زندگی

5 خرافات درمورد بهترین زمان مصرف میوه و بررسی علمی صحت آنها!

با بررسی صحت خرافات رایجی از زمان مصرف میوه با مجله اینترنتی نیونیوز۱ همراه باشید.

خلاصه نوشته
  • در این مطلب به بررسی ۵ خرافات در مورد بهترین زمان مصرف میوه پرداخته‌ایم. میوه بخش مهمی از سلامت است و باید در رژیم غذایی افراد استفاده شود. خرافاتی که در ادامه این مطلب قرار گرفته‌اند، باورهای اشتباه مردم‌اند. بهترین زمان مصرف میوه برای افراد عادی و دیابتی را در این مطلب بررسی کرده‌ایم.

اطلاعات بسیاری درمورد تغذیه وجود دارند. برخی از این اطلاعات خرافات هستند. آن‌ها درست نیستند و حتی ممکن است زیان‌آور باشند. یکی از سوالات مهم افراد زمان مصرف میوه است. مصرف میوه مفید است، اما آیا از زمان درست آن اطلاع دارید؟ در این مطلب قصد داریم 5 مورد از خرافات درمورد بهترین زمان مصرف میوه را بررسی کنیم. با مجله اینترنتی نیونیو1 همراه باشید تا آگاه شوید که کدام خرافات از نظر علمی ثابت شده‌اند. بهترین زمان برای خوابیدن و بیدار شدن چه ساعتی است؟

میوه‌ها سرشار از مواد مغذی و سالم هستند و می‌توان گفت که بخش مهمی از یک رژیم غذایی شامل میوه‌ها است. خرافاتی وجود دارند که ادعا می‌کنند بهترین و بدترین زمان برای مصرف میوه وجود دارد. این شایعات بی‌اساس و نادرست هستند و باعث ایجاد سردرگمی و اطلاعات نادرست می‌شود. خوردن میوه یک راه خوشمزه و ساده برای دریافت مقادیر زیادی مواد مغذی برای بدن است و نباید از مصرف آن خودداری کرد.

میوه را با معده خالی مصرف کنید!

مصرف میوه با معده خالی یکی از خرافات رایج میان مردم است. این خرافه ادعا می‌کند که مصرف میوه همراه با وعده‌های غذایی هضم آن را کند می‌کند و باعث می‌شود که میوه در معده باقی‌ بماند و باعث ترش شدن معده شود. همچنین این خرافه ادعا می‌کند که ممکن است مصرف میوه با وعده‌های غذایی باعث ایجاد گاز در معده، ناراحتی معده و سایر مشکلات شود. این ادعا درحالی است که میوه‌ها دارای فیبر هستند و فیبر باعث خروج غذا با سرعت کم‌تری از معده شما است.

میوه باعث می‌شود که معده شما به آرامی تخلیه شود اما باعث نمی‌شود که غذا در معده باقی بماند. پکتین نوعی فیبر در میوه‌ها است. در یک مطالعه شرکت کنندگان پکتینی را که در میوه‌ها وجود دارد، مصرف کردند. نتیجه این آزمایش طوری بود که سرعت تخلیه معده آهسته‌تر و در حدود ۸۲ دقیقه طول کشید. این در حالی است که با مقایسه افرادی که پکتین نمی‌خورند معده آنها در حدود ۷۰ دقیقه تخلیه می‌شود. این تغییر سرعت در هضم غذا آنقدر کند نیست که باعث فاسد شدن غذا در معده شود. علاوه بر این کندی در تخلیه معده مفید است، چرا که به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

بدن انسان ساز و کار خاص خود را دارد!

حتی اگر میوه باعث شود غذا برای مدت زمان بیشتر از حد معمول در معده شما باقی بماند، معده ساز و کار خاصی برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها دارد. هنگامی که غذا به معده می‌رسد، با اسید معده مخلوط می‌شود. اسید معده پی اچ بسیار پایینی در حدود یک یا دو دارد. محتویات معده آنقدر اسیدی می‌شود که اکثر میکروارگانیسم ها نمی‌توانند در آن رشد کنند. این بخش از هضم برای کمک به کشتن باکتری‌های موجود در غذا و جلوگیری از رشد میکروب‌ها در معده انجام می‌شود.

برخی دیگر ادعا می‌کنند که مصرف میوه همراه با غذا باعث نفخ، اسهال و ناراحتی معده می‌‌شود که ادعاهایی گمراه‌کننده هستند. تاکنون هیچ مدرکی این موارد را تایید نکرده است که مصرف میوه با معده خالی، در طول عمر انسان، افزایش خستگی و یا سیاهی زیر چشم تاثیر بگذارد. مقدار مصرف میوه در روز را در مجله نیونیوز۱ بررسی کرده‌ایم. با کلیک بر روی بخش رنگی مطالعه این مطلب را از دست ندهید‌‌.

مصرف میوه قبل یا بعد از غذا ارزش غذایی آن را کاهش میدهد!

خرافات دیگری ادعا می‌کند که میوه را باید با معده خالی بخورید تا از تمام فواید تغذیه‌ای آن بهره‌مند شوید. طبق این خرافه، اگر شما قبل یا بعد از غذا از میوه استفاده کنید، مواد مغذی آن از بین می‌رود. این ادعا درست نیست چرا که بدن انسان برای استخراج مواد مغذی از غذا تا حد زیادی کارآمد است. هنگامی که شما یک وعده غذایی را مصرف می‌کنید، معده به عنوان یک مخزن عمل می‌کند و مقادیر کمی را در یک زمان خارج می‌کند تا روده‌های شما به راحتی آن را هضم کنند.

همچنین طراحی روده کوچک طوری است که می‌تواند تا حد امکان مواد مغذی را جذب کند. با صرف نظر از اینکه میوه را با معده خالی مصرف می‌کنید یا همراه با غذا، این ناحیه جذب بسیاری دارد و دریافت مواد مغذی از میوه‌ها و سایر غذاها برای دستگاه گوارش شما در این قسمت کار آسانی است.

افرادی که دیابت دارند باید یک تا دوساعت قبل یا بعد از غذا میوه بخورند!

در خرافات دیگری برخی از افراد بر این باوراند که افراد مبتلا به دیابت اغلب مشکلات گوارشی دارند و مصرف میوه باید از وعده های غذایی آنها جدا باشد تا به نوعی فرایند هضم را بهبود ببخشند. هیچ مدرک علمی ثابت نکرده است که مصرف میوه به تنهایی هضم را بهبود می‌بخشد. تنها تفاوتی که ممکن است ایجاد کند این است که کربوهیدرات‌ها و قندهایی که در میوه‌ها موجود هستند، ممکن است سریع‌تر وارد جریان خون افراد شود. این باعث نگرانی افراد دیابتی است.

می‌توانید به جای مصرف جداگانه از میوه، آن را با یک وعده غذایی یا میان‌وعده همراه کنید. مصرف میوه در کنار یک وعده غذایی که سرشار از پروتئین، فیبر و یا چربی‌ها است، می‌تواند باعث شود که معده شما غذا را به آرامی وارد روده کوچک کند. مزیت این کار برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند این است که مقدار کمتری قند در یک زمان در بدن آن‌ها جذب می‌شود. در نتیجه ممکن است منجر به افزایش کمتری در سطح قندخون آن‌ها شود.

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف ۷.۵ گرم فیبر موجود در میوه‌ها، می‌تواند افزایش قندخون را بعد از صرف غذا تا ۲۵ درصد کاهش دهد. قابل توجه است که نوع میوه‌ای که مصرف می‌کنید نیز مهم است. برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند، میوه‌هایی با شاخص قند پایین، قندخون را کندتر افزایش می‌دهند. این میوه‌ها شامل اکثر میوه‌ها به جز خربزه، آناناس و میوه‌های خشک هستند.

با این حال بخشی از افراد دیابتی دچار مشکلات جدی گوارشی می‌شوند. شایع ترین مشکل این افراد فلج معده یا از کار افتادن بخشی از معده است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که معده از حد معمول خود کندتر تخلیه شود یا اصلا تخلیه نشود. اگر چه برخی از تغییرات رژیم غذایی می‌‌توانند به این مشکل کمک کنند، خوردن میوه با معده خالی راه‌حل کمک‌کننده‌ای نیست.

بهترین زمان برای مصرف میوه صبح است!

یکی دیگر از باورهای اشتباه مردم این است که فکر می‌کنند بهترین زمان برای مصرف میوه هنگام صبح است، اما هیچ منطقی پشت این باور وجود ندارد. برخی از منابع دعا می‌کنند که مصرف مواد غذایی سرشار از قند، مانند میوه‌ها می تواند سطح قند خون افراد را بالا ببرد و دستگاه گوارش را به اصطلاحی بیدار کند.

در واقع، هر ماده غذایی که حاوی کربوهیدرات است، می‌تواند درحالی که گلوکز را جذب می‌کند، قند خون شما را بالا ببرد. این افزایش در سطح قند خون بدون توجه به زمان روز می‌باشد. دستگاه گوارش نیازی به فعال شدن ندارد، زیرا همیشه آماده فعالیت است. این دستگاه از لحظه‌ای که غذا به زبان شما برخورد می‌کند وارد عمل می‌شود و مهم نیست که چه ساعتی از روز باشد.

در حالی که خوردن یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات ممکن است به طور موقت باعث شود که بدن شما از کربوهیدرات‌ها به عنوان یک سوخت استفاده کند، اما شاخص کلی متابولیسم بدن شما را تغییر نمی‌دهد. در حقیقت مصرف میوه ها در هر زمانی از روز مشکلی ایجاد نمی‌کند.

بعد از ساعت ۲ بعد از ظهر میوه نخورید!

پنجمین خرافات غلط این است که افراد باید از مصرف میوه بعد از ساعت ۲ بعد از ظهر خودداری کنند. افراد بر این باوراند که مصرف میوه یا هر کربوهیدرات دیگری بعد از ساعت ۲ بعد از ظهر باعث می‌شود که قندخون شما افزایش پیدا کند. در نتیجه بدن شما زمانی برای تثبیت آن ندارد و منجر به افزایش وزن می‌شود. اما دلیلی وجود ندارد که ثابت کند مصرف میوه در بعد از ظهر باعث افزایش قندخون می‌شود.

مصرف هر ماده غذایی که حاوی کربوهیدرات است، باعث جذب گلوکز می‌شود و قندخون شما را افزایش می‌دهد. با این حال هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد قندخون افراد بعد از ساعت ۲ بعد از ظهر افزایش پیدا می‌کند و این افزایش بیش از هر زمان دیگری در روز است. همچنین باید بگوییم که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مصرف میوه در بعد از ظهر باعث افزایش وزن می‌شود وجود ندارد.

هنگام خواب سرعت متابولیسم شما کاهش پیدا می‌کند، اما همچنان بدن در حال کالری‌سوزی است. عوامل بسیاری تعیین می‌کنند که کالری برای انرژی سوزانده شود یا به عنوان چربی ذخیره شود. پرهیز و اجتناب از مصرف میوه‌ها پس از یک زمان خاص از روز از عوامل تعیین کننده آن نیست. اگر به دنبال کاهش یا حفظ وزن خود هستید، تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که در طول روز از میوه‌ها و سبزیجات بسیاری استفاده می‌کنند، وزن کم‌تری دارند و احتمال افزایش وزن نیز در آن‌ها کم‌تر است.

پس از انجام ۱۷ مطالعه، یک بررسی کلی روی این مطالعات صورت گرفت و نتایج قابل‌توجهی را نشان داد. خطر چاقی در افرادی که بیشترین مصرف میوه را داشتند تا ۱۷ درصد کاهش یافت. مصرف مقادیر بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یک راه‌حل عالی برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن است. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که اگر بعد از ظهر و قبل از خواب از مصرف میوه پرهیز کنید، یک گزینه سالم و کامل را برای میان وعده یا دسر حذف کرده‌اید.

آیا بهترین زمان برای مصرف میوه وجود دارد؟

باید بگوییم که هر زمان از روز وقت خوبی برای مصرف میوه است. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه باید از مصرف میوه در بعد از ظهر و یا حوالی وعده‌های غذایی اجتناب کنید وجود ندارد. خرافاتی که پایه و اساس علمی ندارند را باور نکنید. شما باید میوه‌ها و مواد غذایی سالم و مواد مغذی را در طول روز مصرف کنید. با این حال چند مورد وجود دارد که می‌تواند زمان مصرف میوه را تغییر دهد.

اگر میخواهید وزن خود را کاهش دهید:

خوردن فیبر باعث می‌شود که شما مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. با توجه به فیبر موجود در میوه‌ها، شما می‌توانید با خوردن میوه کالری کمتری بخورید و در نتیجه کاهش وزن را تجربه کنید. مصرف میوه همراه یا درست قبل از غذا ممکن است این اثر را افزایش دهد و باعث شود که بشقاب خود را از کالری کمتری پر کنید. کاهش وزن سریع و پایدار با نکات علمی و اصولی را در اینجا بخوانید.

اگر دیابت نوع 2 دارید:

مصرف میوه و مواد غذایی دیگر می تواند برای افراد دیابتی متفاوت باشد. این افراد می‌توانند میوه را با غذاهای دیگر یا وعده غذایی سرشار از پروتئین، چربی یا فیبر پیوند دهند تا قند میوه کندتر وارد روده کوچک شود. در نتیجه این کار می‌تواند موجب افزایش کمتری در قندخون افراد دیابتی شود. پزشکان درمان تحول آفرینی برای بیماران هموفیلی B ارائه کردند.

اگر دیابت بارداری دارید:

دیابت بارداری زمانی رخ می‌دهد که مادر در دوران بارداری به دیابت مبتلا می‌شود. در این افراد تغییرات هورمون‌ها در دوران بارداری باعث عدم تحمل کربوهیدرات می‌شود. برای این افراد مانند افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، خوردن میوه همراه با وعده‌های غذایی احتمالاً گزینه مناسبی است. با این حال  اگر در دسته افرادی هستید که با مدیریت قندخون خود مشکل دارید، ممکن است از خوردن مقادیر بسیاری از میوه و سایر کربوهیدرات ها را در صبح خودداری کنید. طبق تحقیقات، افرادی که به دیابت بارداری مبتلا هستند، ممکن است بعد از مصرف صبحانه در مقایسه با اواخر روز افزایش قندخون بیشتری را تجربه کنند. با این حال مطالعات بیشتری در این موضوع مورد نیاز است.

منبع: healthline.com و مجله اینترنتی نیونیوز۱

 

 

گرد آورنده
newnews1
منبع
healthline.com
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا