اپل

مقایسه اپل ویژن پرو و متا کوئست 3: بهترین هدست های واقعيت مجازی سال!

مقایسه Apple Vision Pro و Meta Quest 3 را در نیونیوز1 از دست ندهید!

درحالی‌که اپل ویژن پرو امسال به عنوان اولین هدست واقعيت افزوده این شرکت به بازار عرضه می‌شود، متا کوئست 3 همان‌طور که از اسمش پیداست، سومین نسل هدست‌ واقعیت مجازی شرکت متا محسوب می‌شود. متا کوئست 3 قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر از نمونه اپل دارد و به راحتی برای خرید در دسترس است. بیایید بهترین هدست‌‌های واقعیت مجازی سال را در کنار یکدیگر بررسی کنیم!

اپل و متا دوعدد از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان هستند. این‌روزها هردوی آن‌ها دستان خود را به یک فناوری جدید آغشته کرده‌اند که واقعیت افزوده نام دارد. در‌حالی‌که شرکت متا به لطف ورود زودتر با دنیای واقعیت مجازی غریبه نیست، اما اپل برای اولین‌بار در سال 2023 پا به این دنیای جذاب گذاشته است. در تاریخ 5 ژوئن سال 2023، شرکت اپل در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان خود (WWDC)، اولین هدست واقعیت افزوده خود را با نام اپل ویژن پرو معرفی کرد. اگرچه هدف متا نیز حرکت در دنیای واقعیت مجازی است، اما این دو شرکت با قیمت‌گذاری متفاوت، دو جامعه هدف متفاوت را نشانه می‌گیرند.

مشخصات هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو

مشخصات هدست اپل ویژن پرو

اپل ویژن پرو توسط بخش Vision Products Group (VPG) اپل به رهبری مایک راکول توسعه داده شده است. این هدست یک کامپیوتر کوچک است که به کاربران امکان می‌دهد تا برنامه‌ها و تجربیات خود را به صورت واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) تجربه کنند.

تفاوت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در توانایی هدست برای به نمایش درآوردن محیط بیرون است. تمامی هدست‌های واقعيت افزوده هدست واقعیت مجازی نیز محسوب می‌شوند. درواقع اگر هدستی بتواند محیط مجازی را به محیط واقعی بیرون بیافزاید، به آن هدست واقعیت افزوده می‌گویند. اما اگر صرفاً بتواند تصاویر مجازی را برای کاربر نمایش دهد، هدست واقعیت مجازی نام می‌گیرد.

مشخصات هدست واقعیت افزوده اپل ویژن پرو

هدست اپل ویژن پرو از نوع هدست‌های واقعیت افزوده است، زیرا از یک نمایشگر نیمه شفاف استفاده می‌کند که همزمان محیط بیرون را نیز نشان داده و با تصاویر هدست ترکیب می‌کند. این هدست دارای 23 میلیون پیکسل نیمه شفاف میکرو اولد در سراسر نمایشگر خود است. همچنين 5 سنسور و 12 دوربین مختلف نیز دارد. قلب نیروبخش این فناوری پیچیده نیز یک کامپیوتر کوچک با تراشه M2 و تراشه جدید R1 است. رابط کاربری خاص این هدست نیز VisionOS نام دارد. اپل برای کاهش وزن هدست خود، آن‌را به یک باتری خارجی مجهز کرده است که از طریق کابل مخصوص به هدست متصل می‌شود و تا دو ساعت دوام می‌آورد.

مشکلات هدست اپل ویژن پرو

در‌حالی‌که به نظر می‌رسد همه این فناوری‌ها پیشگامانه باشند، مشکلات متعددی درباره اپل ویژن پرو وجود دارد. بزرگ‌ترین مسئله درمورد قیمت ویژن پرو است. هدست اپل بسیار پیشرفته‌تر از متا است اما به چه قیمتی؟! درواقع برخلاف متا کوئست 3 که اخیراً معرفی شده و حدود 500 دلار قیمت دارد، شرکت اپل، ویژن پرو را با برچسب قیمت 3500 دلاری عرضه می‌کند! هدست واقعیت مجازی اپل، با این قیمت به گران‌ترین هدست موجود در بازار تبدیل می‌شود. البته این هدست هنوز هم برای عموم قابل خرید نیست و این مشکل دوم اپل در رقابت با متا است. اپل اعلام کرده که ویژن پرو تا اوایل سال 2024 به فروش نخواهد رسید. بنابراین تمام تصاویر و تجربیاتی که از آن در اینترنت می‌بینید، توسط تعداد معدودی از توسعه دهندگان انتشار یافته‌اند.

مشکلات هدست اپل ویژن پرو

مسئله دیگر در هدست اپل ویژن پرو، باتری خارجی آن است. شما باید این باتری را همراه با خود به هر کجا که هدست را می‌برید جابجا کنید. مارک گورمن، تحلیلگر مطرح اپل، می‌گوید اپل درحال بررسی حل این مشکل با تولید یک بند گردنی مخصوص برای آویزان کردن این باتری خارجی است.

مشکل دیگر که البته برای هر هدست واقعیت مجازی دیگری نیز وجود دارد، عدم پشتیبانی از عینک در هنگام استفاده از هدست است. اپل ویژن پرو نیز فضای لازم برای قرار دادن عینک طبی را ندارد. البته این شرکت می‌گوید با زایس همکاری خواهد کرد تا لنزهای سفارشی برای هدست خود بسازد و به کاربران ارائه دهد. این راه شاید عالی به نظر برسد، اما این سوال را مطرح می‌کند که آیا اپل و زایس می‌توانند میلیون‌ها کاربر بالقوه با مشکلات چشمی متفاوت را در سراسر جهان پشتیبانی کنند؟ اگر کیفیت بینایی آن‌ها به مرور زمان تغییر کند چه؟ آن‌ها باید دوباره پول زیادی برای یک جفت لنز دیگر بپردازند؟!

هرآنچه از مشخصات آیپد پرو 2024 می‌دانیم: تاریخ معرفی و قیمت تبلت جدید اپل!

آیا هدست واقعیت افزوده متا کوئست 3 در این مقایسه برنده است؟

باتوجه به حقایق بالا، آیا مصرف‌کنندگان و کاربران عادی حاضرند هزاران دلار برای اپل ویژن پرو که تاکنون فقط توسعه دهندگان خاص آن‌را در پشت صحنه آزمایش کرده‌اند، هزینه کنند؟

هدست واقعیت افزوده متا کوئست 3

من فکر می‌کنم اگر بخواهیم قیمت و دسترسی را درنظر بگیریم، متا کوئست 3 برروی کاغذ با اطمينان برنده است. این هدست بسیار ارزان‌تر از ویژن پرو بوده و به‌راحتی می‌توان آن‌را تهیه کرد. مارک گورمن می‌گوید هدف اصلی متا در تولید کوئست 3 نیز همین قیمت پایین بوده است. البته باید بدانید که هرچند قیمت کوئست 3 یک هفتم ویژن پرو است، اما 200 دلار گران‌تر از کوئست 2 محسوب می‌شود. در هر صورت قیمت پایین می‌تواند به طور بالقوه به معنای دستیابی به مخاطبان بیشتری باشد.

متا درحال‌ حاضر به دلیل داشتن یک اکوسیستم توسعه یافته برای کوئست 3 نسبت به اپل برتری دارد. هدست متا دارای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها، بازی‌ها و موارد دیگر است که کاربران می‌توانند مستقیماً و بدون نیاز به صبر کردن آن‌را امتحان کنند. با این‌حال، این شرکت باید نسبت به پیشرفت‌های اپل محتاط باشد و با دقت عمل کند. یکی از کارمندان متا می‌گوید: “ما در مرحله ترس از اپل هستیم.” کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که آیا در رقابت برای ارائه بهترین هدست واقعیت افزوده بازار، اپل به دلیل ویژگی‌های پیشگامانه و مشخصات پرچمدار هدست خود، بر متا غلبه خواهد کرد یا خیر! اگر در نسل‌های بعدی اپل بتواند هدست خود را ارزان‌تر کند چطور؟ نبرد بین این دو غول فناوری می‌تواند یکی از مواردی باشد که در آینده‌ی نزدیک تماشایی خواهد بود.

بهترین بازی های جنگی اندروید در سال 2023: معرفی 10 بازی جنگی برتر و رایگان!

نظر شما درباره این دو هدست واقعیت افزوده چیست؟ شما کدامیک را ترجیح می‌دهید؟ متا کوئست 3 یا اپل ویژن پرو؟

گرد آورنده
نیونیوز1
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا