عمومینجوم و هوافضا
موضوعات داغ

10 سیاره شبیه به زمین: بررسی سیارات مشابه زمین و با احتمال حیات!

10 سیاره شبیه به زمین و با امکان وجود حیات در کهکشان راه شیری!

در این مطلب همراه صفحه نجوم و هوافضا مجله اینترنتی نیونیوز1 باشید تا 10 سیاره شبیه به زمین را معرفی و بررسی کنیم. در این مطلب 10 سیاره فراخورشیدی به عنوان شبیه‌ترین جهان‌های بیگانه و شناخته شده به زمین تا به امروز بررسی شده‌اند. از مطالب مشابه دسته نجوم و هوافضا مطلب سیاه‌چاله در کهکشان راه شیری را مطالعه نمایید.

سیارات مشابه زمین: 10 سیاره و جهان بیگانه شبیه به زمین!

سیارات مشابه زمین همیشه مورد توجه ویژه‌ای از سوی کاوش‌گران فضا و ناسا بوده‌اند. از سال 1995 که نخستین سیاره فراخورشیدی که به‌دور یک ستاره مانند خورشید می‌چرخید کشف شد؛ 4000 سیاره مشابه زمین کشف شده است. بیشتر از نصف این اکتشافات براساس داده‌های به دست آمده از تلسکوپ کپلر ناسا است. این تلسکوپ در سال 2009 برای کاوش سیارات شبیه به زمین در کهکشان راه شیری، به فضا پرتاب شد. کشف اولین سیاره زمین بیگانه (سیاره شبیه به زمین با جهانی مشابه) رویای دیرینه ستاره‌شناسان بوده است. با کاوش بیشتر و روزافزون انسان در فضا و کهکشان راه شیری هرروز می‌توان منتظر یک خبر اکتشاف زمین بیگانه بود. اکتشافات جدید نشان داده‌اند که جهان‌های کوچک و سنگی، مانند زمین ما، به‌طور فراوان وجود دارند.

سیارات برای اینکه بتوانند دارای حیات و قابل سکونت باشند نباید خیلی بزرگ باشند. این سیارات باید نسبتا کوچک با حالت صخره‌ای و در گردش به دور خود و یک ستاره وجود داشته باشند. سیارات بزرگ اغلب گازی شکل یا به‌صورت مایع هستند بنابراین کوچک بودن سیاره دارای اهمیت است تا شکل جامد و صخره‌ای یا سنگی خود را حفظ کند. نکته بعدی که در وجود حیات برروی سیارات دیگر دارای اهمیت است، وجود آب به صورت مایع در سیاره است. در زمانی که فناوری تلسکوپ‌های ما ارتقا و بهبود یابد می‌توان معیارهای دیگری را برای بررسی امکان حیات در سیارات بررسی کرد. از این موارد می‌توان به شرایط و ترکیب جوی و میزان فعال بودن سیاره مادر اشاره کرد. در ادامه با بررسی 10 سیاره شبیه به زمین و با امکان وجود حیات همراه نیونیوز1 باشید.

10 سیاره شبیه به زمین: بررسی سیارات مشابه زمین و با احتمال حیات!

سیاره گلیز 667سی‌سی-GLIESE 667CC: نخستین سیاره شبیه به زمین!

سیاره گلیز 667سی‌سی (GLIESE 667CC) از سیارات فرا خورشیدی نسبتا نزدیک به زمین است. این سیاره تنها 22 سال نوری با زمین فاصله دارد. طبق داده‌های منتشر شده از آزمایشگاه رانش جت ناسا این سیاره 4.5 برابر زمین جرم دارد. زمان دور زدن سیاره گلیز 667سی‌سی به دور ستاره خود فقط 28 روز است. ستاره خورشید مانند این سیاره یک کوتوله قرمز است که بسیار سردتر از خورشید ما است. بنابراین تصور می‌شود که این سیاره در منطقه قابل سکونت قرار دارد. این سیاره با تلسکوپ 3.6 متری رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی کشف شده است. اما اطمینان از حرکت دقیق این سیاره برروی مدار خود وجود ندارد. ممکن است این سیاره آن‌قدر به مدار کوتوله قرمز نزدیک شود که توسط آن بسوزد یا پخته شود!

سیاره کپلر 22بی-KEPLER 22B: اولین کپلر شناخته شده شبیه به زمین!

سیاره کپلر-22بی (KEPLER-22B) نخستین سیاره از خانواده کپلرها است که در منطقه با امکان حیات و قابل سکونت نسبت به سیاره مادرش یافت شده است. این سیاره 600 سال نوری با زمین ما فاصله دارد. سیاره کپلر 22بی تقریبا 2.4 برابر از زمین ما بزرگ‌تر است. هنوز مشخص نیست که این سیاره شبیه به زمین، دارای جو گازی، مایع یا صخره‌ای است. با این وجود قبلا گزارش شده است که مدار چرخش این سیاره به دور ستاره خود 290 روزه و مشابه با زمان چرخش 365 روزه زمین است. داده‌ها نشان می‌دهد ستاره خورشید مانند کپلر 22بی از کلاس G و مشابه با خورشید ماست. با این وجود این ستاره کوچک‌تر و سردتر از ستاره زمین ما است.

10 سیاره شبیه به زمین: بررسی سیارات مشابه زمین و با احتمال حیات!

سیاره کپلر69سی-KEPLER 69C: سیاره‌ شبیه زمین اما 70 درصد بزرگتر!

سیاره کپلر 69سی (KEPLER-69C) حدود 2700 سال نوری از زمین فاصله دارد. این سیاره شبیه به زمین 70 درصد از سیاره ما بزرگ‌تر است؛ بنابراین محققان از ترکیب مایع یا گاز بودن آن مطمئن نیستند. این سیاره هر 242 روز یک‌بار به دور مدار خود می‌چرخد. ستاره خورشید مانند و میزبان این سیاره به‌اندازه 80 درصد خورشید ما درخشندگی دارد. موقعیت کپلر 69سی در منظومه خود مشابه با موقعیت سیاره زهره (ونوس) در منظومه شمسی است. به همین دلیل احتمالا در منطقه قابل سکونت قرار دارد.

سیاره کپلر 62اف-KEPLER 62F: سیاره مشابه زمین با احتمال وجود اقیانوس!

سیاره کپلر 62اف (KEPLER-62F) از آن دسته سیاراتی است که شباهت زیادی با زمین ما دارد. این سیاره در فاصله 1200 سال نوری از زمین قرار دارد. مدار این سیاره 267 روزه است و ستاره آن یک کوتوله قرمز است که نور بسیار کمتری از خورشید ما تولید می‌کند. فاصله و مدار 267 روزه کپلر 62اف آن را در منطقه قابل سکونت قرار می‌دهد. این سیاره 40 درصد بزرگتر از زمین است و به احتمال قوی محیط سنگی و با وجود اقیانوس دارد.

10 سیاره شبیه به زمین: بررسی سیارات مشابه زمین و با احتمال حیات!

سیاره کپلر 186اف- KEPLER 186F: سیاره سنگی و 10 درصد بزرگتر از زمین!

سیاره کپلر 186اف (KEPLER-186F) ظاهرا محیطی سنگی دارد و تنها ده درصد از زمین بزرگ‌تر است. این سیاره 500 سال نوری با زمین ما فاصله دارد. ستاره والد کپلر 186اف یک کوتوله قرمز است پس از این جهت نمی‌تواند دوقلویی بیگانه از زمین باشد. با این وجود این سیاره حدود یک سوم انرژی که ما از خورشید می‌گیریم را از ستاره میزبان خود دریافت می‌کند. موقعیت‌ قرارگیری کپلر 186اف به گونه‌ای است که آن را قابل سکونت می‌کند.

سیاره کپلر 442بی-KEPLER 442B: سیاره ای شبیه به زمین و با احتمال توانایی فتوسنتز!

سیاره کپلر 442بی (KEPLER-442B) سیاره‌ای است که 33 درصد از زمین بزرگ‌تر است. در سال 2015 اعلام شد این سیاره در فاصله 1194 سال نوری از زمین قرار دارد. سیاره کپلر 442بی هر 112 روز به دور ستاره خود گردش می‌کند. محققان احتمال وجود توانایی فتوسنتز در این سیاره را بالا می‌دانند؛ چرا که این سیاره به اندازه کافی نور و انرژی را از ستاره خود دریافت می‌کند. گزارشی که سال 2021 درمورد این سیاره منتشر شد نشان داد که احتمالا این شدت نور و انرژی توانایی پشتیبانی لایه بیوسفر بزرگی را دارد.

10 سیاره شبیه به زمین: بررسی سیارات مشابه زمین و با احتمال حیات!

سیاره کپلر 452بی-KEPLER 452B: شبیه‌ترین سیاره به زمین!

سیاره کپلر 452بی (KEPLER-452B) در سال 2015 کشف شد. این سیاره یکی از شبیه‌ترین سیارات به زمین است. چرا که به دور ستاره‌ای به اندازه خورشید ما در گردش است.  کپلر 452بی 60 درصد از زمین بزرگ‌تر است و ستاره آن 10 درصد از خورشید ما بزرگ‌تر می‌باشد. به دلیل شباهت ستاره این سیاره با خورشید ما این سیاره به یکی از قابل سکونت‌ترین گزینه‌ها در بین سیارات فرا خورشیدی تبدیل شده است. این سیاره که 1.6 برابر زمین است در فاصله 1400 سال نوری از ما قرار دارد. به دلیل موقعیت و شرایط کپلر 452بی احتمال سنگی و صخره‌ای بودن آن زیاد است. این سیاره تنها 20 روز بیشتر از زمین ما در مدار خود در گردش است. این به این معناست که دوره گردش این سیاره به دور ستاره خود 385 روزه است.

سیاره کپلر 1649سی-KEPLER 1649C: سیاره ای با اندازه مشابه زمین و احتمالا قابل سکونت!

سیاره کپلر 1649سی (KEPLER-1649C) از نظر اندازه مشابه با سیاره زمین است. در نخستین داده‌های دریافتی از تلسکوپ کپلر ابتدا گمان زده می‌شد که در داده‌ها اشتباهی رخ داده است. اما سرانجام در سال 2020 اعلام شد که کپلر 1649سی یک سیاره است. این سیاره در فاصله 300 سال نوری از ما قرار دارد و تنها 1.06 از زمین ما بزرگتر است. پس تقریبا اندازه‌ای مشابه با زمین دارد. همچنین از نظر موقعیت نسبت به ستاره خود در منطقه قابل سکونت قرار دارد. دانش‌مندان تخمین زده‌اند که این سیاره حدود 75 درصد انرژی و نوری که ما از خورشید می‌گیریم را از ستاره خود دریافت می‌کند.

10 سیاره شبیه به زمین: بررسی سیارات مشابه زمین و با احتمال حیات!

سیاره پروکسیما سنتوری بی PROXIMA CENTAURI B: نزدیکترین سیاره فراخورشیدی به زمین!

سیاره پروکسیما سنتوری بی (PROXIMA CENTAURI B) تنها 4 سال نوری با زمین فاصله دارد که آن را به نزدیک‌ترین سیاره فراخورشیدی به زمین که تاکنون شناخته شده است تبدیل کرده است. این سیاره در سال 2016 کشف شد و جرمی 1.27 برابر زمین ما دارد. هرچند پروکسیما سنتوری بی در منطقه قابل سکونت نسبت به ستاره مادر خود قرار دارد؛ اما در معرض شدید تابش فرابنفش است. این نکته به این دلیل است که بسیار نزدیک به ستاره مادر خود قرار دارد و گردش آن به دور این ستاره تنها 11.2 روز به طول می‌انجامد.

منظومه تراپیست 1ای-TRAPPIST 1E: بیشترین سیارات مشابه زمین!

منظومه تراپیست 1ای (TRAPPIST-1E) موقعیت 7 جهان را تشکیل داده که بیشترین شباهت از نظر اندازه را به زمین دارد. همچنین این سیارات به دور یک ستاره مشابه خورشید در گردش هستند. هرچند اطلاعات نشان داده که بیشتر آب این سیارات در زمان تشکیل منظومه تبخیر شده است؛ اما در سال 2018 اعلام شد که برخی از آن‌ها وجود دارند که آبی بیشتر از اقیانوس‌های زمین دارند. تراپیست 1ای احتمالا بیشترین شباهت را به جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم و می‌شناسیم دارد.

10 سیاره شبیه به زمین: بررسی سیارات مشابه زمین و با احتمال حیات!

منبع: مجله اینترنتی نیونیوز1 و Space.com

 

گرد آورنده
نیونیوز1
منبع
space.com
مشاهده بیشتر

مدیر سایت: امیر بلادی

مدیر سایت و مجله اینترنتی نیونیوز۱، نویسنده و مترجم، زیست شناس دریا، مدیر استدیو مجهز صدا و تولید محتوی، صدابردار، آهنگساز و خواننده

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا