عمومیمطالب داغ

چرا اهمیت جلبک های دریایی بیش از گذشته است؟!

در این مقاله مزیت‌ هایی از جلبک دریایی به شما خواهیم گفت که هرگز نشنیده‌اید!

در سال‌های اخیر، جلبک های دریایی از یک غذای جانبی خوشمزه ژاپنی، به راهی برای احیای اکوسیستم تخریب‌شده‌ی دریاها، تغذیه دام‌ها، ساخت پلاستیک و جذب کربن تبدیل شده‌اند. اما آیا این گیاهان شگفت‌انگیز واقعا می‌توانند به احیای سیاره ما کمک کنند؟ در این مقاله قصد داریم به اهمیت جلبک های دریایی بپردازیم. با ما همراه باشید!

تاریخچه‌ی استفاده و اهمیت جلبک های دریایی

برداشت جلبک دریایی چیز جدیدی نیست. قرن هاست که این گیاه در نقاط مختلف دنیا، برای تولید خاکستر سودا (کربنات کلسیم)، که در تولید شیشه و صابون استفاده می‌شود، و برای سفید کردن پارچه کتان، جمع‌آوری می‌شود. این نوع استفاده، در قرن 17 و 18 یک صنعت قابل توجه محسوب می‌شد. جلبک‌ها به‌تدریج برای استخراج ید و برای استفاده به عنوان اساس ژل‌ها نیز جمع‌آوری شدند. با این‌حال، در آغاز قرن بیست و یکم، علاقه به این نوع استفاده‌ها نیز کاهش یافت.

در‌حال‌ حاضر موجی از علاقه به پرورش جلبک های دریایی وجود دارد. بنابراین شرکت‌های جدیدی در نقاط مختلف دنیا، مانند سواحل شمال اروپا، به‌وجود آمده‌اند. اما چرا جلبک‌های دریایی دوباره محبوب شده‌اند؟ کیت موری، یکی از بنیانگذاران یک کسب و کار جدید در این حوزه در‌این‌باره می‌گوید:

ساده است! این زیست توده، سریع‌ترین رشد روی کره زمین را دارد و بدون نیاز به خاک، آب شیرین، آفت‌کش‌ها یا کودها شکوفا می‌شود. پایداری آن نیز فوق‌العاده است.

جلبک‌ های دریایی فقط برای خوردن نیستند. جلبک‌ها صد‌ها استفاده‌ی مختلف دارند که بر اهمیت آن‌ها می‌افزاید. بیایید برای مرور برخی از مزیت‌های جلبک‌های دریایی، به وینسنت دومیزل، نویسنده کتاب «انقلاب جلبک دریایی» و مشاور ارشد سازمان ملل در امور اقیانوس‌ها و غذا مراجعه کنیم. او بیش از همه درباره اهمیت جلبک‌ های دریایی مطالعه کرده است.

جلبک های دریایی چه کاربردی دارند؟

جلبک های دریایی چه کاربردی دارند؟

بیایید با غذا شروع کنیم. وینسنت دومیزل می‌گوید که جلبک دریایی یک منبع عالی از مواد مغذی است که نه فقط برای مردم، بلکه برای حیوانات هم می‌تواند بسیار سودمند باشد. این پروتئین، حتی نسبت به کنجاله سویا غنی‌تر است! همچنین به‌طور طبیعی ضد باکتری، ضد التهاب، ضد ویروس و بهترین پری‌بیوتیک طبیعی در جهان است! بسیاری معتقدند مشکلات مقاومت‌های آنتی بیوتیکی در دام‌ها، این مشکل‌را در انسان‌ها نیز تشدید می‌کند. به این ترتیب، نیاز به درمان معمول با آنتی‌بیوتیک را در دام‌ها کاهش می‌دهد. اما مزایای این طلای سبز به همین‌جا ختم نمی‌شود!

تصور کنید که جلبک‌های دریایی به‌راحتی می‌توانند کنجاله سویای وارداتی را شکست دهند. پس چرا جنگل‌های آمازون را برای توسعه مزارع کشاورزی از بین ببریم، وقتی می‌توانیم نیاز خود را از آب‌‌ها برداشت کنیم؟

جلبک‌ها به‌طور طبیعی ضد باکتری، ضد التهاب، ضد ویروس و بهترین پری‌بیوتیک طبیعی در جهان هستند.

جلبک‌های تجزیه شده پتانسیل آن‌را دارند که به عنوان یک کود برای تقویت رشد گیاهان استفاده شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند به عنوان یک جایگزین تمیز، سبز و زیست تخریب پذیر برای پلاستیک استفاده شوند. بله می‌توان از جلبک‌ها برای تولید مواد جانشین پلاستیک استفاده نمود. استارت‌آپ پشت این ایده، تنها یکی از بسیاری از شرکت‌هایی هستند که به‌دنبال بهره‌برداری از پتانسیل «پسا پلاستیک» جلبک‌ها هستند.

همچنین مطالعاتی وجود دارد که پتانسیل برخی از جلبک های دریایی را برای کاهش انتشار گاز متان از گاوها نشان می‌دهد. این مطالعات می‌گویند این نوع جلبک دریایی درصورت اضافه شدن به خوراک گاو‌ها، انتشار گاز متان از آن‌ها را تا 90 درصد می‌کاهد.

جلبک همچنین به عنوان یک دارو نیز بسیار امیدوارکننده عمل کرده است. دانشمندان مؤسسه Materia Medica در شانگهای، با تکیه بر طب سنتی چین، دارویی از آن برای درمان آلزایمر ساخته‌اند! طبق مطالعات اخیر دانشمندان در هند، ژاپن، اروپا و جاهای دیگر نیز به نظر می‌رسد که پتانسیل جلبک دریایی برای مهار سرطان ثابت شده است. آن‌ها ایده این تحقیقات را از طب باستانی ژاپنی که از این گیاهان برای درمان سرطان استفاده می‌کردند، بدست آوردند.

در سمت دیگر، برخلاف کشاورزی مدرن، که یک عامل تولید کربن است، جلبک های دریایی می‌توانند در موارد خاص، حتی به عنوان یک مصرف‌کننده‌ی کربن، به کاهش سرعت تولید کربن در دنیا کمک کنند.

میزان تولید جلبک‌‌های دریایی در جهان درحال افزایش است

میزان تولید جلبک‌‌های دریایی در جهان درحال افزایش است

اگر همه‌ی عواملی که گفتیم را کنار هم قرار دهید؛ افزایش سرسام‌آور علاقه به پرورش جلبک‌های دریایی، چیز شگفت‌انگیزی نیست. مزارع جدید پرورش جلبک‌ها در دنیا به سرعت در‌حال ظهور هستند. بیش‌تر آن‌ها برروی پرورش جلبک‌های جایگزین شکر تمرکز کرده‌اند. اما سایر استفاده‌ها نیز با سرعت بالایی درحال رونق هستند.

بررسی هورمون های شادی و راه های تقویت آن ها!

به‌نقل از منبع، درحال حاضر تولید سالانه‌ی اسکاتلند در این حوزه، در مجموع حدود 100 تن است. اما با افزایش پتانسیل‌های جلبک دریایی، پیش‌بینی می‌شود که این میزان تا سال 2040 به 30 هزار تُن برسد. یا در مثالی دیگر در آب‌های سواحل غربی سوئد، شرکت تازه تاسیس Nordic Seafarm ده‌ها کیلومتر طناب برای رشد کاهوی دریایی (اولوا) ایجاد می‌کند. در همین‌حال، آمازون درحال سرمایه‌گذاری حدود 1.5 میلیون دلاری در آزمایشی در سواحل هلند است.

گویا در دنیا چیزی شبیه تب‌طلا در حوزه‌ی پروش جلبک‌ها به‌راه افتاده است. البته مانند هر بخش پیشرو، مشکلاتی نیز وجود دارد. باوجود تمام اهمیت جلبک های دریایی، اینطور نیست که تقاضا برای آن‌ها سر به فلک بکشد. بلکه درحال حاضر، تولید از تقاضا پیشی گرفته است. در بسیاری از کشور‌ها جلبک دریایی هنوز نامی عجیب و غریب به نظر می‌رسد.

جلبک‌ها سریع‌الرشدترین زیست توده روی کره‌ی زمین هستند که حتی بدون آفت‌کش‌ها یا کودها نیز شکوفا می‌شوند.

روحیه‌ی دنیا درحال تغییر است. جلبک‌ها هنوز در هر خانواده‌ای جایگاه ویژه ندارند، اما مثلا آن‌ها می‌توانند به عنوان جایگزینی مناسب برای نمک خوراکی باشد. یا می‌توانند منبع مورد نیاز پروتئین برای گیاه‌خواران در دنیا باشند که روزبه‌روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

چرا باید از جلبک دریایی استفاده کنیم؟

چرا باید از جلبک دریایی استفاده کنیم؟

قرار نیست کسی بگوید جلبک دریایی جهان را نجات خواهد داد! قرار نیست ما قربانیان چرخه‌های تبلیغاتی جدید باشیم! اما مانند هر صنعت سبز درحال رشد سریع، شکی نیست که پتانسیل قابل توجهی در جلبک‌ها وجود دارد.

منطقی در نگاه کردن به دریاها وجود دارد. ما نمی‌توانیم به تغذیه جهان با سیستم‌های غذایی که درحال حاضر استفاده می‌شوند، ادامه دهیم. اقیانوس‌ها درحالی‌که 70 درصد از سطح جهان را پوشانده‌اند، کمتر از 3 درصد از غذای ما را تشکیل می‌دهند. بنابراین اگر می‌خواهیم پتانسیل سیاره خود را برای تغذیه مردمش به حداکثر برسانیم، به‌زودی باید دل را به دریا بزنیم!

اگر روزی جلبک‌های دریایی به‌ طور گسترده وارد سیستم تغذیه‌ای مردم دنیا شوند، شما پذیرای آن‌ها خواهید بود؟ دیدگاه شما در‌این‌باره چیست؟

منبع: مجله اینترنتی نیونیوز1 و Positive.news

گرد آورنده
نیونیوز1
منبع
Positive.news
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا