زندگی

خلق و خوی خود را با 7 راهکار بدون هزینه تقویت کنید!

اگر به دنبال راهی برای حفظ خلق و خوی خوب و جدا شدن از تنش‌ها هستید، این مطلب نیونیوز۱ را از دست ندهید.

دریافت خبرهای ناخوشایند، احساس ناراحتی و حتی ناامیدی‌های جزئی تاثیرات منفی بر زندگی روزمره و خلق و خوی شما خواهند گذاشت. این احساسات شما را از مسیر خود خارج می‌کنند و باعث بدخلقی و بی‌میلی می‌شوند. در نتیجه چیزهایی که می‌خواهید به دست آورید را رها می‌کنید. در ادامه این مطلب با مجله اینترنتی نیونیوز۱ همراه شوید تا به شما بگوییم که برای داشتن احساسات بهتر چه کارهایی را انجام دهید. مطلب چگونگی شروع مدیتیشن و فواید آن و همچنین مطلب بررسی 9 شیوه مدیتیشن را در مجله اینترنتی نیونیوز۱ از دست ندهید.

خلق و خوی خود را با 7 راهکار بدون هزینه تقویت کنید!

پریشانی عاطفی احساسی طبیعی است، اما نباید تشدید پیدا کند. شدید شدن آن باعث می‌شود که تشخیص راه‌حل دشوار شود. نادیده گرفتن منبعی که باعث بروز خلق و خوی بد در شما می‌شود، باعث ناپدید شدن آن نمی‌شود. می‌توانید به طور موقت آن را کنار بگذارید و روی چیزی تمرکز کنید که احساس خوبی به شما می‌دهد. در ادامه 7 راه‌حل برای تقویت خلق و خو به شما پیشنهاد می‌شوند که می‌توانید بدون هزینه آن‌ها را امتحان کنید.

1- در پارک قدم بزنید تا تولید هورمون های شادی را افزایش دهید!

اولین راه برای تقویت خلق و خو قدم‌زدن است. یک گشت‌ و گذار کوتاه‌مدت در نزدیک‌ترین پارک و یا فضای سبز می‌تواند کمک زیادی به کاهش خلق و خوی بد کند. پیاده‌روی در طبیعت با افزایش تولید هورمون‌های شادی به تنظیم خلق و خو کمک می‌کند. اگر بعد از ظهر و یا شب‌ها احساس کسلی و غمگینی دارید، یک پیاده‌روی 10 دقیقه‌ای می‌تواند جریان خون شما را افزایش دهد و به شما انرژی دهد.

خلق و خوی خود را با 7 راهکار بدون هزینه تقویت کنید!

پیاده‌روی احساس خستگی و سستی را کاهش می‌دهد و همچنین به کاهش سطح هورمون‌های استرس در بدن کمک می‌کند. پیاده‌روی باعث ترشح اندورفین می‌شود که استرس، درد و ناراحتی را کاهش می‌دهد. نورخورشید نیز فواید زیادی دارد. گذراندن 10 تا 15 دقیقه زیر نورخورشید می‌تواند تولید سروتونین و اندورفین را افزایش دهد و دوز زیادی از مواد شیمیایی را برای بهبود خلق و خو را ایجاد کند. نور طبیعی به شما کمک می‌کند تا احساس انرژی و هوشیاری بیشتری داشته باشید.

خلق و خوی خود را با 7 راهکار بدون هزینه تقویت کنید!

اثرات طبیعت را دست کم نگیرید. تحقیقات نشان داده است که افرادی که به طور منظم زمانی را به خارج از منزل اختصاص می‌دهند، و یا به فیلم‌ها و تصاویر طبیعت نگاه می‌کنند، معمولا روحیه بهتری نسبت به دیگران دارند. طبیعت می‌تواند احساس شادی را در شما تقویت کند و استرس را کاهش دهد. همچنین با گذران زمان خود در طبیعت می‌توانید توانایی تمزکر خود را بهبود ببخشید و به بهبود خلق و خوی خود نیز کمک کنید. گذراندن زمان بیشتر در محیط‌های طبیعی می‌تواند به کاهش ایجاد خطر سلامت روان کمک کند و اثرات مثبت طولانی مدتی بر خلق و خو داشته باشد.

خلق و خوی خود را با 7 راهکار بدون هزینه تقویت کنید!

2- خندیدن به کاهش تنش کمک میکند!

اگر درمورد چیزی استرس دارید و یا مضطرب هستید، مثلا قرار است در یک سخنرانی بزرگ و یا یک بحث مهم شرکت کنید، طنز می‌تواند به شما کمک کند. در سخنرانی‌های عمومی و یا کلاس‌های درس، سخنرانان تمایل دارند تا همه چیز را با طنز حل کنند‌. این کار به کاهش تنش کمک می‌کند و انرژی را افزایش می‌دهد. مطلب چگونگی افزایش احساس شادی پیشنهاد نیونیوز۱ به شما است.

اگر احساس خنده و شادی ندارید می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید:

  • ویدیو‌های خنده‌دار ببینید. می‌توانید به یوتیوب بروید و فیلم‌های طنز را ببینید و بخندید. این ویدیوهای خنده‌دار طوری طراحی شده‌اند که شما را سریع می‌خندانند.
  • ویدیوهای سگ‌ها و گربه‌ها و به خصوص پرندگان به طرز شگفت‌انگیزی خنده‌دار هستند‌. حرکات حیوانات خانگی بسیار مفرح است.
  • اگر کلام نوشتاری را به محتوای بصری ترجیح می‌دهید، می‌توانید با انتخاب نویسندگان کمدی کتاب‌های طنز را بخوانید.
  • لطیفه بخوانید و آن را به اشتراک بگذارید. از دوستانتان بخواهید که برایتان لطیفه تعریف کنند و یا خودتان برای آن‌ها تعریف کنید و بخندید.

3- رایحه درمانی به کاهش تنش و اضطراب کمک میکند!

حس بویایی با بخشی از مغز که به تنظیم احساسات کمک می‌کند، در ارتباط است. به همین دلیل است که هنگام بوییدن برخی عطرها خاطرات مثبت و یا نوستالژیک را به خاطر می‌آورید و  این کار باعث کاهش تنش و اضطراب می‌شود.ارتباط بین مغز و حس بویایی دلیل احساس خوب بعد از استشمام یک رایحه‌ی دلپذیر است. پس رایحه‌ی خوب می‌تواند احساس بهتری به شما بدهد. مطلب کاهش اضطراب با 10 روش را در نیونیوز۱ بخوانید.

به طور کلی، رایحه‌ درمانی با استفاده از عطرها برای بهبود خلق و خو و یا سلامت روان انجام می‌شود. برای انجام این کار نیازی به خرید عطرهای غلیظ و گران‌قیمت نیست. ممکن است پیش‌تر عطرهایی را در خانه داشته باشید. البته باید بگوییم که رایحه لوسیون و یا حتی چای کاملا شبیه به یک عطر غلیظ نیست، اما رایحه هنوز یک ابزار قدرتمند برای درمان است. هر رایحه‌ای که در نظر شما جذاب و آرامش‌بخش است، می‌تواند تاثیر مثبتی بر خلق و خوی شما داشته باشد‌.

  • اگر به صابون و یا لوسیون معطر علاقه دارید، چند دقیقه زمان خود را بگذارید و با دقت دست‌های خود را بشویید. سپس بازوها و شانه‌های خود را مالش دهید.
  • اگر ناراحتی شما مربوط به دلتنگی برای کسی است، چیزی را بو کنید که شما را به یاد آن فرد می‌اندازد.
  • در باغ و طبیعت پیاده‌روی کنید و گل‌ها را ببویید. سایر گیاهان دیگر مانند اسطوخودوس، یاس، رزماری و مریم‌گلی نیز گزینه‌های خوبی برای استشمام هستند.
  • شما می‌توانید به آشپزخانه بروید و عطر وانیل و یا دارچین را استشمام کنید. همچنین می‌توانید یک لیمو را برش دهید و عطر آن را استشمام کنید.
  • یک فنجان نعناع و یا بابونه درست کنید و میل کنید. همچنین می‌توانید آب جوشیده شده را روی لیمو بریزید و بخار آن را درحالی که خنک می‌شود، استشمام کنید. سپس از یک نوشیدنی گرم لذت ببرید.

4- خودتان را در آغوش بگیرید تا خلق و خوی خوبی داشته باشید!

این کاملاً طبیعی است که در هنگام بدخلقی و یا ناامیدی برای حمایت به افراد خانواده خود مراجعه کنید. آغوش گرفتن و محبت‌های فیزیکی بدن شما را به ترشح اکسی‌توسین تحریک می‌کند و باعث می‌شود که ارتباط نزدیک‌تری با عزیزان خود داشته باشید. ممکن است در محیطی باشید که افراد آن جا را نمی‌شناسید، ناگهان احساس غمگینی می‌کنید و به حمایت نیاز دارید. خودتان را در آغوش بگیرید.

ممکن است این کار به نظرتان احمقانه باشد، اما در واقع می‌تواند شما را آرام کند. با لمس خودتان می‌توانید احساس استرس را کاهش دهید و حس امنیت و آرامش را به وجود آورید. در آغوش گرفتن خود کار بسیار ساده‌ای است. بازوهای خود را به دور خود بپیچید و برای یک یا چند لحظه نگه دارید، درست مانند زمانی که فرد دیگری را در آغوش می‌گیرید این کار را انجام دهید.

5- به موسیقی موردعلاقه خود گوش دهید!

تصور کنید که درحال مرتب کردن خانه‌تان هستید، یا کارهایی را انجام می‌دهید که از آن‌ها لذت نمی‌برید. صدای موسیقی رادیو در محیط به گوش می‌رسد و هنگامی که موسیقی عوض می‌شود، نت‌هایی که به گوشتان می‌خورد از آهنگ موردعلاقه‌تان است. هنگام شنیدن موسیقی موردعلاقه‌تان، انرژی و سرزندگی به شما القا می‌شود و با اشتیاق به کار خود ادامه می‌دهید.

خلق و خوی خود را با 7 راهکار بدون هزینه تقویت کنید!

پای خود را هنگام گوش دادن موسیقی تکان می‌دهید و زیرلب آواز می‌خوانید. در واقع موسیقی فواید بسیاری دارد و جهش خلق و خو یکی از آن‌ها است. به طور خلاصه باید بگوییم که اگر می‌خواهید خلق و خوی خود را با موسیقی بهبود ببخشید، فهرست آهنگ‌های موردعلاقه‌تان یک ابزار عالی برای این کار است. مطلب بهبود عملکرد مغز با 10 نکته را در مجله اینترنتی نیونیوز۱ بررسی کنید.

از فواید موسیقی:

  • بهبود خلق و خو و توانایی‌های تنظیم احساسات
  • کاهش استرس و تنش
  • کاهش اضطراب
  • ارتقاء و بهبود عملکرد مغز از جمله کارکرد حافظه
  • بهبود و افزایش تمرکز

6- یک عمل مهربانانه تصادفی را انجام دهید!

شاید احساس می‌کنید که در دام افتاده‌اید، زیرا نمی‌توانید کاری برای تغییر وضعیت خود انجام دهید. به جای گرفتار شدن در نگرانی و استرس، سعی کنید انرژی خود را روی شخص دیگری متمرکز کنید‌‌. انجام یک کار خوب برای دیگران و بهتر کردن روز آن‌ها می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود ببخشد. صرف این‌که روز شخص دیگری را بهتر کرده‌اید می‌تواند شما را در ذهنیت مثبت‌تری قرار دهد.

چند پیشنهاد انجام کار خوب برای دیگران:

  • اگر همکارتان به کمک نیاز دارد، به او کمک کنید.
  • برای اعضای خانواده و یا دوستان خود کار مفیدی انجام دهید.
  • به حیوان خانگی خود پاداش و اهمیت بدهید.
  • وقت برای بررسی و انتقاد مثبتی برای یک مغازه و یا رستوران موردعلاقه خود بگذارید.

7- با عزیزانتان تماس بگیرید!

اگر روز خسته‌کننده‌ای را پشت سر گذاشته‌اید و یا یک رویداد استرس‌زا را گذرانده‌اید، یک پیام محبت‌آمیز و حمایتی می‌تواند روحیه شما را ارتقاء دهد. حتی یک مکالمه 5 دقیقه‌‌ای با همسرتان، بهترین دوستتان و یا خواهر و برادرتان روحیه شما را بالا می‌برد. این کار به شما کمک می‌کند تا از غم، نگرانی، تنش و یا عصبانی بودن خلاص شوید.

اگر نمی‌توانید تماس تلفنی برقرار کنید، فضایی برای چت و یا پیام‌کوتاه ایجاد کنید. حتی پیامک‌های کوتاه نیز می‌تواند در خلق و خوی شما تاثیر بگذارد. مطمئناً می‌دانید که عزیزانتان همیشه در کنار شما هستند و حتی با ارسال چند شکلک و پیام کوتاه حضورشان را به شما یادآوری می‌کنند.

عزیزانتان می‌توانند:

  • درحالی که ناراحتی خود را برای آن‌ها می‌گویید به شما گوش دهند.
  • کلمات تشویق‌کننده‌ای را به شما بگویند.
  • شما را بخندانند.
  • به شما یادآوری کنند که همیشه از حمایت و تشویق آن‌ها برخوردار هستید.

منبع: healthline.com و مجله اینترنتی نیونیوز۱

گرد آورنده
newnews1
منبع
healthline
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا