پیشرفت و موفقیتزندگی
موضوعات داغ

14 روش برای مدیریت استرس کاری: چگونه استرس کاری را از زندگی خود دور کنیم؟

نکات و روش‌هایی برای دور کردن استرس کاری از زندگی

اگز می‌خواهید استرس کاری خود را مدریریت کنید همراه ما باشید. مجله اینترنتی نیونیوز1 در این مطلب 14 روش مدیریت استرس کاری را بررسی کرده است. با این روش‌ها به سادگی می‌توانید  استرس خود را مدیریت کرده و کاهش دهید.  در سه مطلب مرتبط دیگر 17 راز داشتن عمری طولانی، مطلب دست‌یابی به کاهش وزن طبیعی در مدت زمان کوتاه و پرکاربردترین زبان‌های جهان را مطالعه کنید.

14 روش برای مدیریت استرس کاری: آسیب‌های استرس کاری را از خود دور کنید!

کار کردن و استرس کاری دو عنصر همیشه متصل به یک‌دیگر هستند. بدون شک استرس کاری می‌تواند در بهترین حالت بودن خود را از ما بگیرد. ایمیل‌ها، پیام‌ها و تماس‌های کاری، انتظارات کارفرمایان و یا قرارهای مهم کاری به اندازه کافی مشغله ذهنی ایجاد می‌کنند تا هرکسی را سردرگم کند. اندکی احساس تنش در زمان ضرب‌الاجل و موقعیت‌های چالش‌برانگیز کاری طبیعی است.

14 روش برای مدیریت استرس کاری: چگونه استرس کاری را از زندگی خود دور کنیم؟

زمانی که این موارد تبدیل به استرس یا استرس مضمن شود برروی سلامت جسمی و روحی تاثیر می‌گپذارد. تجربه فشار کاری موردی جدانشدنی از کار کردن است. همچنین استرس در زندگی اجتناب‌ناپذیر است. حتی اگر کاری را از روی علاقه و عشق انجام دهید. اما نکات و روش‌هایی وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد استرس کاری خود را به حداقل برسانید. در ادامه همراه مجله اینترنتی نیونیوز1 باشید.

1-استرس و تاثیر آن روی خود را بشناسید

دست کم گرفتن تاثیرات استرس می‌تواند مشکلات روحی و جسمی بیشتری برای شما ایجاد کند. شما باید زمان استرس خود را بشناسید تا بتوانید آن را مدیریت کنید. تحقیقات و مطالعات تازه ارتباط مستقیم استرس زیاد و افسردگی را نشان می‌دهد. ابتدایی‌ترین تاثیر استرس خستگی و آشفتگی در پایان یک روز از نظر روحی و عاطفی است. قرارگرفتن در استرس طولانی مدت و کنترل نشده تاثیر منفی بسیاری در سلامت جسم و روان شما دارد. براساس مطالعات از منبعی معتبر ارتباط نزدیکی بین فرسودگی شغلی، اضطراب و افسردگی تایید شده است. در زیر نشانه‌های استرس را قرار داده‌ایم.

  • انرژی کم و خستگی
  • سردرد
  • بی‌خوابی
  • تغییرات در اشتها
  • مشکلات گوارشی
  • ضربان قلب سریع
  • تعریق
  • عزت نفس و اعتماد بنقس پایین
  • از دست دادن میل و توانایی جنسی
  • بیماری‌های مکرر
14 روش برای مدیریت استرس کاری: چگونه استرس کاری را از زندگی خود دور کنیم؟
از بین بردن استرس کاری

2-برای مدیتریت استرس کاری عوامل استرس‌زا را پیدا و یادداشت کنید

برای کاهش استرس و استرس کاری باید موقعیت‌های استرس‌زا را بشناسید و یاداشت کنید تا متوجه شوید چه چیزی شما را اذیت می‌کند. برخی از این موارد می‌تواند تنش‌های ضعیفی برای شما باشد. اما یادداشت کردن این موارد به شما توانایی شناسایی بهتر و دقیق‌تر را خواهد داد. این موارد می‌تواند مواردی مثل یک فضای ناراحت‌کننده شغلی یا رفت آمدی طولانی باشد.

به مدت یک هفته موارد استرس‌زا و واکنش شما نسبت به آن‌ها را یادداشت کنید. مطمئن شوید که نام اسامی، مکان‌ها و رویدادهایی که برای شما موقعیت و واکنش احساسی، روحی و فیزیکی ایجاد کرده‌اند را یادداشت کنید. در این صورت می‌توانید موقعیت‌های استرس‌زا را شناسایی کنید. در هنگام نوشتن چند سوال را از خود بپرسید. برای مثال این مورد باعث شد چه احساسی به من دست دهد؟ واکنش من در برخورد با این موقعیت چه بود؟ چه راه‌حل‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد؟

3-زمان استراحت ذهنی و شارژ مجدد برای خود در نظر بگیرید

صرف چند دقیقه زمان استراحت و وقت شخصی برای خود را نباید فراموش کنید. این می‌تواند چند دقیقه کوتاه حین گوش کردن به یک پادکست جالب، یا تماشاکردن چند ویدیو خنده‌دار در اینستاگرام باشد. همچنینی بسیار مهم است در این زمان به مسائل شغلی خود فکرنکنید. برای مثال پیام‌های کاری را در زمان غیرکاری باز نکنید. یا ارتباط با تلفن یا شغل خود را قطع کنید تا به ذهنتان استراحت دهید.

14 روش برای مدیریت استرس کاری: چگونه استرس کاری را از زندگی خود دور کنیم؟
کاهش استرس

4-برای کاهش استرس کاری مهارت مدیریت زمان را در خود تقویت کنید

غرق شدن در کار باید از نظر زمانی و لیست وظایف شغلی سازمان‌دهی شود. برای این کار در ابتدای هفته لیستی از وظایف کاری خود با اولویت‌بندی تشکیل دهید. شما می‌توانید با برای تمرکز عمیق زمان‌ها و ستون‌های مناسب را در نظر بگیرید تا اهمال کاری را شکست دهید. داشتن یک برنامه زمانی منظم تاثیر بسیاری در کاهش استرس و پیشرفت در موارد کاری دارد.

14 روش برای مدیریت استرس کاری: چگونه استرس کاری را از زندگی خود دور کنیم؟
مهارت مدیریت زمان برای کاهش استرس

5-زندگی شغلی و شخصی خود را به تعادل برسانید

همیشه در دسترس کاربودن یا برعکس توجه بیش از حد به مسائل شخصی در شما استرس ایجاد می‌کند. بسیار مهم است که زمان خود را مدیریت کرده و مرزهای مشخصی بین کار و زندگی شخصیتان داشته باشید. برای مثال باید زمانی را برای معاشرت و پاسخ به پیام‌ها و تماس‌های تلفنی در نظر بگیرید. حفظ تعادل و داشتن نظم از استرس کاری شما کم خواهد کرد.

14 روش برای مدیریت استرس کاری: چگونه استرس کاری را از زندگی خود دور کنیم؟

6-افکار منفی را ارزیابی و رها کنید

زمانی که به مدت طولانی در استرس مزمن قرار می‌گیرید، ذهن شما تمایل پیدا می‌کند تا هر موقعیتی را دید و لنز منفی بررسی کند. برای مثال یک موقعیت ساده مثل سلام نکردن رئیستان می‌تواند شما را در وضعیتی قرار دهد که کل روز به این فکرکنید آیا از دست من عصبانی یا ناراحت هستند؟ سعی کنید به جای قضاوت سریع و خودکار مسائل را ساده نگاه کرده و از افکار منفی فاصله بگیرید.

14 روش برای مدیریت استرس کاری: چگونه استرس کاری را از زندگی خود دور کنیم؟

7-برای رهایی از استرس به یک شبکه از نزدیکان برای پشتیبانی تکیه کنید

در زمانی که استرس به سراغ شما می‌آید با نزدیکان قابل اعتماد مثل دوستان و خانواده در تماس باشید. افرادی که بتوانند در زمان استرس به شما کمک کنند. برای مثال اگر در یک هفته چالش‌برانگیز شغلی هستید برای مراقبت از فرزندانتان از خانواده خود کمک بگیرید. داشتن افراد قابل اعتماد در شرایط سخت می‌تواند از تنش‌هایی که برای شما ایجاد می‌شود کم کند.

8-مراقب خودتان باشید

اگر زمان زیادی احساس می‌کنید که تحت تاثیر کار و فشار کاری هستید باید به مراقبت از خود اهمیت دهید؛ چرا که این یک امر ضروری برای کاهش استرس کاری است. برای توجه به خود خواب را در اولویت قرار دهید، خوب غذا بخورید و حتما زمانی برای تفریح داشته باشید.

14 روش برای مدیریت استرس کاری: چگونه استرس کاری را از زندگی خود دور کنیم؟

9-تکنیک های تمدد اعصاب یا ریلکسیشن را یاد بگیرید

کاهش سرعت کاری و تمرکز برای آگاهی نسبت به اطراف می‌تواند شما را در طول هفته آرام و به دور از استرس نگه دارد. مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق و تمرکز برای کاهش اضطراب و استرس همگی مفید هستند. سعی کنید چند دقیقه در روز را با بودن در لحظه حال لذت ببرید. حتی می‌توانید برای کاهش استرس به یک پیاده‌روی کوتاه بروید.

10-از شایعات دوری کنید تا استرس کمتری داشته باشید

تعارض و عدم تعادل در محل کار موقعیت‌های تنش‌زای عاطفی را ایجاد می‌کند. خوب است که از شایعات دوری کنید و تمرکز را روی انجام لیست وظایف خود بگذارید. اگر یکی از همکاران شما توجه بسیاری به شایعات می‌کند، سعی کنید زمان کمتری را به گفت‌وگو با او بپردازید و مکالمات خود را به سمتی امن هدایت کنید. برای دوری از تشنج‌های کاری ذهن خود را به سمت تاکید روی نکات مثبت، نادیده گرفتن شایعات و تغییر مسیر گفت‌وگو به موردی نامربوط و دور شدن از موقعیت‌ استرس‌زا متمرکز کنید.

14 روش برای مدیریت استرس کاری: چگونه استرس کاری را از زندگی خود دور کنیم؟

11-کمال گرایی را کنار بگذارید

کمال گرایی هرچند کیفیت کار را بهبود می‌بخشد اما به طور جدی می‌تواند استرس‌زا نیز باشد. نکات منفی کمال‌گرایی بیشتر از نکات مثبت آن است. اگر زمان زیادی را به یک موضوع ساده شغلی که قبلا آن را به پایان رسانده‌‎اید اختصاص می‌دهید، بهتر است یک قدم به عقب رفته و مجددا به موضوع بی‌اندیشید. استانداردهای ذهنی و توقعات خود از نتیجه کار را تنها روی تلاش خود متمرکز کنید. چرا که کمال‌گرایی زیاد منجر به فرسودگی شغلی خواهد شد.

12-به یک سفر کوتاه و تعطیلات بروید تا استرس خود را کم کنید

فاصله گرفتن از محیط کاری و عدم فکردکردن به مسائل شغلی در زمانی خاص بسیار پراهمیت است. مطمئن شوید که در زمان استراحت و یا تعطیلات کاملا از فضای کاری دور شوید به تماس‌های کاری و وظایف خود برنگردید. این می‌تواند حتی یک فاصله چند ساعته از شهر و خاموش کردن موبایل شغلی شما باشد.

14 روش برای مدیریت استرس کاری: چگونه استرس کاری را از زندگی خود دور کنیم؟

13-به سرپرست خود در محل کار نزدیک شوید

دریافت حمایت از سوی رئیستان می‌تواند از فرسودگی و استرس کاری شما بکاهد. زمانی را برای صحبت به سرپرست خود در نظر بگیرید و درمورد موقعیت‌های چالش‌برانگیز شغلی که در شما استرس ایجاد می‌کند صحبت کنید. مهم است که با آرامش احساس غرق شدن خود در کار را مطرح کنید. برای مثال درخواست کنید که در خارج از ساعت کاری وظایف شغلی برای شما در نظر نگیرند. نقاطی را برای عنوان کردن بیابید که فشار کاری شما را کم کند.

14 روش برای مدیریت استرس کاری: چگونه استرس کاری را از زندگی خود دور کنیم؟

14-اگر استرس زندگی شما را مختل کرده است مشاوره بگیرید

تنها احساس غرق شدن در کار و استرس‌های کاری برای مشاوره گرفتن از یک درمان‌گر کافی است. مشاوره با یک درمان‌گر به شما کمک می‌کند تا منبع استرس خود را بشناسید و در هدایت آن بهتر عمل کنید. یک مشاور به شما استراتژی‌هایی خواهد داد که بتوانید زمان خود را مرزبندی کرده و فشار کاری را کم کنید.

منبع: مجله اینترنتی نیونیوز1 و healthline

گرد آورنده
مجله اینترنتی نیونیوز1
منبع
healthline
مشاهده بیشتر

مدیر سایت: امیر بلادی

مدیر سایت و مجله اینترنتی نیونیوز۱، نویسنده و مترجم، زیست شناس دریا، مدیر استدیو مجهز صدا و تولید محتوی، صدابردار، آهنگساز و خواننده

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا