نجوم و هوافضا
موضوعات داغ

اولین تصویر از تلسکوپ جیمز وب: عمیق ترین نگاه به کیهان چه چیزی را نشان میدهد؟

پنجره‌ای جدید از دید ما به کیهان با انتشار اولین تصویر از تلسکوپ جیمز وب باز شد!

خلاصه نوشته
  • بررسی جامع اولین تصویر ارسالی از تسکوپ جیمز وب

شب گذشته اولین تصویر از تلسکوپ جیمز وب (قوی‌ترین تلسکوپ تاریخ است که به فضا پرتاب شده است) منتشر شد. این تصویر کهکشان‌های دوردست و باستانی را نشان داد، که 13 میلیارد سال پیش وجود داشته‌اند. این به این معناست که ما درحال نگاه کردن به تصویری از نور کهکشان‌ها هستیم که 13.5 میلیارد سال پیش منتشر شده‌اند. این فاصله زمانی احتمالا نقطه تشکیل کیهان را نشان می‌دهد. در ادامه این مطلب با بررسی این تصویر و اطلاعات پراهمیتی که درمورد کیهان به ما می‌دهد همراه مجله اینترنتی نیونیوز1 باشید.

اولین تصویر از تلسکوپ جیمز وب: عمیق ترین نگاه به کیهان جه جیزی را نشان میدهد؟

اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب درک ما را از کیهان تغییر داد!

تلسکوپ جیمز وب یک تلسکوپ 10 میلیارد دلاری است که با استفاده از عدسی‌ها، فیلترها و منشورها به درون جو سیارات فراخورشیدی نگاه می‌کند. تصاویری که این تلسکوپ دریافت می‌کند برخی از قدیمی‌ترین کهکشان‌ها را برای نخستین بار نشان می‌دهد. اولین عکسی که از این تلسکوپ در شب گذشته منتشر شد دیدی جدید از گستره کیهان را در اختیار جهان قرار داد.

اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب درک ما را از کیهان تغییر داد!

این تصویر به نوعی نگاه ما به گذشته کیهان (13.8 میلیارد سال پیش) است. درواقع با نگاه به این تصویر درحال دیدن ابتدای حیات کیهان هستیم. تلسکوپ جیمز وب با بررسی و تشخیص سیگنال‌های طیف فروسرخ که برای چشم انسان نامرئی هستند، این تصویر را پردازش کرده است. مارسیا ریکه، استاد نجوم در دانشگاه آریزونا اعلام کرده که عملکرد این سیستم تاکنون بی‌نقص بوده است. تجزیه و تحلیل و پردازش تصویر تلسکوپ جیمز وب 12.5 ساعت طول کشید؛ که نسبت به تلسکوپ هابل با زمانی معادل چند هفته، بسیار سریع‌تر است.

اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب درک ما را از کیهان تغییر داد!
مقایسه تصویر هابل و جیمز وب

اولین تصویر از تلسکوپ جیمز وب چه چیزی را نشان میدهد؟

اولین تصویر ارسال شده از تلسکوپ جیمز وب نخستین کهکشان‌های تشکیل شده بعد از انفجار بیگ بنگ را نشان می‌دهد. این اتفاق یکی از بزرگترین دستاوردهای بشر در علم نجوم به‌شمار می‌رود. در این تصویر یک سحابی به نام کارینا مشخص است که به عنوان مهدکودکی برای تشکیل ستاره‌ها است. این سحابی حدود 7600 سال نوری از ما فاصله دارد. در این سحابی ستارگانی قابل تشخیص هستند که چندین برابر بزرگتر از خورشید ما هستند. از آن جایی که سیاره ما و منظومه شمسی خود در 13 میلیارد سال پیش توسط اجزای کیهان سنتز شده است؛ ما با نگاه به این تصویر اطلاعات بسیار مهمی درمورد ریشه تشکیل زمین خودمان کشف خواهیم کرد.

اولین تصویر از تلسکوپ جیمز وب: عمیق ترین نگاه به کیهان جه جیزی را نشان میدهد؟
تصویر کامل اولین عکس ارسالی

اجسام قابل تشخیص در اولین تصویر از تلسکوپ جیمز وب

اولین تصویر از تلسکوپ جیمز وب سیاره گازی غول‌پیکر WASP-96b را نیز نشان می‌دهد. این سیاره نخستین بار در سال 2014 کشف شد. سیاره WASP-96b در فاصله 1150 سال نوزی از زمین قرار دارد و نصف سیاره مشتری جرم دارد. این سیاره هر 3.4 روز یک‌بار به دور ستاره خود می‌چرخد. تصویری که تلسکوپ جیمز وب شب گذشته منتشر کرد تنها به اندازه یک دانه شن در آسمان است. این تصویر عظمت کیهان و کهکشان‌ها را نشان می‌دهد. تصویر منتشر شده به عنوان واضح‌ترین تصویر رنگی و عمیق‌ترین نگاه ما به آسمان و کیهان تا به امروز بوده است. از دیگر اجزای قابل تشخیص در این تصویر می‌توان به سحابی حلقه جنوبی و کوئینتت استفان اشاره کرد.

اولین تصویر از تلسکوپ جیمز وب: عمیق ترین نگاه به کیهان جه جیزی را نشان میدهد؟

اولین تصویر آزمایشی در یک دوره هشت روزی در ابتدای ماه می گرفته شد. این تصویر نشان داد که تلسکوپ جیمز وب چه توانایی در گرفتن تصاویر از اجرام آسمانی کم نور دارد. سحابی حلقه جنوبی (معروف به هشت انفجار) که 2000 سال نوری از زمین فاصله دارد یک سیاره ابرگازی در حال انبساط  را در نزدیکی یک ستاره درحال مرگ نشان می‌دهد. نمایی که در این تصویر از کوئینتت استفان منتشر شده چگونگی تعامل کهکشان‌ها با یک‌دیگر را نشان داده است. این گروه کهشکانی فشرده نخستین بار در سال 1787 کشف شد. این گروه کهکشانی 290 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. این تصویر خوشه کهکشانی SMACS 0723 که 4.6 میلیارد سال پیش تشکیل شده است را نشان می‌دهد.

اولین تصویر از تلسکوپ جیمز وب: عمیق ترین نگاه به کیهان جه جیزی را نشان میدهد؟

منبع: مجله اینترنتی نیونیوز1 و theguardian

گرد آورنده
مجله اینترنتی نیونیوز1
منبع
theguardian.com
مشاهده بیشتر

مدیر سایت: امیر بلادی

مدیر سایت و مجله اینترنتی نیونیوز۱، نویسنده و مترجم، زیست شناس دریا، مدیر استدیو مجهز صدا و تولید محتوی، صدابردار، آهنگساز و خواننده

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا