سلامت

12 خوراکی سالم برای حفظ سلامت پوست!

اگر به دنبال راهی برای حفظ سلامت پوست خود هستید، این مطلب نیونیوز۱ را از دست ندهید.

تغذیه برای سلامتی مهم است‌. اغلب مردم آرزوی داشتن پوستی سالم را دارند. پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند به متابولیسم بدن شما و اندام‌هایی مانند قلب و کبد آسیب برساند‌. همچنین تغذیه ناسالم باعث افزایش وزن می‌شود. اما آنچه که میل می‌‌کنید بر سلامت پوست شما نیز تاثیر می‌گذارد. با مجله اینترنتی نیونیوز۱ همراه باشید تا با 12 خوراکی سالم برای حفظ سلامت پوست آشنا شوید. مطالعه بخش سلامت مجله اینترنتی نیونیوز۱ را از دست ندهید.

ماهی چرب یک غذای عالی برای حفظ سلامت پوست!

ماهی‌های چرب مانند ماهی خال‌مخالی، سالمون و شاه‌ماهی از غذاهای عالی برای حفظ سلامت پوست هستند. این ماهی‌ها منابعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای حفظ سلامت پوست مهم هستند‌. از مزایای چربی‌های امگا 3 کمک به سفت‌شدن پوست، نرمی و رطوبت پوست هستند و کمبود آن‌ها باعث خشکی پوست می‌شود.

حفظ سلامت پوست

التهاب پوستی باعث قرمزی و بروز آکنه می‌شود. چربی‌های امگا 3 موجود در ماهی‌‌ها این التهاب را کاهش می‌دهد و همچنین می‌تواند حساسیت پوست نسبت به اشعه‌های UV خورشید را کاهش دهد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌هایی که با روغن ماهی تولید می‌شوند، ممکن است با بیماری‌های التهابی و خودایمنی که بر پوست تاثیر می‌گذارند، مبارزه کنند.

حفظ سلامت پوست

ماهی‌ چرب علاوه بر امگا 3 منبع ویتامین E نیز هست. ویتامین E یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای پوست به شمار می‌رود. وجود این ویتامین برای کمک به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و التهاب ضروری است. این نوع از غذاهای دریایی منبع پروتئین با کیفیت بالا نیز هستند. پروتئین برای حفظ استحکام و یکپارچگی پوست شما مورد نیاز است.

در نهایت باید بگوئیم که ماهی‌‌ها دارای روی نیز هستند. روی یک ماده معدنی و حیاتی برای تنظیم التهاب، سلامت کامل پوست و تولید سلول‌های پوستی جدید است. کمبود روی می‌تواند منجر به التهاب پوست، بروز ضایعات پوستی و تاخیر در بهبود زخم شود.

آووکادو به سلامت پوست شما کمک میکند!

آووکادو سرشار از چربی‌های سالم است. وجود این چربی‌ها به بسیاری از عملکردها در بدن شما از جمله سلامت پوستتان کمک می‌کند. دریافت این چربی‌های سالم برای نرمی و رطوبت پوست ضروری است. آووکادو حاوی ترکیباتی است که از پوست شما در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت می‌کند. اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث چین و چروک پوست و سایر علائم پیری شود. مطلب نکاتی ساده برای داشتن پوستی سالم پیشنهاد نیونیوز۱ به شما است‌.

حفظ سلامت پوست

آووکادو همچنین منبع خوبی از ویتامین E است. همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم، ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان مهم برای حفاظت از پوست در برابر آسیب‌ اکسیداتیو است. جالب است بدانید که ترکیب ویتامین E با ویتامین C بسیار مؤثرتر عمل می‌کند. ویتامین C نیز برای سلامتی پوست ضروری است و پوست برای کلاژن‌سازی به آن نیاز دارد. کمبود ویتامین C در افراد با علائمی چون خشکی پوست، زبری پوست و پوسته پوسته شدن آن ظاهر می‌شود. ویتامین C همچنین از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند‌‌.

گردو یک غذای عالی برای پوستتان است!

گردو دارای ویژگی‌های بسیاری است که این ویژگی‌ها آن را به یک خوراکی خوب برای پوست تبدیل کرده است. این خوراکی منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری است که بدن قادر به ساختن آن‌ها نیست. از نظر اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 گردو از سایر آجیل‌ها غنی‌‌تر است‌.

حفظ سلامت پوست

توجه داشته باشید که رژیم‌های غذایی که حاوی مقادیر بیش از حدی از چربی‌های امگا 3 هستند، ممکن است باعث التهاب پوست شوند. گردو حاوی مواد مغذی دیگری است که پوست برای سالم ماندن به آن‌ها نیاز دارد. همچینن گردو دارای روی است‌. روی برای بهبود زخم و مبارزه با باکتری‌ها و التهاب ضروری است. گردو همچنین مقادیر کمی از آنتی‌اکسیدان‌های ویتامین E، سلنیوم و پروتئین را فراهم می‌کند.

تخمه آفتابگردان منبعی برای تقویت پوست!

آجیل و دانه‌ها منابع خوبی از موادمغذی تقویت‌کننده پوست هستند‌. تخمه آفتابگردان یک نمونه عالی برای تقویت پوست است‌‌. تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین E، روی، سلنیوم و پروتئین است. مطلب داشتن پوستی درخشان و موهایی سالم با مصرف ۱۵ خوراکی را در نیونیوز۱ بخوانید.

حفظ سلامت پوست

سیب زمینی شیرین یک منبع عالی از بتاکاروتن است!

بتاکاروتن یک ماده مغذی است که در گیاهان یافت می‌شود. این ماده مغذی به عنوان پروویتامین A عمل می‌کند و می‌تواند در بدن شما به ویتامین A تبدیل شود. بتاکاروتن در پرتقال و سبزیجاتی مانند هویج، اسفناج و سیب‌زمینی‌شیرین وجود دارد. سیب‌زمینی شیرین نیز یک منبع عالی از بتاکاروتن است. بتاکاروتن مانند یک ضد آفتاب طبیعی برای حفظ سلامت پوست عمل می‌کند. هنگامی که شما آن را مصرف می‌کنید، این آنتی‌اکسیدان وارد پوستتان می‌شود و به محافظت از سلول‌های پوست در برابر نور خورشید کمک می‌کند.

حفظ سلامت پوست
حفظ سلامت پوست

بتاکاروتن از آفتاب‌سوختگی، مرگ‌سلولی، خشکی و چروک پوست جلوگیری می‌کند. نکته جالب توجه این است که مقادیر بالای بتاکاروتن ممکن است رنگ نارنجی و گرمی به پوست بدهد و به ظاهری سالم‌تر کمک کند.

فلفل دلمه ای مانند سیب زمینی شیرین عمل میکند!

فلفل دلمه‌ای قرمز یا زرد مثل سیب‌زمینی شیرین منبعی عالی‌ از بتاکاروتن هستند. این خوراکی همچنین یکی از بهترین منابع ویتامین C است. این ویتامین برای ایجاد پروتئین کلاژن لازم است و پوست را محکم و قوی نگه می‌دارد. خوردن ویتامین C خطر چین و چروک و خشکی پوست را کاهش می‌دهد.

کلم بروکلی اثرات ضد سرطانی دارد!

کلم بروکلی مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم برای پوست است. از جمله این ویتامین‌ها روی، ویتامین A و ویتامین C هستند‌. کلم بروکلی شامل لوتئین نیز دارد. لوتئین با محافظت پوست در برابر اکسیداتیو، از خشکی و چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند. اما گل‌های بروکلی دارای ترکیب خاصی به نام سولفورافان است. این ترکیب می‌تواند اثرات ضد سرطانی بر روی برخی از سرطان‌های پوست داشته باشد. همچنین این ترکیب یک عامل محافظتی قوی در برابر آسیب‌های خورشید است و می‌تواند به حفظ سطح کلاژن پوست کمک کند.

حفظ سلامت پوست

گوجه فرنگی راهی برای حفظ سلامت پوست!

گوجه‌فرنگی یکی از منابع عالی ویتامین C است و تمام کاروتنوئیدهای اصلی از جمله لیکوپن در آن وجود دارد. لیکوپن از پوست در برابر آسیب‌های نورخورشید محافظت می‌کند. همچنین از به وجود آمدن چین و چروک جلوگیری می‌کند. خوراکی‌های غنی از کاروتنوئید مانند گوجه‌فرنگی را با یک منبع چربی مانند پنیر یا روغن زیتون مصرف کنید.

حفظ سلامت پوست

کاهش چین و چروک با خوردن سویا!

سویا حاوی دسته‌ای از ترکیبات گیاهی به نام ایزوفلاون است. ایزوفلاون‌ها برای چندین قسمت از بدن شما از جمله پوست مفید هستند. یک مطالعه بر روی بانوان میانسال نشان داد که خوردن ایزوفلاون‌های سویا هر روز به مدت 8 تا 12 هفته باعث کاهش چین و چروک‌های ریز و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. این ترکیبات از سلول‌های داخل بدن و همچنین  پوستی که در برابر اشعه ماوراء بنفش قرار گرفته است، محافظت می‌کند. با این کار خطر ابتلا به سرطان پوست کاهش پیدا می‌کند.

حفظ سلامت پوست

اثرات شکلات تلخ بر روی پوست فوق العاده است!

اگر به دلیلی نیاز دارید تا شکلات بخورید، اثرات کاکائو برای داشتن پوستی سالم یک دلیل قانع‌کننده است. در یک مطالعه افرادی پس از مصرف 6 تا 12 هفته از پودر کاکائو، داشتن پوستی سفت و هیدراته را تجربه کردند. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که خوردن 20 گرم شکلات تلخ با آنتی‌اکسیدان بالا در روز در مقایسه با شکلاتی با آنتی‌اکسیدان پایین، بیش از دوبرابر بیشتر از اشعه ماوراء بنفش از پوست حفاظت می‌کند.

حفظ سلامت پوست

همچنین مصرف شکلات تلخ باعث بهبود چین و چروک‌ها می‌شود. مطمئن شوید که شکلات تلخ حداقل 70 درصد را انتخاب کنید تا فواید را به حداکثر و شکر اضافه شده به آن را به حداقل برسانید.

با مصرف چای سبز جوان بمانید!

چای سبز از آسیب و پیری پوست شما جلوگیری می‌کند. ترکیبات فوق‌العاده‌ای که در چای سبز موجود هستند، کاتچین نامیده می‌شوند. این ترکیبات به بهبود سلامت پوست شما کمک می‌کنند. همچنین چای سبز توانایی حفظ پوست شما در برابر آسیب‌های خورشید را دارد. یک مطالعه 12 هفته‌ای بر روی بانوان نشان داد که نوشیدن روزانه چای سبز می‌تواند سرخی و قرمزی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش دهد. چای سبز همچنین رطوبت، زبری، سفتی و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد.

حفظ سلامت پوست

انگور قرمز طیف گسترده ای از فواید سلامتی را دارد!

انگور قرمز دارای رسوراترول است. این ماده با طیف گسترده‌ای از فواید سلامتی شناخته می‌شود و به کاهش اثرات پیری کمک می‌کند. خوردن انگور قرمز موجب کاهش رادیکال‌های آزاد و مضر می‌شود و علائمی که این رادیکال‌ها بر روی پوست ایجاد می‌کنند را کاهش می‌دهد.

منبع: healthline.com و مجله اینترنتی نیونیوز۱

گرد آورنده
newnews1
منبع
healthline.com
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا