پیشرفت و موفقیتمطالب داغ

کشاورزی در صحرا: عجیب اما واقعی!

با پروژه جنگل صحرایی میتوانیم تمامی زمین های بیابانی را به مزرعه تبدیل کنیم!

در گذشته کشاورزی در شرایط بیابانی یک امر غیرممکن به نظر می‌رسید. اما امروز داشتن یک مرزعه در شرایط آب و هوایی سخت، دیگر دور از ذهن نیست. در ادامه به این اتفاق حیرت‌آور می‌پردازیم همراه نیونیوز۱ باشید. اگر فضای سبزی دارید و برای زیباتر کردن آن به دنبال ایده هستید، مطلب ما درباره فضاسازی باغ را بررسی کنید.

کشاورزی در بیابان

کشاورزی در بیابان به واقعیت تبدیل شد!

دیگر کشت سبزیجات در سخت‌ترین شرایط زمینی غیر‌ممکن نیست! مزرعه‌ای در اردن از جدیدترین فناوری برای پرورش سبزیجات استفاده کرده است. شاید دور از باور باشد، در یکی از خشک‌ترین سرزمین‌های جهان آب وجود دارد و محصولات می‌توانند رشد کنند! اردن یکی از فقیرترین کشورهای جهان است! با این وجود در نزدیکی سواحل دریای سرخ، در شهر عقبه، کشاورزان بیابانی، مشغول به کشاورزی هستند. با وجود اینکه ۹۸ درصد از مواد غذایی وارداتی می‌باشند، اما فلفل، خیار، پشن فروت بسیار پررونق است.

کشاورزی در صحرا

فرقی ندارد که تغییرات آب و هوایی در جریان است یا کمبود آب وجود دارد. «پروژه جنگل صحرا» برای نشان دادن این است که، کشاورزی می‌تواند حتی در شرایط دشوار هم انجام شود. این مزرعه‌ی آینده است و عرصه‌ای نو را، در زمینه کشاورزی شکل می‌دهد. این پروژه کاملاً از طریق نور مستقیم خورشید و به واسطه آب دریا انجام می‌شود. این سیستم با پنل‌های خورشیدی و انرژیی که از نور آفتاب دریافت می‌شود کار می‌کند. با تبخیر شدن آب دریا و حذف نمک آن، هوای گلخانه مرطوب و خنک باقی می‌ماند. همچنین در اطراف این گلخانه‌ها، گیاهان سازگار با نمک دریا رشد می‌کنند. این گیاهان مرطوب نگه‌داشتن هوا را چندین برابر می‌کنند.

پروژه جنگل صحرایی به داشتن زمینی سبز کمک میکند!

این سیستم به همین نقطه ختم نمی‌شود! گیاهانی که در زیر نور مستقیم خورشید رشد نمی‌کنند، در زیر سایه پنل‌های خورشیدی یافت می‌شوند! کشاورزان از زنبورها برای گرده‌افشانی این نوع گیاهان استفاده می‌کنند. همچنین وجود زنبورها به کنترل آفات هم کمک می‌کند. این پروژه در حال توسعه‌ی فناوری، برای تبدیل ضایعات مزرعه به کود است. در نتیجه زباله‌های مشاغل مرتبط به آن ناحیه، به جای تخریب خاک، باعث غنی‌تر شدن آن می‌شوند.

کشاورزی در بیابان

کجتیل استیک (Kjetil Stake) مدیر این پروژه می‌گوید: برای تهیه غذا اغلب زمین‌ها تخریب می‌شوند. اما جنگل صحرایی پروژه‌ای است که، ثابت می‌کند می‌توان خلاف این چرخه عمل کرد. در این صورت این امکان وجود دارد که فرایند تهیه غذا را تغییر داد. با تغییر دادن این فرایند، مواد غذایی به صورتی تهیه می‌شوند که به کره زمین آسیبی نرسانند. زیرا ما به این قدرت رسیده‌ایم که بتوانیم، محصولات کشاورزی را با انرژی خورشیدی و آب نمک‌زدایی شده تولید کنیم. خیار میان‌وعده (Snack Cucumber) جدیدترین محصولی است که در فصل پاییز برای نروژ ارسال می‌شود. سبزیجات سبز و سالادی، سیب‌زمینی‌ شیرین، لوبیا و ادویه از محصولاتی هستند که در کشت قبلی برداشت شدند. برخی از محصولات جنگل صحرایی در کشتی‌های کروز کاستا سرو شدند.

تونس جنگل صحرایی میسازد!

در سال ۲۰۰۹ تیم پشتیبان این مجموعه، ایده ساختن چنین پروژه عظیمی را ارائه داد. این پروژه در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل، در کپنهاگ معرفی شد. در نهایت به دعوت شدن پادشاه اردن و انجام یک پروژه آزمایشی در قطر، در سال ۲۰۱۶ منجرب شد. اینک جنگل صحرایی در حال گسترش است و کشاورزان بیابانی اثبات کردند که این ایده کار می‌کند. فرایند ساخت لوله‌های جایگزین به جای کامیون‌هایی که آب می‌آورند، در حال اجرا است.

کشاورزی در بیابان و صحرا

برنامه‌ریزی‌ها برای جذب ۲۰۰ نیروی کار جدید در عقبه در حال انجام است. قرار بر این است که پروژه گسترده‌تر شود و صحراهای بیشتری تبدیل به مزرعه شوند. جنگل صحرایی جدیدی در تونس در حال ساخته شدن است. کجتیل استیک برخلاف ذهنیت منفی عموم نسبت به بیابان‌ها، کل شمال آفریقا را یک فرصت می‌داند! خوشبختانه اتحادیه اروپا، دولت نروژ و سازمان بلونا (سازمان غیردولتی نروژی) از حامیان پروژه جنگل صحرایی هستند.

کشاورزی در بیابان و صحرا

این پروژه جنبه‌های اجتماعی بسیاری دارد؛ برای مثال: باعث ایجاد شغل برای افراد مختلف شده است. دانشگاه فنی الحسین (Al Hussein) شرایط آموزش دیدن برای مهندسان زن جوان را فراهم کرده است. این مزرعه در زمینه‌های شغلی در حال ارتقا یافتن می‌باشد. دانشمندان آب و هوا می‌گویند: ما در زمینه تولید مواد خوراکی نیاز به تغییرات اساسی داریم.

شیوه تولید مواد غذایی باید تغییر کند!

طبق گفته استیک در ۴ سال گذشته ما توانستیم تمامی چالش‌ها را پشت سر بگذاریم و تغییرات ایجاد کنیم. برای داشتن: غذای پایدار، آب آشامیدنی و انرژی پاک، از بیابان، آب شور و کربن دی‌اکسید استفاده کردیم.
“چیزی که مرا به وجد می‌آورد این است که نشان داده‌ام این اتفاق، امکان‌پذیر است. من از اینکه مردم مدام می‌گویند: نمی‌شود، امکان ندارد، خسته شده‌ام. آن‌ها صرفاً مشکلات را می‌بینند! اذهان عمومی تنها آنچه را که می‌شنوند باور می‌کنند. پس بهتر است امروز بدانید که این ایده قابل اجرا می‌باشد. از نظر تجاری قابل دوام و با ثبات است. می‌توانیم زمین‌های خود را تغییر دهیم و آن‌ها را سبز کنیم.”

کشاورزی و مزرعه در صحرا

کلاوس تایمن، عکاس آن منطقه می‌گوید: این مزرعه کاملاً علمی-تخیلی به نظر می‌رسد، اما شیوه آن بسیار ساده است. “نیازی به اختراع هیچ وسیله‌ای نیست، تنها باید هوشمندانه از آنچه داریم استفاده کنیم. ما تنها به انرژی خورشیدی، سیستم نمک‌زدایی و جایی که در آن نور خورشید به وفور یافت می‌شود، احتیاج داریم. وقتی مسئله‌ی ما بحران آب و هوا است باید بر روی کاری که می‌توانیم انجام دهیم تمرکز کنیم. در نتیجه برای مقابله با چالش‌ها، می‌توانیم سیستم‌های خود را ارتقا دهیم و پیشرفته کنیم.”

چرا اهمیت جلبک های دریایی بیش از گذشته است؟!

گردآورنده: نیونیوز۱

منبع: positive.news

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا