زندگیعمومی
موضوعات داغ

بررسی 9 شیوه مدیتیشن: کدام روش مراقبه مناسب است؟

بررسی روش‌ها متنوع مدیتیشن و انتخاب روش مناسب خود!

خلاصه نوشته
  • شیوه مناسب مدیتیشن برای شما کدام است؟

با بررسی شیوه‌های مدیتیشن همراه نیونیوز1 باشید. مدیتیشن یا مراقبه تکنیکی است که هزاران سال برای آگاهی در لحظه حال استفاده می‌شود. مراقبه به آرامش ذهن و جسم کمک می‌کند. مدیتیشن و ذهن آگاهی دو عنصر متصل به هم هستند. مراقبه شامل روش‌هایی برای افزایش تمرکز، افزایش هوشیاری، اتصال بدن و تنفس منظم، ایجاد حالت پذیرش در احساسات و مزایایی مثل کاهش استرس و بهبود ایمنی بدن است. در این مطلب همراه مجله اینترنتی نیونیوز1 باشید تا 9 روش برای مدیتیشن را بررسی کرده و تشخیص دهیم کدام شیوه برای شما مناسب است. از مطالب مشابه می‌توانید مطلب تبدیل مدیتیشن به یک عادت روزانه و مطلب تکنیک تنفس 4-7-8 را مطالعه نمایید.

بررسی روش های مدیتیشن: کلیت مراقبه و 9 روش اصلی مدیتیشن!

مدیتیشن یا همان مراقبه تکنیکی است که با ترکیب تمرین تنفس و ذهن آگاهی به سلامت جسم و روان کمک می‌کند. برای انجام مدیتیشن هیچ روش درست یا غلطی وجود ندارد. روش درست روشی است که برای یک فرد بخصوص کارساز و نتیجه بخش باشد. از همین رو نیاز است تا ابتدا با شیوه‌های مدیتیشن آشنا شده و همه آن‌ها را امتحان کرد. بعد از امتحان این روش‌ها تشخیص خواهید داد که کدام شیوه برای شما مناسب است.

تکنیک مراقبه به هیچ دین و ایمان خاصی محدود نمی‌شود و استفاده از آن را در تمامی جوامع و ادیان می‌توان یافت. امروزه از مدیتیشن در تمامی جوامع برای ایجاد حس صلح، آرامش و هماهنگی درونی بدن استفاده می‌شود. با افزایش سرعت زندگی و افزایش مشغله‌های کاری و روزمره، نیاز به کاهش استرس بیشتر شده است. مدیتیشن یک راه حل کارساز برای کاهش استرس و آرامش درونی بوده است. شیوه‌های مدیتیشن به‌طورکلی به 9 دسته تقسیم می‌شوند. مراقبه ذهن آگاهی، مراقبه معنوی، مدیتیشن متمرکز، مدیتیشن حرکتی، مدیتیشن مانترا، مراقبه ماورایی، مدیتیشن آرامش پیش‌رونده، مراقبه محبت‌آمیز و مدیتیشن تجسم این روش‌ها هستند. از مطالب مدیریت استرس و کاهش اضطراب نیونیوز1 غافل نشوید. در ادامه با بررسی 9 روش مدیتیشن و مراقبه همراه ما باشید.

بررسی 9 شیوه مدیتیشن: کدام روش مراقبه مناسب است؟

1-مراقبه ذهن آگاهی

مزاقبه ذهن آگاهی از آموزه‌های بودایی سرچشمه می‌گیرد. این نوع مراقبه محبوب‌ترین شیوه در غرب به شمار می‌رود. در این شیوه شما حواس خود را برروی افکارتان متمرکز می‌کنید. با گذر افکار از ذهنتان آن‌ها را بدون قضاوت و درگیر شدن نظارت می‌نماید. در این شیوه با توجه به هر الگوی ذهنی متمرکز شدن روی افکار را فرا می‌گیرید. این تمرکز خود را باید با آگاهی و تمرین تنفس منظم ترکیب کرده و ریتم تنفسی خود را حفظ کنید. اگر تمرکز روی آگاهی برای شما دشوار است روی تنفس خود یا یک شی متمرکز بمانید. تمرکز خود را حین بروز هر احساسی حفظ نمایید و این احساسات را مشاهده و بررسی کنید. این روش مدیتیشن نیاز به معلم ندارد و به تنهایی می‌توان این تمرین را انجام داد.

بررسی 9 شیوه مدیتیشن: کدام روش مراقبه مناسب است؟
روش های مدیتیشن

2-مراقبه معنوی

مراقبه معنوی تقریبا در تمامی ادیان استفاده می‌شود. انواع مراقبه معنوی به اندازه تمامی سنت‌ها و ادیان تنوع دارد. برخی از روش‌های همین مطلب نیز زیر شاخه مراقبه معنوی هستند. براساس تحقیقاتی که در سال 2017 انجام شده مشخص شده که مراقبه معنوی برای ایجاد درک دقیق‌تر مذهبی و ارتباط‌نزدیک‌تر با قدرت معنوی برتر (خدا) صورت می‌گیرد. برخی از این مراقبه‌ها مانند نماز در اسلام، دعای متفکرانه مسیحی، ذکر صوفیانه (یاد خدا) و اعمال کابالیستی یهودی به‌طور روزمره و عادی درحال انجام هستند. مدیتیشن معنوی را می‌توان در خانه یا مکان عبادت انجام داد. این روش برای افرادی که به دنبال رشد معنوی هستند بسیار مفید است.

بررسی 9 شیوه مدیتیشن: کدام روش مراقبه مناسب است؟
مراقبه معنوی

3-مدیتیشن متمرکز

مدیتیشن متمرکز شامل تمرکز با هریک از حواس پنج‌گانه است. شما در این روش باید تمرکز خود را روی یک موضوع درونی مثل تنفستان حفظ کنید. همچنین می‌توانید با تمرکز روی عوامل محیطی توسط حواستان این روش را انجام دهید. در این روش می‌توانید به شعله یک شمع خیره شوید. تماشای ماه نیز در حین مراقبه یکی از شیوه‌های مراقبه متمرکز است. شمردن تعداد تنفس‌تان نیز در این روش مفید است. گوش دادن به فرکانس‌های مغزی و آهنگ‌های آرام‌بخش یکی از شیوه‌های دیگر در این روش است.

بررسی 9 شیوه مدیتیشن: کدام روش مراقبه مناسب است؟

اگر در مراقبه متمرکز ذهنتان سرگردان شد مجدد تمرکز کنید و به تمرین بازگردید. این روش برای اشخاصی که می‌خواهند تمرکز خود را بهبود ببخشند بسیار ایده‌آل است. این شیوه برای افراد مبتدی در ابتدا سخت بنظر می‌رسد. احتمالا افراد تازه‌کار در این روش، تنها چند دقیقه کوتاه می‌توانند ذهن خود را متمرکز نگه دارند. با این وجود تمرین و تداوم آن ذهن شما را تعلیم خواهد داد که چه‌طور متمرکز بماند.

بررسی 9 شیوه مدیتیشن: کدام روش مراقبه مناسب است؟
تای چی و چی گونگ (Qi Gong)

4-مدیتیشن حرکتی

بسیاری از مردم مدیتیشن حرکتی را محدود بر یوگا می‌دانند، اما این‌طور نیست! مدیتیشن حرکتی شامل روش‌ها بسیاری است. برخی مثال‌های این روش، مدیتیشن در حین باغبانی، چی گونگ، تای چی و سایر فعالیت‌های حرکتی ملایم با ذهن آگاهی همزمان هستند. در این روش که یک شکل فعال مراقبه است شما ارتباط نزدیکتری با بدن خود در لحظه حال برقرار خواهید کرد. این شیوه برای افرادی که آرامش را در انجام یک عمل پیدا می‌کنند و می‌خواهند آگاهی بدن خود را توسعه دهند مناسب است.

9 روش مدیتیشن
مدیتیشن حرکتی

5-مدیتیشن مانترا

مدیتیشن مانترا یکی از روش‌های محبوب و برجسته در سنت‌های هندو و بودایی است. این نوع مراقبه با استفاده از صداهای مکرر و آواهای خاص به پاک‌سازی ذهن می‌پردازد. این تکرار اصوات می‌تواند یک کلمه یا آوایی مثل اوم (OM) باشد. مانترا به آوایی که تکرار می‌شود می‌گویند. مانترا می‌تواند با صدای آهسته یا بلند تکرار شود.

پس از خواندن مانترا برای مدتی هوشیارتر و هماهنگ‌تر نسبت به محیط خواهید بود. این موضوع به شما کمک می‌کند تا سطوح عمیق‌تری از آگاهی را درک نمایید. بسیاری از افراد از انجام مانترا لذت می‌برند. چرا که تمرکز روی تکرار یک آوا از تمرکز برروی تنفس آسان‌تر است. برخی دیگر این روش را برای احساس لذت‌بخش لرزش در بدن هنگام تکرار مانترا، به سایر روش‌ها ترجیح می‌دهند. این تمرین برای افرادی که سکوت را دوست ندارند و با تکرار کردن راحت هستند مناسب است.

بررسی 9 شیوه مدیتیشن: کدام روش مراقبه مناسب است؟
مدیتیشن مانترا

6-مراقبه متعالی یا TM

مدیتیشن متعالی معروف به مراقبه TM یکی از شیوه‌هایی است که مورد توجه و بررسی جامعه علمی قرار گرفته است. این شیوه توسط ماهاریشی ماهش یوگی بنیان‌گذاری شده است. این روش در ترکیب با مانترا برای ایجاد آرامش ذهنی و احساس صلح پدید آمده است. در انجام این شیوه لازم است که یک متخصص TM آن را به شما آموزش دهد. این تمرین برای افرادی که خواهان دسترسی به سطح عمیق‌تری در مدیتیشن هستند مناسب است.

7-مدیتیشن اسکن بدن یا آرامش پیشرونده!

مدیتیشن پیشرونده یا معروف به مراقبه اسکن بدن روشی برای ایجاد و ترویج حس آرامش در سراسر بدن است. اغلب در این روش باید گروهی از عضلات و اعضای بدن را سفت کرد و سپس رها کرد. این عمل باید به ترتیب روی تمامی اعضای بدن صورت گیرد. برای مثال می‌توانید یک موج ملایم را در سراسر بدن تصور کنید که از یک نقطه به‌خصوص آغاز شده و در سرتاسر بدن حرکت می‌کند. این شیوه برای کاهش استرس و ایجاد حس استراحت پیش از به خواب رفتن استفاده می‌شود.

بررسی 9 شیوه مدیتیشن: کدام روش مراقبه مناسب است؟

8-مراقبه محبت آمیز

مراقبه محبت آمیز برای تقویت احساس مهربانی و پذیرش نسبت به خود و دیگران انجام می‌شود. این شیوه شامل پاک‌سازی ذهن برای دریافت عشق از سوی دیگران است. در این شیوه شما ابتدا ذهن خود را خالی از تنش‌ها می‌کنید و با تفکر مثبت نسبت به دیگران خواهان دریافت عشق از آنان خواهید شد. همچنین با آرزوهای مثبت برای خود و دیگران در تداوم حس محبت پیش خواهید رفت. از آن‌جایی که این شیوه برای تقویت حس محبت است می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد دارای خشم و تنش باشد.

بررسی 9 شیوه مدیتیشن: کدام روش مراقبه مناسب است؟

9-مدیتیشن تجسم

مدیتیشن تجسم شامل تکنیک‌هایی برای تصویرسازی مثبت در ذهن با تفکر روی چهره‌های مثبت و تصاویر لذت‌بخش می‌باشد. در این شیوه تصویرسازی‌ رویاها با تجسم یک صحنه دل‌خواه و حس کردن آن با تمامی حواس پنج‌گانه برای دقت به جزئیات صورت می‌گیرد. شیوه دیگری که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد تجسم موفقیت و اهداف خود است. در این صورت مدیتیشن باعث ایجاد انگیزه بیشتر و افزایش تمرکز خواهد شد. بسیاری از مردم از مراقبه به روش تجسم برای تقویت خلق و خوی خود و کاهش استرس استفاده می‌کنند. همچنین این روش باعث ایجاد حس آرامش و رضایت درونی می‌شود. اگر می‌خواهید مدیتیشن را آغاز کنید و نمی‌دانید چه فوایدی دارد و چه‌طور باید این کار را انجام دهید این مطلب را ببینید (کیک کنید).

منبع: مجله اینترنتی نیونیوز1 و healthline

گرد آورنده
مجله اینترنتی نیونیوز1
منبع
healthline
مشاهده بیشتر

مدیر سایت: امیر بلادی

مدیر سایت و مجله اینترنتی نیونیوز۱، نویسنده و مترجم، زیست شناس دریا، مدیر استدیو مجهز صدا و تولید محتوی، صدابردار، آهنگساز و خواننده

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا