سلامت
موضوعات داغ

آیا تمرین برای تقویت مغز واقعا هوش و IQ را افزایش میدهد؟

ارتباط تمرین برای تقویت مغز و افزایش ضریب هوشی به چه صورت است؟

خلاصه نوشته
  • آیا تمرین های تقویت مغز روی افزایش هوش و IQ تاثیر دارد؟

تقویت مغز یک مسئله مهم در حفظ سلامت و بهبود عملکرد آن است. مغز مهم‌ترین عضو بدن است که سایر اعضای بدن را کنترل می‌کند. این روزها تمرین‌ها و روش‌های متفاوتی برای تقویت مغز به وجود آمده‌اند. از بازی‌های ویدیویی تا برنامه‌های گوشی و وب‌سایت‌ها، همگی راهکارهای متفاوتی برای بهبود عملکرد مغز ارائه می‌کنند. پیش‌تر در نیونیوز1 مطلب 13 تمرین برای تقویت مغز و 9 بازی و وب‌سایت برای تمرین دادن مغز را بررسی کرده‌ایم. همچنین می‌توانید از این دست مطالب مطلب جذاب تاثیر گوشی‌های هوشمند روی مغز و حافظه را مطالعه نمایید.

آیا تمرین دادن مغز باعث افزایش IQ و هوش میشود؟

براساس چند مطالعه اخیر مشخص شده است که تمرین دادن مغز باعث تقویت مهارت‌های مغز در حفظ اطلاعات، تمرکز و حافظه می‌شود. اما این تقویت لزوما باعث افزایش هوش و IQ نمی‌شود. اما قطعا تمرین برای تقویت مغز بدون تاثیرهم نیست. تمرین مداوم ذهنی باعث افزایش و بهبود واکنش‌ها نسبت به اتفاقات روزمره و حوادث می‌شود. همچنین به چالش کشیدن ذهن می‌تواند دید بازتری نسبت به موضوعات مختلف را در اختیار فرد قرار دهد.

آیا تمرین دادن مغز باعث افزایش IQ و هوش میشود؟
آیا تمرین دادن مغز باعث افزایش IQ و هوش میشود؟

با این وجود یکی از وب‌سایت‌های مادر و برجسته در زمینه تمرین‌ها و آموزش‌های مغز به نام Lumosity (پیش‌تر در مطلب 9 بازی و وب‌سایت برای تقویت مغز بررسی کرده‌ایم)، که ادعا کرده بود بازی‌هایش می‌تواند اختلالات شناختی را کاهش دهد و باعث بهبود علائم بیماری در بیماران مبتلا به آلزایمر شود مورد شکایت قرار گرفت. ادعای این شرکت به طور علمی ثابت نشد و به دلیل تبلیغات دروغین و فریبنده از این شرکت در سال 2016 شکایت شد.

آیا تمرین دادن مغز باعث افزایش IQ و هوش میشود؟

آیا مطالعه و درس خواندن هوش را افزایش میدهد؟

همه ما از دوران کودکی با دادن امتحانات در مدرسه ابتدایی تا امتحانات ورودی دانشگاه، در حال ارزشیابی دانش خود بوده‌ایم. مطالعه و درس خواندن داده‌ها و اطلاعات ما را درمورد حقایق افزایش می‌دهد و دید بازتری نسبت به مسائل را در اختیار ما قرار می‌دهد. با این وجود این مسائل تاثیری در افزایش هوش و IQ ندارد. داشتن آمادگی برای شرکت در یک آزمون تاثیری در افرایش ضریب هوشی ندارد. با این وجود هوش متبلور، که با حقایق و اطلاعات در ارتباط است را افزایش و بهبود می‌بخشد. اما ضریب هوشی و IQ مربوط به هوش سیال است. هوش سیال شامل توانایی تفکر، تشخیص مسائل انتزاعی و استفاده از منطق است.

آیا تمرین دادن مغز باعث افزایش IQ و هوش میشود؟

سنجش هوش سیال مواردی از جمله سرعت پردازش مغز، توانایی حل مسئله، ظرفیت حافظه و مهارت‌های تفکر انتزاعی را بررسی می‌کند. طبق یک مطالعه که در مقایسه نمرات 1400 دانش‌آموز در امتحانات با سنجش ضریب هوشی آن‌ها انجام شد، مشخص شد میزان مطالعه در هوش سیال بی تاثیر است. با این وجود داشتن هوش متبلور قوی میزان دانش کلی ما را نسبت به اطراف افزایش می‌دهد. این موضوع در آینده شغلی و فعالیت به عنوان یک نیروی کار نیز بسیار اهمیت دارد.

تمرین های تقویت مغز چه تاثیری بر هوش دارند؟
تمرین های تقویت مغز چه تاثیری بر هوش دارند؟

تمرین های تقویت مغز چه تاثیری بر هوش دارند؟

براساس مطالعاتی که مجله علوم اعصاب انجام داده است، مشخص شده است؛ که بعضی از بازی‌های تمرینی برای تقویت مغز باعث بهبود برخی عملکردها در کارهای خاصی می‌شوند. با این وجود باعث بهبود کلی هوش نیستند. محققان دریافتند که تمرین‌های تقویت مغز باعث افزایش موقتی برخی توانایی‌ها در حل مسئله، تمرکز و به خاطر سپردن می‌شوند. اما تاثیر مستقیمی از انجام این تمرین‌ها بر افزایش ضریب هوشی شناسایی نشده است.

آیا تمرین دادن مغز باعث افزایش IQ و هوش میشود؟

با این حال قطعا تمرین‌ها و بازی‌های تقویت مغز در هوشیار و تیز نگه داشتن ذهن موثر هستند چرا که مغز را در مواجه با چالش‌ها آماده نگه می‌دارند. اما باید در نظر داشت که برخی تبلیغات فریبنده و دروغین در خصوص افزایش ضریب هوشی و IQ نباید تمام وقت شما را بگیرد. خوب است که برای تمرکز بهتر و سرگرمی برخی بازی‌های تقویت مغز را انجام دهید. همچنین افزایش دانش شما دید وسیع‌تر و نگرش جدی‌تری نسبت به مسائل را در شما ایجاد می‌کند.

آیا تمرین دادن مغز باعث افزایش IQ و هوش میشود؟

منبع: مجله اینترنتی نیونیوز1 و verywellmind.com

گرد آورنده
نیونیوز1
منبع
verywellmind
مشاهده بیشتر

مدیر سایت: امیر بلادی

مدیر سایت و مجله اینترنتی نیونیوز۱، نویسنده و مترجم، زیست شناس دریا، مدیر استدیو مجهز صدا و تولید محتوی، صدابردار، آهنگساز و خواننده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا