سلامت

مصرف کدام داروها میتواند باعث کم آبی بدن شود؟

آیا می‌دانید مصرف برخی قرص‌ها می‌تواند آب بدن را کم کند و زیان‌رسان باشد؟ در این مطلب با بررسی کم آبی با نیونیوز1 همراه باشید.

آیا می‌دانستید گرما تنها دلیل برای کم آبی بدن نیست؟ داروهایی که ما استفاده می‌کنیم می‌توانند باعث بروز کم‌ آبی در بدن شوند. این داروها شامل داروهای فشارخون و دیابت هستند. سردرد، سبکی سر و خشکی دهان از علائم کم آبی بدن هستند. مصرف برخی از داروها می‌تواند بر عملکرد بدن تاثیر بگذارد با عوارض جانبی مانند تهوع و اسهال باعث کم آبی بدن شوند. چندین دارو می‌تواند باعث کم آبی شود که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. هرگز بدون مشورت با پزشک دارو مصرف نکنید. زیرا به جای اینکه مفید باشد، می‌تواند زیان‌رسان باشد. 12 راهکار علمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن!

داروهای فشار خون میل نوشیدن آب را از بین میبرد!

داروهای فشارخون شامل مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند لیزینوپریل (Lisinopril) و رامیپریل (Ramipril) هستند‌. هم‌چنین مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین 2 مانند داروهای لوزارتان (Losartan)، والزارتان (Valsartan) و ایربسارتان (Irbesartan) نیز از داروهای فشارخون هستند. اگر فردی که این داروها را مصرف می‌کند آب کافی ننوشد، با کم آبی مواجه خواهد شد.

دارو

سیستم رنین آنژیوتانسین آلدوسترون به اختصار RAAS یک سیستم هورمونی در بدن انسان است که نقش کلیدی و مهم در تنظیم فشارخون، تعادل مایعات و الکترولیت‌ها و هم‌چنین کنترل ادراک تشنگی دارد. مهارکننده‌های ACE و ARB میل نوشیدن آب در انسان را از بین می‌برند و این منجر به کم آبی بدن می‌شود‌. در برخی از موارد نیز مهارکننده‌های ACE می‌توانند باعث بروز درد شکمی و اسهال شوند.

بدن

نکته دیگر درمورد این مهارکننده‌ها این است که می‌توانند از طریق کلیه‌ها بر جریان خون اختلال ایجاد کنند و بر  توانایی تصفیه خون و حذف سموم نیز تاثیر بگذارند. اگر بدن شما از قبل دچار کم آبی بوده باشد، خطر آسیب جدی برای کلیه‌ها خواهید داشت. بیماری‌های مزمن از عوارض کم خوابی!

داروهای دیابت با دفع قند آب بدن را کاهش میدهد!

داروهای دیابت مانند متفورمین (Metformin)، کاناگلیفلوزین (Canagliflozin) و امپاگلیفلوزین (Empagliflozin) می‌توانند به دلیل مواردی باعث بروز کم آبی بدن شوند‌. از عوارض جانبی متفورمین ناراحتی معده و اسهال است. اگر اسهال مداوم ناشی از این دارو درمان نشود، می‌تواند منجر به کم آبی شود. داروهای کاناگلیفلوزین و امپاگلیفلوزین به عنوان مهارکننده شناخته می‌شوند. این داروها با جلوگیری از جذب مجدد گلوکز خون توسط کلیه‌ها، باعث دفع گلوکز از طریق ادرار می‌شوند.

کم آبی بدن

بدن انسان زمانی که می‌خواهد قند را پردازش کند، آب را از هرجای بدن که باشد می‌کشد. محتوای سدیم با آبی که شکر جذب کرده بیش از حد رقیق می‌شود. به همین دلیل است افرادی که قند خون بالایی دارند ممکن است سدیم پایینی داشته باشند. در نتیجه قند زیاد در ادرار باعث بروز تکرر ادرار در فرد می‌شود. در نهایت بدن فرد دچار کم آبی می‌شود. قند اضافه در خون باعث می‌شود کلیه‌ها تلاش کنند تا آن را دفع کنند. با ادرار کردن کم آبی بدتر می‌شود.

داروی دیورتیک یا ادرارآور باعث دفع زیاد آب میشود!

دیورتیک‌ها اغلب به عنوان قرص‌های آب شناخته می‌شوند. این دارو معمولا برای درمان فشارخون بالا، نارسایی قلبی، نارسایی کبد، تورم بافتی و اختلالات کلیوی مانند سنگ کلیه استفاده می‌شود. دیورتیک مایع را خارج کرده و از طریق ادرار دفع می‌کند. هنگامی که بدن کم آب باشد، مصرف این دارو خطرناک است. زیرا بدن خیلی خشک است.

کم آبی بدن

داروهای شیمی درمانی منجر به کم آبی بدن میشوند!

داروهای شیمی درمانی مانند داروی سیس پلاتین (Cisplatin) و دوکسورابیسین (Doxorubicin) عوارضی چون تهوع و استفراغ دارند که منجر به کم آبی بدن می‌شود. بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند ممکن است به دلیل درد و خستگی نتوانند آب کافی بنوشند. آیا شاخص توده بدنی یا BMI برای تعیین سلامت بدن معیار درستی است؟

داروها

گاهی اوقات آسیب به کلیه‌ها می‌تواند برای مدت کوتاهی باعث افزایش شدید ادرار شود. این افزایش می‌تواند کم آبی بدن را افزایش دهد. سیس پلاتین می‌تواند مستقیم به کلیه‌ها آسیب برساند. درحالی که سایر داروهای شیمی درمانی مانند دوکسورابیسین وابسته به تداخلات دارویی، نوع سرطان و سایر شرایط سلامتی می‌توانند با مرور زمان باعث آسیب به کلیه‌ها شوند.

ملین ها میتوانند آسیب رسان باشند!

معمولاً مردم ملین‌هایی مانند بیزاکودیل، میرالاکس و منیزیم هیدروکسید را برای کاهش یبوست استفاده می‌کنند. این داروهای مسهل می‌تواند باعث کم‌ آبی بدن شود. زیرا آب را از سایر اندام‌های بدن به سمت روده بزرگ می‌کشد و مدفوع را نرم می‌کند. درحالی که ملین‌ها به رفع یبوست کمک می‌کنند، کشیدن آب می‌تواند خطر کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت‌ها را افزایش دهد. آسپرین از سرطان روده جلوگیری می کند! این مطلب را در اینجا بخوانید.

مصرف داروها

آیا افرادی که دارو مصرف میکنند باید آب زیادی بنوشند؟

اگر از آن دسته افراد هستید که فعالیت زیادی در خارج از منزل دارید و یا ورزش می‌کنید، بهترین گزینه برای تامین آب نوشیدن آب با مقداری نمک است. نمک آب را در خود نگه می‌دارد و نگهداری آب در بدن ضروری است. اگر شرایط پزشکی خاصی دارید، مصرف آب برای جبران کم‌ آبی ناشی از دارو می‌تواند مضر باشد.

مصرف کدام داروها میتواند باعث کم آبی بدن شود؟

برای مثال اگر شما نارسایی قلبی و یا کلیوی دارید، ممکن است پزشکتان یک رژیم غذایی محدود مایعات به شما دهد. این نوع رژیم غذایی محدود به مایعات تمام منابع غذایی و نوشیدنی‌هایی که در دمای اتاق مایع هستند را شامل می‌شود. مانند آب، تکه‌های یخ، بستنی و سوپ. سبک زندگی سالم را با 9 نکته کلیدی تجربه کنید!

کم آبی بدن

آب را جرعه جرعه بنوشید تا رویکرد بهینه‌ای برای تعادل الکترولیت و مایعات سالم در بدن فراهم کند. اگر به یک‌باره مایعات را سر بکشید، باعث اختلال در الکترولیت‌ها خواهد شد. اگر فکر می‌کنید داروهای شما باعث کم آبی می‌شوند، با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید تا کم آبی را رفع کنید.

چگونه از کم آبی جلوگیری کنیم؟

شناخت علائم کم آبی برای جلوگیری از عوارض آن مهم است. علائم و نشانه های کم آبی خفیف تا متوسط:

  • سردرد
  • خشکی دهان
  • احساس سبکی در سر
  • سرگیجه
  • خستگی
  • گرفتگی عضلات

مصرف کدام داروها میتواند باعث کم آبی بدن شود؟

چگونه هیدراته بمانیم؟

به آنچه که مینوشید دقت کنید!

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه، نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند منجربه کم آبی بدن شوند. سعی کنید از نوشیدن آن‌ها در بیرون از خانه اجتناب کنید.

داروها

نوشیدن آب را افزایش دهید!

اگر بیرون از خانه کار و ورزش می‌کنید، مطمئن شوید که آب در دسترس دارید. در مکان‌هایی که سایه دارند استراحت کنید تا بدنتان خنک شود. اگر شرایط پزشکی برای محدودیت مایعات ندارید، در حین ورزش و هوای گرم که تعریق می‌کنید، آب زیاد بنوشید. مضرات تمرین بیش از حد: آیا باید واقعا نگران بود؟

مصرف کدام داروها میتواند باعث کم آبی بدن شود؟

احساس تشنگی اولین نشانه کم آبی است!

تشنگی احساسی است که بدن تلاش می‌کند به شما بگوید باید آب بنوشید. به محض اینکه احساس تشنگی داشتید، آب بنوشید. نوشیدن آب را فراموش نکنید.

کم آبی بدن

میتوانید اپلیکیشن هیدراته ماندن را نصب کنید!

میزان مصرف آب را با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه تنظیم کنید. می‌توانید یک یادآوری تنظیم کنید تا شما را به نوشیدن آب تشویق کند. هم‌چنین می‌توانید یک بطری زیبا تهیه کنید تا برای نوشیدن آب تشویق شوید.

بدن

منبع: healthline

گرد آورنده
newnews1
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا