذار خواهند بود، حضور ندارد. پروژه ما یک نمونه عالی از چگونگی حرکت ما به سمت پزشکی تخصصی برای هر بیمار است.

کدام کشورها برنده انقلاب هوش مصنوعی در دنیا خواهند بود؟

تاثیر قدرت هوش مصنوعی حالا حتی بر قدرت ویروس کووید 19 نیز سایه انداخته است! نظر شما دراین‌باره چیست؟

منبع: scitechdaily

گرد آورنده
نیونیوز1
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا