سلامتهوش مصنوعی

صحبت های یک زن فلج برای اولین بار در دنیا توسط هوش مصنوعی رمزگشایی شد!

هوش مصنوعی با خواندن ذهن یک بانوی فلج، صحبت‌ های او را آشکار کرد!

یک زن به شدت فلج با استفاده از یک فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی که سیگنال‌های مغز او را به گفتار و حالات چهره ترجمه می‌کند، توانسته است از طریق آواتاری دیجیتال با انسان‌ها صحبت کند!

پیشرفت‌های اخیر این امیدواری را افزایش می‌دهد که رابط‌های مغز و کامپیوتر می‌توانند در آستانه تغییر زندگی افرادی باشند که به دلایلی خاص، مانند سکته مغزی و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) توانایی صحبت کردن را از دست داده‌اند.

تاکنون بیماران مجبور بودند به دستگاه‌های ترکیب‌کننده گفتار تکیه کنند که بسیار آهسته بودند. این دستگاه‌ها با استفاده از ردیابی چشم یا حرکات کوچک صورت به ادای کلمات می‌پرداختند و مکالمه طبیعی را غیرممکن می‌کردند. درواقع سرعت ادای حروف توسط این فناوری، حداکثر 14 کلمه در دقیقه بود.

اولین زن فلج در دنیا که به کمک هوش مصنوعی صحبت کرد! 
این تصویر نمایشی بوده و توسط هوش مصنوعی تولید شده است

اما حالا جدیدترین فناوری، از الکترودهای کوچک کاشته شده در سطح مغز برای تشخیص فعالیت الکتریکی در بخشی از مغز که گفتار و حرکات صورت را تحت کنترل دارد، استفاده می‌کند. این سیگنال‌ها مستقیماً به گفتار و حالات چهره یک آواتار دیجیتال ترجمه می‌شوند. بنابراین به‌طور مثال اگر شخص فکر کند که می‌خندد، آواتار دیجیتال او نیز همین‌کار را به‌سرعت انجام می‌دهد.

پروفسور ادوارد چانگ، که این کار را در دانشگاه کالیفرنیا رهبری می‌کرد، می‌گوید: “هدف ما بازیابی یک راه کامل برای برقراری ارتباط است که واقعا طبیعی‌ترین راه برای صحبت با دیگران باشد. این پیشرفت‌ها ما را بسیار به هدفمان نزدیک‌تر می‌کند تا یک راه‌حل واقعی برای بیماران ایجاد کنیم.

خانم Ann، اولین زن فلج در دنیا که به کمک هوش مصنوعی صحبت کرد! 

این خانم که حالا می‌تواند صحبت کند، یک زن فلج 47 ساله به نام Ann است. او بیش از 18 سال پیش به دلیل بروز سکته مغزی، به شدت فلج شده است. او حالا نمی‌تواند صحبت کند یا تایپ کند و معمولاً با استفاده از” فناوری ردیابی حرکت” ارتباط برقرار می‌کند. این خانم امیدوار است که این فناوری جدید بتواند او را قادر سازد که در آینده به عنوان یک مشاور کار کند.

خانم Ann، اولین زن فلج در دنیا که به کمک هوش مصنوعی صحبت کرد! 

پژوهشگران یک صفحه‌ی نازک شامل 253 الکترود را در سطح مغز او برروی یک منطقه حیاتی در گفتار کاشت کرده‌اند. این الکترودها بجای نورون‌ها سیگنال‌های مغزی را رهگیری می‌کنند.

پس از کاشت، تیم پژوهشگران با استفاده از یک الگوریتم هوش مصنوعی سیستم را آموزش داد تا ارتباط سیگنال‌های مغزی منحصر به فرد را با صداهای گفتاری مختلف کشف کند. درنتيجه با تکرار عبارات مختلف به طور مکرر، هوش مصنوعی سیگنال مغزی چندین صدای مختلف را کشف کرد.

درواقع این کامپیوتر 39 صدای متمایز را حین تلاش برای صحبت کردن این زن فلج یاد گرفت. در ادامه نیز از یک مدل هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای ترجمه این سیگنال‌ها به جملات قابل فهم استفاده شد. سپس این اطلاعات به یک آواتار با صدایی که شبیه صدای خانم Ann قبل از آسیب بود، منتقل شد. بنابراین او بالاخره توانست با صدای خود با دیگران صحبت کند!

خواندن ذهن توسط هوش مصنوعی: به یک آهنگ فکر کنید تا آن را بازتولید کند!

هوش مصنوعی می‌تواند ذهن شما را بخواند! 

البته این فناوری هنوز بی‌نقص نیست و در 28 درصد مواقع در آزمایشی که شامل بیش از 500 عبارت بود، کلمات را به اشتباه رمزگشایی کرد. سرعت آن نیز در مقایسه با 110 تا 150 کلمه در دقیقه که در گفتگوی طبیعی انسان‌ها وجود دارد، فعلاً حدود 78 کلمه است. با این‌حال، دانشمندان می‌گویند طبق آخرین پیشرفت‌ها در دقت، سرعت و وسعت عمل، این فناوری نشان می‌دهد که اکنون در مرحله‌ای است که عملا برای بیماران مفید باشد.

این یک جهش نسبت به نتایج قبلی است. درواقع ما در یک نقطه اوج تاریخی برای صحبت بیماران فلج یا لال با دنیای اطراف هستیم.

گام بعدی بسیار مهم، ایجاد یک نسخه بی‌سیم از رابط‌های مغز و کامپیوتر است که می‌تواند در زیر جمجمه کاشته شود.

نظر شما درباره‌ی این پیشرفت‌های تاریخی هوش مصنوعی چیست؟ آیا به لطف هوش مصنوعی همه‌ی انسان‌های فلج می‌توانند صحبت کنند؟

منبع: Guardian

گرد آورنده
نیونیوز1
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا