زندگی

22 نکته برای پیشگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن!

در این مطلب به راه‌کارهای مفیدی برای پیشگیری از ریزش مو پرداخته‌ایم و پاسخ سوالات متداول درمورد ریزش مو و نحوه حفظ آن را قرار داده‌ایم. با نیونیوز۱ همراه باشید‌‌‌.

خلاصه نوشته
  • همه افراد دوست دارند که موهایی سالم و پرپشت داشته باشند. سلامت موها برای ظاهر افراد و افزایش اعتماد به نفس نقش اساسی را ایفا می‌کند. نازک‌شدن موها و ریزش مو از مشکلاتی است که برخی از مردم از آن‌ها رنج می‌برند. خوشبختانه، راه‌کارهایی برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد موها و حفظ سلامت آن‌ها وجود دارند‌. در این مطلب قصد داریم 22 نکته مفید برای پیشگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن را به شما ارائه دهیم. با نیونیوز۱ همراه باشید و مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

با نکاتی برای پیشگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن با نیونیوز1 همراه باشید. بهترین راه برای کاهش و یا توقف ریزش مو، یافتن علت اصلی آن است. پس از پیدا کردن دلیل اصلی ریزش موهایتان، به آن‌ها رسیدگی کنید. گاهی اوقات این ریزش مو موقتی است و می‌تواند ناشی از زایمان، جراحی و یا سایر عوامل استرس‌زا باشد. معمولا پس از گذشت زمان مجدداً موها رشد می‌کنند. در موارد دیگری که افراد با ریزش مو مواجه می‌شوند، علت آن پیچیده است.

ریزش حدود 100 تار مو در طول روز طبیعی است و نگران‌کننده نیست. اگر فکر می‌کنید که مقدار ریزش‌ موهایتان از این تعداد بیشتر است، باید با پزشک مشورت کنید تا بیماری‌های زمینه‌ای شما را بررسی کند و دلیل ریزش مو را بیابد. در ادامه به 22 نکته برای پیشگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن توجه کنید.

فهرست دسترسی به سرفصل‌های این مطلب

نخستین کار برای پیشگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن رژیم غذایی است!

1- رژیم غذایی مدیترانه ای راهی برای کاهش طاسی سر!

یک مطالعه مربوط به سال 2018 نشان داد که رژیم‌های غذایی حاوی سبزیجات خام و گیاهان تازه ممکن است خطر طاسی را در مردان و زنان کاهش دهد و یا شروع آن را کندتر کند. رژیم مدیترانه‌ای یکی از این نوع رژیم‌های غذایی است که حاوی سبزیجات است. شرکت‌کنندگانی که در این مطالعه مورد آزمایش قرار گرفتند، مقادیر زیادی از جعفری، ریحان و سبزیجات سالاد را بیش از 3 بار در هفته مصرف کردند‌‌. برای حفظ سلامت پوست با 12 خوراکی مفید آشنا شوید.

22 نکته برای پیشگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن!
22 نکته برای پیشگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن!

2- پروتئین به کاهش ریزش مو کمک میکند!

قابل توجه است که فولیکول‌های مو بیشتر از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. مطالعه‌ای در سال 2017 روی 100 فرد مبتلا به ریزش مو نشان داد که تعداد متعددی از این افراد کمبودهای تغذیه‌ای دارند. از جمله اسیدهای آمینه که به عنوان بخش مهمی از پروتئین عمل می‌کنند. پیروی از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. انتخاب‌های غذایی سالم می‌تواند شامل تخم‌مرغ، مغزها، لوبیا و نخود، ماهی، مرغ، بوقلمون و لبنیات کم‌چرب باشد. پوستی درخشان و موهایی سالم را با مصرف 15 خوراکی به دست آورید.

22 نکته برای پیشگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن!

3- ویتامین A حامی موهای سالم است!

رتینوئیدها یکی از ترکیبات شیمیایی هستند که با ویتامین A در ارتباط‌اند. این ترکیبات باعث رشد موهای سالم می‌شوند و بر چرخه سلامت مو تاثیر مثبتی دارند. نکته مهم این است که این ویتامین وابسته به مقدار دوز است، این بدان معنی است که مقدار زیاد و یا خیلی کم از این ویتامین می‌تواند به موهای شما آسیب برساند. بیشتر افراد ویتامین A مورد نیاز بدن را از منابع غذایی دریافت نمی‌کنند. سعی کنید بشقاب خود را از منابع و غذاهای غنی از ویتامین A مانند سیب‌زمینی شیرین، فلفل شیرین و همچنین اسفناج پر کنید.

4- مکمل ها به فرآیند رشد و حفظ مو کمک میکنند!

طبق تشخیص دانشمندان ویتامین‌ها و مواد معدنی برای فرآیندهای رشد و حفظ مو مهم هستند. شما می‌توانید مولتی‌ویتامین‌های روزانه را از داروخانه‌ها تهیه کنید و یا از پزشک معالج خود بخواهید که آن را برای شما تجویز کند. ویتامین های A، B، C و D همچنین آهن، سلنیوم و روی از ویتامین های مهم برای رشد و حفظ سلامت موها هستند.

5- کمبود ویتامین D باعث ریزش مو میشود!

دانشمندان در سال ۲۰۱۸ یک مطالعه بر روی تاثیرات ویتامین D بر روی موها انجام دادند که در این مطالعه ویتامین D با ریزش مو مرتبط است.  افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می‌برند، با درمان این کمبود ممکن است به رشد مجدد موهای خود کمک کنند.

6- بیوتین برای زندگی موها ضروری است!

بیوتین که ویتامین H و یا B7 است، در سنتز اسیدهای چرب در بدن ما ایفای نقش می‌کند. این فرآیند برای چرخه سلامت و زندگی موها ضروری می‌باشد و در صورت کمبود بیوتین ممکن است افراد دچار ریزش مو شوند.

7- نخل اره ای کیفیت موها را بهبود میبخشد!

گیاه نخل اره‌ای یا (Saw palmetto) از درمان‌های گیاهی برای درمان ریزش مو است. این گیاه از میوه‌های درخت کاج آمریکایی گرفته شده است و طی بررسی هفت مطالعه در سال ۲۰۲۰، دوزهای ۱۰۰ تا ۳۲۰ میلی‌گرم از نخل اره‌ای می‌تواند به کیفیت موها، تعداد تار موها و همچنین تراکم آن‌ها کمک کند.

8- جینسینگ خواص گیاهی فوق العاده ای دارد!

جینسینگ (Ginseng) یک ماده گیاهی است که حاوی مواد شیمیایی می‌باشد‌. این ماده باعث رشد مو در پوست سر می‌شود و طرفداران بسیاری را دارد. اما مطالعات بیشتری برای مصرف دوزهای خاصی از آن مورد نیاز است. در عین حال، اگر قصد دارید از مکمل های جینسینگ در رژیم غذایی خود استفاده کنید، پیش از آن با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت از موها دومین مرحله برای پیشگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن است!

9- با شست و شوی منظم به حفظ سلامت موهای خود کمک کنید!

شستن روزانه موها به حفظ سلامت و تمیزی پوست سر کمک می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. نکته کلیدی این است که سعی کنید از شامپوهای ملایم برای شستشوی موهای خود استفاده کنید. شامپوهایی که فرمول‌های تندتری دارند، ممکن است موهایتان را خشک کرده و باعث شکسته شدن آن‌ها شوند و در نتیجه منجر به ریزش مو می‌شوند.

10- روغن نارگیل معجزه ای برای موهایتان است!

محققان در سال ۲۰۱۸ بررسی‌هایی بر روی روغن نارگیل انجام دادند. بر اساس این بررسی‌ها روغن نارگیل به جلوگیری از آسیب موها در اثر مواد شیمیایی و اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند. روغن نارگیل حاوی اسید کلریک است که از تار موها در برابر شکستگی محافظت می‌کند. ماساژ دادن پوست سر با روغن نارگیل باعث بهتر شدن جریان خون می‌شود و به رشد مجدد موها نیز کمک می‌کند.

11- روغن زیتون از خشکی موها جلوگیری میکند!

می‌توانید از روغن زیتون برای بهبود حالت موها، جلوگیری از خشکی و شکستگی موها استفاده کنید. روغن زیتون یک عنصر اصلی و مهم در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. می‌توانید چند قاشق غذاخوری روغن زیتون را مستقیماً روی موهایتان بمالید و اجازه دهید که ۳۰ دقیقه همان‌طور بماند. سپس موهایتان را بشویید و آبکشی نمایید.

12- از مصرف لوازمی که به موها آسیب می رساند خودداری کنید!

سعی کنید از کش موهای تنگ استفاده نکنید و موهایتان را مدل دم‌اسبی نبندید. بستن موها با کش‌های تنگ و مدل دم‌اسبی باعث می‌شود که ریشه موها کشیده شود و به طور بالقوه منجر به ریزش بیش از حد موها شود. اگر موهایتان خیس است، اجازه دهید در هوا خشک شود تا پوست سرتان با لوازم دیگر آسیب نبیند. باید بدانید که حالت دهنده‌های حرارتی مانند اتوهای فرکننده و یا صاف‌کننده ممکن است به ساقه موهایتان آسیب برساند و باعث شکننده شدن آنها شود. سعی کنید از مصرف این لوازم خودداری کنید.

13- هر رنگ مویی برای موی سر شما مناسب نیست!

مواردی مانند درمان‌های شیمیایی، فر دائم و یا رنگ موها ممکن است به مو و حتی پوست سر شما آسیب برساند. پیش از اینکه موهایتان را رنگ کنید، از آرایشگر خود در مورد گزینه های جایگزینی مانند رنگ موهای ارگانیک و سایر مواردی که آمونیاک، پراکسید و یا پارا فنیل آمین ندارند، سوال کنید.

سومین راه برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن درمان های پزشکی است!

14- لیزر درمانی با تحریک سلول های بنیادی به بهبود موها کمک میکند!

لیزرهایی که سطح پایینی دارند، به بهبود تراکم موها برای افرادی که به ریزش موی ژنتیکی مبتلا هستند و یا ریزش موی ناشی از شیمی درمانی دارند، کمک می‌کند. این کار درمان با نور قرمز نیز نامیده می‌شود و با تحریک سلول‌های بنیادی ریزش مو را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید از این دستگاه در خانه استفاده کنید، نمونه‌های خانگی آن در بازار وجود دارند. ممکن است برای داشتن نتایج بهتر به استفاده منظم از دستگاه نیاز پیدا کنید.

15- تزریق پی آر پی برای تحریک رشد موی سر!

پی آر پی (PRP) یا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به پوست سر، باعث تحریک رشد در برخی از مناطقی که تحت ریزش مو هستند، می‌شود. خون از طریق یک سانتریفیوژ برای جدا کردن پلاکت‌ها جریان پیدا می‌کند و سپس به پوست سر افراد تزریق می‌شود‌‌. در سال 2014 یک مطالعه نشان داد که 11 شرکت‌کننده‌ای که از پی آر پی استفاده کردند، پس از گذشت چهار جلسه 30 درصد رشد بیشتری داشتند. این رشد بیشتر در نواحی از سر بود که تا موها نازک بودند. قیمت برای سه جلسه اول ایت درمان 1500 تا 3500 دلار متغیر بوده است.

درمان ریزش مو با دارو!

برخی از افراد تصمیم می‌گیرند از داروها برای درمان ریزش مو و یا حفظ سلامت موهای خود استفاده کنند. در ادامه به داروهای خواهیم پرداخت که می‌توانند به کاهش ریزش مو کمک کنند.

16- ماینوکسیدیل برای کاهش ریزش مو استفاده میشود!

ماینوکسیدیل (Minoxidil) یک محلول موضعی است که برای کاهش ریزش مو استفاده می‌شود. این ماده با عنوان محلول ضد ریزش مو نیز شناخته می‌شود و می‌توان آن را بدون نسخه تهیه کرد‌. برای استفاده از این محلول، می‌توانید هر روز مقداری از آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. عوارض جانبی این محلول تحریک پوست سر و آکنه در محلی است که از آن استفاده کرده‌اید. همچنین عوارض جانبی نادرتری مانند ضربان قلب نامنظم و بروز تاری دید در این محلول دیده شده است.

17- فیناستراید قرص نسخه ای برای تقویت موها!

فیناستراید (Finasteride) دارویی است که مصرف آن فقط با نسخه پزشک امکان‌پذیر است. این قرص ریزش مو را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و حتی باعث تقویت رشد موهای جدید می‌شود. ممکن است طول درمان این دارو تا 12 ماه به طول انجامد تا نتایج مطلوبی را داشته باشد. افراد باردار و یا بانوانی که قصد بارداری دارند، باید از مصرف این دارو خودداری کنند و افراد دیگر نیز باید به عوارض جانبی آن آگاه باشند. از مصرف فیناستراید بدون مشورت پزشک خودداری کنید.

18- با فنیل آفرین ریزش موهایتان را فراموش کنید!

فنیل آفرین (Phenylephrine) یک داروی موضعی است که با تحریک عضلات فولیکول برای انقباض به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. برای مثال هنگامی که موهایتان را شانه بزنید، با ریزش موی کمتری مواجه خواهید شد و موها سخت‌تر کنده می‌شوند. دانشمندان فرمول خاصی از فنیل افرین موضعی را ایجاد کرده‌اند، اما این دارو هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته است.

راهکارهای دیگر برای کاهش ریزش مو و حفظ سلامت آن!

در ادامه راه‌کارهای دیگری برای کاهش ریزش مو و حفظ سلامت موهای‌تان را ارائه خواهیم کرد‌.

19- روغن های گیاهی راهی برای خلاصی از شر ریزش مو!

روغن‌های گیاهی یک راه‌حل کارآمد برای کاهش ریزش مو است. یک بررسی در سال 2020 نشان داد که روغن‌های گیاهی مختلف از جمله روغن بابونه، روغن آویشن، روغن درخت چای و دیگر روغن‌ها می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر کاهش ریزش مو سکه‌ای داشته باشند. روغن‌های گیاهی دیگری مانند اسطوخودوس، لیمو و نعناع را نیز می‌توانید با چند قطره از روغن دانه‌های انگور مخلوط کنید و پیش از شست و شوی موها، آن را ده دقیقه روی موهای‌تان بمالید. توجه داشته باشید که روغن‌های گیاهی را پیش از استفاده بررسی کنید و مطمئن شوید که نسبت به آن‌ها حساسیت ندارید.

20- آب پیاز دارای خواصی برای رشد مو است!

ممکن است افرادی که ریزش موی سکه‌ای دارند با استفاده از آب پیاز خام روی پوست سر خود دوباره شاهد رشد مجدداً موهای خود شوند‌. در سال 2014 محققان مطالعه کوچکی را بر روی تاثیر آب پیاز بر کاهش ریزش مو انجام دادند. درحالی که تحقیقات در مورد آب پیاز محدود بود، اما به نظر می‌رسد که 87 درصد از شرکت‌کنندگان این مطالعه رشد مجدد موهایشان را تجربه کردند‌‌. دانشمندان بر این باوراند که این خواص رشد مو در آب پیاز ممکن است به علت گوگردی باشد که در پیاز است.

21- سرتان را ماساژ دهید تا به رشد موها کمک کنید!

ماساژ پوست سر علاوه بر احساس مطلوبی که به ما می‌دهد، باعث کمک به رشد موها نیز می‌شود. در سال 2016 محققان مطالعه کوچکی برای تاثیر ماساژ پوست سر انجام دادند. این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگان در طول 24 هفته، حداقل روزانه 4 دقیقه پوست سر خود را ماساژ دادند و نتایج قابل توجهی را بر رشد موهای خود مشاهده کردند‌.

22- ریزش موی ناشی از استرس را با یوگا کاهش دهید!

اگر ریزش مو ناشی از استرس باشد، انجام یوگا از بهترین راه‌ها برای جلوگیری آن است. اگر می‌خواهید از ریزش موهایتان جلوگیری کنید و یا آن را کاهش دهید، تمرینات یوگایی که در ادامه قرار داده‌ایم را به شما پیشنهاد می‌کنیم‌.

  • حرکت سگ با صورت پایین Downward Facing Dog
  • حرکات خم به جلو Forward Bends
  •  حرکت شتر Camel Pose
  • حرکات ایستادن روی شانه‌ها Shoulderstand
  • حرکت ماهی Fish Pose

سوالات متداول و پاسخ های علمی!

در ادامه مطلب به سوالات متداول افراد در مورد ریزش مو و حفظ سلامت آن پرداخته‌ایم. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا این سوالات و پاسخ‌های آن‌ها را مطالعه کنید. شاید شما هم این سوالات را در ذهن خود داشته باشید‌‌‌.

چرا موها میریزند؟

موهای سر شما یک چرخه زندگی را طی می‌کنند و این چرخه شامل رشد، استراحت و ریزش است. ریزش حدود ۱۰۰ تار مو در روز برای افراد امری طبیعی می‌باشد و نگران‌کننده نیست. اگر به طور ناگهانی با ریزش موی بسیاری روبرو شدید و بخشی از کف سرتان به طاسی مبتلا و یا تار موهای‌تان نازک شد، به پزشک خود مراجعه کنید.

قابل توجه است که تغییرات در رژیم غذایی، برخی درمان‌ها و یا تغییر سبک زندگی از عوامل موقتی برای ریزش مو هستند. همچنین سایر ریزش‌های مو ممکن است دائمی باشند و تا زمانی که یک بیماری زمینه‌ای در افراد درمان نشود، این ریزش متوقف نخواهد شد. تحقیقاتی در مردان و زنانی که ریزش مو دارند صورت گرفت. طبق این تحقیقات حدود ۵۰ درصد از مردان و ۱۵ درصد از زنان به دلایل ژنتیکی، ریزش موی ارثی و یا طاسی را تجربه می‌کنند. همچنین دلایل دیگری برای ریزش مو وجود دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

ریزش مو به علت شرایط پزشکی:

بیماری آلوپسی آره آتا و یا ریزش موی سکه‌ای، عفونت پوست سر و اختلال موکنی یا تریکوتیلومانیا (اختلال در کشیدن موها) از علت‌های ریزش مو در افراد هستند.

تغییرات هورمونی از دلایل ریزش مو:

از عوامل هورمونی که منجر به ریزش مو می‌شوند، بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئیدی هستند.

داروها و یا مکمل ها:

استفاده از داروها و مکمل‌ها برای درمان سرطان، فشارخون بالا، افسردگی و یا التهاب مفصل، باعث بروز ریزش مو در افراد می‌شوند.

پرتو درمانی:

پرتو درمانی برای شرایطی مانند سرطان باعث می‌شود که افراد با ریزش مو مواجه شوند.

استرس:

افرادی که با استرس جسمی و یا عاطفی مواجه می‌شوند، ریزش مو را تجربه می‌کنند.

نحوه بستن موها و استایل آن:

بستن موها به صورت دم اسبی و یا استفاده از کش موهای تنگ و دیگر لوازمی که موها را بکشد باعث ریزش مو می‌شود.

آیا ریزش مو دائمی است؟

برخی از علت های ریزش مو موقتی هستند‌. این در حالی است که برخی دیگر دائمی هستند. ریزش دائمی موها ناشی از آسیب تدریجی به فولیکول مو است. فولیکول مو ساختاری در پوست است که تارهای مو را در خود جای داده و موها رشد می‌کنند.

شرایطی که ممکن است باعث ریزش موی دائمی شود:

  • اسکار (جای زخم) و یا جای آلوپسی (فقدان مو در برخی نقاط پوست) زمانی ایجاد می‌شوند که التهاب باعث از بین رفتن فولیکول‌های مو می‌شود‌.
  • تریکوتیلومانیا یک نوع اختلال و میل مقاومت‌ناپذیر برای کندن موها است که در افراد بروز پیدا می‌کند.
  •  آلوپسی کششی (ریزش مو بر اثر کشیدن) زمانی رخ می‌دهد که مدل مویی مانند بافت، سفت و محکم باشد و موها را بکشد‌.

آیا دوش آب گرم باعث ریزش مو میشود؟

باید بگوئیم که دوش آب گرم باعث ریزش مو نمی‌شود. اما آب بسیار داغ می‌تواند به کراتین آسیب برساند. کراتین پروتئینی است تارهای مو را می‌سازد. آب داغ همچنین ممکن است روغن‌های طبیعی که باعث سالم نگه داشتن پوست سر می‌شوند را نیز از بین ببرد. اگر در حال حاضر موهایتان خشک و یا آسیب‌دیده است، شستن آن‌ها با آب داغ می‌تواند احتمال شکسته شدن تار موها را افزایش دهد. برای جلوگیری از این آسیب، می‌توانید از آب ولرم استفاده کنید و از برس زدن موهای خیس خودداری کنید. سعی کنید مرتباً از نرم‌کننده‌های مرطوب استفاده کنید.

آیا کافئین ریزش مو را متوقف میکند؟

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که کافئین ممکن است به رشد موها و کاهش ریزش مو کمک کند. همچنین یک مطالعه قدیمی‌تر در سال ۲۰۰۷ نشان داد که کافئین اثرات هورمون دی هیدرو تستوسترون را در فولیکول های موی مردانه مسدود می‌کند. این هورمون در مردان و زنان با ریزش مو مرتبط است. کافئین همچنین پهنای ریشه مو را افزایش می‌دهد و فاز رشد مو را طولانی‌تر می‌کند. هنگامی که کافئین روی فولیکول‌های موی زنان آزمایش شد، اثر تقویت کنندگی بر رشد نیز داشت. کافئین یک بازکننده عروق است و ممکن است به بهبود جریان خون در پوست سر افراد کمک کند و رشد مو را تقویت کند. می‌توانید خودتان موهای‌تان را با قهوه آبکشی کنید و یا شامپویی را خریداری نمایید که حاوی کافئین باشد.

آیا استرس از عوامل ریزش مو است؟

استرس روانی می‌تواند باعث بروز انواع مختلفی از ریزش مو شود. در ادامه به چند نوع از این ریزش موها اشاره خواهیم کرد.

  • آلوپسی آره آتا و یا ریزش موی سکه‌ای: این بیماری یک نوع بیماری خودایمنی است و زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کند. آلوپسی آره آتا باعث ریزش مو در پوست سر می‌شود. نوع شدیدتری از این بیماری آلوپسی یونیورسالیس نام دارد که باعث ریزش مو در تمامی نقاط بدن می‌شود.
  • تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium): در این نوع از ریزش مو، تعداد فولیکول‌های مو که به طور فعال در حال رشد هستند، تغییر می‌کند و چرخه مو دچار اختلال می‌شود.
  • تریکوتیلومانیا: این بیماری به عنوان اختلالی در کشیدن موی سر شناخته می‌شود.

آیا کاشت مو به ریزش مو کمک میکند؟

با توجه به علت ریزش مو، کاشت مو ممکن است برای برخی از افراد موفقیت‌آمیز باشد. اما برای این کار به موی کافی نیاز دارید و باید چندین ماه صبر کنید تا موهایتان رشد کند. کاشت مو شامل برداشتن مو از یک ناحیه از پوست سر و پیوند آن به ناحیه‌ای نازک و یا طاس است. این انتظار وجود دارد که ۱۰ تا ۸۰ درصد از موهای کاشته شده در عرض ۳ تا ۴ ماه دوباره رشد پیدا کند. در ابتدا با یک متخصص پوست و یا متخصص ترمیم مو صحبت کنید تا ببینید آیا این کار برای شما مناسب است یا خیر.

آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو میشود؟

تحقیقات ثابت کرده‌اند که سیگار باعث بروز مشکلات جدی در سلامتی افراد می‌شود و می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. سیگار به فولیکول های مو آسیب می‌رساند و جریان خون را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان داد که از هر ۵۰۰ سیگاری ۴۲۵ نفر درجاتی مختلف از ریزش مو را تجربه می‌کنند. محققان اعلام کرده‌اند که نیکوتین و سایر مواد شیمیایی می‌توانند ریزش مو را سریع‌تر کنند، اما تحقیقات بیشتری در این‌باره مورد نیاز است.

مشورت با پزشک از بهترین راه های درمان ریزش مو است!

اگر نگران ریزش موهای خود هستید، با یک پزشک مشورت کنید. پزشکان می‌توانند با تشخیص شرایط سلامتی کمک کنند که ریزش مو متوقف شود و یک برنامه درمانی برای آن ایجاد کنند. اگر ریزش موی ناگهانی و یا شدید دارید، اغلب راه حل‌های ساده‌ای برای درمان آن‌ها وجود دارند. گاهی اوقات با پرداختن به علت زمینه‌ای و یا ایجاد برخی تغییرات در شیوه و سبک زندگی می‌توان ریزش مو را متوقف کرد و یا از بروز آن جلوگیری کرد.

مطالب مرتبط که می‌توانید در نیونیوز۱ آن‌ها را مطالعه کنید:
10 پیشنهاد ساده برای داشتن وعده شام سالم!
کاهش وزن سریع و پایدار با نکات علمی و اصولی!
چطور پوست بهتری داشته باشیم؟
موز سبز خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهد!

منبع: مجله اینترنتی نیونیوز1 و healthline.com

گرد آورنده
newnews1
منبع
healthline.com
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا