زندگی
موضوعات داغ

چگونه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم: به توانایی هایتان باور داشته باشید!

بررسی جامع اعتماد به نفس و راه های تقویت آن در نیونیوز۱!

در سری مقاله‌های مرتبط با سلامت فکری برای شما راهکارهایی برای مقابله با احساسات منفی را ارائه دادیم. در این مقاله قصد داریم برای شما درباره اعتماد به نفس صحبت کنیم. اعتماد بنفس را از ریشه می‌شناسیم و آن را تقویت می‌کنیم. در نهایت این راهکارها به شما کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشید. حتی می‌توانید از دیگر مقاله‌های ما درباره راه‌های افزایش شادی و راه‌های رسیدن به آرامش بیشتر را حتما مطالعه کنید. مطمئناً شما می‌توانید به خودتان کمک کنید و اتفاقات مثبتی در زندگیتان رقم بزنید. با افزایش اعتماد به نفس ارزش درونی خود را بیشتر کشف می‌کنید. و این موضوع عملکرد شما را در جامعه افزایش می‌دهد.

اعتماد به نفس به معنای داشتن اعتمادی عمیق به تمام توانایی‌ها و باورهای خود است. طبق تحقیقات انجام شده اعتماد به‌ نفس برای سلامتی روحی و جسمی فرد بسیار مهم است. اکنون وقت آن است که باور به خودتان را افزایش دهید بله شما قطعاً فردی ارزشمند هستید. از شما ممنونیم که برای مطالعه این مطلب وقت می‌گذارید با نیونیوز۱ همراه شوید.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد بنفس را می‌توان احساس باور و اعتماد به تمام توانایی‌های فردی در هر موقعیت دانست. اعتماد به توانایی کنترل خود در هر موقعیت از زندگی و یا حتی موقعیت‌های خاص را اعتماد به نفس داشتن می‌پنداریم. برای مثال ممکن است شما در یک زمینه تخصص بسیاری داشته باشید، در نتیجه در آن موقعیت اعتماد به نفس بیشتری دارید. اما خلاف آن احتمالا اگر در موقعیت دیگری تخصصی نداشته باشید پس در آن زمینه اعتماد به نفس کمتری دارید. اما به طور کلی داشتن اعتماد به نفس و باور داشتن خود می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی سالم‌تر و موفق‌تری داشته باشید.

زیرا این اتفاق درونی باعث می‌شود شما در زمینه‌های تحصیلی، کاری و روابط هم پیشرفت بسیار قابل توجه داشته باشید. حتی اعتماد بنفس در داشتن اهداف و انگیزه‌ای برای رسیدن به آن‌ها هم تاثیرگذار است. تفاوت آن انتخاب اهدافی است که دارید! اهداف بزرگ را برای خود انتخاب می‌کنید یا اهداف کوچکتر را؟ این امر بستگی به باوری دارد که به خودتان دارید. حتی این مسئله در اینکه شما خود را چگونه به دیگران معرفی می‌کنید هم تاثیر گذار است.

چگونه اعتماد به نفس را افزایش دهیم؟

برای شما توضیح دادیم که اعتماد به نفس چیست اینک با راهکارهای افزایش این مسئله ادامه مطلب را مطالعه فرمایید. با راهکارهای ساده چه در حال افزایش اعتماد به نفس باشید چه از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برید ما به شما کمک می‌کنیم.

راه های افزایش اعتماد به نفس در نیونیوز۱
راه های افزایش اعتماد به نفس در نیونیوز۱

اصلاً خودتان را با دیگران مقایسه نکنید!

آیا شما ظاهر خودتان را با افرادی که در اینستاگرام و فضای مجازی می‌بینید مقایسه می‌کنید؟ یا حتی درآمد خودتان را با اطرافیان یا دوستتان مقایسه می‌کنید؟
نظریه‌هایی که درباره مقایسه اجتماعی شده است بیان می‌کند که این مقایسه‌ها طبیعی هستند. اما این مقایسه کردن‌ها خیلی به شما کمک نمی‌کند. یعنی به طور سالمی باعث افزایش اعتماد به نفس شما نمی‌شود مگر آنکه زاویه دید خود را تغییر دهید. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۸ درباره شخصیت و تفاوتهای فردی منتشر شده است که نتایج جالبی داشته است. طبق تحقیقات ارتباط نزدیک و مستقیمی بین احساسی که شما درباره خودتان دارید و حسادت وجود دارد.

راه های افزایش اعتماد به نفس در نیونیوز۱

یعنی هنگامی که شما خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید احساس بدی را تجربه می‌کنید که حسادت است. هرچقدر خود را بیشتر مقایسه می‌کنید احساس ضعیف بودن ناکافی بودن در شما بیشتر می‌شود. تنها کاری که شما باید انجام دهید در هنگام دیدن فردی و مقایسه کردن خودتان با او آگاه شدن به این رفتار است. به خودتان یادآوری کنید که مقایسه کردن کار درستی نیست. مقایسه کردن باعث نمی‌شود که زندگی شما بهتر شود.

تقویت اعتماد به نفس در نیونیوز۱

هر شخصی مسیر خودش را در زندگی می‌رود و شما در یک بازی نیستید که رقابت کنید. به خودتان نقاط قوت و توانایی‌هایتان را حتماً یادآوری کنید. حتما بابت داشته‌های زندگیتان شکرگزاری کنید. این کار باعث می‌شود شما تمرکزتان را از روی زندگی دیگران برداشته و بر خودتان متمرکز شوید. در این زمینه می‌توانید مقاله ما مرتبط به داشتن سبک زندگی سالم را حتما مطالعه کنید.

اطراف خود را با مثبت ها پر کنید!

لحظه‌ای را به این فکر کنید که دوستانتان و اطرافیانتان چه احساسی را در وجود شما شکل می‌دهند؟ آیا باعث بهتر شدن یا بدتر شدن شما می‌شوند یا باعث رشد یا پسرفتتان؟ آیا اطرافیانتان شما را همانطور که هستید می‌پذیرند یا مدام قضاوتتان می‌کنند؟

قطعاً شما بهتر می‌دانید که اطرافیانتان چه نقش مهمی در زندگیتان دارند. این افراد در طرز نگاه، برخورد و باور شما به خودتان تاثیر گذار هستند. در نتیجه سعی کنید آگاهانه به روابط خودتان نگاه کنید. این بسیار مهم است که در برخورد با دیگران چه حسی نسبت به خودتان دارید. اگر احساس بدی را تجربه می‌کنید بهتر است که در روابط خود تجدید نظر کنید.

بهتر است که اطراف خود را با افرادی پر کنید که مثبت هستند و احساس خوبی را به شما می‌دهند. افرادی که شما را دوست دارند و می‌توانید احساس دوست داشته شدن و پذیرفته شدن را تجربه کنید. پس باورهای مثبت دیگران هم می‌تواند در زندگی شما تاثیر بگذارد. زیرا نگرش و باورهای مثبت می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند.

مراقب سلامتی جسمتان باشید!

در این زمینه ما مقاله‌های بسیاری را ارائه داده‌ایم می‌توانید از آنها استفاده کنید. از جمله راه‌های افزایش طول عمر، داشتن پوست بهتر و کاهش وزن سریع می‌توانند برای شما مفید باشند. چرا مراقبت از بدن مهم است و باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود؟ زیرا هنگامی که شما به خودتان رسیدگی می‌کنید این به شما احساس مثبتی می‌دهد. مراقبت کردن از ذهن، جسم و روح خود باعث می‌شود که افزایش اعتماد به نفس را تجربه کنید.

به چند نکته که در رابطه با مراقبت از جسمتان گفته شده است توجه‌ کنید:

رژیم غذایی بسیار مهم است!

تغذیه سالم بجز فوایدی که برای سلامتی شما دارد در افزایش اعتماد به نفس و عزت نفستان بسیار تاثیر گذار است. زیرا هنگامی که مواد غذایی مفید و مقوی مصرف می‌کنید احساس قوی‌تر بودن می‌کنید. مواد خوراکی مفید انرژی شما را بالا می‌برد.

تقویت اعتماد به نفس در نیونیوز۱

ورزش را جزو سبک زندگی اصلی خود قرار دهید!

طبق تمام مطالعات اخیر ورزش یکی از مهمترین فعالیت‌هایی است که هر فردی در زندگی‌اش باید انجام دهد. همچنین طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان داده شد، که ورزش بر روی تصویر ذهنی شرکت کنندگان از خودشان هم موثر است. به این معنی که فعالیت منظم بدنی باعث داشتن احساس اعتماد به نفس بیشتری برای آنها شده است.

تقویت اعتماد به نفس در نیونیوز۱

هر روز مدیتیشن کنید!

مدیتیشن علاوه بر آنکه بر روی آرامش شما تاثیر گذار است به افزایش اعتماد به نفس هم کمک می‌کند. زیرا آرامشی که به شما می‌دهد باعث می‌شود خودتان را بپذیرید و بیشتر بشناسید. مدیتیشن به شما کمک می‌کند که ذهن خود را مرتب کنید. مدیتیشن به شما کمک می‌کند گفتگوی درونی مثبتی داشته باشید. همچنین باعث می‌شود صحبت‌های منفی نداشته باشید که اعتماد به نفس شما را کاهش دهد.

تقویت اعتماد به نفس در نیونیوز۱

خواب با کیفیت مهم است!

اکثر افراد به داشتن خواب منظم بی‌توجهی هستند. اما متاسفانه کم خوابی بر روی احساسات و افکار شما تاثیر می‌گذارد. اما جالب است که خواب با کیفیت بر روی خوش بینی شما بسیار تاثیرگذار است. پس این نکته را فراموش نکنید که به ساعت خواب خود اهمیت دهید.

مراقبت کردن از خودتان بخش مهمی از داشتن اعتماد به نفس است. برای داشتن احساس خوب به نیازها و توانایی‌هایتان توجه کنید.

با خودتان مهربان باشید!

مانند کسی که عاشقش هستید با خودتان رفتار کنید. با خودتان مثل بهترین دوستتان رفتار کنید اما این به چه معنی است؟
یعنی اگر شکست می‌خورید یا اشتباه می‌کنید خودتان را سرزنش نکنید. به خودتان محبت کنید و همه چیز را همانطور که هست بپذیرید. این رفتار باعث می‌شود که فردی منعطف‌تر باشید. در نتیجه احساسات مختلف و چالش‌برانگیز را بهتر مدیریت می‌کنید.

این باعث می‌شود که با دیگران و خودتان ارتباط قوی‌تری برقرار کنید. طبق یک تحقیق که در سال ۲۰۱۵ انجام شده است بین دوست داشتن خود و اعتماد به نفس ارتباط مستقیمی وجود دارد. برای همین اگر در شرایط سخت قرار بگیرید آن را راحت‌تر می‌پذیرید. زیرا به خودتان مطمئن‌ هستید که می‌توانید آن را کنترل کنید. بابت تمام تجربیات سختی که داشته‌اید دوست خوبی برای خودتان باشید.

گفتگوی درونی مثبت را تمرین کنید!

متاسفانه گفتگوی درونی منفی باعث خودتخریبی شما می‌شود. زیرا شما با این اتفاق توانایی‌های خود را محدود می‌بینید و برای آنها تلاش کمتری می‌کنید. این گفتگوهای منفی بر روی ضمیر ناخودآگاه شما تاثیر منفی دارد. باعث می‌شود که فکر کنید نمی‌توانید کاری را انجام دهید یا یک کار بسیار سخت است. در نتیجه شما را در منطقه امن خود نگه می‌دارد و نمی‌گذارد بیشتر از آن پیشرفت کنید.

تقویت اعتماد به نفس در نیونیوز۱

اما اگر گفتگوی مثبتی با خود داشته باشید اعتماد به نفستان هم بیشتر می‌شود. در این صورت می‌توانید با شک و تردیدهایی که در ذهنتان دارید مقابله کنید. همچنین چالش‌های جدیدی را شروع کنید. از این به بعد نسبت به افکار و گفتگوهای درونی خود آگاه شوید. هنگامی که افکار منفی در ذهنتان مرور می‌شود به خودتان یادآوری کنید که این‌ها فقط یک فکر هستند و واقعیت ندارند. این چرخه باطل و بیهوده را به یک چرخه مثبت و مفید تبدیل کنید.

چگونه گفتگوی منفی را به افکار مثبت تر اصلاح کنیم؟

با به چالش کشیدن افکارتان آنها را اصلاح کنید.
به جای تکرار “من نمی‌توانم این کار را انجام دهم” یادآوری کنید که شما توانایی انجام دادن هر کاری را دارید.
“این غیر ممکن است” را به “من با تلاش کردن می‌توانم آن را ممکن کنم” تغییر دهید.

“من از این کار متنفرم” را به “من و علاقه‌ای به انجام دادن این کار ندارم” جایگزین کنید.
من با تلاش کردن و تمرکز کردن می‌توانم به هر آنچه که می‌خواهم برسم.
همیشه به خودتان یادآوری کنید که شما توانایی یادگیری همه چیز را دارید.

با ترس های خود روبه‌رو شوید!

به تعویق انداختن کارها اعتماد به نفس شما را در خطر می‌اندازد. برای مثال اگر درخواستی برای ارتقاء شغلی داری یا قرار ملاقاتی را می‌خواهید تنظیم کنید آن را به تعویق نیندازید. خودتان را با هر آنچه که در ذهنتان است روبرو کنید. حتی اگر خجالت می‌کشید یا می‌ترسید اما سعی کنید خودتان را در این موقعیت ها قرار دهید.

حتی برخی اوقات خودتان را به چالش بکشید از این موقعیت‌ها فرار نکنید. سعی کنید دیدگاه خود را به هرآنچه که ازش میترسید تغییر دهید. برای مثال به خود یادآوری کنید که این تنها یک چالش است که قرار است آن را امتحان کنید. به خودتان بگویید که اگر اشتباه هم کردید برای شما یک تجربه است. و هر بار که تجربه بیشتری به‌ دست می‌آورید اعتماد به نفس شما هم بیشتر می‌شود. در نتیجه در موقعیت‌های ریسک‌پذیر شما عملکرد بسیار بهتری خواهید داشت.

ویژگی افراد با اعتماد به نفس چیست؟

برای اینکه اعتماد به نفس بیشتری هم داشته باشید می‌توانید با خصوصیات افرادی که این ویژگی را دارند بیشتر آشنا شوید.

در مقابل با ویژگی افرادی که اعتماد به نفس کمتری دارند و ناامن هستند آشنا شوید.

فواید افزایش اعتماد به نفس چیست؟

افزایش اعتماد به نفس بیشتر از داشتن احساس خوب است. داشتن اعتماد به نفس سالم شما را در خانه، شغلتان و روابطتان به فرد موفق‌تری تبدیل می‌کند. زیرا شما با داشتن اعتماد به توانایی‌هایتان عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهید.

به چند مورد از فواید مثبت افزایش اعتماد به نفس می‌پردازیم:

عملکرد موفق تری خواهید داشت:

شما باور داشتن به توانایی‌هایتان انرژی بیشتری را صرف خودتان می‌کنید. به این معنی که از هدر دادن انرژی برای داشتن احساس ناکافی بودن صرف نظر می‌کنید. در نتیجه دیگر در این باره نگرانی نخواهید داشت. پس به وظایف خود بهتر عمل می‌کنید.

روابط سالم تر و پایدارتر خواهید داشت:

اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند که درک بهتری از عواطف دیگران داشته باشید. در نتیجه به خودتان احساس بهتری می‌دهد و دیگران را بیشتر دوست خواهید داشت. حتی به شما کمک می‌کند که در روابطتان به دنبال ارزش و لیاقت بیشتری باشید.

جرات بیشتر برای امتحان کردن چیزهای جدید خواهید داشت:

وقتی خودتان را باور دارید تمایل بیشتری هم برای فعالیت‌های جدید پیدا می‌کنید. می‌توانید شغل خود را عوض کرده و یا آن را ارتقا دهید کلاس جدیدی را شروع کنید. و این باور داشتن به خود باعث می‌شود راحت‌تر خود را در مکان جدید قرار دهید.

انعطاف پذیرتر و تاب‌آور‌تر می شوید:

منعطف‌پذیری باعث می‌شود که در شرایط‌های چالش برانگیز بهتر عمل کنید. در سختی‌ها و ناملایمات توانایی بیشتری خواهید داشت.

در نهایت به یاد داشته باشید که هر کسی ممکن است با کمبود اعتماد بنفس درگیر باشد. این موضوع می‌تواند ریشه‌های متعددی داشته باشد. می‌توانید حتی از یک تراپیست و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. اما فراموش نکنید که با یادگیری مهارت‌هایی می‌توانید به خودتان کمک کنید. ناامید نشوید و از اینکه برای خود وقت می‌گذارید خوشحال باشید. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده و استفاده کرده باشید. ممنون از شما که همراه نیونیوز۱ هستید.

گرداورنده: مجله اینترنتی نیونیوز۱
منبع: وب سایت خارجی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا