عمومی

آیا واقعا انسان فقط از ۱۰ درصد مغز خود استفاده می‌کند: توانایی مغز چند درصد است؟

تئوریِ تواناییِ ۱۰ درصد مغز یک افسانه‌‌ی کذب است یا حقیقتی علمی؟

آیا بنظر شما ما تنها از ۱۰ درصد مغز خود استفاده می‌کنیم؟ شاید تصورات قبلی شما اینگونه باشد که توانایی‌های ما محدود است. اما آیا می‌توانید تصور کنید که قلب شما در هنگام استراحت از کار می‌افتد؟ این تئوری که شما از یک شش استفاده کنید و دیگری غیرفعال شود ممکن است؟ پس بدون شک حتماً حیرت‌زده خواهید شد اگر بدانید که بین مغز و درمان کمردرد هم ارتباط عجیبی وجود دارد! در ادامه ایده درصد استفاده از مغز را موشکافی می‌کنیم.

چند درصد از توانایی مغز استفاده میشود؟


انسان فقط از ۱۰ درصد مغز خود استفاده میکند: چه کسی اولین بار این تئوری را مطرح کرد؟

یک انسان با هوش متوسط، تنها ٪۱۰ از توانایی مغز خودش را بکار می‌برد. این گفته پروفسور ویلیام جیمز از دانشگاه هاروارد است. لوول توماس نویسنده آمریکایی در سال ۱۹۳۶ این مقدمه را در کتاب خود نوشت. کتاب دیل کارنگی، تحت عنوان “چگونه دوست پیدا کنیم و بر دیگران تاثیر بگذاریم” مشهورترین اثر لوول می‌باشد.

توانایی مغز چقدر است؟

بعدها این ایده که انسان تنها از ۱۰ درصد مغز خود استفاده می‌کند، بسیار سوال برانگیز شد! آیا به نظر شما چنین چیزی حقیقت دارد؟ یا توانایی‌های ذهنی و مغزی نهفته انسان فراتر از درصدهایی است که وجود دارند؟ هرچند که مطمئن نیستیم جیمز را می‌توانیم به عنوان پدر علم روانشناسی آمریکا معرفی کنیم یا خیر، اما بدون شک این بیانیه نمی‌تواند به طور قطعی درست باشد.

چند درصد از توانایی مغز استفاده میشود؟

ارین هِچ، استادیار علوم اعصاب، از دیگر اعضای دانشگاه هاروارد، نظریه‌ای کاملاً متفاوت را ارائه می‌دهد. در مصاحبه با Live Science او تاکید کرد که: “ما همیشه از تمامی مغز خود استفاده می‌کنیم.” در ادامه او با مزاح گفت: هرگاه کسی در کلاس من از ایده استفاده ۱۰ درصدی از مغز می‌گوید، در جواب پاسخ می‌دهم: اگر شما صرفاً ۱۰ درصد مغز خود را بکار ببرید؛ مطمئناً با یک دستگاه تنفس مصنوعی، نفس می‌کشید!


آیا تمرین برای تقویت مغز واقعا هوش و IQ را افزایش میدهد؟


استفاده چند درصدی از مغز یک افسانه است!

عصب شناس شناختی و رئیس اجرایی پروژه سلامت مغز دانشگاه تگزاس، جولی فراتانتونی می‌گوید: این ایده یک افسانه خنده‌داری بیش نیست! او در مرکز سلامت مغز دالاس با لحنی طعنه‌آمیز اشاره کرد که: آیا این ٪۱۰ انرژی متابولیسم می‌باشد؟ یا این ۱۰ درصد سطح اکسیژن خون را می‌سنجد؟ به نظر می‌رسد یک افسانه فراگیر است که حتی دانش آموزان هم در مورد آن می‌پرسند!

توانایی مغز چقدر است؟

ارین هِچ عملکرد مغز را به قلب تشبیه کرد. هنگامی که قلب در حالت متعادل قرار دارد و فشار زیادی بر آن نیست، باز هم خون پمپاژ می‌کند! هیچوقت نمی‌توان گفت فقط ۱۰ درصد مغز در حال پردازش است! تمامی مغز و نورون‌هایش حتی در پایین‌ترین سطح هم فعال هستند!

توانایی مغز چقدر است؟

طبق نظر محققانی همچون فراتانتونی و هِچ ما نمی‌توانیم فقط از ٪۱۰ توانایی مغز خود بهره ببریم. این ابر سیستم بدن ما به بخش‌های جداگانه‌ای تقسیم می‌شود. سیستم مغزی ما بوسیله شبکه‌های مختلف پیچیده و پیشرفته پردازش می‌شود. همچنین تمامی قسمت‌ها مکمل یکدیگر هستند. هر بخش شناختی مغز جداگانه به پردازش احساسات، افکار، روابط، انتخاب و تصمیم‌گیری و … می‌پردازد.


۷ عادت سالم که از آلزایمر و سکته مغزی جلوگیری میکند!


چگونه بخشهای فعال مغز را شناسایی کنیم؟

بهترین ابزاری که می‌تواند فعالیت‌های مغزی را بررسی، ارزیابی و اندازه‌گیری کند، (FMRI) تصویربرداری مغناطیسی می‌باشد. برای چنین آزمایشی لازم است شخصی در یک اسکنر دراز بکشد و به محرک‌های متفاوت واکنش نشان دهد. این اسکنر از طریق اندازه‌گیری تغییرات جریان خون در مغز، مقدار انرژی مصرف شده، در بخش‌های مختلف را نشان می‌دهد. با تکنیک (FMRI) می‌توانیم اثبات کنیم قسمت‌هایی از مغز که خون بیشتری دریافت می‌کنند، انرژی بیشتری هم مصرف کردند.

چند درصد از توانایی مغز استفاده میشود؟

به طور کلی ایده استفاده از ۱۰ درصد مغز نه تنها یک افسانه است، بلکه حتی علمی هم نیست. این توانایی در این سیستم قدرتمند وجود دارد که حتی ناحیه آسیب دیده خود را دوباره ترمیم کند. حتی اگر شخصی دچار آسیب یا ناتوانی شود، یا بخشی از مغز برداشته شود، قسمت‌های دیگر می‌توانند با حداکثر ظرفیت خود کار کنند.

حقیقت چند درصدی مغز چیست؟


13 تمرین برای تقویت مغز: سلامت و عملکرد مغز خود را بهبود بخشید!


منبع: Live science
گردآورنده: مجله اینترنتی نیونیوز۱

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا