نجوم و هوافضا

هفت قاره زمین از برخورد با شهاب سنگ های غول پیکر تشکیل شده اند!

تحقیقات جدید حاکی از آن است که هفت قاره در اثر برخورد شهاب‌سنگ‌ها ایجاد شده‌اند!

در این مطلب به بررسی شواهد و تحقیقات جدید دانشمندان درمورد تشکیل هفت قاره زمین خواهیم پرداخت. در ادامه این مطلب با مجله اینترنتی نیونیوز۱ همراه باشید تا اطلاعات جدیدی را دریافت کنید‌. زمین درحال سریع‌تر چرخیدن است. با کلیک بر اینجا دلایل و عواقب چرخش سریع زمین را مطالعه کنید‌‌.

شهاب سنگ ها هفت قاره زمین را به وجود آورده اند!

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهند که هفت قاره در اثر برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر ایجاد شده‌اند. این مشابه با اتفاقی است که باعث از بین رفتن دایناسورها شد‌. دانشمندان یک کانی به نام زیرکن (Zircon) را بررسی و تجزیه و تحلیل کردند. رگه‌های این کانی مانند ساعت زمین شناسی برای دانشمندان عمل می‌کند. این کانی‌ها از صخره‌های باستانی در پیلبارا کراتون مکانی در غرب استرالیا حفر شده‌اند. این منطقه به عنوان قدیمی‌ترین مکان روی زمین شناخته می‌شود.

محققان با مطالعه زیرکن شواهدی از اصابت شهاب سنگ ها با زمین به دست آورده اند!

دکتر تیم جانسون (Tim Johnson) با مطالعه ترکیب ایزوتوپ‌های اکسیژن در بلورهای زیرکن، یک فرآیند از بالا به پایین را کشف کرد. جانسون دریافت که این فرایند در ابتدا از ذوب شدن سنگ‌های نزدیک سطح آغاز شده است و عمیق‌تر پیش رفته است. این مطابق با اثر برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر است. جانسون اعلام کرده است که با بررسی بلورهای کوچک و معدنی زیرکن در سنگ‌ها، شواهدی از برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر با زمین پیدا کرده‌اند.

طبق تحقیقات دانشمندان، آن‌ها شواهد محکمی ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد فرآیندهایی که قاره‌ها را تشکیل دادند، با برخورد شهاب‌سنگ‌های عظیم آغاز شده‌اند. این مشابه با عامل انقراض دایناسورها در میلیاردها سال پیش از آن است. این عامل سبب شد که مناطق بسیار عظیم امروزه به ترتیب اندازه با نام‌های آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، قطب جنوب، اروپا و استرالیا تشکیل شوند. آیا اولین تصویر از تلسکوپ جیمز وب را دیده‌اید؟ عمیق ترین نگاه به کیهان چه چیزی را نشان می‌دهد؟ با کلیک بر روی بخش رنگی مطالعه این مطلب را در نیونیوز۱ از دست ندهید.

قاره ها میزبان فلزات مهمی هستند!

دکتر جانسون و تیم تحقیقاتی او دریافتند که این مطالعه حتی پیامدها و دلالت برای مبارزه با گرمایش جهانی دارد. قاره‌ها میزبان فلزات مهمی چون لیتیوم، قلع و نیکل هستند. این‌ها برای فناوری‌های سبز نوظهور مورد نیاز هستند و برای کاهش تغییرات آب و هوایی ضروری‌اند. سنگ‌ها و صخره‌های بزرگ و عظیم مرتباً در طول سه ماهه اول تاریخ چهار و نیم میلیار ساله سیاره به زمین برخورد کردند. این برخورد به عنوان LHB به معنی آخرین بمباران سنگین شناخته می‌شود. برای ده‌ها سال تصور می‌شد که قاره‌ها در ابتدا در این مکان شکل گرفته‌اند، اما تاکنون هیچ مدرکی وجود نداشته است.

مطالعات جدید محققان به زمان نخستین قاره ها باز میگردد!

مطالعه جدید به زمانی که اولین قاره‌ها به نام کراتون از اقیانوس سر بیرون آوردند، باز‌می‌گردد. پیلبارا کراتون نشان‌دهنده بهترین بقایای پوسته باستانی زمین است. محققان اعتقاد داشتند که این اتفاق تقریبا 2.5 میلیارد سال پیش رخ داده است، اما شواهدی که یافته‌اند، نشان می‌دهد که خیلی زودتر اتفاق افتاده است. سرانجام یک ابرقاره به نام پانگه آ (Pangaea) شکل گرفت که 175 میلیون سال پیش شروع به تجزیه شدن کرد. این تجزیه باعث به وجود آمدن قاره‌هایی که امروزه روی زمین قرار دارند، شده است. مطلب بررسی تصاویر تلسکوپ جیمز وب را در نیونیوز۱ بخوانید.

محققان با استفاده از الگوی جدید خود مناطق دیگر را آزمایش خواهند کرد!

جانسون ادامه داد که حدود 3.6 میلیارد سال پیش، یک برخورد عظیم باعث ذوب گوشته زمین و تولید یک هسته مرکزی ضخیم شود. همچنین به نظر می‌رسد که سایر مناطق پوسته قاره‌ای روی زمین، الگوهای مشابهی را نشان می‌دهند که در غرب استرالیا کشف شده‌اند. محققان گمان می‌کنند که الگوی آن‌ها به طور گسترده‌ای قابل استفاده و کاربردی است. آن‌ها تصمیم دارند مناطق دیگر را نیز آزمایش کنند. جانسون افزود که زمین تنها سیاره شناخته شده‌ای است که دارای قاره است‌ اگرچه چگونگی تشکیل و تکامل آن‌ها نامشخص است، با این حال به نظر می‌رسد که در تمام مدت شواهد آن درست در زیر پای ما بوده‌ است.

منبع: goodnewsnetwork.org و مجله اینترنتی نیونیوز۱

گرد آورنده
newnews1
منبع
goodnewsnetwork.org
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا