سلامتمطالب داغ

بررسی هورمون های شادی و راه های تقویت آن ها!

در این مطلب هورمون‌های شادی و راه‌های ساده برای تقویت آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. با نیونیوز1 همراه باشید.

زمانی که به هورمون های بدن انسان فکر کنیم، نام‌های کورتیزول، تستوسترون و انسولین مواردی هستند که به ذهن خطور می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که دانشمندان تاکنون بیش از 50 هورمون را در بدن انسان‌ها کشف و شناسایی نموده‌اند. در این مطلب به هورمون های شادی مانند اندروفین، دوپامین و سروتونین خواهیم پرداخت. با مجله اینترنتی نیونیوز1 همراه باشید. 12 راهکار علمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن!

 

هورمون چیست؟

هورمون ها را به عنوان پیام‌های شیمیایی در بدن انسان در نظر بگیرید که به دنبال گیرنده‌های خاص هستند. گیرنده‌ها در سیستم عصبی انسان هستند و هورمون‌هایی که حامل سیگنال‌اند را به انتقال‌دهنده‌های عصبی تبدیل می‌کنند. احساسات منفی را به سادگی مثبت کنید!

هورمون چیست؟

حال شاید بگویید انتقال دهنده عصبی چیست؟

یک هورمون سیگنالی را از یک سلول به سلول دیگر در سراسر بدن انسان ارسال می‌کند. انتقال‌دهنده عصبی در واقع حمل‌کننده این سیگنال‌ها است. آن‌ها دستورالعمل‌های را برای چرخه خواب، رشد، هضم غذا و کارهای دیگر را به بدن شما می‌دهند.

هورمون های شادی چه میکنند؟

هورمون های شادی احساسات مثبت را در انسان تحریک می‌کنند. این هورمون ها نوع خاصی از احساسات را هدف می‌گیرند و به انسان کمک می‌کنند تا ذهن و بدنی شاد داشته باشد. در ادامه به برخی از هورمون های شادی اشاره می‌کنیم. سپس، به صورت گسترده‌ای سه هورمون اصلی شادی و چگونگی تقویت آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

اندروفین: به عنوان تسکین‌دهنده درد عمل می‌کند. برای مثال زمانی که در یک موقعیت دشوار هستید و استرس دارید، این هورمون درد شما را کاهش می‌دهد.

سروتونین: این هورمون به عنوان هورمون شادی نیز شناخته می‌شود. سروتونین به تثبیت خلق و خو و تندرستی شما کمک می‌کند.

دوپامین: این هورمون باعث می‌شود انگیزه شما تقویت شود و سیستم پاداش را در مغز فعال می‌کند.

کورتیزول: این هورمون بخشی از سیستم مدیریت استرس را شامل می‌شود و به بدن انسان کمک می‌کند تا استرس را مدیریت کند.

آدرنالین: این هورمون بخشی از واکنش جنگ و یا واکنش گریز است. آدرنالین در موقعیت‌های خاص و ویژه‌ای انرژی بالایی را به وجود می‌آورد.

اکسی توسین: این هورمون بر تعاملات اجتماعی مانند عشق، ایجاد پیوند و یا دلبستگی تاثیر دارد.

پروژسترون: این هورمون در مرحله اول به کاهش اضطراب و جلوگیری از نوسانات خلقی کمک می‌کند.

 

هورمون های شادی و تاثیرات ان ها بر بدن

هورمون اندروفین

اندروفین ها هورمون های شادی هستند و زمانی که درد را احساس کنید، از غده هیپوفیز و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند. اندروفین ها پیام‌هایی را به سیستم عصبی بدن شما می‌رسانند تا بدن شما متوجه شود که در خطر نیستید. در نتیجه پس از تجربه یک چیز دردناک، آرام می‌شوید.

چگونه اندروفین بر بدن انسان تاثیر میگذارد؟

هورمون اندروفین عملکردی مفید برای تسکین درد و کاهش استرس دارد. ممکن است سردرد و یا کمردردی ناشی از استرس داشته باشید. و یا درحال دویدن در مسابقه در پاهای خود درد را احساس کنید، اندروفین آن را کاهش می‌دهد. هدف اندروفین مناطقی است که درد آن‌ها بر اثر استرس به وجود آمده است و به شما کمک می‌کند تا دوباره آرام شوید.

تاثیرات اندروفین بر بدن انسان:
  • ثبات ضربان قلب
  • ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس
  • کاهش گرفتگی عضلات
  • کمک به کاهش التهاب

تاثیرات هورمون های شادی

زمانی که مقدار هورمون اندروفین پایین باشد چه اتفاقی می افتد؟

مطمئناً هیچ‌ فردی دوست ندارد احساس درد و استرس را برای مدت طولانی تحمل کنند‌. اندروفین شما را از این احساسات خلاص می‌کند. هورمون اندروفین در بدن انسان برای مقابله با موقعیت‌های منفی تلاش می‌کند.

اثرات فقدان اندروفین:
  • شروع طولانی مدت استرس مزمن
  • مشکل در خواب و استرس
  • اعصاب تحریک‌پذیر و بدخلق

خلق و خو و اثرات هورمون ها

هورمون سروتونین

سروتونین هورمون شادی است که در قسمت مرکزی مغزی تولید می‌شود. این هورمون از طریق سیستم عصبی به اطراف حرکت می‌کند. بدن انسان از تریپتوفان هیدروکسیلاز که اسید آمینه است، برای تولید سروتونین استفاده می‌کند‌. این هورمون برای عملکردهای بدن ضروری است. سروتونین در هر بخش از بدن انسان به تثبیت فرآیندهایی مانند خواب، هضم غذا و بهبود و التیام زخم‌ها کمک می‌کند.

چگونه سروتونین بر بدن انسان تاثیر میگذارد؟

هدف اصلی هورمون سروتونین تنظیم خلق و خو و عملکردهای بدن است. باکتری‌های روده تا 95 درصد از مقدار سروتونین بدن و صدها ماده شیمایی عصبی دیگر را تولید می‌کنند. مغز انسان برای کارهایی مانند یادگیری، حافظه و بهبود خلق و خو به این مواد وابسته است. در نتیجه، رژیم غذایی شما سطح سروتونین در بدنتان را تعیین می‌کند و خلق و خوی شما را نیز تنظیم می‌کند. سعی کنید رژیم غذایی سرشار از ویتامین‌ها داشته باشید.

تاثیرات سروتونین بر بدن انسان
  • کنترل حرکات روده و کمک به سیستم گوارش
  • کمک به تنظیم ریتم شبانه‌روزی و خواب بدن
  • تحریک مغز و افزایش توانایی یادگیری

هورمون های شادی در افزایش یادگیری

با کمبود سروتونین در بدن چه اتفاقی می افتد؟

استرس زیاد، کمبود تریپتوفان و کمبود مواد مغذی مانند ویتامین دی باعث کاهش سروتونین می‌شود. هنگامی که بدن شما با کمبود سروتونین روبه‌رو شود، از روال عادی خود خارج می‌شود و تاثیرات قابل‌توجهی بر سلامت جسمی و روانی خواهد داشت. آیا تمرین برای تقویت مغز واقعا هوش و IQ را افزایش میدهد؟

تاثیرات کمبود سروتونین در بدن:
  • افزایش احساس اضطراب و افسردگی
  • حرکات نامنظم روده
  • کم‌انرژی بودن و خستگی زیاد
  • نوسانات شدید خلق و خو و کاهش خودکنترلی

کم انرژی بودن فقدان هورمون های شادی

هورمون دوپامین

دوپامین یک هورمون شادی است که سیستم پاداش مغزتان را کنترل می‌کند. دوپامین شما را به سمت لذت‌ها و خوشی‌ها سوق می‌دهد. این هورمون در دو مرحله در مغز ایجاد می‌شود. ابتدا اسید آمینه‌ای به نام تیروزین به اسید دیگری به نام لوودوپا تبدیل می‌شود. سپس، آنزیم‌ها لوودوپا را به دوپامین تبدیل می‌کنند.

چگونه دوپامین بر بدن تاثیر میگذارد؟

دوپامین به انسان انگیزه می‌دهد تا به اهدافی که دارد، برسد. این هورمون جاه‌طلبی را در شما افزایش می‌دهد و آن را تقویت می‌کند، تا زمانی که به هدف و پاداش خود برسید. قابل توجه است که مقدار بیش از حد دوپامین عوارض جانبی بر سلامت انسان خواهد داشت. سطوح بالاتر این هورمون می‌تواند اعتیاد به مواد مخدر و یا قمار را تشویق کند. زیرا از رسیدن به آن‌ها احساس پاداش در انسان به وجود می‌آید.

تاثیرات دوپامین بر بدن
  • مهار تمرکز و توجه
  • بهبود حافظه هنگام یادگیری
  • افزایش احساس هیجان و انرژی برای رسیدن به اهداف

با کاهش دوپامین چه اتفاقی در بدن رخ میدهد؟

کمبود دوپامین با بیماری پارکینسون، اختلال نقض توجه و بیش‌فعالی (ADHD) و رژیم‌های خاص غذایی که پروتئین کافی را تامین نمی‌کنند، مرتبط است. سطح پایین دوپامین بر همه چیز در بدن تاثیر منفی می‌گذارد. از طرز فکر شما تا احساساتی که در طول روز دارید، تحت تاثیر این هورمون هستند‌.

تاثیرات هورمون دوپامین

تاثیرات فقدان دوپامین در بدن
  • مشکل در فکر کردن و به خاطر سپردن (مشکل در مه مغزی)
  • احساس بی‌حالی
  • تضعیف سطح انگیزه
  • مشکل در تمرکز

هورمون دوپامین از هورمون های شادی بدن

تاثیرات هورمون های دیگر بر هورمون های شادی

گاهی اوقات انتقال‌دهنده‌های عصبی با هورمون‌ های بدن تعامل می‌کنند‌، این در حالی است که دیگر هورمون ها سعی در ایجاد اختلال دارند‌‌. در طول مراحل رشد انسان، اسیدهای آمینه که برای تولید دوپامین هستند، در نوسان قرار دارند و ممکن است سطوح نوسان دوپامین شما را در بزرگ‌سالی تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه دیدگاه شما را نسبت به پاداش و اهداف شکل دهد.

ملاتونین هورمونی است که به حفظ ریتم شبانه‌روزی شما کمک می‌کند و در تاریکی تولید می‌شود. ملاتونین و سروتونین هر دو به خواب انسان کمک می‌کنند. این درحالی است که ملاتونین فقط بر چرخه‌ خواب تاثیر می‌گذارد، اما سروتونین علاوه بر خواب بر بخش‌های دیگری از بدن نیز تاثیرگذار است.

اکسی توسین به هورمون نوازش نیز معروف است. در حالی که دوپامین به شما انگیزه رسیدن به اهدافتان را می‌دهد، اکسی توسین زمانی که پاداش را دریافت کرده و به لذت رسیده‌اید، تولید می‌شود‌. شما همچنان احساس عجله و کنش دارید، اما زمانی که در حال رسیدن به خواسته‌تان هستید، این عجله وجود ندارد. در واقع این عملکرد هورمون دوپامین است.

تستوسترون و استروژن هر دو بر انتقال‌دهنده‌های عصبی که حامل دوپامین هستند، تاثیر می‌گذارند. با ورود به دوران بلوغ، این هورمون‌های جنسی تغییر فوق‌العاده چشم‌گیری در مولکول‌ها و سلول‌های انسان ایجاد می‌کنند‌ و دوپامین را منتقل می‌کنند.

چگونه هورمون های شادی را تقویت کنیم؟

اکنون که اطلاعاتی در مورد هورمون های شادی دارید، زمان آن رسیده است تا یاد بگیرید چگونه آن‌ها را تقویت کنید. برای تقویت این هورمون ها به مکمل نیاز ندارید‌. ممکن است قبلاً با این نکات برخورد کرده باشید، اما اکنون نکته‌ای را انتخاب کنید که با نیازها و اهداف شما مطابقت داشته باشد‌.

روش های تقویت هورمون های شادی بدن

چهار راه برای تقویت هورمون های شادی:

یک برنامه ورزشی برای خود طراحی کنید!

احساس سرخوشی در حین ورزش کردن به دلیل ترشح هورمون اندروفین در بدن است‌. ورزش ترشح اندروفین را افزایش می‌دهد و سلامت جسمی و روانی شما را تقویت می‌کند. لازم نیست حتماً در باشگاه‌ها ورزش کنید. می‌توانید پیاده‌روی کنید، برقصید و یا شنا کنید. حتی می‌توانید با دوستانتان ورزش کنید و ورزش را به یک فعالیت اجتماعی با آن‌ها تبدیل کنید‌.

بررسی هورمون های شادی و راه های تقویت

بخندید تا سلامت بمانید!

ممکن است این جمله را شنیده باشید که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست! مطالعات نشان می‌دهند که خنده باعث کاهش استرس و تقویت تولید سروتونین است. خنده خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد و انرژی مثبتی به شما می‌دهد. تماشای فیلم‌های خنده‌دار و یا نوشتن داستان‌های طنز می‌تواند راهی برای خندیدن شما باشد. چگونه احساس شادی را افزایش دهیم: با چند راهکار ساده همیشه احساس خوب داشته باشید!

خنده راهی برای تقویت هورمون های شادی

زمانی را به مدیتیشن اختصاص دهید!

ذهن آگاهی و مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا در آرامش از بدن و سلامت خود آگاه شوید. این دو تمرین راه‌های مفیدی برای افزایش دوپامین در بدن هستند. زیرا برای رسیدن به موفقیت به تمرکز و توجه شما نیاز دارند. شیوه‌هایی از این تمرینات را متناسب با موقعیت و شرایط خود پیدا کنید.

مدیتیشن برای تقویت هورمون های شادی بدن

خوراکی هایی بخورید که به شما انرژی دهد!

برخی از خوراکی‌های مغذی تولید هورمون در بدن شما را تشویق می‌کنند و بر خلق و خو و توانایی تمرکز شما تاثیر می‌گذارند. خوراکی‌هایی مانند شکلات‌ تلخ حاوی تیرامین هستند. تیرامین اسید آمینه‌ای است که در تولید دوپامین نقش دارد. سایر خوراکی‌ها مانند ماست، تخم‌مرغ و بادام نیز به ترشح هورمون دوپامین کمک می‌کنند. خوراکی‌های دیگری مانند جو، بادام‌زمینی و یا تن‌ماهی تریپتوفان بالایی دارند و سطح سروتونین را افزایش می‌دهند. داشتن یک رژیم‌ غذایی سالم و مغذی برای سلامتی شما مفید است.

بررسی هورمون های شادی بدن

مطالب مرتبط را در مجله اینترنتی نیونیوز1 از دست ندهید:

 

منبع: betterup

گرد آورنده
newnews1
منبع
betterup
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا