منتخب سردبیرنجوم و هوافضا

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویر یک علامت سوال بزرگ را در کهکشان ثبت کرد!

تلسکوپ جیمز وب یک علامت سوال جنجالی را در اعماق فضا پیدا کرده است! در نیونیوز1 بخوانيد!

خبر از این قرار است که تلسکوپ فضایی جیمز وب هنگام رصد دو ستاره جوان در فاصله‌ی بیش از 1000 سال نوری از زمین، یک جسم بزرگ شبیه علامت سوال را در اعماق فضا مشاهده کرده است!

این‌روزها که تلسکوپ جیمز وب به ارائه پاسخ‌هایی درمورد اولین روزهای کیهان ادامه می‌دهد، هم‌زمان سوالات بیشتری نیز کشف می‌کند. اما در جدیدترین اکتشاف، تلسکوپ جیمز وب خودِ علامت سوال را در فضا کشف کرده است! خیلی هیجان‌انگیز است که ستاره‌شناسان برای اولین‌بار یک علامت سوال کیهانی بزرگ را می‌بینند!

شکار تلسکوپ جیمز وب از یک علامت سوال عجیب در فضا!

به نقل از منبع، یک هفته پیش تیم تلسکوپ فضایی جیمز وب در آژانس فضایی اروپا، تصویری عجیب را منتشر کرد. این تصویر یک شکار از دو ستاره‌ی جوانِ درحال شکل‌گیری است. این دو ستاره در فاصله‌ی 1470 سال نوری از زمین در صورت فلکی بادبان یا Vela  قرار دارند. نام آن‌ها نیز Herbig-Haro 46/47 است. این ستارگان توسط موادی احاطه شده‌اند که آن‌ها طی میلیون‌ها سال از آن تغذیه می‌کنند.

هفته گذشته تلسکوپ جیمز وب، تصویر یک جفت ستاره‌ی در‌حال شکل‌گیری را با وضوح بالا ثبت کرد.
هفته گذشته تلسکوپ جیمز وب، تصویر یک جفت ستاره‌ی در‌حال شکل‌گیری را با وضوح بالا ثبت کرد.

اما نکته‌ی عجیب ماجرا، درست در زیر این ستارگان است. جایی‌که تلسکوپ جیمز وب در پس‌زمینه تصویر اعجاب‌انگیزی از اعماق آسمان شکار کرده است! جسمی شبیه یک علامت سوال غول پیکر! آیا جهان می‌خواهد از ما چیزی بپرسد؟!

ما هنوز نمی‌دانیم که این شی‌ء عجیب دقیقاً چیست. اما آیا رنگ و شکل این پدیده، به ما سرنخ‌هایی احتمالی درباره ماهیت آن می‌دهد؟ نمایندگان مرکز علمی تلسکوپ فضایی که پروژه تلسکوپ جیمز وب را مدیریت می‌کنند، به سوال ما این‌گونه پاسخ می‌دهند:

این علامت سوال جنجالی، احتمالاً یک کهکشان در دوردست است. شاید هم دو کهکشان به نحوی در کنار هم قرار گرفته‌اند که ایجاد شکل علامت سوال کرده‌اند.

به گفته‌ی آن‌ها، رنگ قرمز جسم در تصویر به ما می‌گوید که جسم، هرچه که باشد، در فاصله‌ای بسیار دور از ما قرار دارد.

شاهکار تلسکوپ جیمز وب: غوغای ستارگان در تصاویر جیمز وب!

علامت سوال جنجالی در تصویر جیمز وب چیست؟! 

مت کاپلان، استادیار فیزیک در دانشگاه ایلینوی، می‌گوید این جرم ممکن است دو کهکشان درحال ادغام شدن باشد. کاپلان می‌گوید: “قسمت بالایی علامت سوال، احتمالاً بخشی از یک کهکشان بزرگ‌تر است که با قسمت پایینی (که یک کهکشان دیگر است) ادغام شده و مجموعاً شکلی مانند یک علامت سوال می‌سازد.” شکل‌هایی که از ادغام‌ کهکشان‌ها با يک‌ديگر به‌وجود می‌آید، بسیار متفاوت هستند اما کاپلان می‌گوید: “با وجود تمام پیچیدگی‌ها، کهکشان‌های دوتایی با دم‌های خمیده که از آن‌ها دور می‌شوند شکلی بسیار متداول هستند.” کاپلان اضافه می‌کند که احتمالات زیاد دیگری نیز وجود دارد، اما این پدیده قطعاً نمی‌تواند مربوط به یک ستاره باشد.

نمای نزدیک از علامت سوال جنجالی در تصویر منتشر شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب
نمای نزدیک از علامت سوال جنجالی در تصویر منتشر شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند کهکشان‌هایی را در فاصله‌ی بیش از  13 میلیون سال نوری از ما رصد کند! آن‌ها تنها 420 میلیون سال پس از انفجار بزرگ به‌وجود آمده‌اند! بنابراین قطعاً پدیده‌های اعجاب‌انگیز بیشتری، مانند این علامت سوال عجیب، منتظر دیده‌شدن توسط ما هستند. به‌لطف قابلیت‌های تصویربرداری نزدیک به مادون قرمز با وضوح بالا، حالا ما می‌توانیم به دوردست‌های کیهان خیره شویم. جایی‌که دیدنش مدت‌ها برای بشر آرزویی دست‌نیافتنی بود.

نظر شما درباره‌ی تصویر عجیبی که تلسکوپ جیمز وب شکار کرده چیست؟

گرد آورنده
نیونیوز1
منبع
Livescience
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا