زندگی

بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها چه زمانی است؟

در این مطلب به بررسی بهترین زمان برای مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها با توجه به نظر متخصصان تغذیه پرداخته‌ایم.

خلاصه نوشته
  • در این مطلب مجله اینترنتی نیونیوز1 به بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها پرداخته‌ایم. مصرف هر ویتامین با توجه به نوع آن، زمان خاصی دارد. برای مثال برخی از ویتامین‌ها را باید فقط با معده خالی مصرف کنید. ادامه مطلب را از دست ندهید.

بسیاری از افراد از زمان درست مصرف ویتامین ها و مکمل ها اطلاع ندارند، و گاهی آن‌ها را در هر زمانی که دوست دارند مصرف می‌کنند. ما در این مطلب به بهترین زمان مصرف انواع ویتامین ها و مکمل ها پرداخته‌ایم و به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه این مطلب با مجله اینترنتی نیونیوز۱ همراه باشید. اگر از آن دسته افراد هستید که چندین ویتامین و مکمل را مصرف می‌کنید، باید بدانید که مصرف هر دوز را چگونه زمان‌بندی‌ کنید و این چالش‌برانگیز خواهد بود. زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها بسیار مهم است و در اینجا بهترین زمان را برای شما قرار داده‌ایم.

بهترین زمان مصرف انواع ویتامین ها!

  • بهترین زمان برای مصرف ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین های A، D و K همراه با وعده‌غذایی می‌باشد. قابل توجه است که وعده‌غذایی شما باید حاوی چربی باشد. بررسی 5 خرافات از بهترین زمان مصرف میوه‌ها را در نیونیوز1 از دست ندهید.
  • بهترین زمان برای مصرف ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین‌های B12، C و B6 صبح‌ها و با معده خالی می‌باشد.
  • در رابطه با زمان مصرف مولتی ویتامین و یا ویتامین‌های دوران بارداری باید بگوییم که باید آن‌ها را همراه با وعده‌غذایی و یا میان‌وعده خود که حاوی چربی است، میل نمایید و یک لیوان آب بنوشید.

چرا در مصرف ویتامین ها و مکمل ها زمان اهمیت دارد؟

ممکن است بخواهید ویتامین و مکمل را درست در زمان خاصی از روز و براساس تاثیرات آن‌ها مصرف کنید. باید بگوییم که زمان روز تاثیر موثری برای جذب ویتامین ها و مکمل ها در بدن انسان ایجاد نمی‌کند، اما نکته قابل توجه این است که مصرف آن‌ها همراه با غذا و یا با معده خالی در زمان مصرف تغییراتی را ایجاد می‌کند. برای مثال برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین B و C بهتر است با معده خالی مصرف شوند، اما این در حالی است که برخی دیگر از ویتامین‌ها مانند ویتامین A و K باید همراه با غذاهای حاوی چربی مصرف شوند تا جذب بهتری در بدن ایجاد شود.

برای مثال منیزیم به آرامش و خواب افراد کمک می‌کند. در نتیجه بهتر است آن را در وعده شام مصرف کنید. ملاتونین موجب خواب می‌شود و بهتر است که آن را یک تا دو ساعت قبل از خواب مصرف کنید. ویتامین C تواند منجر به بروز سوء هاضمه در افراد شود. به همین دلیل برخی ترجیح می‌دهند که ویتامین C را با غذا مصرف کنند تا حالت تهوع و یا بروز یبوست را کاهش دهند. کدام خوراکی‌ها انرژی‌زا هستند؟

کدام ویتامین ها را بهتر است با معده خالی مصرف کنیم؟

یک دکتر تغذیه در نیویورک توصیه می‌کند که ویتامین‌های محلول در آب را با معده خالی مصرف کنید. زیرا بدن راحت‌تر می‌تواند آن‌ها را جذب کند. ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C و تمام ویتامین‌های گروه B در آب حل می‌شوند. بهتر است این ویتامین‌ها را با یک لیوان پر از آب مصرف کنید تا به تجزیه آنها برای جذب در بدن کمک کنید. همان‌طور که گفتیم بهتر است این ویتامین‌ها را زمانی که معده‌تان خالی است مصرف کنید، زیرا بیشترین تاثیر را خواهند داشت. سعی کنید آن‌ها را صبح میل کنید.

طبق تحقیقات، ویتامین‌ها مخصوصاً ویتامین B انرژی و خلق و خوی افرادی که دچار کمبود آن هستند را افزایش می‌دهد. در سال ۲۰۲۱ یک بررسی نشان داد که کمبود ویتامین های B، C، آهن و همچنین منیزیم می‌تواند باعث بروز خستگی در افراد شود و مکمل‌ها می‌توانند در بهبود آن‌ها نقش داشته باشند. ممکن است برخی از افراد نسبت به ویتامین‌ها حساسیت داشته باشند و مصرف ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C باعث بروز ناراحتی معده در بدن آنها شود. در این صورت این افراد می‌توانند ویتامین‌ها را با غذا مصرف کنند‌‌. مصرف آن‌ها به همراه غذا جذب را مقدار کمی کاهش می‌دهد.

از ویتامین‌هایی که بهتر است با معده خالی مصرف شوند:

آهن: مصرف آهن باید با معده خالی صورت گیرد، زیرا مصرف برخی از خوراکی‌ها مخصوصاً لبنیات باعث می‌شود که آهن در بدن جذب نشود. شاید برایتان جالب باشد که ویتامین C به بدن شما کمک می‌کند تا آهن را جذب کند. بنابراین اگر از افرادی هستید که مکمل آهن مصرف می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که آن را با ویتامین C ترکیب کنید.

پروبیوتیک‌ها: برخی از پروبیوتیک‌هایی که حاوی لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند، هنگامی که 30 دقیقه پیش از غذا مصرف شوند، اثر بهتری خواهند داشت. چه مقدار میوه در روز مصرف کنیم تا سالم بمانیم؟ برای مشاهده پاسخ این سوال اینجا کلیک کنید.

کدام ویتامین ها را با غذا مصرف کنیم؟

برخی از ویتامین‌ها محلول در چربی هستند و باید برای جذب بهتر به همراه وعده‌های‌غذایی و یا میان‌وعده‌هایی که حاوی چربی هستند، مصرف شوند. برای مثال آووکادو، زرده تخم‌مرغ و یا روغن‌زیتون از انواع این چربی‌ها هستند. باید بگوییم که مصرف ویتامین‌های محلول در چربی صرفاً با وعده‌های‌غذایی مانند نهار و یا شام لازم نیست. شما می‌توانید این ویتامین‌ها را با غذاهای حاوی مقداری چربی مانند حمص و یا یک مشت آجیل مصرف کنید که به تجزیه این ویتامین‌ها کمک می‌کنند. ویتامین‌های محلول در چربی ویتامین D، ویتامین C، ویتامین A و ویتامین K هستند.

کدام مکمل ها باید همراه با غذا مصرف شوند؟

کربنات کلسیم: اسید معده که هنگام صرف غذا تولید می‌شود، به بدن کمک می‌کند تا جذب کربنات کلسیم بهتر صورت گیرد. اما می‌توان مکمل سیترات کلسیم را همراه با غذا یا بدون آن مصرف کرد. حتما برچسب روی مکمل را بررسی کنید و با توجه به نوع مکمل، آن را مصرف کنید.

مولتی‌ویتامین‌ها: این‌ها شامل ویتامین‌های محلول در آب و محلول در چربی هستند. در نتیجه برای اینکه مطمئن شوید ویتامین‌های محلول در چربی جذب شوند، بهتر است مولتی‌ویتامین را به همراه غذا مصرف کنید.

منیزیم: مصرف منیزیم با معده خالی اثر ملین خواهد داشت.

ویتامین های دوران بارداری را چه زمانی مصرف کنیم؟

ویتامین‌های دوران بارداری معمولاً به صورت قرصی است که حاوی ویتامین‌های محلول در آب و محلول در چربی هستند. بهترین زمان برای مصرف این ویتامین‌ها وابسته به نوع سلامت فردی مادران باردار متفاوت است. بهتر است پیش از مصرف این قرص‌ها و ویتامین‌ها با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است معده شما را ناراحت کنند، در نتیجه مصرف آن‌ها با غذا توصیه می‌شود.

یک متخصص تغذیه توصیه می‌کند که به دلیل بروز ناراحتی معده در زنان باردار، بهتر است ویتامین‌ها را به همراه غذا مصرف کنند. همچنین یک میان‌وعده کوچک با مقداری چربی می‌تواند مفید باشد. به این صورت ویتامین‌های محلول در چربی بهتر جذب می‌شوند. بهترین زمان برای خوابیدن و بیدار شدن چه ساعتی است؟

 

منبع: insider.com و مجله اینترنتی نیونیوز1

گرد آورنده
newnews1
منبع
insider
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا