سلامتمنتخب سردبیر

آیا خوابیدن با تلویزیون روشن مضر است؟

آیا تجربه خوابیدن با تلویزیون روشن را دارید؟ با ما همراه باشید تا اثرات آن را به طور کامل بررسی کنیم.

حدود 58 درصد از مردم ایالات‌متحده پیش از به خواب رفتن، چشمان خود را به تلویزیون و صفحه نمایش خیره می‌کنند‌. اما آیا خوابیدن با تلویزیون روشن کار خوبی است؟ در این مطلب با بررسی مضرات خواب با تلویزیون روشن و راه‌کارهای جایگزین برای ترک آن، با مجله اینترنتی نیونیوز1 همراه باشید.

خوابیدن با تلویزیون روشن

برخی صداها در پس‌زمینه می‌تواند آرامش‌بخش و یا خواب‌آور باشد. برخی از فیلم و برنامه‌های موردعلاقه می‌تواند استرس شما را کاهش دهد و شما را بیدار نگه دارد. در ادامه مطلب مضرات خوابیدن با تلویزیون روشن و روش‌های جایگزین برای کمک به خوابیدن شما را بررسی خواهیم کرد. خواب کافی برای تندرستی یک فرد چقدر است؟

با تلویزیون روشن خواب شما مختل میشود!

در سال 2016 مطالعه‌ای نشان داد که استفاده از هر نوع رسانه برای کمک به خواب باعث کاهش و تضعیف بهداشت خواب خواهد شد. طبق توصیه کارشناسان، بزرگسالان باید 7 تا 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابند. خوابیدن با تلویزیون روشن ذهن را تحریک می‌کند و فرآیند خواب راحت را به چالش می‌کشد.

خوابیدن

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که 15 درصد از افرادی که با تلوزیون روشن به خواب می‌رفتند با مشکل مواجه شدند. حدود 20 درصد از این افراد هنگام بیدارشدن احساس خستگی و کسلی داشتند‌. نداشتن و فقدان خواب کافی توانایی تمرکز، فکر کردن و یادآوری خاطرات را در افراد با اختلال روبرو می‌کند.

سایر اثرات کم‌خوابی:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • کج‌خلقی و زودرنجی
  • مشکل در روابط اجتماعی

خوابیدن با تلویزیون روشن باعث اختلال در تولید ملاتونین میشود!

نور در مدیریت چرخه خواب و بیداری نقش مهمی دارد. معمولا ما با نور خورشید بیدار می‌شویم و این نور ما را در طول روز بیدار نگه می‌دارد. نورهای مصنوعی و یا نور آبی تلفن همراه، نور اتاق خواب و یا تلویزیون می‌تواند شما را در طول شب بیدار نگه دارد. ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری را در انسان تنظیم می‌کند. خوابیدن با تلویزیون روشن به معنای قرار گرفتن در معرض نور آبی از وسایل الکترونیکی است. با قرارگرفتن در معرض این نور آبی، تولید ملاتونین را در بدن سرکوب می‌شود و در نتیجه تاثیر منفی بر خواب می‌گذارد.

مضرات خواب با تلویزیون روشن

نور آبی فرآیند به خواب رفتن و شروع خواب را به تاخیر می‌اندازد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که آغاز خواب در کمتر از 30 دقیقه نشانه خواب باکیفیت است. با این حال، سوسو زدن نور تلویزیون شروع خواب شما را طولانی‌تر می‌کند و حرکت سریع چشمان شما را کاهش می‌دهد. در نتیجه این افراد برخی از کارهای ترمیمی بدن مانند تثبیت خاطرات در طول خواب را از دست می‌دهند. بهترین زمان برای خوابیدن و بیدار شدن چه ساعتی است؟

خوابیدن با تلویزیون روشن خطرات ابتلا به بیماری های دیگر را افزایش میدهد!

صدا و نور تلویزیون نه‌ تنها بر خلق و خوی شما تاثیر منفی می‌گذارد، بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

  • بیماری‌های قلبی
  • فشارخون بالا
  • بیماری‌های کلیوی
  • چاقی
  • سکته
  • دیابت نوع 2

خواب باکیفیت

در سال 2019 یک تحقیق بر روی 43000 زن انجام شد. میانگین سنی آن‌ها بین 35 تا 74 سال بود. در نتیجه محققان دریافتند زنانی که با تلویزیون روشن به خواب می‌روند، 17 درصد بیشتر از سایر زنان با اضافه وزن مواجه شده‌اند. در مقابل، زنانی که فقط با نور اتاق خواب می‌خوابیدند، افزایش وزن قابل توجهی نداشتند.

آیا خوابیدن با تلویزیون روشن هیچ مزایایی ندارد؟

علی‌رغم خطرات احتمالی خوابیدن با تلویزیون روشن، شواهدی نیز وجود دارند که تاثیرات مثبت آن را نشان می‌دهند. طبق برخی از شواهد ممکن است استفاده از رسانه‌ها پیش از خواب تاثیری بر کیفیت خواب افراد نداشته باشد.

خوابیدن با تلویزیون

صدای تلویزیون منبع نویز سفید است!

نویز سفید یا وایت نویز به صداهایی گفته می‌شود که در پس‌زمینه پخش می‌شوند و بسامد و توان یکسانی دارند. صدای تلویزیون زمان به خواب رفتن شما را کاهش می‌دهد. هم‌چنین از رفتن بدن به حالت خواب جلوگیری می‌کند. 17 روش برای خنک نگه داشتن اتاق خواب در تابستان!

خواب مطلوب

تلویزیون روشن احساس راحتی به وجود می آورد!

پخش برنامه و یا فیلمی که چندین‌بار آن را تماشا کرده‌اید، باعث آشنایی شما با ادامه داستان می‌شود. این کار باعث کاهش استرس می‌شود، به خصوص زمانی که فیلم کمدی باشد و یا برنامه سبکی را تماشا کنید. در این صورت هرگونه اضطراب و افکاری که می‌خواهند شما را بیدار نگه دارند، کاهش میابند.

خواب با رسانه ها

آیا تلویزیون نور آبی را کاهش میدهد یا افزایش؟

تماشای صفحه نمایش تلویزیون به جای تلفن‌همراه و یا رایانه‌ها نور آبی را کاهش می‌دهد. با این‌حال، خاموش بودن تلویزیون نیز نور آبی را به طور قابل توجهی متوقف می‌کند. اما طبق تحقیقات، نیمی از مردم از نوعی صدا استفاده می‌کنند تا به خواب بروند. در ادامه به لوازم و راهکارهایی برای شنیدن صدای آرامش‌بخش بدون انتشار نور آبی می‌پردازیم.

  • صداهای محیط:

صداهایی مانند نویز قهوه‌ای، صورتی و سفید می‌تواند به شما کمک کند تا بدون نور آبی به خواب بروید. برای مثال نویز صورتی از امواج صورتی تشکیل شده است و ملایم‌تر از نویز سفید است. این موج شامل صداهای آرامش‌بخش مانند صدای پنکه، باران و دریا است.

خواب خوب

  • محرک‌ها:

محرک‌های شنیداری، دیداری و لامسه باعث ایجاد آرامش در افراد می‌شود. به عنوان مثال شاید شما فردی باشید که برای آرام شدن به صدای ضربه زدن روی اشیاء مختلف و یا تایپ کردن با کیبورد گوش دهید. با این حال مطالعات کمی روی این محرک‌های خواب صورت گرفته است.

آیا خوابیدن با تلویزیون روشن مضر است؟

  • موسیقی:

تحقیقات نشان داده است که موسیقی به کاهش فشار خون و ضربان قلب کمک می‌کند. موسیقی هم‌چنین باعث می‌شود تنفس آهسته‌تر شود و فرد آرامش پیدا کند. می‌توانید آهنگ‌های کلاسیک و یا بی‌کلام را با صدای کم پخش کنید و بدون انتشار نور آبی خواب خوبی را تجربه کنید. افزایش تمرکز با موسیقی را تجربه کنید!

آیا خوابیدن با تلویزیون روشن مضر است؟

نکاتی برای کاهش تماشای تلویزیون پیش از خواب!

برای کمک به بهبود خواب، استفاده از تلویزیون را کاهش دهید. به عنوان مثال سعی کنید از صفحه نمایش تلویزیون دوری کنید و تنها به صدای آن گوش دهید. به تلویزیون به عنوان کمک خواب وابسته نشوید. در غیر این صورت خوابیدن در محیط‌هایی که به تلویزیون دسترسی ندارید سخت خواهد شد. داشتن گزینه‌های مختلف برای تقویت خواب به شما کمک می‌کند تا از وابستگی به یک عادت جلوگیری نمایید.

ارامش قبل از خواب

می‌توانید سایر رفتارها را پیش از خواب تقویت کنید:

  • گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش
  • کتاب‌خوانی
  • حمام آب گرم
  • آرام‌سازی عضلات (تکنیکی که در آن قسمت‌های مختلف بدن را منقبض و شل می‌کنید).
  • استفاده از نور کم هنگام نزدیک شدن به زمان خواب

اگر سعی می‌کنید عادات سالم و مفید را پیش از خواب انجام دهید اما همچنان با مشکل خواب روبرو هستید، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. 8 عادت ساده و سالم برای افزایش طول عمر!

منبع: health.com و مجله اینترنتی نیونیوز1

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا