سلامتمطالب داغ

رفع میگرن با موسیقی: آیا موسیقی درمانی در بهبود سردرد موثر است؟

راه‌های کاهش سردرد و میگرن چیست؟ از موسیقی باینورال برای تسکین درد بهره ببرید!

آیا از سردردهای شدید و میگرن رنج می‌برید؟ به دنبال راه‌حل برای درمان این مسئله می‌گردید؟ بنظر می‌رسد موسیقی و امواج صوتی باینورال (Binaural) می‌توانند به کاهش سردرد کمک کنند. در مطلب قبلی به طول مدت درد میگرن و مراحل آن پرداختیم. در ادامه به رفع و کاهش این مسئله می‌پردازیم.

کاهش سردرد و میگرن با موسیقی درمانی

برخی از مردم قبل یا بعد از دوره میگرن نسبت به صدا حساس می‌شوند. آنها با دوری کردن از سر و صدا متوجه کاهش ضربات سردرد می‌شوند. البته ممکن است این روش برای همگان جواب ندهد. اما با افزایش راه‌های پیشگیری از میگرن‌ها، موسیقی درمانی افزایش پیدا کرده است. موسیقی باینورال شاید یکی از عوامل تاثیرگذار در روند بهبود سردردهای شدید باشد. مطلب ما درباره مدت زمان میگرن‌ و دوره‌های آن را، حتما مطالعه کنید.

طول دوره میگرن چقدر است: درمان خانگی سردردهای شدید چیست؟

آیا موسیقی درمانی و امواج باینورال به کاهش میگرن کمک می‌کنند؟

با وجود اینکه تحقیقات گسترده‌ای در زمینه موسیقی باینورال انجام نشده است اما با مطالعه بر روی ۲۰ بزرگسال مبتلا به میگرن اپیزودیک نتایج جالبی به دست آمده است. پس از سه ماه موسیقی درمانی گزارش دادند که ۵۰ درصد حملات میگرنی کمتری را تجربه کردند.

رفع سردرد با موسیقی باینورال
بهبود میگرن با موسیقی باینورال

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ برای کودکان مبتلا به میگرن انجام شد، محققان دریافتند که فرکانس موسیقی‌ها، ۲۰ درصد سردرد را کاهش داده است. نتایج تحقیقات بیشتر، نشان می‌دهد که موسیقی درمانی به کاهش استرس هم کمک می‌کند.

چه موسیقی برای سردرد و میگرن مناسب است؟

آزمایشی که بر روی بزرگسالان انجام شده است، با استفاده از موسیقیِ سازی بود. موسیقی سازی یا اینسترومنتال به آهنگی گفته می‌شود که خواننده بر روی آن نمی‌خواند. سبک جاز، سبک کلاسیک از موسیقی‌هایی بودند، که برای مراجعان پخش شدند. طبق این تحقیقات می‌توان نتیجه گرفت که موسیقی سازی می‌تواند به آرامش افراد کمک کند.

رفع میگرن با موسیقی درمانی
کاهش سردرد و میگرن با موسیقی درمانی

موسیقی باینورال چیست و چگونه به درمان میگرن کمک می‌کند؟

باینورال بیت یک توهم شنیداری می‌باشد و هنگامی رخ می‌دهد که مغز دو فرکانس متفاوت را به طور همزمان با دو صدای مختلف پردازش می‌کند. در همین زمان مغز تلاش می‌کند با ساختن صدای سوم، دو صدای متفاوت را با هم تطبیق دهد. در این نقطه متوجه تفاوت دو تن صدای مختلف می‌شوید. طی تحقیقات ۲۰۱۶، تغییراتی که در امواج فرکانس مغز رخ می‌دهد با سردردهای میگرنی مرتبط هستند و به کاهش درد کمک می‌کنند.

رفع میگرن با موسیقی درمانی
رفع سردرد با موسیقی باینورال

فواید موسیقی باینورال برای کاهش سردرد چیست؟

در سال ۲۰۱۹ بر روی ۱۹ فرد مبتلا به میگرن آزمایشاتی انجام شد. این افراد به مدت سه ماه هر شب به موسیقی باینورال گوش می‌کردند. در روزهای اولیه تحقیق، میانگین مدت سردرد این افراد ۱۴.۹ روز بود. اما پس از سه ماه موسیقی درمانی، تعداد روزهای میگرن آنها به ۱۳.۳ روز کاهش پیدا کرد. ۹ نفر از شرکت‌کنندگان به طور متوسط هر ماه ۳۰ درصد کاهش روزهای میگرن را تجربه کردند.

رفع سردرد با موسیقی باینورال
بهبود میگرن با موسیقی باینورال

از نتایج به دست آمده بین گروهی که به موسیقی باینورال گوش کردند و گروهی که موسیقی معمولی را شنیدند، تفاوت خاصی یافت نشد. اما مطالعات دیگر نشان می‌دهد که فرکانس باینورال از شدت درد کم می‌کند. اگرچه این تحقیق صرفاً شامل افرادی که سردرد دارند نمی‌شود و تنوع نتیجه زیاد است. نمی‌توانیم نظر قطعی درباره این درمان بدهیم. اما با استناد به این تحقیقات ممکن است، از موسیقی درمانی نتیجه خوبی بگیرید.

رفع سردرد با موسیقی باینورال
کاهش سردرد و میگرن با موسیقی درمانی

چه فرکانسی برای سردرد و میگرن مناسب است؟

به علت کمبود تحقیقات در این حوزه هنوز نمی‌توان تشخیص داد که، دقیقاً کدام فرکانس برای کاهش درد مناسب‌تر است. اما برخی منابع پیشنهاد می‌کنند از فرکانسی استفاده شود که با امواج مغزی همسو هستند. این امواج با حالت هوشیاری، آگاهی و آرامش منطبق می‌باشند. در ادامه به فرکانس امواج مغز می‌پردازیم.

  • امواج گاما (Gomma) مغز: گاما در محدوده فرکانس ۳۰ تا ۱۰۰ هرتز است. این محدوده فرکانسی شامل: تمرکز، تفکر آگاهانه، شادی شفقت و حافظه می‌باشد.
  • امواج بتا (Beta) مغز: بتا محدوده فرکانسی ۱۲ تا ۳۸ را شامل می‌شود. در حالت توجهِ عادی و طبیعی می‌باشد. در این موج فرکانس حل مسئله و تصمیم گیری سرعت بیشتری دارد.
  • امواج آلفا (Alpha) مغز: در محدوده فرکانس ۸ تا ۱۲، مغز در حالت استراحت سکوت و مراقبه است.
  • امواج تتا (Theta) مغز: ۴ تا ۸، محدوده‌ی فرکانسی می‌باشد که مغز در حالت مدیتیشن، رویاپردازی، خواب یا خواب‌آلودگی است.
  • امواج دلتا (Delta) مغز: یک تا ۸ موج فرکانسی است که مغز در خواب عمیق می‌باشد یا در حال ترمیم و بهبود خودش است.
رفع میگرن با موسیقی درمانی
بهبود میگرن با موسیقی باینورال

در تحقیقات برای کاهش درد و میگرن، از موسیقی باینورال با امواج تتا و آلفا استفاده می‌شود. به هر حال تحقیقات در حوزه تسکین میگرن و موضوع درمان آن با موسیقی محدود است. مطالعات بیشتری درباره تاثیر آن نیاز است. اما به هر حال شما می‌توانید از موسیقی درمانی کمک بگیرید.

گردآورنده: newnews1

منبع: www.healthline.com

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا