زندگی

احساسات منفی را سرکوب نکنید: رهایی از احساسات منفی!

با پذیرش احساسات منفی از آنها رها شوید اشتباهی که اکثریت انجام میدهند را تکرار نکنید!

احساسات منفی برای هر فردی واکنش‌های عاطفی ناراحت کننده و مخربی هستند. ما آن‌ها را با حس‌هایی مانند: خشم، ترس، استرس، حسادت، ناامیدی، دلشکستگی، ناکامی، ناکافی بودن، احساس بی‌ارزشی و بی‌لیاقتی و .. می‌شناسیم. اگر ندانید چگونه خود را از این چرخه بیرون بیاورید در کارهای روزانه و زندگی عادی خود دچار مشکل می شوید. داشتن احساسات منفی طبیعی است و برای هر فردی پیش می‌آید اما مهم آن است که شما بدانید چه واکنشی به آن‌ها نشان دهید.

در سری مقاله‌های مرتبط با سلامت روحی و روانی برای شما راه‌های داشتن احساس آرامش بیشتر و افزایش شادی را مطرح کردیم. همچنین راه‌های بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس را هم مطرح کردیم می‌توانید از این مقاله‌ها استفاده کنید. در ادامه با برطرف کردن یکی از مهم‌ترین چالش‌های هر فردی در زندگی همراه ما باشید!

احساسات منفی را سرکوب نکنید نیونیوز۱

توجه شما را به این نکته مهم جلب می‌کنیم که هیچ احساسی، به خصوص احساسات منفی ذاتا بد نیستند! پس در اولین قدم بدانید که احساسات منفی دشمنتان نیستند. کاملاً عادی است که چنین چیزهایی را در هر شرایطی تجربه کنید. این احساسات هنگامی دردسرساز می‌شوند که به صورت پایدار و مداوم وجود داشته باشند. هنگامی که توانایی کنترل این مسائل را از دست می‌دهید به مشکلات جدی بر می‌خورید. اما نگران نباشید زیرا می‌توانید به خودتان کمک کنید و بسیار هم ساده است. همه افراد این احساسات را تجربه می‌کنند اما گاهی ممکن است نشانه‌هایی از وجود یک مسئله مانند افسردگی باشد.

احساسات منفی را سرکوب نکنید نیونیوز۱

در این مطلب به انواع احساسات منفی می‌پردازیم همچنین علت ایجاد آن‌ها را بررسی می‌کنیم. به علاوه راه‌های درست رها شدن از احساسات منفی را هم می‌شناسیم. در مطلبی دیگر به رهایی ذهن و استفاده از قانون جذب بدون تکنیک هم پرداخته‌ایم. همراه نیونیوز۱ باشید.

انواع احساسات منفی

تعدادی از احساسات هستند که به آن‌ها برچسب منفی می‌زنیم، اما در حقیقت آنها کاملاً طبیعی هستند. زیرا این احساسات واکنش هایی نسبت به یک شرایط، یک اتفاق یا یک رویداد خاص می‌باشند. این احساسات معمولاً ناراحت کننده و ناخوشایند می‌باشند.

خشم

استرس یا اضطراب

نگرانی

ترس یا بی‌تفاوتی

تحقیر، بی‌ارزشی

ناکافی بودن

نفرت یا انزجار

حسادت

ناامنی

احساس گناه یا پشیمانی

اندوه یا غمگینی

تنهایی

شرمنده بودن

علت به وجود آمدن احساسات منفی

احساسات منفی می‌توانند ریشه‌های مختلفی داشته باشند. برخی اوقات آن‌ها نتیجه تجربه یا تجربیات یا اتفاقاتی هستند که پشت سر گذاشتیم یا با آن‌ها روبرو می‌شویم. برای مثال ممکن است به خاطر شکست خوردن تیم مورد علاقه‌تان ناراحت باشید. یا از سر وقت نبودن دوستتان برای یک برنامه‌ریزی عصبانی باشید.

احساسات منفی را سرکوب نکنید نیونیوز۱

علت های دیگر وجود احساسات منفی

تعارضات در روابط:

مشکلات و درگیری‌هایی که در روابط فردی پیش می‌‌آید می‌تواند باعث بروز احساسات منفی شود. این چالش‌ها در روابط دوستانه عاشقانه خانوادگی و کاری پیش می‌آید.

نیازهای نادیده گرفته شده و برآورده نشده:

هنگامی که یکی از نیازهای عاطفی، فیزیکی، معنوی، روانی یا اجتماعی شما برآورده نشود دچار احساسات منفی می شوید. در نتیجه عادی است که احساس ناراحتی، غم، خشم و تنهایی را تجربه کنید.

احساسات منفی را سرکوب نکنید نیونیوز۱

نداشتن مهارت در کنترل واکنش ها:

داشتن استرس به صورت روزمره و دائم شما را از انجام فعالیت‌های خود باز می‌دارد. اگر مهارت کنترل آن را نداشته باشید در طولانی مدت دچار مشکل می‌شوید. اگر به اشتباه احساس خود را سرکوب کنید بدتر باعث بروز مسائل جدیدتری شود. اما در حقیقت با درک درست متوجه می‌شوید که احساسات منفی واکنش‌های کوتاه مدت به یک اتفاق هستند.

احساسات منفی را سرکوب نکنید نیونیوز۱

راه های غلط مواجهه با احساسات منفی

متاسفانه اکثر افراد با روش‌های اشتباه با احساسات خود مقابله می‌کنند. حتی ممکن است که این راه‌های غلط به صورت موقتی کارساز باشند اما در طولانی مدت باعث بروز مشکلات عمیق‌تری میشوند.

نادیده گرفتن احساسات

نادیده گرفتن احساسات مانند سرکوب کردن خشم اصلا راه سالمی نمی‌باشد. با انجام این عمل آن‌ها ناپدید نمی‌شوند بلکه تنها شکلشان تغییر می‌کند و به صورت دیگری بروز می‌کنند. مثلا وقتی که به خاطر شرایط کاری بسیار عصبانی هستید سر فرزند خود آن را بروز دهید.

احساسات منفی را سرکوب نکنید نیونیوز۱

در واقع احساسات منفی یک پیامی است که فکر یا کاری که انجام می‌دهید درست نیست. به همین علت با نادیده گرفتن آن‌ها نمی‌توانید تغییری در شرایط خود به وجود بیاورید.

نشخوار کردن مسائل

نشخوار فکری شامل تکرار مسائل عصبانی کننده رنجش‌ها، خشم‌ها و استرس‌ها می‌شود. که این تکرار‌ها پیامد‌های ناخواسته‌ای به همراه دارد بهتر است که هر حسی را مشاهده کنید. سپس اقدام لازم برای رهایی از آن را انجام دهید.

اجتناب کردن یا کنار گذاشتن

ممکن است زمانی که مسئله‌ای برای شما ناراحت کننده است از آن اجتناب کنید تا با احساساتتان درگیر نشوید و آن را تجربه نکنید. برای مثال که باید کاری را انجام دهید اما این موضوع باعث استرس شما می‌شود از انجام آن اجتناب می‌کنید. اما در طولانی مدت اجتناب کردن از چیزهای ناخوشایند شرایط را برای شما سخت‌تر میکند.

احساسات منفی را سرکوب نکنید نیونیوز۱

رفتارهای مخرب یا آسیب‌ زا

اگر به نادیده گرفتن و مقابله اشتباه به احساساتتان ادامه دهید در دراز مدت باعث مشکلات فیزیکی و روحی شما می‌شوند. حتی ممکن است برای فرار از افکار منفی دارم کردن خودتان مواد مخدر استفاده کنید.

در نهایت آگاه باش که هر احساسی که داری یک پیامی برای شما دارد. چه عصبانی باشید یا ناامید یا با استرس درگیر باشید باید چیزی تغییر کند. شما یا باید موقعیت یا الگوی فکرتان را تغییر دهید.

چگونه احساسات منفی را بپذیریم

خبر خوب این است که راه های بسیار کارآمد و موثری برای مقابله با احساسات وجود دارد. استراتژی‌هایی که برای شما مطرح می‌کنیم می‌توانند کمک کنند تا راحت‌تر با این مسائل کنار بیایید همچنین توانایی کنترل کردن خود را افزایش می‌دهید.

احساسات منفی را سرکوب نکنید نیونیوز۱

احساسات را درک و مشاهده کنید

موقعیت‌هایی که باعث ایجاد استرس یا هرگونه حس منفی در شما می‌شوند را شناسایی و مشخص کنید. ریشه واکنش‌های احساسی که دارید بسیار با ارزش است و می‌تواند کمک کننده باشد. احساسات منفی تحت تاثیر عوامل محیطی مثل یک رویداد در کار یا یک اتفاق شخصی پیش بی‌آیند. نحوه دید شما نسبت به آن اتفاق می‌تواند باعث استرس و آرامش‌تان شود. هدف احساسات نشان دادن مشکلی است که شما باید آن را تغییر دهید.

چیزی را که میتوانید تغییر دهید.

اگر در اولین قدم شما متوجه حضور چنین احساساتی شوید و آنها را درک کنید. سپس در مراحل بعدی می‌توانید با شناسایی ریشه آن مشکل استرس یا اضطراب خود را کاهش دهید. فرقی ندارد در محل کار یا در روابطتان به مشکل بر میخورید مهم آن است که بتوانیم درباره آن صحبت کنید. همچنین با تغییر الگوی فکری جای تمرکز خود را تغییر می‌دهید و احساسات شما تغییر می‌کند. تغییرات در زندگی هر چقدر هم که کوچک باشند موثر هستند. ورزش کردن و مدیتیشن کردن کمک کننده می‌باشند. همچنین وقت گذرانی با دوستانتان می‌تواند روحیات شما را تغییر دهد. در نظر داشته باشید که راه شخصی هر فردی متفاوت است اگر راهی را انتخاب کردید و جواب نگرفتید یک راه دیگر را امتحان کنید.

احساسات منفی را سرکوب نکنید نیونیوز۱

هنگامی که احساسات خود را می‌پذیرید دیگر آن‌ها را سرکوب نمی‌کنید در نتیجه درک می‌کنید که آن‌ها موقتی هستند. حتی اگر شما ذهنیتی مثبت داشته باشید ممکن است برخی اتفاقات شما را ناراحت کنند در نتیجه پاسخ و واکنشی که نشان می دهید مهم است اینکه شما این توانایی را داشته باشید تا بتوانید خودتان را کنترل کنید. در نیونیوز۱ ما درباره راه‌های کنترل استرس صحبت کرده‌ایم.

گرداورنده: مجله اینترنتی نیونیوز۱

منبع: وب سایت خارجی

ممنون از همراهی شما.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا