زندگی

خواب کافی برای تندرستی یک فرد چقدر است؟

در این مطلب شما خواهید دانست که خواب چه تاثیرات مهمی بر کیفیت زندگیتان دارد!

خواب بخش مهمی از زندگی افراد است. بسیاری از ما سعی می‌کنیم پس از داشتن خواب ناکافی به کارهای روزمره خود رسیدگی کنیم. نداشتن خواب کافی باعث کسلی و خستگی در طول روز می‌شود و حتی حافظه را نیز ضعیف می‌کند. در مدت زمان طولانی کمبود خواب باعث بروز اختلال شناختی در افراد خواهد شد. بد خوابی بر خلق و خوی تمام افراد از جمله نوزادان، جوانان و افراد مسن تاثیر منفی دارد. بنابراین مغز ما به چه مقدار خواب در طول شبانه‌روز نیاز دارد تا سالم بماند؟ در ادامه این مطلب با مجله اینترنتی نیونیوز1 همراه باشید.

 

خواب کافی و باکیفیت را دست کم نگیرید!

خواب بخش مهمی است که بر عملکرد مغز انسان تاثیر می‌گذارد. هنگامی که ما می‌خوابیم، مغز خود را سازماندهی و شارژ می‌کند. خواب علاوه بر دفع مواد زائد و تقویت سیستم ایمنی بدن، کلید طلایی برای تقویت حافظه است. در طول خواب بخش‌هایی از حافظه کوتاهمدت ما بر اساس تجربیات به حافظه بلندمدت منتقل می‌شوند. بهترین تایم مصرف ویتامین ها و مکمل ها چه زمانی است؟

خواب کافی و باکیفیت انرژی شما را افزایش خواهد داد و بدن را سالم نگه خواهد داشت. خواب با کیفیت باعث می‌شود ذهن خلاق‌تر عمل کند. محققان تحقیقی بر روی نوزادان 3 تا 12 ماهه انجام داده‌اند و متوجه شده‌اند که خواب کافی تاثیر بسیار مثبتی بر روی آن‌ها داشته است. این نوزادان در یک‌سالگی توانایی رفتاری بهتری در سازگاری با موقعیت‌های جدید و مهار احساسات داشته‌اند. این‌ها عناصر سازنده و مهم برای شناخت هستند. در واقع انعطاف‌پذیری شناختی در رفتار آن‌ها صورت می‌گیرد و در ادامه زندگی نیز موثر و مرتبط خواهد بود.

به نظر می‌رسد که خواب منظم با شبکه پیش‌فرض مغز مرتبط است. این شبکه شامل مناطقی می‌باشد که زمان بیداری ما فعال هستند اما درگیر کار خاصی نیستند. برای مثال زمانی که فرد در حالت عادی غرق در افکار خود است. این شبکه مناطقی را شامل می‌شود که برای عملکرد شناختی مهم هستند. مانند قشر دست‌بندی مغز (که هنگام انجام وظایف شناختی غیرفعال می‌شود)، لوب آهیانه‌ای (اطلاعات حسی را پردازش می‌کند) و قشر پیشانی (که شامل برنامه‌ریزی و شناخت پیشرفته می‌شود).

 

خواب ناکافی حافظه را با اختلال روبرو میکند!

علائمی در جوانان و نوجوانان نشان می‌دهد که بدخوابی و خواب ناکافی در این افراد بر روی شبکه پیش‌فرض مغز آن‌ها تاثیر می‌گذارد. این تاثیرات بسیار مهم هستند، زیرا در اواخر نوجوانی و اوایل جوانی مغز افراد هنوز درحال رشد است. بنابراین، اختلال در این شبکه ممکن است اثر ثانویه‌ای بر شناخت داشته باشد. مانند اختلال در تمرکز و پردازش حافظه و اختلال در شناخت پیشرفته‌تر ایجاد شوند.

تغییرات بر روی الگوی خواب، دشواری در خوابیدن و خواب ماندن از مشخصه‌های مهم در روند پیری انسان است. این اختلالات در خواب از عوامل بسیار مهمی برای بروز زوال شناختی و اختلالات روان‌پزشکی در افراد مسن هستند. کدام خوراکی ها انرژی زا هستند؟

 

مقدار مناسب خواب چقدر است؟

خواب ناکافی و خواب بیش از حد باعث بروز اختلالات عملکرد شناختی در افراد میان‌سال تا مسن می‌شود. در جوانان و نوجوانان به دلیل اینکه مغز آن‌ها درحال رشد است، ممکن است نیاز به خواب در آن‌ها نیز متفاوت باشد. 7 ساعت خواب در شب بسیار بهینه و مفید است. بیشتر و یا کم‌تر از این مقدار مطلوب نیست و فواید کم‌تری خواهد داشت. با توجه به مطالعه‌‌ای که بر روی افراد صورت گرفت، کسانی که 7 ساعت در شب می‌خوابند، به طور متوسط در تست‌های شناختی (مانند سرعت پردازش، دقت بصری و حافظه) بهتر از افراد دیگر عمل کردند، زیرا از خواب کافی برخوردار هستند.

واکنش تمام افراد به کمبود خواب متفاوت است. رابطه میان طول مدت خواب افراد، شناخت و سلامت روان آن‌ها به واسطه ژنتیک و ساختار مغز می‌باشد. در اثر بی‌خوابی مغز نیز با تغییراتی روبرو می‌شود. هیپوکامپ و مناطقی از قشر پیشانی، دو بخشی هستند که کم‌خوابی تاثیراتی بر روی آن‌ها دارد. هیپوکامپ در یادگیری و حافظه افراد نقش دارد و قشر پیشانی بخشی است که در کنترل احساسات نقش دارد.

 

کم خوابی در افراد مسن باعث زوال عقل میشود!

همان‌طور که گفتیم ممکن است خواب بر مغز انسان تاثیر بگذارد، هم‌چنین می تواند بلعکس نیز عمل کند. این امکان وجود دارد که با افزایش سن نواحی مغزی افراد کوچک شود و این نواحی و در تنظیم خواب و بیداری فرد نقش داشته باشد. برای مثال ملاتونین هورمونی است که به کنترل چرخه خواب در افراد مسن کمک می کند و با افزایش سن ترشح آن کاهش میابد‌. هم‌‌چنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بین مدت زمان خواب افراد و خطر ابتلا به بیماری زوال عقل و آلزایمر ارتباط وجود دارد.

درحالی که 7 ساعت خواب از زوال عقل جلوگیری می‌کند، مطالعه‌ای نشان می‌‌دهد که خواب کافی نیز می‌تواند از حافظه انسان محافظت کند و علائم زوال عقل را کاهش دهد. در نتیجه بهتر است بر خواب بیماران مسنی که به اختلالات روان‌پزشکی و زوال عقل مبتلا هستند، نظارت شود تا عملکرد شناختی و سلامت روان آن‌ها بهبود یابد. 5 خرافات درمورد بهترین زمان مصرف میوه و بررسی علمی صحت آنها!

چگونه خواب خود را بهبود ببخشیم؟

خواب کافی و خوب باعث می‌شود که زندگی روزمره بهبود یابد. برای داشتن یک خواب باکیفیت در ابتدا باید دما و تهویه اتاق خواب خود را بررسی کنید و از مطلوب بودن آن مطمئن شوید. اتاق شما باید خنک و مطبوع باشد. هم‌چنین توجه داشته باشید که پیش از رفتن به رخت‌خواب نیز باید از مصرف الکل و تماشای فیلم‌های هیجان‌انگیز پرهیز کنید. هنگامی که می‌خواهید به خواب بروید، آرامش داشته باشید و به چیزهای لذت‌بخشی فکر کنید. برای مثال به آخرین‌باری که به ساحل رفته‌اید فکر کنید.

منبع: positive.news

 

گرد آورنده
newnews1
منبع
positive.news
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا