عمومی

آیا خیس شدن در باران باعث سرماخوردگی میشود: علت و درمان سرماخوردگی!

سرماخوردگی و باران چه ارتباطی با هم دارند؟

با سرد شدن هوا و افزایش باران‌های فصلی، سرماخوردگی هم به مراتب بیشتر می‌شود. آیا تا به حال برای شما سوال شده است که چه ارتباطی بین سرماخوردگی و خیس شدن در باران وجود دارد؟ در ادامه مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم همراه نیونیوز۱ باشید. اگر از مایکروویو برای گرم کردن غذای خود بسیار استفاده می‌کنید، حتماً مقاله ما درباره غذای مایکروویوی را مطالعه کنید.

ویروس سرماخوردگی

چه ارتباطی بین سرماخوردگی و زیر باران بودن وجود دارد؟

برخلاف آنچه تصور می‌شود علت سرماخوردگی به دلیل وجود ویروس می‌باشد و ارتباطی به خود باران ندارد. اما نکته حائز اهمیت این است که اگر به مدت زیاد در هوای مرطوب و سرد قرار بگیرید، تاثیر آن را خواهید دید. زیرا سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می‌شود و احتمال بیشتری وجود دارد تا با بیماری سرماخوردگی درگیر شوید.

خیس شدن در باران

احتمالاً مانند خیلی از کودکان شماهم حق بازی کردن زیر باران را نداشتید. اکثر کودکان با چنین باوری از سمت والدین بزرگ شدند، که بازی کردن زیر باران باعث سرماخوردگی می‌شود. این تصمیم اشتباهی نبوده است، اما به نظرتان ما باید از خیس شدن در باران اجتناب کنیم؟ همانطور که توضیح دادیم اگر فقط مدت طولانی در هوای بارانی و مرطوب قرار بگیرید سیستم ایمنی بدن شما تضعیف می‌شود، در نتیجه امکان ابتلا به ویروس سرماخوردگی هم بیشتر می‌باشد.

مبتلا شدن به سرماخوردگی

چرا خیس شدن در باران منجربه سرما خوردن میشود؟

همانطور که ذکر کردیم سرماخوردگی بخاطر وجود ویروس‌ها رخ می‌دهد. یکی از تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۲ انجام شده است، تاکید می‌کند که پایین آمدن دمای بدن می‌تواند تاثیر منفی بر سیستم ایمنی داشته باشد. در نتیجه خیس شدن در باران به تنهایی نمی‌تواند باعث ابتلا به ویروس سرماخوردگی شود. پس ما دقیقا چگونه به این ویروس مبتلا می‌شویم؟

بازی کردن در زیر باران و ابتلا به سرماخوردگی

علت سرماخوردگی چیست؟

احتمالاً از آنچه در ادامه متوجه خواهید شد، متعجب شوید! در حدود ۲۰۰ ویروس باعث ابتلای شما به سرماخوردگی می‌شوند. به علت مسری بودن این ویروس‌ها، از طریق هوا و تماس فیزیکی به سرعت انتقال پیدا کنند. هنگامی که فرد با یکی از این میکروب‌ها تماس پیدا کند، با لمس دست خود به بینی چشم‌ها یا دهان، به سرعت ویروس گسترش می‌یابد.

خیس شدن در باران

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم؟

با رعایت چند نکته ساده از سرما خوردن در هوای مرطوب و سرد پیشگیری کنید.

  • دست‌های خود را به طور مکرر بشویید.
  • غذا، نوشیدنی و وسایل شخصی را با هیچکس به صورت مشترک استفاده نکنید.
  • اگر در بیرون هستید چشم‌ها و دهان خود را لمس نکنید.
  • رژیم غذایی سالم حاوی: ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد مغذی داشته باشید.
  • به صورت منظم ورزش کنید و تحرک داشته باشید.
  • خواب کافی و با کیفیت را تجربه کنید.

12 راهکار علمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن!

چگونه سرماخوردگی را درمان کنیم؟
چگونه میتوان دوره بهبود را سریع‌تر کرد؟

اگر مدت طولانی در زیر باران بودید و اکنون سرما خوردید نگران نباشید! با رعایت چند نکته ساده بهبود می‌یابید. طول دوره بهبود سرماخوردگی بین ۱ تا ۲ هفته برای افراد، متفاوت است. همچنین می‌توان بدون مراجعه به دکتر این بیماری را به راحتی درمان کرد. تنها در صورتی که سیستم ایمنی بدن شما بسیار ضعیف باشد، احتمال تبدیل سرماخوردگی به برونشیت و ذات الریه بیشتر می‌باشد. اگر هم بیماری‌های تنفسی مثل آسم دارید حتماً به یک متخصص مراجعه کنید.

  • به اندازه لازم، حتی بیشتر از اندازه معمول استراحت کنید.
  • سعی کنید روزانه مایعات بسیاری بنوشید.
  • از آب‌نمک برای قرقره کردن و شستشوی مجرای بینی استفاده کنید.
  • برخی از داروهای رایج برای سرماخوردگی و آنفولانزا بدون نسخه قابل استفاده می‌باشند. برای مثال می‌توانید از اسپره‌هایی که برای گرفتگی بینی به کار می‌روند، بهره ببرید.
  • از دمنوش‌های گیاهی روزانه مصرف کنید.

مبتلا به ویروس سرماخوردگی

به یک نکته دقت کنید که علائم آنفولانزا، سرماخوردگی و ویروس کرونا نزدیک به هم می‌باشد، اما در بیشتر مواقع تب جزو علائم سرماخوردگی نیست. اما ویروس کرونا همراه با از دست‌دادن حس چشایی و بویایی می‌باشد. اگر هم نسبت به یکی از این بیماری‌ها شک داشتید، می‌توانید با یک آزمایش ساده بیماری خود را تشخیص دهید. معمولا در شروع فصل سرما بزرگسالان و کودکان بیشتر با بیماری‌ها درگیر می‌شوند، اما امکان دارد در هر فصل دیگری هم آن را تجربه کرد.

تاثیرات کرونا بر قلب حتی پس از بهبودی!

در آخر مطمئن باشید که صرفاً خیس شدن در باران باعث نمی‌شود که سرماخوردگی را تجربه کنید. اما اگر مدت زیادی خیس بمانید و هوا سرد باشد، سیستم ایمنی شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در هر صورت اگر سرما خوردید لازم نیست که نگران باشید صرفاً با تشدید شدن علائم به پزشک مراجعه کنید.

ابتلا به سرماخوردگی

منبع: healthline
گردآورنده: مجله اینترنتی نیونیوز۱


تاثیر هوش مصنوعی در کشف بهترین ترکیب دارویی برای پیشگیری از کرونا ثابت شد!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا