عمومی

۱۰ روش موثر برای بهبود مهارت های ارتباطی را بیاموزید!

با یادگیری مهارت‌های ارتباطی اصولی و تاثیرگذار، قطعا می‌توانید به شغل و جایگاه دلخواه خود برسید.

یک سازمان مستقل تحقیقاتی در کانادا، سال‌ها پیش باعث بهبود مهارت‌های ارتباطی بیش از ۲۰۰۰ فرد کارمند شد. این سازمان لیستی از روش‌هایی که به پیشرفت و موفقیت افراد کمک می‌کند را، تهیه کرد. این لیست شامل مواردی است که، به کارمندان کمک می‌کند در محل کارشان پیشرفت کنند. در ادامه مطلب با معرفی انواع مهارت‌های ارتباطی همراه ما باشید. مطلب ما درباره داشتن سبک زندگی سالم را حتما بررسی کنید.

چگونه مهارت های ارتباطی خود را بهتر کنیم؟

با گسترش فضای مجازی و راه‌های ارتباطی بیشتر، ارتباطات راحت‌تر و ساده‌تر شده است. این امر دو وجه مثبت و منفی دارد. بخش منفی آن به نداشتن مهارت‌های ارتباطی لازم، در محل کار مربوط می‌شود. علت آن استفاده بیش از اندازه از تلفن، برای برقراری ارتباط است. بخش مثبت آن گستردگی اطلاعات درباره بهبود و ارتقای شخصی است.

با دقت گوش کنید!

برای برقراری ارتباط موثر به صحبت مخاطب خود متمرکزانه گوش دهید. برای افراد بسیار حائز اهمیت است که شنیده شوند. بجای آماده کردن پاسخ خود سعی کنید به صحبت‌های طرف مقابل توجه کنید. برای جلوگیری از سوء تفاهم می‌توانید درخواست توضیح بیشتری کنید. در لحظه‌ای که با شخصی صحبت می‌کنید، باید آن فرد را در اولویت خود قرار دهید. نکته مهم بعدی این است که، در لحظه فقط همان یک مکالمه را داشته باشید. بدین معنی که وقتی با طرف مقابل در حال گفتگو می‌باشید، با شخص دیگری وارد صحبت نشوید. هنگام مکالمه با طرف مقابل، با گوشی خود کار نکنید. زیرا این نشان‌دهنده بی‌اهمیتی و بی‌توجهی شما به شخص دیگر است.

مهارت ارتباطی موثر

به جایگاه طرف مقابل دقت کنید!

بدون شک نوع مکالمه شما با یک دوست، متفاوت از صحبت با مدیرتان است. حتما شما با دوست خود به صورت غیررسمی گفتگو می‌کنید. اما در زمان ایمیل کردن یک نامه یا یک مکالمه با رئیس خود، باید از کلمات رسمی استفاده کنید. برای مثال در نامه‌های اداری یا یک پیام، شما نمی‌توانید از کلمات مخفف استفاده کنید. برای داشتن ارتباط موثر، حتماً به جایگاه شخص مقابل خود توجه کنید. در نتیجه می‌توانید نوع گفتار خود را انتخاب کنید.

مهارت ارتباطی موثر

زبان بدن مهم است!

اگر در یک جلسه کاری یا یک کنفرانس هستید، ارتباط چشمی نقش موثری دارد. ظاهر خود و نوع برخوردتان را در نظر بگیرید. ترجیحاً دست به سینه روبه روی مخاطب خود نباشید. در برخورد اول خوش‌رو و پرانرژی ظاهر شوید.

مهارت ارتباطی موثر نیونیوز۱

دو بار فکر کنید!

قبل از اینکه پیامی را برای مدیر خود ارسال کنید، آن را بازبینی کنید. سعی کنید متنی را که ارسال می‌کنید، بدون ایراد و اشتباهات باشد. می‌توانید از اصلاح کننده قواعد ( Grammar Checker ) استفاده کنید. تمامی گوشی‌ها قابلیت اصلاح کلمات را دارند. این نرم‌افزار هنگام نوشتن، کلمه درست را پیشنهاد می‌کند. با فعال کردن این گزینه، ایرادات متن شما کاهش می‌یابد. در نهایت باز هم متن خود را پیش از ارسال چک کنید.

مهارت ارتباطی موثر نیونیوز۱

جملات خود را کوتاه کنید!

سعی کنید از جملات کوتاه اما موثر بیشتر استفاده کنید. بهتر است که جزئیات را با استفاده از کلمات کلیدی بیان کنید. از گزافه‌گویی، جملات طولانی و خسته کننده خودداری شود. هر چقدر جملات شما کوتاه‌تر اما با هدف‌تر باشد، تاثیر بیشتری خواهد داشت. در مکالمات رسمی از کلمات محاوره‌ای کمتر استفاده کنید.

مهارت ارتباطی موثر نیونیوز۱

از یادداشت برداری استفاده کنید!

اگر در یک کنفرانس هستید، همراه خود یک دفترچه داشته باشید. حتی در یک قرار کاری مهم، یادداشت برداری به شما کمک می‌کند. در کنفرانس‌های ضروری رو حافظه خود حساب نکنید. زیرا ممکن است که جزئیات را فراموش کنید. در نتیجه حتماً نکات مهم را یادداشت کنید.
نیازی به یادداشت تمامی جزئیات نیست می‌توانید از کلمات کلیدی استفاده کنید.

بهبود مهارت ارتباطی

مکالمه صوتی تاثیر بیشتری دارد!

برای یک ارتباط موثر در مواقع ضروری، از تماس تلفنی کمک بگیرید. اگر احساس می‌کنید كه صحبت طولانی‌ای خواهید داشت، از مکالمه صوتی استفاده کنید. ایمیل زدن یک گزینه بسیار مهم برای ارتباط برقرار کردن رسمی است. برای بیان جزئیات بیشتر، مکالمه صوتی را انتخاب کنید.

بهبود مهارت ارتباطی

اول فکر کنید بعد صحبت کنید!

اول فکر کنید که چه مفهومی را می‌خواهید با بیان خود انتقال دهید. پس از آن، از کلمات و جملات متناسب با موقعیت خود استفاده کنید. اولین حرفی را که در ذهنتان است، بیان نکنید. این عادت باعث می‌شود که شیوه ارتباطی تاثیرگذاری داشته باشید.

بهبود مهارت ارتباطی

با احترام برخورد کنید!

سعی کنید به تمامی افراد جدا از موقعیت اجتماعی‌شان احترام بگذارید. با‌ انتخاب کلمات نامناسب، جایگاه و ارزش شخص مقابل را پایین نیاورید. برای داشتن ارتباط موثر با تمامی افراد، به صورت برابر برخورد کنید.

بهبود مهارت ارتباطی

مثبت باشید!

در رفتار خود مثبت و پر انرژی باشید. داشتن یک لبخند بر چهره شما بسیار تاثیرگذار است. داشتن انرژی خوب در رفتار و برخوردتان، باعث توجه بیشتر مخاطب می‌شود. قطعا هر شخصی انرژی خوب شما را دریافت می‌کند. در مقابل افراد دیگر هم پاسخ قابل قبولی به شما خواهند داد.

بهبود مهارت ارتباطی

منبع گردآوردنده: newnews1. Com

منبع وب سایت خارجی: manpowergroup. Com

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا