زندگی

یک پروتئین به ترمیم DNA و کاهش سرطان کمک میکند!

کشفی تازه دنیا را تغییر داد! پروتئینی که به کاهش سرطان و ترمیم شدن DNA کمک می‌کند!

به تازگی خبری مبنی بر درمان بیماران هموفیلی B منتشر شد. همچنین عینک‌های جدید قابلیت مشاهده مکالمات را به افراد ناشنوا می‌دهد. بعلاوه قرنیه‌های جدید توانایی دیدن را به افراد نابینا و کم بینا می‌دهد. برای شما ۱۳ تمرین برای تقویت مغز را ارائه دادیم. حتی ۷ عادت سالم که از آلزایمر و سکته مغزی جلوگیری می‌کند را معرفی کردیم. اینک میخواهیم به پروتئینی بپردازیم که به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. همراه مجله اینترنتی نیونیوز۱ باشید.

پروتئین dna سرطان-نیونیوز۱

پروتئین RPA چه نقشی در درمان سرطان دارد؟

آیا می‌دانید چه اتفاقاتی در بدن شما می‌افتد و از آن بی‌خبرید؟ ترمیم و همانندسازی DNA روزانه در بدن ما اتفاق می‌افتاد. هنگامی که یک چیزی در بدن اشتباه می‌شود پروتئین A (RPA) آن را اصلاح می‌کند. به این پروتئین نگهبان ژنوم Guardian Of The Genome می‌گویند. در اصلاح به آن قهرمان (Hero) می‌گویند. در تحقیقات قبلی دانشمندان باور داشتند که پروتئین A در سلول‌های انسانی برای کمک به ‏DNA های آسیب دیده به تنهایی کار می‌کند. اما در طی تحقیقات جدید دانشمندان کالج پن استیت (Penn State) به موارد تازه‌ای برخوردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که RPA با پروتئینی به نام WAS (WASp) در یک راستا فعالیت می‌کنند. که آن‌ها برای صرفه جویی در روز و جلوگیری از سرطان‌های بالقوه کار می‌کنند.

پروتئین dna سرطان-نیونیوز۱

پس از مشاهده بیماران مبتلا به سندروم Wiskott-Aldrich syndrome (WAS) دانشمندان به این نتایج رسیدند. این سندروم نه تنها باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود بلکه سرطان را هم بوجود می‌آورد. محققان دریافتند که این اختلال ژنتیکی بخاطر کمبود WASp می‌باشد.

پروتئین dna سرطان-نیونیوز۱

دکتر یاتین‌ ویاس (Dr. Yatin Vyas) طی تحقیقاتی دریافت که WASp در یک دستگاهی که برای جلوگیری از سرطان بود، موفق عمل کرد.
در نتیجه بعضی از بیماران مبتلا به سرطان، سلول های تومور‌ی با جهش ژن‌ در WASp داشتند. این آزمایش‌ها فرضیه‌ای ایجاد کرد که احتمال دارد WASp در ترمیم DNA آسیب دیده، نقش مستقیم دارد.

کمپلکس به درمان سرطان کمک میکند؟

دکتر یاتین‌ ویاس اظهار کرد: WAS بسیار کمیاب است. کمتر از ۱۰ پسر از ۱ میلیون نفر به این عارضه مبتلا می‌شوند. متاسفانه تعداد کودکان مبتلا به WAS و سرطان در حال رشد است. در آزمایش‌ها جهش‌های WASp در سلول تومور‌های سرطانی مشاهده کردیم.
پس از این مشاهدات تصمیم گرفته شد که بررسی کنیم WASp در ترمیم و همانندسازی DNA نقش دارد یا خیر.

پروتئین dna سرطان-نیونیوز۱

دانشمندان طی آزمایشاتی در اتصال پروتئین WASp با پروتئین RPA انسانی آن‌ها کشف کردند که این دو پروتئین با هم یک کمپلکس(مجموعه) را تشکیل می‌دهند. در آزمایشات بعدی مشاهده کردند که WASp پروتئین RPA را برای ترمیم DNA های آسیب دیده هدایت می‌کند.
طبق گفته‌های دکتر ویاس ترمیم DNA توسط مکانیسم‌های ثانویه اتفاق می‌افتد که بدون کمپلکس، می‌تواند منجربه سرطان شود. نتایج این مطالعات درCommunications Nature منتشر شده است.

پروتئین dna سرطان-نیونیوز۱

ژن درمانی می‌تواند عملکرد WASp را کاهش دهد و از سرطان جلوگیری کند!

دکتر ویاس درباره ژن درمانی توضیح داده است که این درمان با سلول‌های بنیادی عملکرد WASp را بازمی‌گرداند. این باعث می‌شود که از رشد و گسترش بیشتر تومور جلوگیری می‌کند. دکتر ویاس و همکارانش درباره این موضوعات بیشتر تحقیق خواهند کرد.

گرداورنده: مجله اینترنتی نیونیوز۱
منبع: وب سایت خارجی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا