نجوم و هوافضا
موضوعات داغ

زمین در حال سریعتر چرخیدن است: دلایل و عواقب چرخش سریع زمین!

دلایل افزایش سرعت چرخش زمین و عواقب آن را در نیونیوز1 بخوانید!

در تاریخ 29 ژوئیه کره زمین سریع‌ترین چرخش خود را تجربه کرد. این چرخش 1.50 میلی‌ثانیه سریعتر از همیشه بود. بعدا مشخص شد که این تنها روز کوتاه شده نبوده است و همین اتفاق در 26 ژوئیه نیز رخ داده است. در این مطلب همراه مجله اینترنتی نیونیوز1 باشید تا عواقب چرخش سریع زمین و چگونگی تاثیر آن بر زندگی را بررسی نماییم. از دیگر مطالب جذاب دسته نجوم و هوا فضا می‌توانید مطلب شاهکار تلسکوپ جیمز وب و 10 سیاره شبیه به زمین را مطالعه نمایید.

چرخش سریع زمین روز را کوتاه تر از 24 ساعت کرد!

زمین در حال سریعتر چرخیدن است و این عواقبی دارد. در تاریخ 7 مرداد (29 ژوئیه) کره زمین سریعتر از همشیه چرخید. این چرخش روز را به مقدار 1.50 میلی‌ثانیه کوتاه‌تر از 24 ساعت کرد. همین اتفاق در 26 ژوئیه (4 مرداد 1401) تکرار شد و روز 1.59 میلی‌ثانیه کوتاه‌تر از 24 ساعت بود. همین موضوع این روز را به کوتاه‌ترین روز زمین تبدیل کرد. دلیل این موضوع به طور کامل مشخص نیست اما دانش‌مندان برخی نظریه‌های خود را در این باره بیان کرده‌اند. در ادامه با بررسی دلایل سریع‌تر چرخیدن زمین و عواقب آن همراه نیونیوز1 باشید.

زمین در حال سریعتر چرخیدن است: دلایل و عواقب چرخش سریع زمین!

دلایل احتمالی چرخش سریع زمین!

نخستین دلیل احتمالی برای سریع‌تر چرخیدن زمین تغییرات اقلیمی و تغییر در سیستم آب و هوایی است. برخی از این تغییرات می‌تواند به دلیل ذوب شدن یا یخ بستنی باشد که در یخچال‌های طبیعی رخ داده است. همچنین از دیگر دلایل تغییر در سرعت چرخش زمین وزش باد و سنگینی آن روی کره زمین است. این وزن اضافه زمین را به دنبال خود می‌کشد و باعث چرخش سریع‌تر آن خواهد شد.

زمین در حال سریعتر چرخیدن است: دلایل و عواقب چرخش سریع زمین!

دومین دلیل برای چرخش سریع‌تر زمین می‌تواند زلزله و اثرات لرزه‌ای باشد. پدیده زمین لرزه باعث حرکت جرم به سمت مرکز زمین می‌شود. همین موضوع می‌تواند یک تکان کوچک در چرخش زمین ایجاد نماید. این پدیده مانند این است که یک فرد درحال چرخش بازوهای خود را به سمت داخل بکشد. دلیل سوم می‌تواند جابه‌جایی در هسته مذاب زمین باشد. این جابه‌جایی جرم را در سیاره جابه‌جا می‌کند. دلیل چهارم برای چرخش سریع‌تر زمین گردش اقیانوس و فشاری است که بر بستر دریا ایجاد می‌کند. این امر محور زمین را به دنبال خود می‌کشد.

زمین در حال سریعتر چرخیدن است: دلایل و عواقب چرخش سریع زمین!

دلیل بعدی می‌تواند جابه‌جایی طبیعی محور زمین باشد. این امر باعث می‌شود تا زمین به طور کامل کروی نچرخد. همین موضوع در سرعت چرخش زمین تاثیرگذار است. همچنین همه ما می‌دانیم که زمین کاملا جامد نیست. مایعات هم در درون و هم در سطح بیرونی زمین در جریان هستند. این جریانات درونی و بیرونی می‌تواند در تغییر سرعت چرخش زمین موثر باشد.

عواقب افزایش سرعت چرخش زمین: 28امین رکورد روزهای کوتاه!

این نخستین بار نیست که زمین یک روز کوتاه‌تر از 24 ساعت را تجربه می‌کند. در تاریخچه در دسترس و اندازه‌گیری‌هایی که با ساعات اتمی توسط دانش‌مندان انجام گرفته این سریع چرخیدن زمین 28امین رکورد ثبت شده از روزهای کوتاه بوده است. از این 28 بار 4 بار آن از سال 2019 تا به امروز بوده است. اگر زمین به ثبت چنین رکوردهایی ادامه دهد دانش‌مندان مجبور خواهند شد که در واحد زمانی جهانی یک ثانیه کبیسه را معرفی کنند. در ادامه با بررسی عواقب چرخش سریع زمین همراه نیونیوز1 باشید.

زمین در حال سریعتر چرخیدن است: دلایل و عواقب چرخش سریع زمین!

چرخش سریع زمین در ساعت های ما تاثیر خواهد گذاشت!

زمانی که شما با ساعت تلفن همراهتان زندگی می‌کنید، این زمان با ساعت جهانی منطقه زمانی محل سکونت شما تنظیم می‌شود. این ساعت را به عنوان زمان نجومی می‌شناسند. زمان نجومی مدت زمانی است که زمین در طی آن یک دور کامل می‌چرخد. با افزایش سرعت چرخش زمین افرادی که این چرخش را بررسی و تماشا می‌کنند باید در واجد زمانی جهانی یک ثانیه کبیسه را معرفی کنند. همچنین آنان باید تمامی ساعات مناطق زمانی را با این موضوع هم‌گام کنند. تا این لحظه برای حفظ یکپارچگی زمان 27 ثانیه کبیسه به دلیل مشاهده نادقیق زمان خورشیدی معرفی شده است. آخرین این موارد در سال 2016 بوده است. برای مثال به تغییر ساعت زیر که با در نظر گرفتن ثانیه کبیسه می‌باشد توجه کنید.

23:59:59 -> 23:59:60 -> 00:00:00

زمین در حال سریعتر چرخیدن است: دلایل و عواقب چرخش سریع زمین!

تاثیر افزایش سرعت چرخش زمین روی سرورهای اینترنتی!

افزایش سرعت چرخش زمین با به همراه داشتن یک ثانیه کبیسه نه تنها روی ساعات شما تاثیر می‌گذارد، بلکه روی تنظیم و تطابق زمان در سرورهای اینترنتی نیز موثر است. چرا که تغییر الگوهای زمانی باعث ایجاد اختلال در سرورهای اینترنتی خواهد شد. برای مثال Reddit در سال 2012 به دلیل یک ثانیه کبیسه قطعی عظیم را تجربه کرد. این سایت به مدت 30 تا 40 دقیقه به دلیل تغییر الگوهای زمانی از دسترس خارج شده بود. درواقع این موضوع باعث بیش‌فعالی در CPU سرورها شد و ماشین‌ها قفل شدند. موزیلا و گاوکر نیز همین موضوع را تجربه کردند. همه این شرکت‌های اینترنتی الگوی زمانی خود را براساس پروتکل زمان در شبکه NTP هم‌گام‌ کرده‌اند. این تنظیم براساس کتاب‌خانه‌های مرجع سرورها و هسته‌های لینوکس انجام می‌شود. پس واضح است این پدیده تاثیر مخربی بر نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای متکی بر واحد زمان یا تایمرها دارد.

زمین در حال سریعتر چرخیدن است: دلایل و عواقب چرخش سریع زمین!

 

منبع: مجله اینترنتی نیونیوز1 و businessinsider

گرد آورنده
نیونیوز1
منبع
businessinsider
مشاهده بیشتر

مدیر سایت: امیر بلادی

مدیر سایت و مجله اینترنتی نیونیوز۱، نویسنده و مترجم، زیست شناس دریا، مدیر استدیو مجهز صدا و تولید محتوی، صدابردار، آهنگساز و خواننده

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا