سلامت

تاثیرات کرونا بر قلب حتی پس از بهبودی!

اگر به کرونا مبتلا شده‌اید، مطالعه این مطلب را در نیونیوز1 از دست ندهید.

طی دو سال نخست شیوع ویروس کرونا از مارس سال 2020 (اسفند 98) تا مارس 2022 (اسفند 1400) حدود 90 هزار مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی در ایالات متحده ثبت شد. اکثر این فوتی‌ها افراد بالای 65 سال بوده‌اند که این گروه سنی بالاترین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دارند. اما آیا تاثیرات کووید پس از بهبودی ادامه دارند؟ در ادامه مطلب با نیونیوز1 همراه باشید. تاثیر هوش مصنوعی در کشف بهترین ترکیب دارویی برای پیشگیری از کرونا ثابت شد!

قلب و عروق

باید بگوییم که مرگ و میر در ارتباط با قلب و بیماری‌های آن در جوانان رشد چشم‌گیری داشته است. طبق یک مطالعه، شدیدترین افزایش مرگ و میر ناشی از حمله قلبی در طی دو سال نخست کرونا در بین سنین 25 تا 44 سال رخ داد. ممکن است یکی از دلایل مرگ و میر بر اثر مشکلات قلبی، دشواری در دسترسی به مراقبت‌های پزشکی در اوج کرونا باشد. اکنون پزشکان و محققان اعلام کرده‌اند که بدون شک کووید 19 یکی از عوامل مرگ بر اثر بیماری قلب است. علاوه بر اینکه در مرحله حاد عفونت کرونا می‌تواند عوارض قابل توجهی داشته باشد، خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات و بیماری‌ها می‌تواند تا پس از یک سال بعد از عفونت کرونا، افزایش پیدا کند. محققان اکنون به دنبال دلیل آن هستند.

چگونه کووید میتواند بلافاصله بر قلب فرد تاثیر بگذارد؟

متخصصان قلب یک تئوری برای تاثیر کرونا بر قلب و چگونگی آسیب آن دارند. تئوری پزشکان این است که کرونا با تحریک التهاب گسترده باعث آسیب به قلب و بروز مشکلات قلبی می‌شود. التهاب به تنهایی می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. بیماری‌های عفونی به خصوص عفونت‌های شدید در ابتلا به ویروس کرونا نیز می‌تواند منجر به التهاب شود.

کووید

بخشی از پاسخ سیستم ایمنی انسان به عفونت و یا آسیب، آزاد کردن پروتئین است. این پروتئین‌ها باعث التهاب و لخته شدن در خون می‌شوند‌. افرادی که در شریان‌های خود رسوبات کلسترول در دیواره سرخ‌رگ‌ها با نام پلاک دارند، در معرض خطر هستند. پروتئین‌ها این پلاک‌ها را می‌شکنند و با ایجاد لخته خون، باعث حمله قلبی و سکته می‌شوند. افرادی که در رگ‌های خود رسوبات کلسترولی دارند، مانند افراد سیگاری، کسانی که فشارخون و کلسترول بالا دارند، بیشترین خطر حمله قلبی ناشی از ویروس کرونا را دارند.

تاثیرات کرونا بر قلب حتی پس از بهبودی!

در برخی موارد نیز پروتئین‌ها حتی در افرادی که پلاک ندارند نیز باعث بروز لخته خون می‌شوند. اگر التهاب در رگ‌های خونی ایجاد شود، سلول‌ها را تحریک کرده و لخته خون به تنهایی ایجاد می‌شود. در نتیجه یک فرد جوان می‌تواند بدون پلاک و در شرایط عادی دچار حمله قلبی شود. بیماری‌های مزمن از عوارض کم خوابی!

چگونه ویروس کرونا میتواند در طول درازمدت بر قلب تاثیر بگذارد؟

باید بدانید که احتمال بروز و خطرات قلبی و عروقی پس از بهبودی فرد از کووید نیز از بین نمی‌رود. در سال 2022 یک تحقیق پزشکی از 691455 بیمار نشان داد که این افراد با گذشت یک سال از عفونت ویروس کرونا، به طور قابل توجهی در معرض خطر ابتلا به تمام بیماری‌های قلبی هستند. براساس این تحقیق، افراد 1.5 برابر بیشتر در معرض خطر سکته مغزی، 2 برابر بیشتر در معرض حمله قلبی و عددی بین 1.6 تا 2.4 برابر در معرض وجود نامنظمی در ضربآهنگ قلب بودند.

قلب و عروق

پزشکان متوجه تاثیرات ویروس کرونا بر قلب افراد در زمان ابتلا به بیماری شدند. اما اکنون عواقب طولانی مدت کرونا در افرادی که قبلا به آن مبتلا بوده‌اند را شاهید هستیم. برخی از این عواقب نیز ممکن است ناشی از اثرات طولانی مدت عفونت در بدن باشند. برخی دیگر نیز ممکن است بروز پیدا کنند. زیرا کرونا با عواملی مانند خطر بیماری قلبی و به ویژه فشار خون بالا مرتبط است.

تاثیر کرونا بر قلب

اخیرا یک تحقیق انجام شد و نشان داد که تقریبا 21 درصد از افرادی که به دلیل عفونت ناشی از کووید در بیمارستان‌ها بستری بودند، و 11 درصد از افرادی که عفونت خفیف داشته و در بیمارستان بستری نشدند، در ماه‌های بعدی دچار فشار خون بالا شدند. پزشکان دقیق نمی‌دانند که چگونه کرونا باعث فشار خون در افراد می‌شود. اما استرس عمومی در زمان همه‌گیری می‌تواند در آن نقش داشته باشد. 12 راهکار علمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن!

آیا واکسن میتواند خطرات کرونا را کاهش دهد؟

تحقیقات نشان داده است که افراد واکسینه شده تقریبا 40 تا 60 درصد کمتر از افراد واکسینه نشده در معرض حمله قلبی و یا سکته مغزی بر اثر عوارض عفونت کرونا هستند. احتمال کمتری دارد که افراد واکسینه شده به کرونای شدید مبتلا شده باشند. همین امر نیز به خودی خود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. هم‌چنین ممکن است واکسن از سیستم قلبی عروقی محافظت کند و اثرات التهابی کووید را کاهش دهد.

کووید

خطر ابتلا به میوکاردیت (التهاب عضله قلب) پس از ابتلا به ویروس کرونا زیاد است. یک تحقیق در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها گزارش داد که مردان 12 تا 29 ساله در معرض بیشترین عوارض واکسن هستند و چهار تا هشت برابر بیشتر پس از دریافت واکسن در معرض ابتلا به میوکاردیت هستند. در مردان بالای 30 سال، خطر ابتلا به میوکاردیت در اثر کرونا 28 برابر بیشتر از واکسن بود. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بر اثر کرونا بیشتر از عوارض واکسن است. مصرف کدام داروها میتواند باعث کم آبی بدن شود؟

چگونه میتوان احتمال ابتلا به بیماری را مدیریت کرد؟

اگر اخیراً به کرونا مبتلا شده‌اید و علائم قلبی و عروقی مانند درد در قفسه سینه و تنگی نفس را تجربه کرده و یا در معرض خطر بیماری قلبی هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید. بهتر است کلسترول افرادی که به کرونا مبتلا بوده‌اند کنترل شود. اگر هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند و علائم ندارید، در معاینات سالانه خود به پزشک اطلاع دهید که قبلاً کووید مبتلا شده‌‌اید. حتما رفتار‌ها و سبک زندگی سالم برای داشتن قلب سالم را پیروی کنید. ورزش کنید و رژیم غذایی مناسبی را انتخاب کنید.

کووید

منبع: nytimes

گرد آورنده
newnews1
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا