زندگی

7 اشتباه رایج در شست و شوی ملحفه و رختخواب!

با مطالعه این مطلب به شما می‌گوییم چگونه ملحفه، روبالشی و روتختی را به راحتی در ماشین لباسشویی بشویید!

شست و شوی ملحفه و رختخواب یک کار ضروری برای افزایش بهداشت است. مهم نیست چه‌قدر با فرآیند شست و شو آشنا هستید، مطمئن باشید همیشه اشتباهات رایج در شست و شوی رختخواب وجود دارد. ما در این مطلب این اشتباهات رایج در شست و شو با ماشین لباسشویی را بررسی خواهیم کرد. این‌ها مواردی هستند که شما باید رعایت کنید. در ادامه با نیونیوز1 همراه باشید. فضاسازی باغ با 32 ایده رایگان را در نیونیوز۱ از دست ندهید.

ملحفه و لباس در ماشین لباسشویی

1- ملحفه های خود را به اندازه بشویید!

بزرگ‌ترین مشکل در شست و شوی ملحفه این است که افراد نمی‌دانند چندبار باید آن‌ها را بشویند تا کاملا تمیز شوند. هر شبی که در رختخواب می‌گذرانید تعریق می‌کنید و حتی بزاق دهان نیز ترشح می‌شود. لکه‌هایی از مواد آرایشی و یا مرطوب‌کننده نیز در سطح ملحفه پخش می‌شود. گرد و غبار نیز به راحتی روی تخت شما می‌نشیند. در نتیجه یک بستر ایده‌آل برای تولید و رشد باکتری ایجاد می‌شود. بنابراین، تمیز و پاکیزگی رختخواب شما یک کار مهم و ضروری است. عرق کردن بدن چه فوایدی دارد: تعریق یک ابر قدرت است!

ملحفه و لباس در ماشین لباسشویی

سعی کنید هفته‌ای یک‌بار ملحفه‌ها را بشویید و این کار را فراموش نکنید. اگر در خانه‌تان فرد بیماری حضور دارد، باید دفعات شست و شو را افزایش دهید. اگر روی رختخواب خود لکه‌های زرد دیدید، این لکه‌ها ناشی از تعریق هستند. به طور کلی باید هر 4 ماه یک‌بار بالش و روتختی خود را بشویید. می‌توانید پس از بیدار شدن ملحفه را تا کنید و پنجره را باز کنید تا تشک هوا بخورد. با این کار رطوبت خارج خواهد شد.

2- اجازه ندهید اقلام کوچیک موقع شست و شو وارد ملحفه ها شوند!

ممکن است تجربه پیدا کردن جوراب خود را در لای ملحفه و یا روبالشی‌ها داشته باشید. وجود این اقلام باعث به وجود آمدن کپک در ملحفه می‌شود. سعی کنید پیش از اینکه لباس‌‌ها و ملحفه‌ها را درون ماشین‌لباسشویی بریزید، زیپ و یا دکمه آن‌ها را ببندید. هم‌چنین می‌توانید آن‌ها به یکدیگر ببندید تا چیزی داخل آن‌ها نرود.

اشتباهات رایج برای شستن ملحفه و رختخواب چیست؟ ملحفه و لباس در ماشین لباسشویی

3- ماشین لباسشویی را سنگین نکنید!

هنگامی که می‌خواهید بالش‌ها را بشویید، مطمئنا دوست دارید همه جا یک‌جا بشویید و خشک کنید. اما این اشتباه است. هنگامی که بالش را درون سطل لباسشویی قرار می‌دهید، آب و مواد شوینده باعث سنگینی آن می‌شود. در نتیجه، ماشین لباسشویی نمی‌تواند به راحتی حرکت کند. هم‌چنین وزن کم نیز باعث تکان خوردن شدید و ایجاد سر و صدا در ماشین لباسشویی خواهد شد و دستگاه شما آسیب می‌بیند.

ملحفه و لباس در ماشین لباسشویی
اشتباهات رایج برای شستن ملحفه و رختخواب چیست؟

در نتیجه، سعی کنید تعادل وزن را رعایت کنید تا دستگاه با خیال راحت شست و شو را انجام دهد. بهتر است دو بالش را همزمان بشویید و شستن تک تک و یا بیش از دو بالش اجتناب کنید. همیشه سعی کنید برچسب ملحفه‌ها و دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید می‌توانید آن‌ها را به راحتی بشویید.

 

چگونه از شر بوی بد زباله های آشپزخانه خلاص شویم؟

 

4- به ماشین لباسشویی خود بار بیش از حد ندهید!

گاهی وسوسه‌ می‌شویم که تمام لباس‌های کثیف یک هفته را به همراه ملحفه‌ها درون ماشین لباسشویی قرار دهیم. درحالی که با این کار در مصرف آب و انرژی صرفه‌جویی می‌کنید، این کار ایده خوبی نیست. ماشین لباسشویی با بار بیش از حد نمی‌تواند لباس‌‌ها را خوب تمیز کند و بشوید. مواد شوینده خوب پخش نمی‌شود و لباس‌‌ها نیز به راحتی تکان نمی‌خورند. ماشین نمی‌‌تواند بچرخد و باید برخی از لباس‌های خیس را از آن خارج کنید تا بتواند بچرخد.

چگونه ملحفه و رختخواب را بشوییم؟

ماشین لباس شویی را فقط تا ظرفیت آن پر کنید. اگر می‌خواهید بدانید ظرفیت آن چند کیلو است، به دفترچه راهنما مراجعه کنید. موارد مشابه را باهم بشویید. ترکیب پارچه‌های زبر با ملحفه‌های ظریف در لباس شویی باعث آسیب به آن‌ها می‌شود. به عنوان مثال زیپ‌های باز می‌تواند باعث پارگی پارچه‌های نازک شوند. هم‌چنین به داخل لباس شویی نیز آسیب می‌رساند. سعی کنید همیشه زیپ‌ها را ببندید، اما دکمه‌ها را باز بگذارید.

5- تنظیمات درست را انتخاب کنید!

بسیاری از ما از یک تنظیمات تکراری برای تمامی لباس‌‌ها و انواع پارچه‌ها استفاده می‌کنیم. اما حتما دلیلی دارد ماشین لباسشویی شامل تنظیمات گسترده‌ای است و برنامه‌های شست و شوی متفاوتی را ارائه می‌دهد. هر کدام از برنامه‌ها قدرت و مدت‌زمان را بسته به وزن البسه تنظیم می‌کند. در این صورت مناسب‌ترین شست و شو را خواهید داشت و ماشین لباسشویی نیز عمر بیشتری می‌کند. برای مثال شست و شوی سریع یکی از تنظیماتی است که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما با توجه به باکتری‌هایی که بر روی ملحفه هستند، شست و شوی سریع پیشنهاد نمی‌شود.

اشتباهات رایج برای شستن ملحفه و رختخواب چیست؟

با دقت دفترچه راهنما و تنظیمات روی لباسشویی را بررسی کنید. ممکن است لباسشویی شما تنظیمات ساده‌ای برای راحت‌تر کردن کار شما داشته باشد. تنظیم دما را فراموش نکنید. تنظیم دما باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود، اما تمیزکنندگی قوی ندارد. با توجه به شرایط تنظیمات مورد نظرتان را اعمال کنید. یک چرخه خنک می‌تواند برای استفاده روزمره مناسب باشد.

طرح کاغذ دیواری را چگونه انتخاب کنیم: چند ایده ساده برای هارمونی خانه!

 

6- در مصرف مواد شوینده زیاده روی نکنید!

اگر بستر کافی برای وزن لباس‌ها وجود داشته باشد، افزودن شوینده زیاد می‌تواند زیاده‌روی باشد. زیاده‌روی در مواد شوینده نه تنها کار خوبی نیست، بلکه نتیجه معکوس نیز خواهد داد. زیرا مصرف زیاد آن فرآیند شست و شو را مختل می‌کند و باعث می‌شود لباس‌ها باهم تماس پیدا نکنند. هم‌چنین لیز و لغزنده باقی می‌مانند.

اشتباهات رایج برای شستن ملحفه و رختخواب چیست؟

اگر ماشین لباسشویی نتواند تمام مواد شوینده را از روی لباس‌ها پاک کند، با پوشیدن لباس احساس ناراحتی به شما دست خواهد داد چراکه در بعضی افراد نیز تاثیرات آلرژیک دیده شده است. کف باقی‌مانده در بالای لباسشویی باعث ایجاد کپک می‌شود. همیشه دستورالعمل‌های مقدار مصرفی مواد شوینده را دنبال کنید. نه زیاد و نه کم!

7- ملحفه ها را به صورت صحیحی خشک کنید!

ملحفه‌ها باید به طور موثر خشک شوند‌. اگر برای خشک کردن آن‌ها را روی طناب آویزان می‌کنید، باید صاف باشد تا هوا در زیر آن پخش شود. راه‌کار دیگر این است که تمیزی درها مطمئن شوید و آن‌ها را بر روی درها آویزان کنید‌. برای خشک شدن ملحفه‌ها نباید آن‌ها به صورت دسته و گلوله شده پهن کنید. هر مکانی که برای خشک شدن استفاده می‌کنید باید تهویه داشته باشد تا رطوبت خارج شود. اگر هوا خوب است، بهترین مکان برای خشک شدن، هوای آزاد است.

ماشین لباسشویی و شست و شوی لباس ها

اگر ملحفه‌ها را در خشک‌کن لباس خشک می‌کنید، توجه داشته باشید که در کنار پارچه‌های مشابه خشک شوند. ملحفه در مقایسه با پارچه‌های ضخیم‌تر مانند حوله که آب را در خود نگه می‌دارند، سریع‌تر خشک می‌شود. بنابراین، اگر تمامی پارچه‌ها را باهم خشک کنید، احتمالا سنسور خشک‌کن از کار می‌افتد و ملحفه بیش از حد خشک می‌شود.

ملحفه و لباس در ماشین لباسشویی چگونه ملحفه و رختخواب را بشوییم؟

پیش از اتمام کار حتما لکه‌های مرطوب را بررسی کنید. حتی اگر بیشتر جاهای آن خشک شده بود، برای اطمینان از خشک شدن لکه‌های مرطوب دوباره آن را آویزان کنید. در این مرحله از خشک‌کن استفاده نکنید زیرا ممکن است به جاهای خشک آسیب وارد شود. کدام لباس ها شما را در تابستان خنک نگه میدارند؟

 

منبع: tomsguide.com و مجله اینترنتی نیونیوز1

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا