عمومی
موضوعات داغ

باهوش ترین نژادهای سگ: کدام نژاد سگ باهوش تر و ارتباط عجیب انسان با آن به چه علت است؟

با بررسی برترین و باهوش‌ترین نژادهای سگ همراه نیونیوز1 باشید.

سگ‌ها موجودات باهوشی هستند که در بین حیوانات، بیشترین توانایی را در برقراری ارتباط با انسان پیدا کرده‌اند. آنان از عصر حجر دوست وفادار انسان بوده‌اند. از بین سگ‌ها با نژادهای مختلف برخی باهوش‌تر و با استعدادترند. این هوش و استعداد سگ‌ها در برقراری تعامل با انسان مدیون آموزش‌ها و تکامل سگ‌ها در طول سال‌ها به دست انسان بوده است. در این مطلب همراه مجله اینترنتی نیونیوز1 باشید تا باهوش ترین نژادهای سگ را در 10 عنوان بررسی نماییم. از دیگر مطالب جذاب و عمومی مجله اینترنتی نیونیوز1 می‌توانید مطلب سگ‌های کمکی و هم‌یار در بیمارستان و یا مطلب 9 نکته برای سبک زندگی سالم را بررسی نمایید. همچنین با فرارسیدن تابستان شیوه‌هایی برای برنزه شدن ایمن و بدون آسیب را بررسی کرده‌ایم.

باهوش ترین نژادهای سگ کدامند؟ ارتباط عجیب سگ‌ ها با انسان و زندگی او!

باهوش ترین نژادهای سگ کدامند؟ ارتباط عجیب سگ‌ ها با انسان و زندگی او!

سگ‌ها هم‌یار و دوست وفادار انسان از زمان عصر حجر تا به امروز بوده‌اند. این تنها به دلیل زیبایی آن‌ها نیست. سگ‌ها در بین حیوانات مختلف توانسته‌اند بیشترین ارتباط و تعامل را با انسان داشته باشند. انسان در طول هزاران سال با پرورش و آموزش سگ‌ها از کمک‌های مختلف آن‌ها در زندگی خود استفاده کرده است. از دسته کمک‌های این موجودات دوست‌داشتنی به انسان می‌توان به گله‌گردانی، شکار، عملیات‌های نجات، شناسایی موارد خاص، دریانوردی، هم‌یاران دوران جنگ، کمک به کاراگاهان و نیروهای پلیس، نجات و تشخیص افراد زیر آوار، راهنماهای میدانی و هم‌یاران افراد نابینا و موارد بسیار دیگر اشاره کرد.

باهوش ترین نژادهای سگ کدامند؟ ارتباط عجیب سگ‌ ها با انسان و زندگی او!
باهوش ترین نژادهای سگ کدامند؟ ارتباط عجیب سگ‌ ها با انسان و زندگی او!

سگ‌ها جز محدود موجوداتی هستند که حتی به فضا سفر کرده‌اند یا ستاره‌های سینما شده‌اند! همه ما می‌دانیم که سگ‌ها روزانه جان بسیاری از افراد را نجات می‌دهند. پروفسور استانلی کورن (Stanley Coren) که کتابی با نام هوش سگ‌ها را نوشته است؛ نوع هوش آنان در تعامل با انسان را به سه دسته تقسیم می‌کند. او اولین دسته از نوع هوش سگ را غریزی می‌داند. به این معنا که برروی نوع کاری که سگ تحت تاثیر آموزش‌های انسان در طول زمان، انجام می‌دهد تمرکز دارد.

مورد دوم قابلیت انطباق‌پذیری هوش و رفتار سگ است. این مورد نشان می‌دهد که سگ چه‌قدر از محیط اطراف خود برای حل مشکلات یاد می‌گیرد. مورد سوم کار و اطاعت در سگ‌ها است. این مورد متمرکز بر این است که سگ چه‌مقدار حاضر است برای راضی کردن صاحب خود یا مردم تلاش کند. هرسه این عناصر توانایی موثر سگ در برقراری ارتباط با انسان را روشن می‌کند.

باهوش ترین نژادهای سگ کدامند؟ ارتباط عجیب سگ‌ ها با انسان و زندگی او!

سگ‌ها نوع ارتباط خاص خود با انسان را از طریق درک نشانه‌ها، اعمال دستورات انسان، پارس کردن یا واق زدن و حرکات بدنشان نشان می‌دهند. طبق گفته‌های کورن یک سگ می‌تواند به‌طور متوسط 160 کلمه را بفهمد. همچنین برخی سگ‌ها حتی تا 250 کلمه (در مواردی حتی 1000 کلمه) را درک می‌کنند. شاید مهمترین نکته در برقراری نوع خاص ارتباط بین سگ و انسان میزان اهمیت و توجه این حیوانات به انسان است. آن‌ها به معنای واقعی کلمه به انسان توجه می‌کنند. در بین نژادهای مختلف برخی زیباتر و بامزه‌تر و برخی دیگر باهوش‌تر و با استعدادتر هستند. مردم گاهی زیبایی یا پشمالو بودن سگشان برایشان اهمیت دارد و گاهی میزان هوش آن! در این مطلب همراه مجله اینترنتی نیونیوز1 باشید تا 10 تا از باهوش ترین نژادهای سگ را بررسی کنیم.

1-بردر کولی: باهوش ترین نژاد سگ!

طبق اطلاعات در دسترس از منابع معتبر علمی که 131 نژاد سگ را رتبه‌بندی بر اساس هوش کرده است؛ نژاد بردر کولی(به معنای کولی مرزی) باهوش‌ترین نژاد سگ شناخته می‌شود. یک بردر کولی به نام چیسر در کارولینای جنوبی بیش از 1000 واژه را تشخیص می‌دهد. نژاد بردر کولی که از نوادگان بردرها هستند در ابتدا در مرزهای صخره‌ای انگلستان، اسکاتلند و ولز زندگی می‌کردند.

این سگ به‌اندازه کافی بدنی فعال و ذکاوت دارد که بهترین هم‌یار انسان شوند. بردر کولی از اخلاق یا تعهد کاری خوبی برخوردار است. این سگ‌ها بارها ثابت کرده‌اند که نیاز صاحب خود را متوجه شده و به خوبی می‌توانند دستورات او را انجام دهند. به همین علت است که این سگ به عنوان باهوش‌ترین نژاد سناخته می‌شود. بردر کولی 45 تا 55 سانتی‌متر ارتفاع و 13 تا 24 کیلوگرم وزن دارد. عمر متوسط این نژاد بین 12 تا 15 سال است.

باهوش ترین نژادهای سگ: کدام نژاد سگ باهوش تر و ارتباط عجیب انسان با آن به چه علت است؟
بردر کولی: باهوش‌ترین سگ جهان!

2-پودل: سگی زیبا و باهوش!

نژاد پودل یک نژاد فرانسوی با موهای مجعد و زیباست. این زیبایی باعث نمی‌شود که هوش این سگ را نادیده گرفت. آن‌ها در کنار زیبایی خود باهوش‌ترین نژاد سگ از نظر هوش شناختی و عاظفی هستند. کورن، پودل را رتبه دوم بعد از بردر کولی قرار می‌دهد. این سگ‌ها هرچند نژادی شیک به‌نظر می‌رسند اما در زمان جنگ حتی برای رساندن مهمات و تجهیزات به سربازها در میدان نبرد استفاده شده‌اند. پودل از آن دسته نژادها در بین سگ‌ها است که بسیار به سرعت یاد می‌گیرد.

پودل‌ها از فعالیت‌هایی که آنان و هوششان را به چالش بکشد لذت می‌برند؛ و در عین حال بسیار بامزه هستند. آنان به عمد رفتارهایی خاص و با حس شوخ طبعی را از خود نشان می‌دهند که بسیار زیبا است. این نژاد بیش از 38 سانتی‌متر ارتفاع و 22 تا 31 کیلوگرم وزن دارد. لازم به ذکر است که این نژاد عمری طولانی بین 10 تا 18 سال دارد که در بین سگ‌ها جز بیشترین‌ها است.

باهوش ترین نژادهای سگ: کدام نژاد سگ باهوش تر و ارتباط عجیب انسان با آن به چه علت است؟
پودل: سگ باهوش و زیبا

3-ژرمن شپرد: دومین سگ گله باهوش و سومین سگ باهوش جهان!

ژرمن سپرد بعد از بردر کولی دومین سگ گله باهوش و در کل سومین سگ باهوش جهان است. تحقیقات روی این نژاد نشان داده که حتی توانایی یادگیری یک فرمان جدید را با یک بار تلاش دارد. این نشان‌دهنده هوش بسیار بالای این سگ است. این نژاد سطح تمرکز بالا و میل یا توانایی اطاعت خاصی از دستورات را دارد.

همچنین لازم به ذکر است که این سگ غریزه محافظتی زیادی دارد. یکی از قابلیت‌هایی که این نژاد را خاص‌تر می‌کند توانایی ارزیابی موقعیت و تصمیم‌گیری او برای بهترین اقدام است. این یکی از مهمترین دلیل‌های انتخاب این نژاد برای هم‌یاری با مجریان قانون، تیم‌های جستجو و نجات یا به عنوان سگ‌های راهنما برای افراد دارای معلولیت است. ژرمن سپرد ارتفاعی بین 55 تا 66 سانتی‌متر و وزن 22 تا 40 کیلوگرمی دارد. میانگین عمر این نژاد بین 7 تا 10 سال است.

باهوش ترین نژادهای سگ: کدام نژاد سگ باهوش تر و ارتباط عجیب انسان با آن به چه علت است؟
ژرمن شپرد: سومین سگ باهوش جهان

4-گلدن رتریور: سگی باهوش و مطیع!

هوش سگ تنها در قدرت مغر او خلاصه نمی‌شود. گاهی تمایل سگ برای انجام دادن دستورات صاحبش از میزان هوش با اهمیت‌تر است. نژاد گلدن رتریور هوشی با قابلیت انطباق نسبت به دستورهای صاحبش دارد. این سگ به دلیل فرمان‌برداری و توانایی‌هایی که برای کمک به زندگی انسان دارد در رتبه چهارم باهوش ترین نژادهای سگ قرار می‌گیرد. گلدن رترویر انگیزه بالایی برای کسب رضایت و اطاعت از صاحبش دارد. این نژاد بیش از 200 دستور را می‌تواند یادبگیرد که براساس آمار بیشتر آن‌ها در همان تلاش اول بوده است.

این توانایی در یادگیری و تجزیه تحلیل اطلاعات گلدن رترویر را به بهترین نژاد هم‌یار برای افراد دارای معلولیت تبدیل کرده است. نکته جالب این است که از بهترین نژادها برای افراد سالمند به شمار می‌روند. گلدن رتریور ارتفاعی بین 55 تا 60 سانتی‌متر دارد. وزن این نژاد 22 تا 34 کیلوگرم است. عمر گلدن رتریور به‌طور میانیگن 10 تا 12 سال است. لازم است بدانید گلدت رتریور از بهترین نژادهای سگ برای خانواده‌های دارای فرزند است. آنان ارتباط بسیار خوبی با کودکان برقرار می‌کنند.

باهوش ترین نژادهای سگ کدامند؟ ارتباط عجیب سگ‌ ها با انسان و زندگی او!
گلدن رتریور : سگ هم‌یار

5-دوبرمن پینچر: سگی نترس و محافظ با هوش بالا!

نژاد دوبرمن پینچر به عنوان یک سگ محافظ، هوشیار، نترس و وفادار شناخته می‌شود. این نژاد سرسخت است و سرعت و استقامت بالایی دارد. از امتیازات این نژاد چهره خاص و زیبایش است. دوبرمن پینچر یک سگ نگهبان ایده‌ال به شمار می‌رود. شاید این سگ خشن و ترسناک به‌نظر برسد اما به همان اندازه می‌تواند ملایم باشد. دوبرمن پینچر از آن دسته سگ‌هایی است که بسیار با سرعت آموزش می‌بیند. ارتفاع این نژاد بین 60 تا 71 سانتی‌متر و وزن آن 27 تا 35 کیلوگرم است. این نژاد می‌تواند به‌طور میانگین 10 تا 12 سال عمر کند.

باهوش ترین نژادهای سگ کدامند؟ ارتباط عجیب سگ‌ ها با انسان و زندگی او!
دوبرمن پینچر: ظاهری خشن اما باطنی وفادار!

6-شتلند شیپ داگ: سگ گله شتلند در بین باهوش ترین نژادهای سگ!

سگ گله شتلند با جثه‌ای جمع و جور هرکاری که یک سگ بزرگ می‌تواند انجام دهد را با خوراکی کمتر انجام خواهد داد. این نژاد را به عنوان پسرعموی کوچک‌تر نژاد کولی می‌شناسند. کشاورزان و دام‌داران در جزایر شتلند بریتانیا از این نژاد برای گله‌داری و مزرعه‌داری نه فقط در مورد گوسفندها، استفاده می‌کردند. این نژاد در گله‌داری اسب‌ها و طیور نیز مشغول به کار شده است. شتلند شیپ داگ همیشه مشتاق خوشحال کردن صاحبش و اطاعت از او است؛ و انگیزه بالایی در این زمینه دارد.

این سگ‌ها به دلیل هوش، میزان اطاعت و سرعت پاهایشان در رتبه ششم باهوش ترین نژادهای سگ قرار می‌گیرد. این نژاد تنها با چند بار تکرار، دستورات جدید را به خوبی یاد می‌گیرد. شتلند شیپ داگ به دلیل خلق و خوی آرام و مهربانی که دارد مانند گلدن رترویر از بهترین سگ‌ها برای خانواده‌ها دارای فرزند است. این نژاد بین 33 تا 40 سانتی‌متر ارتفاع و 6 تا 11 کیلوگرم وزن دارد. عمر متوسط این نژاد 12 تا 14 سال است.

باهوش ترین نژادهای سگ کدامند؟ ارتباط عجیب سگ‌ ها با انسان و زندگی او!
شتلند شیپ داگ یا سگ گله شتلند: ششمین سگ باهوش جهان

7-لابرادور رتریور: سگ ضدآب از باهوش ترین نژادهای سگ!

نژاد لابرادور رتریور به سگ شناگر و شکارچی معروف است. این نژاد حس بویایی بسیار قوی داشته و پوشش بدنش به نوعی ضدآب است. لابرادور رترویر به واسطه پرده‌ی بین انگشتانش در شنا کردن مهارت خاصی دارد. این نژاد در قرن شانزدهم در جزیره کانادایی نیوفاندلند توسط مهاجران ایجاد شده است. حس بویایی قوی این سگ قابلیت قضاوت درست در موقعیت‌های مختلف را به او داده است. همچنین این نژاد به سگ خودآموز معروف است.

آموزش سریع این سگ بخاطر دوره‌های آموزش نیست بلکه بخاطر دقت او در تماشا و توانایی تقلید کردنش است. لابرادور رتریور رتبه اول در بین محبوب‌ترین سگ‌های ایالات متحده است. همچنین این نژاد یکی از موردعلاقه‌ترین سگ‌ها برای افراد دارای معلولیت است. لابرادور رترویر یکی از بهترین سگ‌ها در برقراری ارتباط عاطفی است. ارتفاع این نژاد بین 53 تا 60 سانتی‌متر و وزن آن 24 تا 36 کیلوگرم است. عمر این نژاد به‌طور متوسط 10 تا 12 سال است.

باهوش ترین نژادهای سگ کدامند؟ ارتباط عجیب سگ‌ ها با انسان و زندگی او!
لابرادور رتریور: سگ شناگر با بویایی قوی!

8-پاپیلون: سگی کوچک اما در بین باهوش ترین نژادهای سگ!

نژاد پاپیلون جز محدود سگ‌های کوچک اما در بین باهوش‌‌ترین نژادها است. این نژاد ریشه‌ای دارد که به 700 سال قبل بازمی‌گردد. قدمت این نژاد به تکامل هوش او در ارتباط با انسان کمک کرده است. نام پاپیلون که به فرانسوی به معنای پروانه است به دلیل گوش‌های بال مانند این نژاد انتخاب شده است. این نژاد به سرعت توانست به سگ اشراف‌زاده‌ها تبدیل شود.

رفتار این نژاد برون‌گرایانه و با اشتیاق زیاد برای راضی کردن و اطاعت از دستورات صاحبش است. نژاد پاپیلون به‌عنوان سگ‌هایی زیبا و با توانایی یادگیری با سرعت فرمان‌ها طبقه‌بندی می‌شود. پاپیلون از جثه ریزی برخوردار است. این نژاد ارتفاعی بین 20 تا 27 سانتی‌متر و وزنی بین 2 تا 4 کیلوگرم دارد. این نژاد متوسط طول عمری طولانی، بین 14 تا 16 سال دارد.

باهوش ترین نژادهای سگ کدامند؟ ارتباط عجیب سگ‌ ها با انسان و زندگی او!
پاپیلون: سگی کوچک اما در بین باهوش ترین نژادها!

9-روتوایلر: سگی با قدمت امپراطوری روم در بین باهوش ترین نژادهای سگ!

روتوایلر یکی از قدیمی‌ترین نژادهای سگ است. قدمت این نژاد به امپراطوری روم باز می‌گردد. در آن دوران از این نژاد برای گله‌داری استفاده می‌شد. امروزه این نژاد باتوجه به درک عمیق و دقیقی که دارد در کنار وفاداری تزلزل ناپذیرش نسبت به صاحب خود معروف است. روتوایلر با هوشیاری و آگاهی بالایی که دارد آن را در بین باهوش ترین نژادهای سگ با رتبه نهم قرار داده است. هرچند نژاد روتوایلر به خشن و ترسناک بودن شهرت پیدا کرده اما کورن معتقد است که حقیقت برعکس است. کورن می‌گوید آن‌ها ابایی از دفاع کردن از اربابان خود ندارند.

روتوایلر اغلب به عنوان سگ‌های جستجو کننده، سگ‌های پلیس، بین نژادهای مورد استفاده در عملیات‌های نجات و به عنوان سگ نگهبان دیده می‌شود. طبق گفته کورن این نژاد قدرت‌مند و تنومند است. این قدرت و هوشیاری خاص در نژاد روتوایلر آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سگ پلیس شدن تبدیل می‌کند. همچنین این نژاد مهربانی‌های خاصی نسبت به صاحب خود نشان می‌دهد و بسیار وفادار است. ارتفاع این نژاد بین 55 تا 68 سانتی‌متر است. وزن روتوایلر بین 13 تا 61 کیلوگرم است! عمر متوسط این نژاد بین 9 تا 10 سال است.

باهوش ترین نژادهای سگ کدامند؟ ارتباط عجیب سگ‌ ها با انسان و زندگی او!
روتوایلر: قوی و باهوش!

سگ گله استرالیایی: استرالین کتل داگ ایفا کننده نقش مهم در گله‌داری و صنعت دام‌داری!

استرالین کتل داگ یا سگ گله استرالیایی به عنوان یکی از مهمترین عاملان توسعه دام‌داری و صنعت گوشت گاو استرالیا به شمار می‌روند. این سگ‌ها در انجام کار خود و گله‌داری بسیار باانگیزه هستند. این نژاد سگی است که بی‌کار نمی‌ماند حتی اگر به او فرمانی برای انجام دادن ندهید؛ آنان خود مشغول به انجام کارها و وظایفشان خواهند شد.

همچنین به گفته کورن این سگ باهوش و اهل سازمان‌دهی امور است. سگ گله استرالیایی یا استرالین کتل داگ بسیار مشتاق یادگیری است و از همراهان بسیار خوب انسان در هنگام صید است. این نژاد 43 تا 50 سانتی‌متر ارتفاع و وزنی بین 15 تا 22 کیلوگرم دارد. عمر متوسط این نژاد 12 تا 16 سال است.

باهوش ترین نژادهای سگ کدامند؟ ارتباط عجیب سگ‌ ها با انسان و زندگی او!
سگ گله استرالیایی: استرالین کتل داگ در بین باهوش ترین نژادهای سگ!

منبع: مجله اینترنتی نیونیوز1 و rd.com

گرد آورنده
نیونیوز1
منبع
rd.com
مشاهده بیشتر

مدیر سایت: امیر بلادی

مدیر سایت و مجله اینترنتی نیونیوز۱، نویسنده و مترجم، زیست شناس دریا، مدیر استدیو مجهز صدا و تولید محتوی، صدابردار، آهنگساز و خواننده

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا