آیفوناپلموبایل
موضوعات داغ

آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس معرفی شدند: باز اپل و کلکسیونی از اولین ها!

اولین آیفون های اپل بدون ناچ و با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی چگونه خواهند بود؟ در نیونیوز1 بخوانيد!

خلاصه نوشته
  • پس از کش و قوس فراوان و تمامی شایعات، بالاخره اپل با رونمایی از آیفون های 2022 از واقعیت پرده برداشت. آیفون 14 پرو و پرو مکس جدیدترین تلاش اپل برای قدرت نمایی در بازار پرچمداران هستند. بیایید در نیونیوز1 با این دوگانه قدرتمند از اپل آشنا شویم!

اپل ساعاتی پیش رسما آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس را معرفی کرد. این دوگانه جدید اپل پس از سال‌ها باردیگر طراحی صفحه نمایش را تغییر می‌دهد. در واقع از زمانی که اپل آیفون X را در سال 2017 معرفی کرد، تا اکنون که در سال 2022 هستیم، آیفون‌ها همیشه با ناچ همراه بوده‌اند. اما پس‌از پنج سال، حالا بهترین‌های اپل دارای یک بریدگی قرصی شکل جدید هستند که جایگزین ناچ می‌شود. این بریدگی عجیب و بی‌سابقه وقتی جذاب‌تر می‌شود که بگوییم اپل آن‌را به‌صورت پویا با ویژگی های دیگر ادغام می‌کند! همچنین هر دو دستگاه برای اولین‌بار در تاریخ اپل دارای صفحه نمایش همیشه روشن نیز هستند. اما این تنها “اولین” برای آیفون های 2022 نیست! بنابراین خبر معرفی خانواده آیفون 14 پرو در نیونیوز1 را از دست ندهید!

آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس معرفی شدند: باز اپل و کلکسیونی از اولین ها!

دوگانه آیفون 14 پرو؛ برترین آیفون های اپل تاکنون!

تیم کوک، مدیر عامل اپل، آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس را «نوآورانه‌ترین خط تولید اپل تاکنون» می‌نامد. اولین تغییر قابل توجه در طراحی مدل های آیفون 14 پرو، نمایشگر آن‌ها است. اپل همان گزینه های معمول 6.1 و 6.7 اینچی را ارائه می‌دهد. اما بریدگی قدیمی آیفون‌ها (موسوم به ناچ) حالا با یک بریدگی کپسولی که اجزای Face ID را در خود جای می‌دهد و یک بریدگی دایره‌ای دوم برای دوربین جلویی، جایگزین می‌شود.

اپل همچنین این‌بار از صفحه نمایش جدید Super Retina XDR خود با فناوری ProMotion استفاده می‌کند. این نمایشگر برای اولین بار دارای قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن است. با نرخ رفرش جدید 1 هرتزی و استفاده کارآمد از انرژی، نگرانی برای مصرف بی‌رویه باتری نیز وجود نخواهد داشت. این فناوری‌ها باعث می‌شود صفحه قفل جدید مفیدتر باشد و زمان، ویجت‌ها و حتی فعالیت های نمایشگر را در یک نگاه در دسترس شما قرار دهد. این نمایشگر پیشرفته سطح روشنایی HDR را نیز به بالاترین رقم ممکن می‌رساند. در واقع دیگر نه تنها در فضای باز و زیر نور خورشید نگران دیدن تصاویر نیستید، بلکه اپل رکورد بالاترین روشنایی را در یک گوشی هوشمند برای خود ثبت می‌کند. رقم شگفت انگیز حداکثر 2000 نیت که دو برابر روشنایی آیفون 13 پرو است!

حسگر مجاورت به زیر نمایشگر آیفون 14 پرو انتقال یافته است

اپل حسگر مجاورت را نیز به زیر نمایشگر منتقل کرده است. بنابراین اکنون فضای بیشتری در اختیار نمایشگر قرار می‌گیرد. شاید یکی از نوآورانه‌ترین ابداعات نرم‌افزاری اپل در این خانواده این است که اکنون اعلان‌ها در یک انیمیشن از بریدگی بالای نمایشگر خارج می‌شوند! درواقع اپل این سیستم اعلانات عجیب و بی‌مانند را “جزیره متحرک” (Dynamic Island) می‌نامد. نوتیفیکیشن‌ها و هشدارها با این ویژگی تطبیق داده می‌شوند و در اطراف بریدگی قرصی شکل به نمایش در خواهند آمد. به ابتکار اپل در نحوه متحرک‌سازی و استفاده از سیستم نوآورانه‌ برای اعلان‌های جدید واقعاً باید آفرین گفت! بریدگی قرصی شکل و این سیستم اعلام اعلانات پویا احتمالاً به‌زودی در حجم بزرگی از تولیدات اندرویدی نیز دیده خواهد شد.

جزیره متحرک در آیفون 14 پرو

اپل به سبک خود بخش‌های مختلفی را با این جزیره دینامیک تطبیق می‌دهد. بگذارید مثال بزنم. مثلاً برخی ویجت‌ها اکنون در این جزیره فعالیت زنده‌ای دارند! بسیاری از قابلیت های دیگر با انیمیشن‌ های خاص نیز در اطراف بریدگی نمایشگر به نمایش در می‌آیند. حتی کنترل‌ های موسیقی نیز در اطراف این بریدگی با بهترین تعامل طراحی می‌شوند. سایر بخش‌ها نیز با یک طراحی نوآورانه در این جزیره قرار گرفته‌اند. مثلاً وقتی برای رفتن به صفحه خانه اقدام کنید، کارهای پس‌زمینه مانند پخش موسیقی، سریعاً به جزیره متحرک منتقل می‌شوند! بله یک بار دیگر اپل و یک بار دیگر نوآوری‌هایی که هیچ مانندی در دستگاه‌های دیگر ندارند!

آیفون های 2022 اپل برای اولین بار دارای نمایشگر همیشه روشن (AOD) هستند

پس از سال‌ها عدم تمایل اپل به استفاده از این قابلیت، آیفون 14 پرو و ​​14 پرو مکس حالا دارای قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن هستند. حالا حتی نمایشگر همیشه روشن با ویژگی جدید ویجت صفحه قفل (که در iOS 16 اضافه می‌شود) کار می‌کند. این صفحه از اطلاعاتی مانند یادآوری‌های مهم، رویدادهای تقویم و آب‌وهوا بدون روشن‌کردن نمایشگر پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر همیشه روشن در آیفون 14 پرو

اما نوآوری اپل در این بخش کجاست؟! اگر فکر می‌کنید کوپرتینویی‌ها در اولین استفاده از AOD بدون نوآوری ظاهر می‌شوند سخت در اشتباهید! اپل قاعده رقابت را در این بخش نیز تغییر داده است. آمریکایی‌ها یک حالت خواب برای تصاویر پس زمینه iOS 16 طراحی کرده‌اند. این حالت خواب، تصاویر را تیره می‌کند تا باتری کمتری مصرف شود. این سبک از نمایشگر همیشه روشن قطعاً با اپل پا به دنیای دیجیتالی گذاشته است!

برای محافظت از این نمایشگر ارزشمند نیز، آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس از پوشش جلویی موسوم به “سپر سرامیکی” (Ceramic Shield) استفاده می‌کنند. اپل می‌گوید آن‌ها محکم‌تر از هر شیشه‌ای در گوشی‌های هوشمند دیگر هستند. کوپرتینویی‌ها می‌گویند این دو دستگاه با اقدامات محافظتی آنها در برابر نفوذ آب و گردُ غبار و حوادث معمولی به‌خوبی محافظت می‌شوند.

اما بیایید به درون آیفون‌های سال 2022 سفر کنیم! در داخل مدل‌های آیفون 14 پرو، تراشه A16 Bionic اپل قرار دارد. اپل با تراشه جدید خود برروی بهره‌وری انرژی، بهینه‌کردن نمایشگر و پردازش دوربین تمرکز کرده است. CPU این تراشه شش هسته‌ای بوده که شامل دو هسته با کارایی بالا می‌شود. این دو هسته با وجود تمام قدرتی که ارائه می‌دهند، 20 درصد انرژی کمتری نسبت به رقبا مصرف می‌کنند. چهار هسته بهینه‌تر نیز (طبق ادعای اپل) از یک‌سوم انرژی تراشه های رقبا استفاده می‌کنند. تراشه جدید و قدرتمند اپل به انیمیشن‌های روان موجود در قابلیت “جزیره متحرک” کمک می‌کند و همچنین سیستم دوربین جدید اپل را قوت می‌بخشد.

اولین آیفون های تاریخ با دوربین 48 مگاپیکسلی!

اولین آیفون های تاریخ با دوربین 48 مگاپیکسلی!

برای اولین‌بار، آیفون‌ها از یک سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی به سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی ارتقاء یافته‌اند. این دوربین اصلی جدید، بهبودهایی را در زمینه عکاسی در نور کم نیز ارائه می‌دهد. این سنسور اصلی از ادغام چهار پیکسلی و دیافراگم f/1.78 و فاصله کانونی 24 میلی‌متری استفاده می‌کند. این مشخصات دقیقاً با شایعات پیشین راجع‌به مشخصات احتمالی خانواده آیفون 14 که در نیونیوز1 برای شما جمع‌بندی کردیم، مطابقت دارند. حالا این جزئیات کامل‌تر شده و می‌دانیم که سنسور استفاده شده در آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس دقیقاً چه مشخصاتی دارد. این سنسور 48 مگاپیکسلی از ابعاد پیکسل‌های 1.22 میکرومتری استفاده می‌کند. بنابراین در حالت ادغام‌شده، تصاویر با اندازه پیکسل‌های 2.44 میکرومتری شکار می‌شوند.

تصویر گرفته شده با آیفون 14 پرو
تصویر گرفته شده با آیفون 14 پرو

در واقع برای شکار اکثر عکس‌ها، این سنسور با ادغام چهار پیکسل در یک پیکسل، عکس‌ های 12 مگاپیکسلی می‌گیرد. با این ترفند می‌تواند جذب نور را به حداکثر برساند. این قابلیت همچنین به اپل اجازه می‌دهد تا تصویر حسگر را به روش‌های مختلف برش دهد تا زوم ۲برابری در فاصله کانونی ۴۸ میلی‌متری را ارائه دهد. بنابراین ویژگی جدید سنسور دوربین آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس، منجربه عکس های چشمگیر می‌شود. در حقیقت اپل به‌کمک آن جزئیات را در فرمت ProRAW بهینه می‌کند.

دوربین فوق عریض (اولتراواید) جدید نیز بهبودهایی را در عکاسی ماکرو ارائه می‌دهد. سنسور موجود در این دوربین، مجهز به پیکسل های 1.4 میکرومتری است که دریافت مناسب نور را تضمین می‌کند. بنابراین اپل وعده بهبود 3 برابری کیفیت عکس های اولتراواید در نور کم را ارائه می‌دهد! اگر باز نور عکس‌ های شما کافی نبود کوپرتینویی‌ها نور فلاش را نیز در سیستم دوربین آیفون 14 ارتقا داده‌اند. حالا دوبرابر روشن‌تر بوده و حتی به فاصله کانونی عکس‌ها واکنش نشان می‌دهد!

دوربین های آیفون 14 پرو

دوربین تله‌فوتو نیز حالا دست‌خوش تغییرات شده و بزرگنمایی اپتیکال 3برابری را ارائه می‌دهد. این دوربین نیز مانند دوربین اصلی به لرزشگیر اپتیکال تصاویر مجهز است تا در شرایط نوری ضعیف نیز عملکرد مناسبی ارائه کند. اپل می‌گوید این دوربین نیز حالا در محیط های کم‌نور دوبرابر بهتر از گذشته عمل می‌کند.

اگر به فیلمبرداری نیز علاقه دارید، مدل های آیفون 14 پرو مطمئناً شما را ناامید نخواهند کرد. حالت سینمایی اپل اکنون می‌تواند کار خود را با رزولوشن 4K و با سرعت 30 فریم در ثانیه و یا با سرعت 24 فریم در ثانیه در همین رزولوشن انجام دهد.

ارتباط ماهواره‌ای در خانواده آیفون 14

خانواده آیفون 14 مجهز به خدمات اضطراری و ارتباط ماهواره‌ای هستند

کل سری آیفون 14 قابلیت های ایمنی پیشگامانه‌ای را به همراه دارند که می‌تواند در مواقع ضروری کمک‌های اضطراری را ارائه دهد. گوشی‌های آیفون14 پرو و آیفون14 پرو مکس به‌لطف بهره‌مندی از شتاب‌سنج دوهسته‌ای جدید، حالا می‌توانند نیروی گرانش را با دقت بالایی تشخیص دهند. استفاده از این حسگرها باعث می‌شود آیفون به قابلیت تشخیص وضعیت تصادف مجهز باشد. حالا آیفون حتی می‌تواند تصادفات شدید خودرو که منجر به جراحت‌اند را تشخیص دهد. بنابراین هنگامی که کاربر بیهوش است یا قادر به تماس‌گرفتن نیست، به‌طور خودکار اورژانس را شماره‌گیری می‌کند.

سری آیفون 14 برای اولین‌بار خدمات اضطراری را نیز از طریق ارتباطات ماهواره‌ای فراهم می‌کنند. این تکنولوژی اجزای سخت‌افزاری را عمیقاً با نرم‌افزار ترکیب می‌کند. در نتیجه به آنتن‌های تلفن اجازه می‌دهد مستقیماً به ماهواره ها متصل شوند. هرچند ارتباط با ماهواره‌ها و دریافت پاسخ توسط آنها نسبت به روش‌های معمول بیشتر طول می‌کشد. اما این تکنولوژی رساندن پیام حیاتی و خدمات اضطراری را در خارج از محدوده پوشش آنتن‌های تلفن همراه یا وای‌فای امکان‌پذیر می‌سازد.

به طور کلی، آیفون 14 پرو امسال چیزهایی بسیار بیشتر از به‌روزرسانی‌ های آیفون 13 پرو در سال گذشته ارائه می‌کند. شاید از آن‌ها بتوان به صفحه نمایش 120 هرتزی ProMotion با نرخ تازه‌سازی بالا و سه دوربین کاملاً جدید اشاره کرد. البته اگر تمام امکانات نرم‌افزاری جدید و نوآورانه را درنظر نگیریم!

قیمت آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس چقدر است؟

قیمت آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس چقدر است؟

هردو دستگاه جدید اپل از تاریخ 18 شهریور ماه 1401 برای پیش‌خرید دردسترس کاربران آمریکایی هستند. همچنین از تاریخ 25 شهریور ماه 1401 در فروشگاه‌ها دردسترس عموم خواهند بود. قیمت آیفون 14 پرو از 999 دلار و آیفون 14 پرو مکس از 1099 دلار شروع می‌شود. به این ترتیب بار دیگر اپل دربرابر افزایش قیمت، به نفع کاربران مقاومت کرد و باید ممنونیم اپل باشیم! آمریکایی‌ها این‌بار از رنگ‌های بنفش تیره، طلایی، مشکی فضایی و نقره‌ای برای جلوه دادن به بهترین تلفن‌های سال خود استفاده می‌کنند. این رنگ‌ها را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید.

نظر شما راجع‌به iphone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max چیست؟ گوشی‌های هوشمند جدید اپل را می‌پسندید؟

گرد آورنده
نیونیوز1
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا