سلامتمطالب داغ

برای رشد مو چه مواد غذایی مصرف کنیم؟ افزایش حجم مو با ۱۳ ماده مغذی

برای رشد مو باید یک رژیم غذایی حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز، داشته باشیم!

مواد مغذی با ارزش غذایی بالا، اهمیت بسیاری برای مو دارند. تخم مرغ، سبزیجات برگدار و ماهی‌های چرب برای رشد مو بسیار حائز اهمیت هستند. همچنین کمبود مواد غذایی مفید می‌تواند باعث آسیب جدی به مو شود. می‌توانید مطلب ما درباره پیشگیری از ریزش مو را بررسی کنید.

فقدان مواد مغذی چه تاثیری بر مو دارند؟

تمامی افراد علاقه دارند که موهای سالم و براقی داشته باشند؛ بخصوص وقتی که با افزایش سن روبه رو می‌شوند. سلامتی و رشد سریع مو بستگی به چند عامل دارد. سن، سلامتی جسمی، ژنتیک، شرایط محیطی، دارو و تغذیه از موارد تاثیرگذار هستند. در بین این موارد تغذیه مهم‌ترین عامل اثرگذار است، زیرا قابل کنترل می‌باشد.

مواد معدنی و ویتامین‌های داخل غذا به چرخه رشد فولیکل‌های مو، و گردش سلولی آن کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامینB12، D Biotin، B2، آهن باعث ریزش مو می‌شود. در ادامه این مواد غذایی مهم را معرفی می‌کنیم.

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین و بیوتین است. این دو ماده اصلی در رشد موها تاثیر به سزایی دارند. خوردن مقدار کافی تخم مرغ، فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند. زیرا فولیکول‌ها از جنس پروتئین هستند. بیوتین برای ساخت پروتئین مویی، (به نام کراتین) ضروری است. بیوتین داخل مواد غذایی، علاوه بر رشد موها به تقویت ناخن و پوست هم کمک می‌کند. تخم مرغ منبع فوق‌العاده‌ای برای زینک و سلنیوم است.

مواد غذایی رشد مو نیونیوز۱

انواع توت‌ ها

توت‌ها مکمل بی‌نظیری برای رشد موها هستند. انواع توت‌ها دارای ویتامین C هستند، که خواص آنتی اکسیدانی دارد. بدون شک آنتی اکسیدان به مقاومت و محافظت مو کمک می‌کند.
برای مثال یک فنجان توت فرنگی به اندازه ۱۱۳ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را برآورده می‌کند. همچنین بدن به کمک ویتامین C تولید کلاژن می‌کند.

مواد غذایی رشد مو نیونیوز۱

اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات برگ سبز است، که دارای فولیک اسید، آهن، ویتامین A و C می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که ویتامین A به رشد موها کمک می‌کند. (البته سطح بالای ویتامین A هم متاسفانه باعث ریزش مو می‌شود.) یک فنجان اسفناج، ۲۰ درصد از ویتامین A روزانه را تامین می‌کند. همچنین اسفناج منبع غنی از آهن است. آهن باعث می‌شود که گلبول‌های قرمز اکسیژن را در بدن به چرخش در بیاورند. این مسئله باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود.

مواد غذایی رشد مو نیونیوز۱

ماهی چرب

ماهی‌های چرب مثل سالمون، شاه ماهی غنی از ویتامین‌های باارزش هستند. ماهی‌های چرب منبع فراوانی از امگا ۳ می‌باشند. اومگا ۳ و اومگا ۶ به اندازه آنتی اکسیدان‌ها باعث کاهش ریزش مو می‌شوند. ماهی‌های چرب حاوی پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین B هستند. تمامی آن‌ها باعث بالا بردن استحکام موها می‌شود. نتیجه کمبود ویتامین D3 ریزش مو است!

مواد موثر برای رشد مو

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین منبع غنی از بتا کاروتین است. یک سیب زمینی شیرین، برای تامین ۱۶۰ درصد از نیاز روزانه ویتامین A کافی می‌باشد. همچنین افزایش ویتامین A باعث ریزش مو می‌شود.

مواد موثر برای رشد مو

آواکادو

آواکادو یکی از بهترین مواد غذایی مفید برای تامین ویتامین E می‌باشد. یک آواکادو معمولی می‌تواند ۲۸ درصد از نیاز روزانه ویتامین E فرد را تامین کند. ویتامین E مانند ویتامین C غنی از آنتی‌ اکسیدان است. آواکادو علاوه بر تقویت مو به شفافیت پوست هم کمک می‌کند.

مواد موثر برای رشد مو

آجیل‌ها

مقدار کافی آجیل‌ها ۴۸ درصد از نیاز روزانه یک فرد به ویتامین E را تامین می‌کند. آجیل‌ها حاوی مقادیر زیادی ویتامین B، زینک و اسیدهای چرب هستند. اکثر ورزشکاران حجم اندکی از آجیل‌ها را در رژیم روزانه غذایی خود گنجانده‌اند.

مواد موثر برای رشد مو

دانه ها

دانه‌ها هم مانند آجیل‌ها حاوی ویتامین E، زینک و سلنیوم هستند. مقدار کافی از دانه آفتابگردان ۵۰ درصد از نیاز روزانه به ویتامین E را، برطرف می‌کند. همچنین دانه‌ها حاوی مقادیر بسیاری ویتامین B می‌باشند. برای مثال دانه چیا منبع غنی از اومگا ۳ است.

مواد موثر برای رشد مو

فلفل شیرین

فلفل شیرین یکی از بهترین منابع تامین کننده آنتی‌ اکسیدان‌ها می‌باشد. همچنین فلفل شیرین منبع غنی از ویتامین A است. یکی از علت‌های سفید شدن مو و ریزش آن بخاطر استرس اکسیداتیو است. در کنار وعده اصلی غذایی خود مقداری فلفل شیرین هم قرار دهید.

مواد موثر برای رشد مو نیونیوز۱

صدف خوراکی

صدف‌ها یکی از منابع مهم برای تامین زینک بدن هستند. یک صدف متوسط برای تامین ۹۶ درصد از نیاز روزانه بانوان به زینک کافی می‌باشد. برای آقایان متفاوت است و ۷۵ درصد از نیاز آن‌ها را تامین می‌کند. زینک یک ماده معدنی است که به رشد مو و ترمیم آن کمک می‌کند. البته حجم بیش از اندازه زینک باعث ایجاد سم در بدن می‌شود.

مواد موثر برای رشد مو نیونیوز۱

لوبیا

لوبیا یکی از بهترین منابع پروتئینی برای مو است. مانند صدف، لوبیا هم یک منبع فوق‌العاده‌ برای زینک است.‌ حدود ۱۰۰ گرم لوبیا سیاه، تامین کننده ۱۴ درصد زینک برای نیاز روزانه بانوان است. لوبیا سیاه، ۱۰ درصد از نیاز روزانه آقایان را برآورده می‌کند. لوبیا به مقدار لازم دارای آهن و بیوتین است. شما می‌توانید به اندازه‌ای که مایل هستید، لوبیا به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مواد موثر برای رشد مو نیونیوز۱

سویا

سویا یکی از تقویت‌کننده‌های موثر در رشد مو می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که سویا باعث افزایش فاز آناژن مو می‌شود. هرچه مو بیشتر در دوره آناژن باقی بماند بیشتر رشد خواهد کرد. اگر هم گیاهخوار باشید، سویا می‌تواند جایگزین گوشت شود.

مواد موثر برای رشد مو نیونیوز۱

گوشت

بدون شک گوشت یکی از بهترین منابع برای تامین پروتئین است. پروتئین گوشتی به استحکام و ترمیم فولیکول مو کمک می‌کند. گوشت قرمز درصد بالایی آهن دارد. این ماده معدنی باعث می‌شود گلبول‌های قرمز اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن برسانند. به صورت کلی کمبود آهن و پروتئین باعث ریزش مو می‌شود. هر ماده خوراکی به هر مقداری که مصرف می‌کنید، بر سلامت موها تاثیر دارد.

گردآورنده و تهیه‌کننده: newnews1.Com

منبع: healthline.Com

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا