سلامت
موضوعات داغ

۹ راهکار طلایی برای کنترل احساسات: به خود مسلط باشید!

با انجام چند تمرین ساده مدیریت احساسات خود را در دست بگیرید!

در سری مقاله های مرتبط با سلامت فکری برای شما راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس را ارائه دادیم. در این مقاله قصد داریم برای شما درباره کنترل احساسات صحبت کنیم. ما برای شما راهکارهایی برای رهایی از احساسات منفی را هم ارائه داده‌ایم. همچنین میتوانید راه‌های رسیدن به افزایش شادی، عزت نفس و داشتن آرامش بیشتر را هم مطالعه کنید. توانایی ابراز کردن احساساتی که تجربه کردید بسیار مهم است. اینکه شما در یک موقعیت خاص با احساساتتان چه نوع واکنشی نشان می‌دهید بسیار اهمیت دارد.  این بسیار مهم است که به آن‌ها آگاه باشید.
تصمیم گیری‌های آگاهانه، ارتباطات روزمره، عشق‌ورزی و مراقبت از خود می‌تواند در کنترل کردن احساساتتان موثر واقع شوند. احساسات می‌توانند نقش مفیدی در زندگی روزمره شما ایفا کنند. اما اگر از کنترل خارج شوند می‌توانند بر سلامت عاطفی و روابط شما تاثیر برعکس بگذارند. تحقیقی در سال ۲۰۱۰ انجام شده است که نشان می‌دهد: رابطه نزدیکی بین موفقیت مالی، مهارتهای اجتماعی با احساسات وجود دارد.
در ادامه ۹ راهکار مهم برای کنترل احساسات را به شما ارائه می‌دهیم. با نیونیوز۱ همراه شوید.

تاثیر احساسات خود را مشاهده کنید!

گاهی اوقات احساسات بسیار شدید بعد هم نیستند. البته بستگی دارد که شما چطور نگاه می‌کنید. بنتیک می‌گوید احساسات زندگی ما را متفاوت، خاص و هیجان‌انگیز  می‌کنند. احساسات شدید نشان دهنده آن است که ما آنها را سرکوب نمی‌کنیم و با جریان زندگی همسو می‌شویم. این کاملاً طبیعی است که بعضی اوقات با احساساتمان غرق می‌شویم. گاهی بسیار خوشحالیم یا احساس ترس زیاد داریم یا از، از دست دادن چیزی بسیار ناراحت هستیم. مسئله تجربه نکردن آن‌ها نیست بلکه غلبه کردن به آن‌ها است.

۹ راهکار برای کنترل احساسات-نیونیوز۱

از کجا می‌توانیم متوجه شویم که کنترل احساساتمان را نداریم؟

  • داشتن مشکل در روابط عاطفی
  • مشکل داشتن در ارتباط برقرار کردن با دوستان
  • احساس فشار کاری و آشفتگی ذهنی
  • استفاده از مواد مخدر برای کنترل مسائل فکری و فرار

۹ راهکار برای کنترل احساسات-نیونیوز۱

در زمانی که وقت آزاد دارید بهتر است به بررسی تاثیر احساسات کنترل نشده خود بپردازید. بدانید که هر احساس یک پیام برای شما دارد که باید آن را ببینید تا حل شود.

احساسات را کنترل میکنیم نه سرکوب!

چون نمی‌توانید احساساتتان را با یک ابزار کنترل کنید. نمی‌توانید آن‌ها را به همان راحتی رها کنید یا کلا سرکوب کنید. هنگامی که احساساتتان را متوقف کرده یا سرکوب می‌کنید اجازه نمی‌دهید آنها ابراز شوند. این اتفاق می‌تواند ناخودآگاه یا کاملاً آگاهانه پیش بیاید.

۹ راهکار برای کنترل احساسات-نیونیوز۱

اما با مشاهده احساسات می‌توانید به بهبود چند چیز کمک کنید.
استرس، افسردگی، تنش‌های عضلانی و مشکل در خوابیدن را می‌توانید کنترل کنید. مشاهده احساسات هماننده سوم شخصی است که دارد این حس‌ها را می‌بیند. با آن‌ها درگیر نمی‌شود و فقط اجازه می‌دهد که ابراز شوند. شما باید بتوانید آن‌ها را به راحتی ابراز کنید و درکشان کنید.

۹ راهکار برای کنترل احساسات-نیونیوز۱

آنچه را احساس میکنید ارزیابی کنید!

تنها دقیقه‌ای وقت گذاشتن برای شناسایی احساساتی که در لحظه دارید به شما کمک می‌کند تا به خود مسلط شوید.
برای مثال مدت‌ها منتظر دیدن کسی بوده‌اید و او قرار ملاقات با شما را لغو می‌کند. یا منتظر خبر استخدامی بوده‌اید و رد شده‌اید. یا اتفاقات این چنین که می‌تواند شما را به هم بریزد.

راهکار برای کنترل احساسات-نیونیوز۱

در همان لحظه به جای غرق شدن در آن‌ها خود را متوقف کنید. شروع به پرسیدن چنین سوالاتی کنید:

  • الان من چه احساسی دارم؟
    ناامیدم، ناراحتم، غمگینم، خشمگینم، استرس دارم..
  • چه اتفاقی افتاد که من الان این احساس‌ها را دارم؟
  • آیا این اتفاق دلیل دیگری هم می‌تواند داشته باشد؟
  • آیا ممکن است که آن افراد هم خودشان درگیر مسائل و مشکلات باشند؟
  • اکنون با احساساتی که در من ایجاد شده می‌خواهم چه کار کنم؟
  • آیا می‌توانم راحت‌تر با احساساتم کنار بیایم؟
  • آیا این احساسات می‌تواند به بهبود زندگی من کمک کند؟

راهکار برای کنترل احساسات-نیونیوز۱

با شناسایی آن‌ها می‌توانید افکار خود را درست کرده و واکنش بهتری نشان دهید. ممکن است زمانی طول بکشد تا شما به این نوع تمرین عادت کنید. اما در عوض زندگی روزمره شما تغییر می‌کند.

احساسات خود را بپذیرید!

برای مدیریت کردن آن‌ها نباید هرچه حس می‌کنید را بی‌اهمیت جلوه دهید. برای مثال هنگامی که احساسات شما در حالت بالا یا پایین قرار دارد آن‌ها را سرکوب نکنید. با گفتن جملاتی مثل عصبانی نشو یا مهم نیست آنها را نادیده نگیرید. این حرف‌ها چندان هم درست نیستند. پذیرش احساسات به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر با آن‌ها کنار بیایید. یعنی بتوانید بدون واکنش نشان دادن شدید یا غیر مفید آن‌ها را احساس کنید. این پذیرش باعث می‌شود که رضایتتان از زندگی بیشتر شود و احساس شادی بیشتری کنید.

راهکار برای کنترل احساسات-نیونیوز۱

احساسات را یادداشت کنید.

نوشتن احساسات و پاسخ به آن‌ها می‌تواند الگوی مخرب شما را شناسایی کند. در واقع الگوی فکری است که با تکرار آن احساسات شما درگیر می‌شود. نوشتن احساسات باعث می‌شود که بهتر راجع به آن‌ها فکر کنید. به طور روزانه سعی کنید که احساسات خود را بنویسید. حتی می‌توانید واکنش‌های خود را به اتفاقات یادداشت کنید.

راهکار برای کنترل احساسات-نیونیوز۱

نفس عمیق بکشید!

درباره تنفس عمیق صحبت‌های بسیاری هست. تنفس‌های عمیق باعث از بین رفتن احساسات نمی‌شود. اما شدت آن‌ها را کاهش می‌دهد. تنفس‌های عمیق به شما کمک می‌کند که واکنش شدیدی نشان ندهید. سعی کنید که به آرامی نفس‌های عمیق بکشید. می‌توانید از یک مانترا یا یک جمله تاکیدی استفاده کنید. مانند من آرام هستم شرایط بهتر می‌شود. می‌توانید از تکنیک تنفس ۴-۷-۸ استفاده کنید که برای شما توضیح داده‌ایم.

راهکار طلایی برای کنترل احساسات-نیونیوز۱

موقعیت ابراز احساسات را بسنجید.

برای هر چیزی یک زمان مشخصی وجود دارد حتی بروز احساسات شدید! شاید شما در موقعیتی باشید که بخواهید فریاد بزنید یا بخواهید عصبانیت خود را به طور بدی ابراز کنید. اما شما نمی‌توانید سر رئیستان داد و فریاد کنید یا با حرف‌های تلخ دوستتان را ناراحت کنید. باید این را درک کنید که چه زمانی بهتر است از دیگران فاصله بگیرید. یا حتی یاد بگیرید در چه موقعیتی بهتر است با آن حجم از احساسات به دیگران نزدیک شوید.

راهکار طلایی برای کنترل احساسات-نیونیوز۱

به خودتان فضا بدهید‌.

برخی اوقات با فاصله گرفتن از احساسات شدید می‌توانید مطمئن شوید که واکنش درستی به آن‌ها نشان می‌دهید. این فاصله گرفتن می‌تواند فیزیکی باشد. هم می‌توانید با انجام یک فعالیت دیگر به صورت ذهنی از آن فاصله بگیرید. خود را کمتر در موقعیت‌های ناراحت کننده قرار دهید. به یاد داشته باشید که حواس پرتی‌های سالم موقتی هستند.

راهکار طلایی برای کنترل احساسات-نیونیوز۱

در نتیجه نباید احساسات را سرکوب کنید.
کمی به تنهایی قدم بزنید.
با یکی از دوستانتان حرف بزنید.
یک ویدیو جذاب و با محتوا تماشا کنید.
یه کار مورد علاقه خود را انجام دهید.
کتاب قشنگی را مطالعه کنید.

مدیتیشن را امتحان کنید.

تمرین کردن مدیتیشن می‌تواند یکی از راه‌های غلبه بر احساسات شدید باشد. مدیتیشن به شما کمک می‌کند که نسبت به احساسات آگاه شوید. وقتی که مدیتیشن می‌کنید به خودتان اجازه می‌دهید که خود را درک کنید. می‌شود که آن‌ها را بدون قضاوت کردن مشاهده کنید. حتی از سرکوب نکردن حس‌هایتان هم جلوگیری می‌کند. مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر احساس خود را مدیریت کنید. همچنین به خواب و آرامش و شما کمک می‌کند. حتما این مقاله ما درباره هفت نکته مهم برای مدیتیشن را مطالعه کنید.

راهکار طلایی برای کنترل احساسات-نیونیوز۱

در آخر بدانید که شما با کمک به خودتان می‌توانید تغییرات بزرگی تو زندگی به وجود بیاورید. هر چند که از مشاوره با یک متخصص در این زمینه غافل نشوید. چرا که در برخی مواقع ما نمی‌توانیم احساسات خود را به علت حوادثی که برایمان رخ داده است کنترل کنیم. در این صورت متخصصی که بتواند شما را از مشکلات رها کند پیشنهاد می‌شود. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید ممنون از شما.

گرداورنده: مجله اینترنتی نیونیوز۱
منبع: وب سایت خارجی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا