سلامت

بیماری های مزمن از عوارض کم خوابی!

آیا می‌دانید کم‌خوابی چه تاثیراتی روی بدن شما خواهد گذاشت؟ با نیونیوز1 همراه باشید.

مطالعه جدیدی طی 25 سال انجام شده و نشان می‌دهد خوابیدن تنها برای 5 ساعت و یا کمتر از آن، می‌تواند زیان‌رسان باشد. بروز بیماری‌ های مزمن از عوارض کم‌ خوابی است. در ادامه این مطلب با بررسی عوارض کم خوابی و مطالعات انجام شده با مجله اینترنتی نیونیوز1 همراه باشید. چرت زدن: بالاخره مفید است یا مضر؟!

 

افرادی که کمتر از 5 ساعت در طول شبانه روز میخوابند با خطر ابتلا به بیماری روبرو هستند!

در مطالعه جدید بیش از 7000 شرکت‌کننده در سنین 50 تا 70 ساله حضور داشتند. طبق نتایج این مطالعه، افرادی که در سن 50 سالگی هستند و به طور منظم 5 ساعت و یا کمتر می‌خوابند، 40 درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن هستند.

عوارض کم خوابی

با افزایش سن، عادات و ساختارهای خواب در افراد تغییر می‌کند‌. اما با صرف نظر از فاکتور سن، توصیه می‌شود هفت تا هشت ساعت در طول شب بخوابید. مقدار خواب بیشتر و یا کمتر می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مزمن در افراد شود.

نیمی از سالمندان به حداقل دو بیماری مزمن دچار هستند!

یک مطالعه نشان می‌دهد که میزان خواب کمتر از هفت ساعت می‌تواند عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. کم‌ خوابی در بین مردم آمریکا رایج است. کم‌‌ خوابی هم‌چنین می‌تواند با سایر بیماری‌های مزمن نیز همراه باشد و با افزایش سن نیز بیشتر خواهد شد. آیا خوابیدن با تلویزیون روشن مضر است؟

بیماریهای مزمن

امروزه ابتلا به چندین نوع از بیماری های مزمن در کشورهای پردرآمد درحال افزایش است. در حال حاضر بیش از نیمی از سالمندان نیز مبتلا به حداقل دو بیماری مزمن هستند. این یک چالش بزرگ برای سلامت عمومی جامعه است. چراکه ابتلا به چندین بیماری با افزایش مراجعه به پزشک، بستری در بیمارستان‌ها و ناتوانی در افراد همراه است.

تاثیرات کم خوابی

محققان در سال 1985 اطلاعات بیش از 10000 نفر را جمع‌آوری کردند. سپس، شرکت‌کنندگان با افزایش سن گزارش سلامتی خود را ارائه می‌دادند. این افراد بین سال‌های 1985 تا 2016 حدود 6 بار مدت‌زمان خواب خود را گزارش کردند. محققان با بررسی داده‌ها و مدت‌زمان خواب شرکت‌کنندگان 50 تا 70 ساله، اطلاعات حدود 7000 نفر را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها بررسی کردند که آیا این افراد به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند یا خیر؟ اگر جواب مثبت بود، بیماری چه زمانی ایجاد شده است؟

بیماری های مزمن

تعریف محققان از بیماری‌های مزمن دیابت، سرطان، بیماری‌های عروق کرونر قلب، نارسایی قلبی، سکته مغزی، زوال عقل، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های انسدادی ریه، بیماری پارکینسون و افسردگی بود. آیا موسیقی درمانی در بهبود سردرد موثر است؟

 

کم خوابی در افزایش مرگ و میر دخیل است!

طبق تحقیقات قبلی، افرادی که در 50 سالگی 5 ساعت و یا کمتر می‌خوابند، در مقابل افرادی که 7 ساعت می‌خوابند، 20 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن هستند. محققان دریافتند که افراد در سنین 50، 60 و 70 سالگی که به طور منظم کمتر از 5 ساعت می‌خوابند، 30 تا 40 درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری های مزمن هستند.

کم خوابی

هم‌چنین محققان دریافتند که این افراد ممکن است در طول دوره پیگیری 25 ساله جان خود را از دست بدهند. زیرا کم‌خوابی با بیماری‌ های مزمن همراه است و می‌تواند عاملی برای افزایش مرگ و میر باشد.

آیا زیاد خوابیدن مفید است یا کم خوابی؟

محققان مقدار زمان خواب بیش از 9 ساعت را نیز بررسی کردند. آن‌ها متوجه شدند که در سنین 60 و 70 سالگی مقدار زیاد خواب با بروز بیماری های مزمن در ارتباط است. اما ارتباطی میان خواب زیاد و بیماری در افراد 50 ساله پدیدار نشد. آن‌ها دریافتند که افراد 50 ساله‌ای که یک بیماری مزمن دارند و بیشتر می‌خوابند، 35 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های دیگر هستند. زیرا سابقه بیماری زمینه‌ای در این افراد وجود دارد. کم‌خوابی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته، التهاب و فشار خون را افزایش دهد. در نتیجه، داشتن خواب خوب اهمیت بسیاری دارد.

کم خوابی و بیماری های مزمن

فاکتورهایی برای داشتن خواب خوب!

برای داشتن خواب خوب باید بهداشت خواب را رعایت کنید. برای مثال در اتاقی آرام، تاریک و با دمایی متعادل بخوابید. پزشکان توصیه می‌کنند که لوازم الکتریکی را هنگام خواب حذف کنید و خوردن وعده‌های غذایی سنگین پیش از خواب اجتناب کنید. در طول روز فعالیت بدنی داشته باشید تا خواب خوبی را تجربه نمایید. بهترین زمان برای خوابیدن و بیدار شدن چه ساعتی است؟

کم خوابی و بیماری های مزمن

منبع:  مجله اینترنتی نیونیوز1 و ctvnews.ca

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا