سلامت

آیا نور آبی دستگاه های الکترونیکی نگران کننده هستند؟

طبق تحقیقات نور آبی زیان‌رسان نیست! مطالعه این مطلب را در نیونیوز۱ از دست ندهید.

اکنون که درحال مطالعه این مطلب هستید، به صفحه نمایش خیره شده‌اید. آیا این نور آبی نگران‌کننده است؟ در ادامه این مطلب با مجله اینترنتی نیونیوز1 همراه باشید تا تاثیرات نور آبی بر انسان را بررسی کنیم. نکاتی مهم که حتماً پیش از خوردن غذای مایکروویوی باید بدانید!

آیا نور آبی دستگاه های الکترونیکی نگران کننده هستند؟

نور آبی در انتهای موج کوتاه و پرانرژی مرئی قرار دارد. جایی که نزدیک به اشعه ماوراء بنفش است! این نور ممکن است اثرات مضری بر روی پوست و شبکیه چشم داشته باشد. امروزه، بسیاری از مردم مدت زمان نسبتاً طولانی به صفحه‌نمایش‌ها و دستگاه‌‌های خود خیره می‌شوند و این ممکن است زیان‌رسان باشد. اما آیا نور تلفن همراه، تبلت، رایانه و سایر دستگاه‌ها واقعا برای سلامتی انسان مضر هستند؟

آیا نور آبی بر سلامت افراد تاثیر میگذارد؟

مشکلات احتمالی از نور آبی ممکن است بر سه حوزه خواب، بینایی و سایر مشکلات سلامتی نگران‌کننده باشد. استفاده از LED تقریبا در عصر جدید است و تحقیقات گسترده در شرایط واقعی هنوز انجام نشده است. اما تاکنون با مطالعات انجام شده، پزشکان در حال حاضر دلیلی برای نگرانی نمی‌بینند.

تاثیرات نور

یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که نور آبی ممکن است به سلول‌های شبکیه آسیب برساند، اما این مطالعه اطلاعات زیادی درمورد تاثیر آن بر انسان نمی‌گوید. اما پیشنهاد می‌کنیم بیش از حد از لوازم الکترونیکی استفاده نکنید. آیا خوابیدن با تلویزیون روشن مضر است؟

نور آبی هوشیاری را افزایش میدهد و مضر نیست!

شواهد کمی از بررسی نور آبی بر خواب انسان وجود دارد. در واقع این نور هوشیاری را افزایش می‌دهد و حتی در شرایط خاص نیز می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود ببخشد. پس، نور آبی در طول روز که باید هوشیار باشید، خوب است.

افزایش هوشیاری

شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد این نور باعث سرکوب هورمون ملاتونین می‌شود. ملاتونین هورمون خواب نیست، اما در بهبود کیفیت خواب نقش دارد. در طی یک تحقیق، محققان در پنج شب متوالی به مدت چهار ساعت به مطالعه یک کتاب الکترونیکی با بالاترین روشنایی پرداختند. در پایان تحقیق ملاتونین سرکوب شد، اما خواب افراد تنها 10 دقیقه به تعویق افتاد. طبق نتایج این تحقیق، تاثیرات ممکن است بیولوژی باشد اما بر خواب اثر ندارد.

آیا نور آبی دستگاه های الکترونیکی نگران کننده هستند؟

ورق زدن کتاب الکترونیکی در هنگام خواب می‌تواند باعث بروز خستگی چشم در شما شود. هم‌چنین چک کردن پیام‌ها و ایمیل‌ها نیز می‌تواند به شما استرس وارد کند، اما به طور کلی در روند خواب تاثیری ندارد. آیا مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین میتواند خطر دیابت نوع 2 را کاهش دهد؟

منبع: NewNews1 و theguardian

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا