هوش مصنوعی

خطر پیشرفت هوش مصنوعی: آیا هوش مصنوعی شغل من را می‌دزدد؟!

هوش مصنوعی جایگزین چه مشاغلی می‌شود و چه شغل هایی ایجاد می‌کند؟ در نیونیوز1 بخوانيد!

این‌روزها بحث و گفت‌و‌گو درباره پیشرفت هوش مصنوعی و خطر نفوذ آن به حوزه‌های مختلف داغ است. البته فضای این صحبت‌ها به‌طور قابل‌توجهی تحت تاثیر جنبه‌های منفی هوش مصنوعی قرار دارد. پس از دهه‌ها که اتوماسیون جایگزین انسان‌ها می‌شد، مردم حالا نگران جایگزینی با «ربات‌ها» هستند! اما آیا واقعاً هوش مصنوعی شغل شما را می‌گیرد؟!

لزوماً خیر… هر تغییر تکنولوژیک باعث از بین رفتن برخی مشاغل و همچنین ایجاد شغل‌های جدید می‌شود. هوش مصنوعی نیز، حداقل در مقطع فعلی خود، صرفاً مجموعه‌ای بزرگ از اطلاعات است که می‌توان از آن‌ها برای مصارف مختلف استفاده کرد. چیزی‌که شاید تعجب برانگیز باشد نوع مشاغلی است که هوش مصنوعی در آینده ایجاد خواهد کرد! 

با پیشرفت هوش مصنوعی چه شغل هایی ایجاد میشود؟

با پیشرفت هوش مصنوعی چه شغل هایی ایجاد میشود؟

مشهودترین و واضح‌ترین شغل‌های جدید برای کسانی است که مهارت‌های کدنویسی و توسعه دهندگی هوش مصنوعی دارند. این مهارت‌ها برای کمک به ساخت مدل‌های هوش مصنوعی یا تطبیق آن‌ها برای اهداف خاص نیاز هستند. دولت‌های توسعه‌یافته، فعالانه به دنبال استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی هستند و تلاش می‌کنند که از آن‌ها به هر نحوی حمایت کنند.

البته شغل‌هایی که ایجاد می‌شوند همگی مربوط به متخصصان هوش مصنوعی نیستند. استارت‌آپ‌هایی وجود دارند که به سفارشی‌سازی هوش مصنوعی اختصاص داده شده‌اند. به‌عنوان مثال، نیاز به شغل‌هایی ایجاد شده است که بتوانند یک هوش مصنوعی مانند ChatGPT را طوری پرورش دهند که دستیار فروش و خدمات پس از آن باشد. شغل‌های تخصصی در ساخت و ایجاد مدل‌های هوش مصنوعی بیشترین حقوق و دستمزد را به خود اختصاص می‌دهند. اما همراه با آن‌ها، مشاغل پردرآمد دیگری نیز در برنامه‌نویسی و توسعه جانبی این تکنولوژی وجود دارد.

چند نمونه شغل هایی که ماشین های هوشمند ایجاد کرده‌اند

شرکت‌های بسیار متعددی وجود دارند که انگشتان خود را در این انقلاب هوش مصنوعی فرو می‌برند. یکی از آگهی‌های شغلی که این‌روزها سروصدای زیادی بپا کرده است، آگهی نتفلیکس برای جذب مدیر محصول برای «پلتفرم یادگیری ماشینی» آن‌ها است. این شرکت حقوق سالانه 300 تا 900 هزار دلاری را برای این کار اختصاص داده است!

اما در سمت مقابل، نویسندگان و بازیگرانی که تا حدودی به دلیل پیشرفت هوش مصنوعی و تاثیر آن بر نقش‌های خود نگران هستند، به این آگهی شغلی واکنش‌های شدیدی نشان داده‌اند. آن‌ها می‌گویند نت‌فلیکس در پشت پرده به دنبال خودکارسازی نقش‌های نویسندگی یا بازیگری است، اما مستقیماً به آن اشاره نمی‌کند!

تجمع نویسندگان برجسته هالیوود برعلیه هوش مصنوعی در کالیفرنیا
تجمع نویسندگان برجسته هالیوود برعلیه هوش مصنوعی در کالیفرنیا

با این‌حال، همه شغل‌های جدیدی که با پیشرفت هوش مصنوعی ایجاد می‌شوند، نیز حقوق بالایی ندارند! به‌طور مثال یک رسانه خبری انگلیسی در ماه‌های اخیر به یک خبرنگار مسلط بر هوش مصنوعی نیاز داشت. آن‌ها این فرد را استخدام کردند تا با یک سیستم هوش مصنوعی کار کند و به نوشتن مقالات خبری بپردازد. او باید اطمینان حاصل می‌کرد که تمام محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، مطابق با استانداردهای قانونی و اخلاقی باشد. پاداش همه این زحمات دستمزد سالانه 28هزار دلاری بود.

این نوع شغل، سختی‌های خاص خود را دارد. بزرگ‌ترین چالش آن، این است که درحال‌حاضر استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی و کسب نتایج خوب یک کار ماهرانه است. بنابراین در بسیاری از موارد به‌نظر می‌رسد که هوش مصنوعی اطلاعات واقعی را ارائه می‌کند اما درواقع اشتباه است. افراد حرفه‌ای در این مشاغل، باید بدانند که چگونه از هوش مصنوعی بپرسند و چگونه صحت پاسخ‌های او را تایید یا رد کنند.

جایگزینی هوش مصنوعی با انسان نزدیک است؟! آیا فناوری Ai جای آدمها را میگیرد؟

رقابت هوش مصنوعی با انسان: چه کسی برنده می‌شود؟!

کسی نمی‌داند و آینده مطلقاً مشخص نیست. این مشاغل اولیه ایجاد شده توسط هوش مصنوعی، ممکن است دقیق‌ترین چشم‌انداز از آینده نباشند. دکتر کیتلین بنتلی، مدرس آموزش هوش مصنوعی در کینگز کالج لندن، می‌گوید:

او می‌گوید شغل جدید تغییر دستورالعمل‌های بسیار دقیق هوش مصنوعی برای به دست آوردن خروجی با کیفیت بهتر نیز ممکن است کوتاه مدت باشد. زیرا او معتقد است که هوش مصنوعی بهتر و بهتر خواهد شد و انجام این‌کار سخت و سخت‌تر می‌شود. او می‌گوید بجای آن، ما به مهارت‌های ترجمه بهتری نیاز داریم تا هوش مصنوعی بتواند در زبان‌های مختلف عملکرد پایدار و ثابتی داشته باشد.

برخی از مشاغل ایجاد شده توسط هوش مصنوعی موقتی هستند

این جمله قطعاً درست است. مدل‌های هوش مصنوعی به آموزش با اطلاعات دنیای واقعی متکی هستند. برای یادگیری زبان، این داده‌ها به‌ طور طبیعی همراه اطلاعات وجود دارند. اما برای استفاده‌های دیگر هوش مصنوعی به دستورالعمل خاص خود نیاز دارد.

بدیهی است که همه‌ی شغل‌های ایجادشده توسط هوش مصنوعی، برای همیشه دوام نمی‌آورند. برای مثال شرکت‌های سازنده خودرو، همگی به دنبال استخدام رانندگان آزمایشی برای تست خودروهای بدون راننده خود بودند. اما پس از اتمام مراحل صحت‌سنجی و کسب تاییدیه‌ها این مشاغل دیگر نیاز نیستند. بسیاری از شغل‌های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی، هدفی مشابه را دنبال می‌کنند. شاید این پیشرفت‌ها برای انسان‌ها دردناک باشد.

کارگران در هند و کاستاریکا دستمزد دریافت می‌کردند تا تمام روز را صرف تایید و رد اطلاعات مبهم برای کمک به آموزش هوش مصنوعی کنند. اغلب آن‌ها ساعت‌ها این کار تکراری و خسته‌کننده را انجام می‌دادند. درنهايت همه با این هدف نهایی که هوش مصنوعی جایگزین خود آن‌ها شود!

این موقعیت واقعاً عجیب است که در آن دو نیروی کار درگیر کاری هستند که قبلاً یک نیروی کار انجام می‌داد. از هردوی آن‌ها خواسته می‌شود که مانند ربات‌ها رفتار کنند. یکی که انسان است باید به دیگری که ربات است کمک کند تا درنهایت جایگزین خود او شود!

این شغل‌های “کمک به ماشین‌ها” معمولاً شغل‌های ترسناکی هستند. این مشاغل یا برروی کارهای تکراری متمرکز هستند که هوش مصنوعی هنوز به اندازه کافی در انجام آن‌ها قابل اعتماد نیست، و یا به همین دلایل بر مدیریت رسانه‌های اجتماعی تا زمان پیشرفت هوش مصنوعی تمرکز دارند.

آیا همه ما باید به دنبال آموزش مجدد برای تغییر شغل خود باشیم؟!

متخصصان فکر می‌کنند بهترین چشم‌انداز برای استفاده طولانی‌مدت آن‌جایی است که از هوش مصنوعی برای بهبود کارهای انسان‌ها استفاده شود. هوش مصنوعی می‌تواند شغل‌های موجود را تغییر دهد و یا وظایف یکنواخت را نیز برعهده بگیرد.

ربات‌های هوشمند بسته‌ها را در چین مرتب می‌کنند
ربات‌های هوشمند بسته‌ها را در چین مرتب می‌کنند

از طرف دیگر مشاغل نظارت بر هوش مصنوعی نیز متداول خواهد شد. زیرا در نهایت یک نفر باید مسئولیت بپذیرد و بر محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی نظارت کند. البته ما انتظار داریم که شاهد خودکارسازی بیشتر محتوای روزمره مانند گزارش‌های آب‌وهوا و گزارش برخی مسابقات ورزشی باشیم. هوش مصنوعی می‌تواند با انجام خدمات رونویسی یا ترجمه و تبدیل متن به صدا، به افراد بیشتری امکان دسترسی به اطلاعات آزاد را بدهد.

همچنین، امیدی وجود دارد که بسیاری از مشاغل پس از امتحان هوش مصنوعی دوباره به انسان‌ها روی بیاورند! در بریتانیا بسیاری از شرکت‌ها مراکز تماس خود را به نشانه کیفیت برتر همچنان با انسان‌ها مدیریت می‌کنند. داشتن نمایندگی‌های خدمات مشتری واقعی، ممکن است در آینده به یک نماد از کیفیت برتر شرکت تبدیل شود.

ظهور هوش مصنوعی قطعاً برخی مشاغل را از بین می‌برد، اما شغل‌های جدیدی را نیز ایجاد می‌کند. اگر پیشنهاد شغلی 300هزار دلاری را در نت‌فلیکس به دست نیاوردید مهم نیست! موقعیت‌های جدید زیادی در آینده وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در زمینه‌های شگفت‌انگیز هستند.

کدام کشورها برنده انقلاب هوش مصنوعی در دنیا خواهند بود؟

در دنیای هوش مصنوعی لزوماً فقط کسانی که پشت آن نشسته‌اند برنده نخواهند شد. درواقع برنده و یا بازنده قطعی وجود ندارد. بسیاری از مشاغل جانبی در اطراف هوش مصنوعی شکل خواهد گرفت و یا از بین می‌روند. گویا همه‌چیز بستگی به “انتخاب شما” دارد!

نظر شما دراین‌باره چیست؟ آیا هوش مصنوعی بیشتر از این‌که شغل ایجاد کند آن‌ها را از بین خواهد برد؟!

منبع: Guardian 

گرد آورنده
نیونیوز1
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا